HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • tanyasi értelmiségi: @diggerdriver: Egyébként ha van párt, amely megérdemelne egy hatalmas nagy zakót az EP-, illetve... (2024.04.23. 06:36) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Angol építőipar magyar szemmel

2014.09.18. 22:17 diggerdriver

Ez szintén a Határátkelő blogon megjelent posztom. Itt is helye van.

"Aki angliai munkavállalásra adja a fejét, annak akár kézenfekvő is lehet megpróbálni az építőiparban elhelyezkedni. Szerintem nem csak őket érdekli majd Digger mai posztja, ami ugyan az angliai építőipart mutatja be, szerintem sokkal többről (hozzáállásról, gondolkodásmódról) is szól. Szóval bátran ajánlom mindenkinek."

"Nagyon érdekesnek találtam Digger írását Miért ilyenek az angol házak? címmel. Ha nem jelent problémát, kérlek Titeket, kérjétek már fel egy következő cikk írására, amiben bemutatná az angliai építőipart, a külföldi (magyar) szakemberek lehetőségeit, akár a pályakezdőkét, ill. saját tapasztalatait (pl. angolszász mértékegység probléma, kommunikáció, munkahelyi kultúra, stb.). Biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül sok más építőmérnök / technikus kollégámat is érdekelné."

Előrebocsátanám hogy tudom, mindenkinek tele van már a hócipője az építőipari posztjaimmal de mint a bevezetőből kitűnt ezt felkérésre írtam.

2014-09-18_203706.jpg
Mikor 47évesen harminc év gépkezelői gyakorlattal kijöttem ide akkor úgy botladoztam az itteni viszonyok útvesztőiben mint egy nyeretlen kétéves. Az első kötelező tennivalók (Ni szám, bankszámlanyitás, angol telefonszám) után munkát kellett találni.
Három hónapba telt mire az első munkanapom elkezdődött. Sokan keresnek meg emailban hogy segítsek nekik elindulni. A rekord eddig az volt hogy a pártfogoltam első munkanapja az érkezése után három héttel megtörtént.
Az itteni építőiparban a munka feltételei egy viszonylag hosszú folyamatot feltételeznek. Megpróbálom leírni hogy is van ez.
Egy biztos. Semmi sem úgy van mint otthon. A lőtéri kutyát sem érdekelte a 30év gyakorlatom.
Az első csapás az volt mikor kiderült hogy itt ügynökségek közvetítik ki az építőipari szakembereket. Mikor jelentkeztem az ügynökségeknél első kérdésük az volt hogy van e CPCS kártyám. Azt sem tudtam mi az. Interneten történt kutakodás után kiderült hogy az az angol gépkezelői jogosítvány. Merthogy a magyar jogosítvány csak íves felhasználásra elegendő. Nagyívben el kell hajítani.
Jó akkor keressünk valakit aki intéz nekem CPCS vizsgát. Tanfolyam nem kell végül is az egész életem egy tanfolyam.
Találtam egy lengyel vállalkozót aki vállalta hogy elintézi a vizsgát, az elméleti részre a tolmácsot, a szállításomat Birminghamba, és minden egyebet.
Itt jött a következő pofon, merthogy csak akkor mehetek gépkezelői vizsgára ha előtte megvan a CSCS vizsgám.
Na az mi a bánat?
Az egy általános munkavédelmi vizsga ami nélkül egy takarítónő sem léphet be semmilyen építési munkaterületre.
Jó, hát akkor nincs más hátra mint előre, azt is el kell végezni.
Ja hogy az nincs magyar nyelven (azóta már igen) de urdu vagy zulu nyelven bátran levizsgázhatok. Köszi.
Mondja a lengyel hogy következő hét szombatra bejelent vizsgára Finchley-be szerdára megérkezik a könyv negyven kérdés lesz a vizsgán.
Azt nagy bölcsen elfelejtette hozzátenni hogy 319 kérdésből tesznek fel negyvenet.
Szerdán megérkezett a könyv és szombatig volt három napom megtanulni. Angolul.
Nem kívánom senkinek azt a három napot.
Sikerült a vizsga. Hibátlanul.
Következő hét szombaton volt a gépkezelői vizsga elmélet és gyakorlat egyben.
Tolmáccsal az egész egy sétagalopp volt.
Ott helyben mindjárt adtak egy számot ami a majdani kártyám száma lesz és amivel már jogosult vagyok munkát vállalni.
Hurrá.
Mivel elég korlátozott az angol nyelv tudásom ami konkrétan T1-es(tökhülye) kategória, így megpróbáltam SMS-ben jelentkezni az ügynökségeknél. Elküldtem néhány SMS-t és vártam.
Nem sokáig. Már hívtak is telefonon.
Semmit sem értettem. Mondtam hogy nem értem telefonban az angol kiejtést folytassuk SMS.ben. Volt olyan ügynök aki nem, de a többség hajlandó volt. Mikor írtam hogy van CPCS számom a következő kérdésük az volt hogy van e UTR számom.
Na itt egy kicsit anyáztam hogy már megint mi a franc kell nekik.
Az UTR szám az angol vállalkozói szám.
Mivel ügynökségek közvetítenek ki az adóval, TB-vel kapcsolatos adminisztrációt nem ők intézik hanem a munkavállaló. Egy ember akár 20-50 ügynökségnél is dolgozhat egy évben, nehéz lenne az adminisztrációt összehangolni.
Ilyen egyszerű.
Szerencsére ezt el lehet intézni interneten is így hamar vállalkozó lettem. Halkan és csendben jelzem hogy itt egy vállalkozó terhei kimerülnek megközelítőleg 26% SZJA és TB befizetéséből. Ebből a költségek levonásával 10%-ot vissza lehet kapni.
Innen kezdve egyenes az út előre. Gondoltam én naívan.
Következő kérdés van e full PPE-m?
Mi vaaan? Van e teljes védőfelszerelésem, úgymint kobak láthatósági mellény és acélbetétes bakancs? Jaaa az van. Már megijedtem hogy megint vizsgázni kell.
Ügynök megadta a címet, megyek oda reggel hát egy nagy TESCO építkezés Woolwich-ban. Ez volt az első munkahelyem. 

