HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • tanyasi értelmiségi: @diggerdriver: Egyébként ha van párt, amely megérdemelne egy hatalmas nagy zakót az EP-, illetve... (2024.04.23. 06:36) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Egy kis szakma...

2013.05.05. 09:11 diggerdriver

Útépítés.

Nem vagyok útépítő mérnök mindössze 30év építőipari tapasztalatát mondhatom el összehasonlítva a magyar és az angol gyakorlattal.

Azt szokták mondani hogy a cigánynak három ellensége van. A hideg a meleg meg a munka. Ugyanez igaz az útra is. Minél nagyobb hőmérséklet különbségek vannak egy országban annál jobban romlanak az utak. Az igénybevétel nagysága meg értelemszerűen elhasználja az utakat. Magyarország klímája kiemelkedően rossz az utaknak. Nyáron a kánikula hatása a nyomvályúsodás, télen a kemény fagyok a repedésekbe beszivárgó csapadékkal tovább repesztik a már amúgy is rossz útfelületet. Ez a folyamat általában az út szélétől indul meg ami ellen már megpróbálnak védekezni úgy hogy a hengerelt aszfalt úttest és a szegélykő közé 20cm öntött aszfaltot tesznek így akadályozva a csapadék beszivárgását. Nagyon jó megoldás.

A hőmérsékletingadozás alapból Anglia felé billenti a mérleg nyelvét mert míg Magyarországon -20tól +40ig  változik a hőmérséklet addig Angliában -5től +30ig. Mondhatnánk persze az északi és a déli országokat hogy ott is hideg meg meleg van de egyszerre a kettő csak egy szűk sávban fordul elő Európa közepén.

Ennyit a klímáról. A másik legfontosabb dolog ami az utak élettartamát befolyásolja az alapozás. Jó alap nélkül nincs tartós út. Hogyan alapoznak Magyarországon? Nem autópályákról beszélek hanem a városi utakról. Általában a lehengerelt földre első lépcsőben úgynevezett meddőt tesznek. A meddő az a sóderbányák felső földdel kevert szennyezett talaja ami nem jó betongyártáshoz. Tapasztalatom szerint nem jó útalap. Hengerelés után sem tud kellő keménységűre összeállni. Erre jó esetben rátesznek egy vékony betonréteget és arra az aszfaltot. Itt mindjárt elkövetik azt a hibát hogy próbálnak erősebb betont tenni hátha tartósabb lesz. Pont ellenkezőleg, hamarabb tönkremegy. Miért? Azért mert még a legerősebb mixerbeton is eltörik ha nincs bevasalva. Ezért az autópályák alá úgynevezett CKT-t raknak ami egy nagyon gyenge beton. Összehasonlításként egy gyenge beton az C8 jelzésű, a közepes az C12-C16 az erős C20-as. A CKT az kb C4-es gyakorlatilag egy jól tömörített  kemény föld állagú viszont vastagon terítik. Így egy viszonylag rugalmas de mégis teherbíró alapot ad. A CKT az autópályákon akár 40cm is lehet. Városi utakon a 20centi beton és 10centi aszfalt elfogadott de kevés köze van a jó útminőséghez. Az alapnak kell jónak lenni. A régi makadám utak amit egy McAdam nevű skót mérnök talált fel szintén különböző szemcsenagyságú zúzottkő rétegekből épül fel. Ott is az alap a lényeg. Később ezeket a makadám utakat leaszfaltozták és kiváló út lett belőlük egészen addig amíg a különböző közművezetékekhez fel nem szedték. Mint látjuk az autópályákra a nagy forgalom ellenére sem jellemző a megsüllyedés csak a nyomvályúsodás. Visszatérve a városi utakra ugye egyszer van a nem megfelelő meddőből készített alap majd a kemény beton ami értelemszerűen elrepedezik és ez a kettő együtt adja a megsüllyedéseket.

Mi a gyakorlat Angliában?

