HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Horthy Miklós cselédje: @diggerdriver: Mit kap a pénzen felül ott? Te/ti mit kaptok? Áruld el, mit kaptok a pénzen felü... (2017.12.16. 15:51) Gyerekiahóra...
  • diggerdriver: @ginger99: Köszönöm és én is Kellemes Ünnepeket kívánok. (2017.12.15. 23:14) Az én keresztem.
  • gabors: @geegee: ".Már úgy értem, hogy pl. 6 hónapig, vagy ameddig kell, szépen, okosan használja a kártyá... (2017.12.04. 19:44) Bankrablás
  • Jossarian: @gabors: "Karinthitol". Ertem... (2017.11.19. 19:15) Ramsbury capriccio
  • geegee: @diggerdriver: Na ja. Az sem hátrány... :-) (2017.11.16. 18:44) Kibaszás...

Címkék

Továbbképzés

2016.10.16. 20:55 diggerdriver

Ez a poszt a "Volt egyszer egy amper" című poszt folytatása. Azoknak szól akik abszolút tájékozatlanok az elektromosság világában és igyekszem úgy megírni hogy mindenki számára érthető legyen. Most az autók elektromos rendszeréről fogok beszélni.

Egy kis időre azért térjünk vissza a hálózati áramhoz. Annyit ugye tudunk már hogy a vízhálózattal összehasonlítva  a Volt a víz nyomásának felel meg, az Amper pedig a szállított mennyiségnek. Annyit kell még tudni hogy a hálózati áram az váltóáram, az autóknál használt pedig egyenáram. Angolban a váltóáramot "alternate current"-nek nevezik, az egyenáramot "direct current"-nek. Angol rövidítésük AC/DC. Ismerős? Igen az ausztrál rockzenekar erről kapta a nevét. A váltóáram iránya másodpercenként hatvanszor változik ezt frekvenciának nevezzük és Hertz(Hz) a mérőszáma. Az egyenáram mindig egy irányba folyik.

Itt megragadnám az alkalmat hogy ezzel kapcsolatban egy érdekes párharcról tegyek említést. Edison és Tesla harcáról. Edison a hálózati egyenáramot preferálta, Tesla pedig feltalálta a váltóáramot aminek sokkal több előnye van mint az egyenáramnak. Sokkal messzebbre és kisebb energiaveszteséggel lehet eljuttatni mint az egyenáramot. Edison hírneve és tekintélye hatására egészen az 1960-as évekig tartott az egyenáram hálózati pályafutása. Edison minden eszközt bevetett hogy lejárassa Teslát és a váltóáramot. Veszélyességének bizonyítására váltóárammal kóborkutyákat végzett ki a koronát mégis azzal tette fel dicstelen tevékenységére mikor demonstráció képpen kivégezte Topsit egy cirkuszi elefántot. Topsy három év alatt három gondozóját ölte meg. Hogy ezt a mostoha bánásmód vagy egy fájó fog miatt tette azt nem tudjuk. Köztudomású hogy a Budapesti Állatkertnek is volt egy elefántja az ezernyolcszázas években amelyik megölte a gondozóját azért mert a gyulladt fájós agyarát próbálta hozzányomni gondozójához enyhítést remélve, amibe az sajnos belehalt. Mindegy lényeg a lényeg hogy Edison 6600 Volt váltóáramot vezetett szerencsétlen állatba ami végzett vele.  A történetről itt lehet többet megtudni:

http://index.hu/tudomany/til/2015/03/03/edison_evtizedekre_visszavetette_az_elektromossag_fejlodeset/

http://furdancs.reblog.hu/tesla-vs-edison

http://hvg.hu/vilag/20080104_edison_topsy_elefant_kivegzes_egyenaram

Végül mégis a váltóáram győzött a hálózati rendszerekben. A lakossági áram ma már nem 220 hanem 230 Volt. Na de mi van a 380 Volttal és hol használják?  Ez egy érdekes dolog. Az áramról tudni kell hogy bármilyen fogyasztó működtetéséhez záródni kell az áramkörnek. Egy fogyasztóhoz általában két vezeték csatlakozik, egy fázis és egy nulla. A fázison érkezik az áram, ezt a fogyasztó felhasználja, a nulla nevű vezetéken pedig záródik az áramkör. Tesla feltalálta a háromfázisú villanymotort is. Itt három darab 230Voltos fázisvezeték érkezik a villanymotorba és egy nullavezetéken záródik az áramkör. Na de hol van itt a 380 Volt? Ez úgy van hogy bármelyik fázis és a Nulla között 230 Voltot mérünk de bármelyik két fázis között 380 Volt a mért feszültség. ezért az ipari felhasználású villanymotorok 380 Volt fázisfeszültséggel működnek.