2014-09-18_203404.jpg
Újabb érdekesség.
Minden építkezésen át kell esni egy úgynevezett „induction room-on”, vagyis egy beléptetésen.
Ez egy munkavédelmi oktatás ami az adott munkaterületre vonatkozik. Első munkanapomon esett meg az idáig leghosszabb beléptetés ami 5órán keresztül tartott. Természetesen semmit nem értettem de aláírtam egy vagonnyi papírt.
Itt elmondják mikor van a szünet hol az ebédlő, a WC, a gyülekezési hely veszély esetén, és minden fontos információt.
Öt órás oktatás volt és tartott a munkám három napig. Mindegy, fizették.
Napközben küldött egy SMS-t az ügynök hogy az email címemre elküldte a Timesheet-et.
Mondom az mi?
Az a jelenléti ív amit minden pénteken vagy ha vége a munkának a művezetővel alá kell íratnom és beszkennelve elküldeni az ügynökségnek mert ez alapján fizetnek.
Jó rendben majd este kinyomtatom. Cseng a telefon valami company szót értettem de azt hittem másik ügynökség keres és mondtam hogy már találtam munkát sorry és letettem.
Megint jön egy SMS az ügynöktől hogy az előbb akik hívtak az az ő Payment Company-juk volt vagyis a bérelszámoló cég aki az én kifizetésemet intézi és mindjárt felhívnak megint adjam meg az adataimat és a bankszámla számomat.
Valóban visszahívtak és viszonylag gördülékenyen ment az adatrögzítés.
Jön megint egy SMS az ügynöktől hogy van e CIS regisztrációm?
Hínnye. A nemzetközi helyzet fokozódik. Engem itt meg akarnak merényelni.
Mi az a CIS regisztráció?
Az építőiparban fizetni kell adóelőleget. Ez 30% de ha van CIS regisztrációm akkor csak 20%. Ha nem regisztrálok akkor azt a 10%-ot visszakapom adóbevalláskor.
Este a sógornőm felhívott egy számot ott azonosítottam magam hogy valóban én vagyok és elintézte a regisztrációt.
Három nap múlva vége lett a melónak és a Timesheet-et elküldtem az ügynökségnek.
Következő pénteken rajta volt a pénz a számlámon. Rákövetkező hétre pedig jött egy Payment dokumentum ami egy bérlap. Ezeket meg kell őrizni mert ezzel igazolom minden jövedelmem és befizetésem az adóbevalláson.
Ez után jött még két kétnapos meló és egy féléves.
Igaz hogy az Slough-ban. Reggel 3,45-kor indultam és este 8-ra értem haza. Kemény volt de minden indulás nehéz.
Szóval ezen az egész folyamaton saját erőből nyelvtudás nélkül kellett végigbotladoznom.
Ezért tartott három hónapig.
Talán ez miatt a tortúra miatt van az hogy a magyarok messziről elkerülik az angol, úgynevezett nagy építőipart.
Sokkal hamarabb elhelyezkednek egy himihumi cégnél valami belső épületfelújításon aztán vagy fizetnek nekik vagy nem.
Viszont oda semmi papír vagy vizsga nem kell.
Milyen az angol nagy építőipar? 