Angliában minden épületbontásból származó törmeléket újrahasznosítanak. Minden bontásnál Úgynevezett crusher  (daráló) gépek. Ezek azon kívül hogy végermék szemcsenagyságát állítani lehet külön kigyűjtik a vasat és egyéb szemetet. Ezt a darálékot chrash-nak nevezik és minden út alá ezt terítik. Erre kerül a Tipe 1-nak nevezett apróbb szemcséjű kőzúzalék. Ezeknek a zúzalékoknak egyetlenegy titka van, az hogy megfelelő mennyiségű apróbb törmelék és por legyen benne. Csak a maximális méret van a gépen beállítva a törés során értelemszerűen mindenféle méretű agyag keletkezik. Ha a munkaterületeken sár van vagy ideiglenes utat építünk akkor csak ezt a crash-t rakjuk le. Egy hét után már annyira összeáll hogy alig lehet visszaszedni. A különböző méretű kövek úgy összeékelödnek hogy kiváló útalap lesz belőle. Lényeges hogy a föld és a crash közé geotextil (terfil) kerüljön mert a leszivárgó csapadék miatt felázott talaj nem tud helyet cserélni a zúzott kővel.

Tehát az útépítés folyamata úgy néz ki hogy a hengerelt földre geotextilt fektetnek arra terítik a crash-t majd a tetejére a Tipe1-t. Erre kerül a Magyarországon az autópálya építésnél használatos nagyon gyenge beton aminek itt CBM a neve majd erre terítik az aszfaltot kettő vagy három rétegben. Ez az út nem süllyed meg. Bontottam már ilyen utat. Jellemző hogy az aszfalt és a beton felszedése nem gond de az alapjával küzdeni kell.

Példaként mondom hogy próbálták ezt a technológiát bevezetni Magyarországon. Tizenkét évvel ezelőtt építettünk Csepelen a Szabadkikötőben egy tartályparkot az ÖMV-nek. Itt tárolják azt az üzemanyagot amit akkor terítenek mikor a Duna nem hajózható és a saját Schwechat-i finomítójukból nem tudják uszályon leúsztatni. Nem ez a lényeg hanem amikor ezt a Dunatár-t építettük hoztak oda egy zúzógépet ami a betonhulladékot összetörte. Egy hiba volt csak mégpedig a leglényegesebb. Úgy állították be a gépet hogy a 6cm-nél kisebb törmeléket is különválasztotta. Én terítettem az útra a max 10 min 6cm-es betontörmeléket. 20cm vastagon. A tetejét megszórtuk némi homokkal és erre jött az aszfalt. Mi a probléma? Az hogy hiányzott belőle az a kisebb méretű töltőanyag ami kitölti a nagyobb réseket és biztosítani tudja a nagyobb betondarabok összeékelődését. Az történt hogy ahol a tartálykocsik jártak abban a nyomban az út mivel valamennyi rugalmassága volt megsüllyedt mivel a mozgás hatására az öklömnyi betondarabok elkezdték őrőlni egymást. A por ugyan beült a résekbe de a darabok kisebbek lettek így a nyomvonal megsüllyedt. A tetejére szórt homok kevés volt hogy ezt megakadályozza. Már megint jobbak akartunk lenni másoknál megint pápábbak akartunk lenni a pápánál és nem jött össze.

Ezek a törőgépek itt különböző nagyságokban léteznek. Már egy családi ház bontásához is visznek ilyet. Nem tudom milyen régóta alkalmazzák de bontottam már nagyon régi utat is aminek crash volt az alapja. Érdemes volna Magyarországon is bevezetni mert lényegesen kevesebb beton és tégla kerülne ki a sitt telepekre és kiváló útalapot lehetne nyerni belőle. Látható nem a cement mennyiségén múlik a jó útminőség. Már a rómaiak is építettek kiváló utakat amiknél szintén az osztályozott alulról felfelé csökkenő szemcsenagyságú zúzott kő volt a lényeg meg a makadám út is hasonló. Sem a római utaknál sem a makadámútnál az osztályozott méretű kövek nem magukban kitöltőanyag nélkül állnak. Mindegyik útnál valami kitölti a különböző nagyságú kövek közötti rést. Bár mind a római mind a makadám út hasonló felépítésű és kiváló útalapot ad de ne felejtsük azért el a régi és mai utak terheléskülönbségét. Lehet kőbányákból osztályozott terméskövet szállítani utakhoz de ha bevált a bontott anyagból visszanyert crash akkor semmi sem indokolja a drágábbik megoldást. 