Ebből volt már gyakorlati tapasztalatom is. A nagyfeszültségű tízezer Voltos vezetékeknél a fázisok körüli védőköpeny a nulla vezeték. Fázisok között ott is nagyobb a feszültség. Sértettem már meg géppel ilyen vezetékeket. Ha csak kicsit húztam meg és egy fázis lett zárlatos a nullával akkor egy kicsit pukkant, ha viszont erősebben nyúltam bele akkor hatalmasat robbant. Olyan nagyot hogy a hang mellett egy többméteres ívfény is keletkezett és a gépben is éreztem a melegét. Félelmetes egy ilyen robbanás. Azt is tudni kell hogy ilyen kábelszakításkor a trafóház automatikája egy perc múlva visszakapcsolja az áramot és még egyszer robban.

Na ennyi kiegészítés elég volt váltóáramból, térjünk rá az autók elektromos rendszerére.

Az autóknál alacsony feszültségű egyenáramot használunk. Régebben 6 Voltot ma már 12 Voltot. Az utolsó 6 Voltos rendszer a Trabantokban volt egészen 1984-ig, onnan már 12 Voltot használtak. Az elektromos fogyasztók itt nem két vezetékre csatlakoznak hanem egyre. Az áramkör az autó fém karosszériáján keresztül záródik. Az akkumulátor negatív pólusa a fémvázhoz van csavarozva és minden fogyasztó is kapcsolatban van a fémvázzal. A fogyasztó megkapja a pozitív fázis 12 Voltos áramát egy vezetéken és felhasználás közben a fémvázon keresztül záródik az áramkör.

Három meghatározó része van az autó elektromos rendszerének. A generátor, a feszültségszabályozó, és az akkumulátor. A generátor alapjáratban is képes annyi áramot termelni ami az autó alap fogyasztóit ellássa na dehát ugye nem alapjáraton használjuk az autót. Akkor minek az akkumulátor? Egyrészt mert néha álló helyzetben is használunk fogyasztókat. Rádiót, világítást, vészvillogót stb... Ezekhez viszont elég lenne egy negyed akkumulátor is. A fő ok az indítási áram. Az indítómotor egy közönséges villanymotor aminek meg kell forgatni az autó motorját az úgynevezett indítási fordulatszámra, ahonnan a folyamat önfenntartó lesz vagyis a motor beindult. A motor indításakor bármilyen zavar felléphet. Például kifogy a benzin és míg az újratöltött tankból az üres csővezeték a motorig feltöltődik és levegő kiszorul a rendszerből bizony sokáig kell tekerni a motort. Télen nagy hidegben például -20 fokban az akkumulátor kapacitása eredeti kapacitásának 40%-ára is leeshet. ilyenkor a sűrű motorolaj még fékezi a motort a dízelek nagyobb kompressziója szintén. Így bizony óriási feladat az akkumulátornak életet lehelni a motorba. A dízeleknél még mindezt tetézi az izzítógyertyák áramfelvétele. A dízelmotor öngyulladással üzemel. A levegőt olyan erősen összepréseli hogy az annyira felforrósodik hogy amikor gázolajat porlaszt a rendszer a forró levegőhöz az önmagától begyullad. Nagyon nem mindegy hogy a beszívott levegő -20fokos vagy +30. Ezért izzítógyertyákkal előmelegítik a levegőt hogy az öngyulladás minél előbb létrejöjjön és beinduljon a motor. Ezért van hogy a dízelmotorok akkumulátora lényegesen nagyobb mint a benzinmotoroké. Most nem akarok mélyebben belemenni a magasabb kompresszió miatti nyomástöbbletbe ami szintén energiatöbbletet igényel.

Ezért kell az akkumulátor mint elektromosságot tároló eszköz az autóba. Hogyan működik a rendszer? A folyamat könnyebb megértéséhez térjünk vissza a vízhálózat hasonlatához. Van egy kút(generátor) ahonnan a szivattyúk vizet vételeznek. Van egy víztározó(akkumulátor) ahova a vizet szivattyúzzák. a víztározót(akkumulátort) pontosan olyan mennyiségű vízzel kell feltölteni amilyen arányban onnan felhasználják. Ha több vizet juttatunk bele akkor kifolyik belőle a felesleg. Akkumulátornál veszélyesebb a dolog mert ha több áramot töltünk bele mint amit felhasznál a rendszer akkor a benne lévő víz-kénsav keverék felforr és tönkremegy. Ha kevesebbet töltünk a tározóba mint amit felhasználnak akkor kifogy. Az akkumulátor lemerül és azt vesszük észre hogy nem indul az autó. Az optimális töltés biztosítása a feszültségszabályozó feladata. 