2014-09-18_203425.jpg
Jelenleg valami hihetetlen sebességgel szárnyal felfelé. Elképesztő szakemberhiány van.
Van olyan ügynökség amelyik 50fontot ad ha viszek nekik gépkezelőt és további 200-at ha három hónapig nekik dolgozik.
Naponta legalább tíz munkaajánlatom van. Az az órabér amiért most dolgozok egy évvel ezelőtt még nagyon jónak számított, de most az alsó határ. Viszont az a cég amelyik most már több mint egy éve visz munkáról munkára biztosabb jövedelem ezzel az órabérrel mint többért váltani és kockáztatni hogy esetleg néhány napos vagy hetes munka.A képen egy építkezés első napja láthatók. Háttérben a Wemley stadion. 

2014-09-18_203445.jpg
Milyen az építőipar szerkezete?
Általában van egy fővállalkozó aki csak az irodákat, a szociális feltételeket, és a műszaki felügyeletet biztosítja. Embereik, eszközeik, gépeik nincsenek. A munka logisztikáját, a munkafolyamatok maradéktalan ellenőrzését végzik. Néhány nagynevű fővállalkozó: a Willmott Dixon, a McLaren, a Balfour Beatty, Bellway.
Nagy építőipari cégek: Galdris, Brennan, Skanska, Brehiny, Braun.
A munkaterületen jelen vannak a fővállalkozó emberei, mérnökei és általában egy lótifuti emberük aki mindent csinál.
Az alvállalkozók részéről az építésvezető, a művezető és néhány mérnök valamint a fizikai állomány.
Itt van a legnagyobb különbség a magyar és angol építőipar között.
Magyarországon egy nagy építkezésen ahol dolgozik 50 ember és 10 gép azt a területet felosztják mondjuk 5 művezető között és a művezetők csak a saját feladatukért felelnek a saját munkaterületükön és minden mérnöki munkát is ők végeznek.
Itt angliában az egész hatalmas munkaterület irányításáért a munkák összehangolásáért a gépek mozgatásáért egyetlen művezető felel. Ő az aki a legtöbbet dolgozik aki mindig mindenhol ott van.
Viszont nem mér. Minden mérnöki munkát 2-3 mérnök végez, ők felelősek minden kitűzésért minden irányért minden magasságért minden mérnöki dologért.
Brigádok nincsenek. Kiemelt emberek vannak, úgymint csőfektetők, szegélykőrakók, akikhez be van osztva egy, maximum két ember. A gépekhez bármekkorák legyenek bármilyen munkát végezzenek két embernél több nincs beosztva. Az a két ember szintezi az árkot, fekteti a csövet, készíti a csőágyazatot, tölteti vissza az árkot, döngöli meg rétegesen, mozgatja a korlátokat, építi az aknákat. 