Mint mondtam nem tanultam a szakmát csak láttam ezt-azt jártomban-keltemben.

2013-05-05_075340.jpg

2013-05-05_075516.jpg2013-05-05_081102.jpg

2013-05-05_080829.jpg

2013-05-05_080032.jpg

4 komment

Egy őrült hét...

2013.05.04. 08:45 diggerdriver

Ez egy igazi őrült hét volt a keddi melómról már meséltem meg hogy csütörtökön megyek Fiknchleybe ezt nem ismétlem meg.

Szóval megjelentem csütörtök reggel a munkaterületen láttam hogy nagy építkezés három nagy géppel. Valami lakópark épül ott. Minden új melósnak minden helyen első a beléptetés ami egyfajta helyi baleseti oktatás. Mondták töltsem ki a papírt vigyem vissza az irodába. Azt mondja az építésvezető hogy a kollégájával tippeltek hogy honnan jöttem. Az egyik azt mondta lengyel vagyok a másik azt hogy litván. Mondom nem nyert senki mert magyar. Megvolt az oktatás jön a művezető egy szimpatikus öregúr adja a kulcsot hogy azzal a 18 tonnás Hitachi-val kell dolgozni. Mondom rendben de milyen hosszú ez a meló? Azt mondja egy nap. Nabazmeg. Legalább becsületes volt és megmondta. Persze munka közben küldözgettem az smseket az ügynököknek vissza is hívtak néhányan de vagy messze volt vagy valami külön kártya kellett volna szóval semmi. Aztán este felé jött egy ajánlat egy melóra Golders Green-ben. Ott lakok hát akkor hajrá. Azt mondja az ügynök hogy küldjek egy referenciát akit felhívhat és utána küldi a részleteket. Gondoltam Simont már kérdezték hétfőn a másik ügynökségtől most megadom Paul számát a Brennantól. Hív az ügynök hogy nem veszi fel. Na akkor mégis elküldtem Simon számát. Nagyon rendes fiú mert harmadszor adott olyan referenciát hogy egyéb kérdés nélkül azonnal küldték a címet. Két megállóra volt onnan ahol lakok. Azt mondta az ügynök 8hetes meló 12fontért. Odamegyek péntek reggel hatalmas építkezés sok géppel. A szokásos beléptetés után adtak egy 13 tonnás Hyundai gépet. Ilyennel még nem dolgoztam lássuk. Jön egy ember mondja mi a meló kérdem most már rutinosan milyen hosszú távra vagyok itt. Azt mondja egy nap. Hubazmeg. Ezt nem hiszem el hogy egy héten belül három ilyenbe futok bele. Azt mondja jön vissza a gép kezelője kedden. Hétfőn bank haliday van munkaszüneti nap. Láttam én hogy a gépben lakik valaki mert fél doboz keksz fél zacskó dohány két alma itt-ott. Nyomok egy smst az ügynöknek hogy nem erről volt szó. Visszaír hogy neki sem ezt mondták utánanéz. Kicsit később jön vissza az ember és mondja hogy még kedden menjek vissza de többet nem tud.

OK. Ez is több a semminél. Közben dolgozok rakom a teherautókat jön egy dömper hozott földet. Megszólal a sofőr magyarul hogy hova tegyem? Ide jó lesz? Mondom honnan jöttél? Gondoltam biztos erdélyi magyar. Azt mondja Pestlőrincről. Na mondom te vagy az első magyar akivel az építőiparban két év alatt találkoztam. Azt mondja őneki 14 év alatt én vagyok az első magyar akivel építkezésen találkozott.

Két órakor azt intettek hogy vége a napnak. Bank holidaykor pénteken van ahol előbb elengedik az embereket. Vittem a jelenléti ívet igazoltatni szépen beírták öt óráig. Alig hazaértem hív az ügynök hogy kedden ne ide menjek vissza hanem St Alban-ban van egy háromhetes meló oda kellene menni. Harminc kilométerre van ide de jórészt autópályán Jó rendben de a munkaruhámért vissza kellett menni az építkezésre még szerencse hogy nyitva volt a kapu meg hogy nem a város másik felén volt.