Hogy működik a rendszer? Beülünk az autóba és beindítjuk a motort. Az első percekben a feszültségszabályzó több áramot enged az akkumulátorba hiszen az indításkor a szint erősen megcsappant. Ezt a lehető legrövidebb idő alatt visszatáplálja a generátor feszültségszabályzó páros. Utána már csak annyit tölt bele amennyi a fogyasztás. Ha bekapcsoljuk a világítást többet ha lekapcsoljuk kevesebbet. Ha az elektromos ablakot lehúzzuk vagy az ülésfűtést bekapcsoljuk akkor megint többet. A rendszer egyensúlyban működik. Mikor leállunk akkor az akkumulátor megint maximálisan feltöltve várja az újabb indítást. Kivéve ha csak és kizárólag rövidebb utakra használjuk az autót. Ez előfordulhat például ha közel van a munkahelyünk vagy az iskola ahova a gyerekért járunk. Napi 4-5 kilométer használat nem elég az akkumulátor indítóáram veszteségének a pótlására. Sokan csodálkoznak ilyenkor hogy egy-két hét alatt lemerül az akkumulátor. Ilyen rövid használat mellett hetente kell tenni egy hosszabb túrát hogy az az akkumulátor teljesen fel tudjon töltődni.

Elméletileg ilyen egyszerű egy autó elektromos rendszere. Egy laikusnak ennél többet nem kell tudni róla. Ma már az autók elektronikával telezsúfolt hálózata komoly kihívás egy szakembernek is. Vannak olyan prémiumautók ahol több mint száz kisebb-nagyobb villanymotor és legalább tíz nagyteljesítményű komputer összehangolt működésének eredménye egy luxusutazás az utastérben. Ha valaki egy kicsivel is többet megértett az elektromosság működéséből már nem írtam hiába.

 Az autóval kapcsolatban még egy dologról szeretnék írni szintén a könnyebb megértés miatt. a légkondicionálóról.

Kevesen tudják hogy a légkondi mekkora óriási teljesítményt igényel. Négy-öt lóerőt használ fel működése közben. egy kisebb teljesítményű autón bekapcsoláskor érezni lehet hogy csökken a teljesítménye, hiányzanak a lóerők. Miért fogyaszt ilyen sokat? Hasonlítsuk össze egy hűtőszekrénnyel. Az sem fogyaszt keveset pedig teljesen hőszigetelt a burkolata. Egy 240 literes hűtőszekrény mélyhűtő nélkül fél lóerőnyi energiát fogyaszt óránként. Ez ugye egy kiválóan hőszigetelt doboz ami mondjuk 30 fokról lehűti a levegőt 5 fokra. egy középkategóriás autó utastere 3-4 EZER liter minden hőszigetelés nélkül sőt erősen hőterhelt üveg és fémburkolattal amit lehűt a légkondi mondjuk 30fokról 20fokra. Mostmár látható hogy miért olyan iszonyúan nagy a teljesítményfelvétel. Vannak olyan autók ahol a gázpedál gyorsulásmérője érzékeli hogy a sofőr hirtelen ad gázt, és olyankor minden lóerőre szükség van ezért a gyorsítás idejére lekapcsolja a légkondicionálót. A 400lóerőt még megsegíti 5-tel hátha annyi hiányzik hogy lerajtolja a piros lámpánál Izompóló Júingot a másik Audiban.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ugyan nem tartozik szorosan a témához de ejtsünk szót a hőszigetelésről. Hogyan működik?

A legjobb, legolcsóbb hőszigetelő a levegő. az a baj hogy kell vele valamit csinálni hogy jó hőszigetelő legyen. Kamrákra kell osztani. Vagy zegzugos útra kényszeríteni. Hogy néz ki ez szemléletesen?