2014-09-18_203514.jpg
Mire számíthat aki ezt az utat választja?
A felsőfokú végzettségűekről nem tudok nyilatkozni nem tudom nekik milyen követelményeket támasztanak hogy például építésvezetők legyenek.
Ha valaki az alapoktól kezdi és groundworkernek megy arra mindaz vonatkozik amit fentebb leírtam kivéve a CPCS vizsgát.
Tudni kell hogy a groundworkerek között is szakosodás van. Vannak a sima segédmunkás lapátos emberek és vannak a csőfektetők vagy a járdalap és szegélykő rakók. Ezek szorgalom tapasztalat és tehetség által elérhető munkakörök semmi nem kell hozzájuk.
Az említett pártfogoltam aki három hét után már talált is munkát egy csőfektetőknek meghirdetett ügynöki munkára jelentkezett, 12fontos órabérre.
Ez nagyon jó pénz. Egy napig tartott a munkája mert nem volt meg a tapasztalata hozzá.
Ez egy ilyen műfaj. Először tapasztalni kell először felmérni a terepet megismerni az itteni szisztémát.
Nem baj, akár be is jöhetett volna neki. Ebben a szakmában csak előre nézünk majd a következő jobb lesz. Én még két év itteni gyakorlat után is futottam bele egy héten három egynapos munkába. Aztán utána jött a mostani ami már több mint egy éve tart.
A kezdőknek el kell érni egy szakmai szintet, az én apám úgy fogalmazott annak idején hogy egy szakembernek be kell érni.
Még egy lapátos embernek is bár megjegyzem hogy az építőiparban a lapáttal való munka nem teszi ki a munkaidő 5%-át. Na az összes többi az amit meg kell tapasztalni.
A nagy építőiparban szó szerint veszik hogy a legfőbb érték az ember és lehet hogy lapáttal nem sokat dolgozik egy munkás de kerítés tologatással árokdúcolással és minden munkavédelemmel kapcsolatos dologgal annál többet.
A munkaidő hosszú. Általában tíz óra, ebből két félórás szünet van amiből az egyik fizetett.
Ez a hármas tagolás a legjobb amit kitalálhattak ilyen hosszú munkaidő felosztására. Viszont ha a munkaidő lejárt akkor az le van járva. Nincs túlóra. Ha a beton nem lett bedolgozva akkor ott köt meg ahol van. Kezdés általában 8 órakor van mert a gépeket a lakosság zajterhelése miatt 8 előtt tilos beindítani. Szombatonként néha van lehetőség dolgozni de mivel mi vállalkozók vagyunk túlóra nem jár. Azt szokták csinálni hogy mivel a szombati műszak maximum kettőig tart, beírják a teljes napunkat ötig vagy fél hatig.
A szociális ellátás példaértékű.
Itt nem lehet spórolni és alávállalni a megspórolt pénzzel a versenytársaknak. Itt nem az utcán egy kerítésdeszka az öltöző fogasa. És nem az árokpart az ebédlő.
Tiszta WC-k bennük a mosdó fölött bőrápoló centrumok még naptej is van erős faktorú.


Az ebédlők teljes felszerelésűek, ingyen kávéval és teával, két mikrohullámú sütővel, a melegítéshez két hűtőszekrénnyel.

2014-09-18_203551.jpg2014-09-18_203609.jpg

Az öltözőkben Uvex szemüvegtisztító spray hozzávaló törlőkendővel.A munkaterületre ujjlenyomatos azonosítás után forgóajtón lehet belépni és mindjárt ahogy átment az ember ezen, szembetalálkozik egy hatalmas tükörrel hogy még időben ellenőrizhesse hogy minden védőfelszerelés rajta van e.Huszonöt kilónál többet senki sem emelhet, még a cement is huszonöt kilós zsákokban van.Kesztyű és védőszemüveg viselése kötelező. Zajos eszköz használatakor fülvédő is.