Közben hívott az az ügynök is aki a Windsori melót ajánlotta hogy lehet kezdeni de mondtam hogy sajnálom bevállaltam egy biztosabb munkát végül is semmi biztosat nem beszéltünk meg de nem tudom meddig tart a mostani. Abban maradtunk hogy jövő héten hív.

Itt tartunk most. Kihoztam ebből a hétből amit lehetett végül is három napot dolgoztam. Kedden megyek St Alban-ba addig háromnapos munkaszünet. Az idő jó nem tudom mit csinálunk még. Igazából a könyvelésemet kéne rendbe tenni meg kéne csinálni a múlt évi adóbevalláshoz szükséges iratok összerendezését de túl jó az idő.

2013-05-03_185100.jpg2013-05-03_185643.jpg2013-05-03_190012.jpg

Szólj hozzá!

Nem egyszerű...

2013.05.03. 20:06 diggerdriver

A keddi meló megint átverés volt.Egy 13tonnás VOLVO-val kellett dolgozni. Egynapos meló ráadásul szemét tetvek voltak mert nem mondták meg tegnap este hanem megvárták míg ma reggel odamegyek és közölték hogy jön a saját emberük a gépre ennyi volt.Igen erős késztetésem volt hogy beleverek a művezető arcába. Egy igazi ellenszenves sötét gyökér volt de visszafogtam magam.  Jártam már így és ezt egyszerűen nem lehet kivédeni. Ez van.

Hazajöttem megint küldözgettem az emaileket meg smseket hogy elérhető vagyok. Jelentkezett is egy ügynök hogy lenne melója Windsorban de nem tudja a kezdési időpontot. Oda csak autóval lehet menni mondom ha a bér tartalmazza az autó költségeit akkor jó. Írja hogy 12 font. Én írtam vissza hogy 13. Megegyeztünk 12.5-ben de nem tudja mikor lehet kezdeni.

Közben jött egy másik ajánlat hogy Finchley-ben van meló. Ez olyan közel van hogy busszal 6 megálló. Nem távolság. Mivel biztos melóm nincs ezt elvállaltam 11.5-ért. Kérdeztem az ügynököt hogy milyen hosszú meló. Azt mondja majd reggel ott megmondják. Gyanítom hogy ez is valami egynapos. Na mindegy majd kiderül ha egynapos akkor keresek tovább bár ettől az ügynöktől kaptam már kéthetes munkát ami két hónapig tartott.

Tegnap lejárt a Road Tax-om az autóra azt is meg kellett venni 170fontért.

Remélem beesik valami hosszabb meló.

Szólj hozzá!

Munkakeresés

2013.04.29. 17:59 diggerdriver

Munka frontján új fejlemények vannak. A dartfordi meló elúszott. A Wembley-nél pénteken befejeztük a dartfordi meg négy hét múlva indul. Annyit nem várhatok. Ma elkezdtem munkát keresni délben már találtam is. Nem tudom hogy ahol dolgoztam a Breheny cégnél az mekkora cég és mennyire ismert de azóta ha megírom bárhova hogy ott dolgoztam mindig az ottani művezető telefonszámát kérik referenciának. Simon pedig most másodszor is olyan referenciát adott hogy azonnal küldték a címet. A Temzétől délre nem messze a Tower Bridge-től kell dolgoznom. Remélem nem egynapos munka lesz. Ezen kívül még kaptam ma öt ajánlatot SMS-ben meg egyszer felhívtak. Valami történhetett itt az építőiparral mert rengeteg gépkezelőt keresnek. Csak ma 13 hirdetést raktak fel a Directgov-ra. Február óta folyamatosan naponta átlag öt ajánlatot kapok. Egy dologhoz mindenképpen tartom magam.

Ha elvállalok egy munkát azt az elejétől a végéig csinálom és kaphatok, mint ahogy kaptam is már jobb ajánlatot de soha nem szakítom félbe az aktuális munkámat. Volt már hogy tudtam nincs több hátra két hétnél és kaptam egy éves ajánlatot de nem fogadtam el. Regisztrálva vagyok több mint száz ügynökségnél de nem játszom el a hitelemet.  Meglátom mi lesz holnap.

3 komment

süti beállítások módosítása