Képzeljük el hogy ülünk egy szobában öt méterre egy kandallótól. Most gyújtottunk be éppen és várjuk hogy a meleg elérjen hozzánk. Tegyük fel hogy egy óra múlva odaér hozzánk a kandalló melege. Most tegyünk félútra egy üvegfalat és próbáljuk elölről a folyamatot. még két óra múlva sem ér oda a meleg. Most minden méterre tegyünk egy üvegfalat. A kandalló és köztünk öt, egyenként méter szélességű rekesz van. nyugodtan megfagyhatunk mire odaér a kandalló melege. Mi van olyankor ha nem osztjuk üvegfalakkal rekeszekre a szobát hanem egy olyan falat teszünk középre amelyik mindössze öt centi vastag de mikroszkopikus légkamrácskák milliárdjaiból áll? Ennek még nagyobb a hőszigetelő képessége mint az öt kamrára osztott öt méter széles levegőrétegnek. Úgy hívják hogy HUNGAROCELL. Mindenki ismeri a fehér golyócskákból álló könnyű Polifoamot. A legkiválóbb hőszigetelő. 

Hogyan osztjuk zegzugokra a levegőt? Képzeljük el ugyanazt a szobát de most a négy üvegfal ne érjen át teljesen a másik falig hanem az egyiknél baloldalt legyen rövidebb egy méterrel a másiknál jobboldalt. A levegőnek egy labirintusszerű utat kell bejárni és hasonló hosszú idő alatt ér a szoba másik felébe mint a kamrákra osztott esetben.

Hol találkozunk ilyen hőszigeteléssel? Például az összes prémes, vagy gyapjas állatnál. Minden szőtt ruhaféleségnél, takarónál, paplannál. A házaknál ilyen hőszigetelő anyag a kőzetgyapot. Angliában a két fal közé ilyen gyapotot raknak. A kőzetgyapotnál, a ruhánál, a szőrnél a levegőnek zegzugos utat kell bejárni hogy elveszítse a test vagy a lakás hőjét. 

Mik a legrosszabb hőszigetelő anyagok? nyilvánvalóan amiben kevés a légkamra. Az üveg, a kő, a beton. Ezért a lakások hőszigetelés szempontjából leggyengébb része az ablak, és más nyílászárók.

Hogyan lehet fokozni a hőszigetelő képességet? Mindenki ismeri a korszerű blokktéglákat. Ezekben formára préseléskor hatalmas nyílásokat alakítanak ki amik nagy légkamrákra osztják a téglát. Igenám de az ideális az lenne ha maga a tégla anyaga is légbuborékokkal lenne tele. Hogyan érik el? Nagyon egyszerűen. A nedves agyagba fűrészport kevernek és az égetéskor kiég az agyagból apró légkamrákat alkotva. Így a tégla anyaga is hőszigetelő és a nagy légkamrákkal együtt adja a kiváló hőszigetelő képességet.

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr211812683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mayree 2016.10.16. 21:38:30

Nagyon jó! Sőt! :)

bircaman maxval szerkesztő · http://bircahang.org 2016.10.17. 08:39:59

Nekem ez magas. Én annyit tudok, hogy nem jó babrálni vezetékekkel, mert megüt az áram.

DieNanny CH 2016.10.18. 13:14:11

A fűrészporos téglás-módot ismertem!
Köszi a posztot.

DieNanny CH 2016.10.19. 10:21:33

@diggerdriver:

A szülővárosomban még kicsi koromban működött egy téglagyár. Gyakran elsétáltunk arra családi programként, ekkor meséltek - vagy a dolgozók, vagy apukám - róla.

soad1221 2016.10.19. 10:50:34

@bircaman maxval szerkesztő: csak akkor van gond, ha te zárod azt a bizonyos kört a fekete és a kék vezeték között. Vagy régebbi háznál barna és piros. Ha van fi-reléd, akkor nincs gond :)

Herr Géza 2016.10.19. 22:54:20

@soad1221: Barna és piros között? Wtf?? A piros (korábban szürke) a kapcsolt szál... A fázis a fekete lehet még.

Gerilgfx 2016.10.20. 00:51:29

jó lenne több ilyen cikk a témában, mert állítólag olyan emberektől is, akik hozzáértők, olyan kommenteket meg kérdéseket szoktam látni, hogy elborzadok, pl:

,,miért nem indul az autó, ha kivettem az akkumulátort'' (autószerelő)

,,ha átalakítom a 12v-os 500w-ot 220v-ra, az 40 kilowatt'' (informatikus, pedig már legalább 4x elmagyaráztam neki a p=u*i nem megjegyezhetetlen varázslatos képletét)

tipikus síkhülye megszakértőtársadalomban élünk, ahol akiknek párttag volt az apukájuk, azok üldögelnek bármiféle valódi munka vagy hozzáadott érték nélkül milliókért egy hivatalban vagy nagyvállalatban, a többiek meg kapálnak és csavaroznak, de a megtakarítást mindketten a questorba hordják, hogy aztán a többiek pénzéből legyenek kárpótolva. szégyen ez az ország.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.20. 08:06:55