Egy groundworkernek számos előrelépési lehetősége van. Különböző kisebb tanfolyamok elvégzése jelentősen emeli az értékét a munkaerőpiacon.
Elsősegély tanfolyam, signaller tanfolyam, Traffic Marshall tanfolyam, dumper driver tanfolyam, Banksman tanfolyam, PTS vizsga stb...
A PTS vizsga olyan munkákra jogosít fel amit vasút mellett végeznek. Ezekkel a vizsgákkal 3-4 fonttal is feljebb tornázhatja az órabérét.
Néhány év alatt apránként megtanulhatja a gépkezelést is.
Egy biztos. Megszakadni senkinek sem kell de folyamatosan csinálni kell valamit.
Néhány gyakorlati tapasztalat.
A mértékegységek metrikusak minden csőátmérőt milliméterben adnak meg.
Csőfektetés, aknaépítés más előírások szerint történik mint otthon. Valami érthetetlen okból az aknagyűrűk köré betonköpenyt tesznek. Itt látszik hogy milyen minőségben.

2014-09-18_205921.jpg 

Csőfektetésben elsőfokú követelmény a rendkívüli kreativitás gányolásban. Professzori szinten művelik.

2014-09-18_203648.jpg2014-09-18_205234.jpg
A munka annyira szervezett hogy minden munkafolyamatot csak egy lépéssel gondolnak előre.
Ha a harmadik lépésnél el kell bontanom amit elsőnek építettem akkor el kell bontani.
Ha ások egy árkot és a dömper elvitte a földet akkor amíg visszajön mellérakom majd a végén mikor az árok már ki van ásva akkor összeszedem és felrakom a dömperre. Látszólag időpocsékolás de az árok mégis így van a legrövidebb idő alatt kiásva.
A munkások nemzetiségbeli összetétele igen nagy szórást mutat.
A menedzsment nagyobbrészt Ír kisebb részt Angol.
A melósok 60%-a román, 30% egyéb Kelet Európai úgymint moldáv, litván, lengyel, albán, ukrán. A fennmaradó 10% nagyobb része indiai, elsősorban pujabi szikh a többi az fekete, leggyakrabban Nigériából, Ghanaból vagy Szomáliából.
A populáció nyomokban magyarokat is tartalmazhat kb olyan arányban mint a konzerv gulyás mogyorót.
Mindezek ellenére vagy épp ezért a hangulat nagyon jó.
Tudom hogy a magyar embert arra tanította a politika hogy a román az egy szőröstalpú bocskoros cigány. Itt megtanultam hogy ez nem igaz. Senki nem segített nekem annyit mint a románok.
Aki úgy dönt hogy az angol nagy építőiparban akar dolgozni annak végig kell járnia a fent vázolt utat de eleve nem minimálbérrel kezd dolgozni valamint komoly szociális ellátást és biztos fizetést kap.
Előfordulhat hogy London messzebbi részein is kell dolgozni és sokat kell utazni. Az építőipar ilyen, ritkán megy onnan nyugdíjba az ember ahol az első munkáját kapta.
Ha nehezen is indult de én végigjártam az utat. Hihetetlen sokat tanultam. Mind új technológiákat, mind pedig szakmailag az angol kollégáktól. Dolgoztam 20 géptípus negyven különböző súlyú modelljével. Nyitott szemmel járok, mindent megfigyelek és igyekszem elraktározni. Ennek az életnek, ennek a munkának minden perce örömmel tölt el.
Megtanultam milyen érzés mikor az embert megbecsülik. Megtanultam mi a pozitív inspiráció. Láttam építésvezetőt WC-t takarítani, láttam fővállalkozót szemetet szedni.
Egy munkaterületen a különböző beosztású emberek partnernek tekintik egymást, nem érezni alá és fölérendeltségi viszonyokat.
Levezetésként elmondok egy frissen megesett történetet aminek én voltam a „szenvedő” alanya.
Tudni kell hogy jelenleg Angliában gigantikus pénzeket tolnak az oktatásba, én már egy éven belül a negyedik iskolában dolgozom.
Természetesen a munkaterület kétméteres kerítésrácsokkal el van választva az üzemelő iskolától de mégiscsak egymás mellett vagyunk.
Egyik szünetben, én jó szokásomhoz híven fülem-farkam kinyújtóztatva bevertem a szunyát a gép fülkéjében. Mindig mindenhol egy percen belül tudok aludni.
Mellettem két méterre egy iskolaudvar volt még emlékszem hogy integettem néhány kisgyereknek aztán alvás.
Arra riadok hogy dől ki mellettem a kerítés és három melós döntve-borítva mindent rohan felém, a háttérben meg két tanárnő sipítozik.
Nagy nyugodtan felnézek mondom „what is problem?”.
A három melós mindjárt nyomott egy satuféket és sűrű sorryzás után visszafelé indultak.
Kiderült hogy a tanarak látván igen ellazult testhelyzetemet azt hitték meghaltam. Azonnal telefonáltak a fővállalkozónak, a művezetőnek, meg rám küldték a három melóst, akik gerendákat rakodtak és nem tartva szünetet, pont a közelben voltak.Annyi eszük nem volt az ostobáknak, hogy odajöjjenek a két méterre lévő kerítéshez és próbáljanak szólongatni, hogy élek-halok-e. A legjobb az volt, hogy a művezető felvette a telefont, és miután értesült a tényállásról, halál nyugodtan azt mondta, hogy „a driver minden szabadidejében a fülkében alszik, hagyjátok aludni”.

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr216710091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila Mándli 2014.09.20. 14:15:50

Udvozlet! Ha van ra mod szeretnem felvenni veled a kapcsolatot! Elore is koszonom

terrer 2014.09.23. 09:56:11

Nagyon jó, gyakorlatias poszt, köszönet érte! A CPCS vizsgához mért nem kellett neked tanfolyam? Jó, tudom, egész életedben ezt csináltad, de egy másik gépen, amin minden máshogy működik, csak kellenek valami alapok, nem? Vagy annyira nem magasak a követelmények? Milyen hosszú és mennyi egy olyan tanfolyam egyébként, ami arra felkészít? Olyan lehet, mint egy itthoni OKJ, vagy rövidebb?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.23. 22:33:24

@terrer:
Köszi.

Akkor megvilágítom hogy van ez.
Anno Magyarországon kellett egy kéthónapos tanfolyam ami után kaptál nehézgépkezelői jogosítványt. Viszont csak egy típusra. Például levizsgáztál Komatsu WB97-es típusra.
Csak és kizárólag ezt a típust kezelhetted.
A Komatsu WB91-st már nem. Mi a különbség?
Az utóbbin nincs turbó.
Olyan volt a Magyar nehézgépkezelői jogosítvány mintha a te autóra szóló jogsid csak és kizárólag például Honda CDTI típusra szólna.
Ha dolgozni akarnál másik munkagéppel például a WB91-el akkor egynapos különbözeti vizsgát kellett tenned és a cégednek igazolni kellett 80 óra gyakorlatot az adott típussal. Mondom, csak a turbóban különböztek.
A magyar nehézgépkezelői jogsimban szerepelt vagy 15 különböző típus vizsgája.
Aztán pár éve átvették az EU gyakorlatot miszerint kategóriánként kell vizsgázni.
Ez azt jelenti hogy például a lánctalpas forgófelsővázas gépek egy kategória, az elöl homlokrakodós hátul mélyásós traktoralapú gumikerekes gépek másik kategória és így tovább...
Vagyis ha van egy vizsgád a JCB 3CX-re akkor kezelheted a Komatsu 91WB-t is és minden hozzájuk hasonló gépet.
Az angoloknál is hasonló kategóriák vannak de még súly szerint is meg vannak osztva.
Én 20évet dolgoztam JCB 3CX-el és öt évet Komatsu WB97-el mégsem vizsgáztam belőlük itt Angliában mert a gépek 90%-a lánctalpas forgórakodó.
Ezért én egy vizsgát tettem ami lánctalpas forgórakodókra vonatkozik 10tonna alatt és 10tonna fölött.
Viszont lánctalpas forgórakodóval kezdtem anno munkásmozgalmi pályafutásom 1981-ben és öt évig azzal dolgoztam és utána 25év kihagyás.
25év után itt a vizsgán ültem megint lánctalpas forgókotróra. Hiba nélkül levizsgáztam.
A gépek vezérlése ISO szabvány kivéve az Angol JCB-t.
Mivel 25 évet dolgoztam JCB-vel de utána öt évet már az ISO vezérlésű Komatsuval nem volt gond a vizsga.
Egyikről átszokni a másikra az olyan például mint átszokni az Iphonról az Androidos Samsungra csak még nehezebb.
A követelmények magasak de nem a gépek kezelése a legnagyobb nehézség hanem hogy hogyan álljál neki egy munkának.
A tanfolyam egyébként 2100font és 70óra gyakorlati oktatást is tartalmaz. Két hét alatt meg lehet csinálni.
Fogalmam sincs mi az az OKJ.

Taxomükke (UK) 2014.09.30. 20:25:39

@diggerdriver: Digger, szerintem a kukac jelet helyettesítsd a "kukac" szóval, mert hamarosan elárasztja az emailfiókodat a levélszemét.

terrer 2014.10.01. 21:16:35

@diggerdriver: köszi a részletes választ!:-) Minden kategóriára 2100 font, vagy ha már egy megvan, akkor a többi rövidebb?
Amit te "tanfolyamnak" mondasz, annak a mostani neve az OKJ (Országos Képzési Jegyzék, államilag elismert iskolarendszeren kívüli tanfolyamok, szakképesítések).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.01. 22:05:25

@terrer:
Attól függ mennyire különbözik a kategória.
Vagyis mennyi órát kell venned hogy sikeresen vizsgázz.
Például van lánctalpas forgókotróra vizsgád 10tonna fölött és alatt. Ez a legnépszerűbb, leggyakoribb kategória. Tegyük fel hogy gumikerekes forgókotróra akar vizsgázni. Néhány óra gyakorlat elég hozzá.
Tegyük fel hogy arra a kis helybenforgó homlokrakodó Bobcat-ra akar vizsgázni. Oda már kell a 70óra gyakorlatot megvenni mert a közük nincs egymáshoz a forgókotróknak és a Bobcat-nak.

Magyarországon nem tudom a jelenlegi helyzetet de a különbözeti vizsgákhoz nem kellett tanfolyam hanem a cégnek kellett igazolni 80óra gyakorlatot.
A vizsgán elég volt két kalimpálás a géppel és átment a delikvens.

Itt ezt nem lehet megcsinálni mert az ügynökségek kénytelenek elhinni hogy gyakorlott vagy mivel van róla kártyád. Viszont valós tudás nélkül nem kapsz kártyát.
Az első kártya az két évre szól és az van ráírva hogy KÉPZETT(trained) gépkezelő vagy. Ez a gép kezelésére vonatkozik e nem a munkaterületen szerzett gyakorlatra.
Két év múlva újra kell vizsgázni és akkor kapsz egy kék kártyát amin az van hogy GYAKORLOTT(competent) gépkezelő vagy ami azt jelenti hogy nem csak a gépet tudod kezelni hanem a munkafolyamatokat is ismered.
Ha a cég valóban biztosra akar menni akkor kék kártyás gépkezelőt kér. Persze az drágább.

terrer 2014.10.02. 12:48:50

Értem:-) Magyar darukezelői nekem is van, ott valóban nem kellett sokmindent a vizsgán bemutatni. Köszi a tájékoztatásokat!!! Jó, hogy itt vagy, és mindent meg lehet kérdezni:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.03. 21:21:41

@terrer:
Kérdezz nyugodtan mindenre válaszolok.

Taxomükke (UK) 2014.10.05. 11:43:06

@diggerdriver: Dehogyisnem. Szerkeszthetők a bejegyzések.

Közben küldök egy emailt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 12:32:59

A bejegyzések igen de a kommentek nem.

Megkaptam válaszoltam.

T A 2016.03.03. 15:17:35

Ha megoldható szeretném felvenni Veled a kapcsolatot. Köszönöm szépen! Tamás cattomi322@gmail.com

Főgebra 2016.03.16. 12:38:57

@diggerdriver:
Nem azért a húsz petákért, de te Angliában hol látsz ilyen fejlett technikát?
A fasorban sincsenek az angolok!

www.youtube.com/watch?v=Vfd83lCckGA

Dano Erno 2016.09.11. 12:49:19

sziasztok tudna segiteni valaki hol lehet jelentkezni ien
munkakra keg koszonem Dano Erno
E-Mail: danoernomark@gmail.com
süti beállítások módosítása