@Gerilgfx:
Én sem vagyok szakértő csak lelkes amatőr.

soad1221 2016.10.20. 08:09:16

@Herr Géza: jogos.... a piros sosem volt 0... nem is tudom miert ezt irtam...a lenyeg,hogy a fekete es a barna amivel csak ovatosan. Bar egy fazis ceruza leegyszerusiti a kerdest :)

upgrade 2016.10.20. 20:57:58

@Gerilgfx:
Hat... vegulis a focihoz is erte mindeni, az orszag vezetesehez is, plane azt tudja mindenki, hogy mit kene csinalni, hogy minden jo legyen, szoval mi a problemad igazabol?
Mert ebbol a hozzaszolasbol ugy tunik, hogy csak mindent rad kene hagyni es minden fenyre derul.
Vagy valami ilyesmi :-)

Azt mar csak halkan jegyeznem meg, hogy (szerintem) hulyeseget nem lehet kerdezni. Ha valamit nem tudok, akkor megkerdezem, lehetoleg olyantol, aki feltetelezesem szerint ert hozza.
Ha az illeto hulyesegnek minositi a kerdesemet, akkor meg mindig nem valaszolt a kerdesre.
Ugye.

Gerilgfx 2016.10.20. 23:37:40

@upgrade: oké, akkor biztos jó, ha egy autószerelő nem tudja, hogy miért nem indul a kocsi akksi nélkül, és én vagyok a hülye

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.20. 23:46:24

@soad1221: @Herr Géza: A piros az autóvillamosságban a pozitív vezeték színe. A barna meg a testé.

Amúgy ne vezessétek félre Maxot. Nem kell ahhoz KÉT vezetéket megfogni hogy agyonbassza az áram. A föld felé is záródhat az áramkör.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.20. 23:47:30

@Gerilgfx: Na most az azért fasza lehetett...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

upgrade 2016.10.21. 02:52:28

@Gerilgfx:
Hogy oszinte legyek, az elegge valoszinutlennek hangzik, hogy egy autoszerelo ezt ne tudja.
Nade az, hogy ebbol aztan az egesz orszagot ugy minosited, ahogy, az azert meresz.
Szerintem :-)

soad1221 2016.10.21. 11:26:01

@Gerilgfx: nyilván, ha van ilyen az nem jó. Nem kérdőjelezem meg a valóságtartalmát, de azért ez tényleg erős lenne egy autószerelőtől.

Viszont igazat adok @upgrade: -nek ebben, ha minden így is hangzott el, ez az ország egészére nyilvánvalóan nem igaz.

Herr Géza 2016.10.21. 11:46:40

@diggerdriver: A 6/12/24 Volttól azért eddig viszonylag kevesen haltak meg...:)))) Mondjuk az e-autóknál újabban bevezetésre került 48 V-os hálózatok már jobban "csípnek". :))))
Egyébként meg házról és FI-reléről volt szó eredetileg, szóval egyértelműen a 230/400 V-os veszélyek voltak terítéken.

Herr Géza 2016.10.21. 11:50:01

@diggerdriver: Ja, a második részben (nem kell két vezetéket megfogni, hogy kipurcanj) teljesen igazad van. Különösen nem ajánlott a vízzel telt kádban állva villanykörtét cserélni....:)))))))))))))))

Herr Géza 2016.10.21. 11:55:22

@Gerilgfx: Azért, aki a magasröptű P=U*I összefüggést "tanítja", annak már illik arról is tudnia, hogy az a 220 V már régen 230.....:))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.21. 14:01:23

@Herr Géza:
Bizony. Engem a száraz idő és a gumitalpú cipő mentett meg annak idején.

soad1221 2016.10.21. 14:30:54

@diggerdriver: @Herr Géza: lehet a vezetékhez nyúlni, csak legyen mindig kéznél fázis ceruza. Én sárga-zöld vezetéket is láttam már fázisra kötve... Egy barátom szerelt épp, mikor fogta, nézte, hogy honnan a francból jöhet ez a földvezeték, de még mielőtt hozzáért volna gondolta megnézi fázisceruzával...
Jól tette :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.21. 19:18:31

@soad1221: Bizony. Sose lehet tudni ki mit kontárkodott. A legnagyobb amatőr hiba amit a leggyakrabban elkövetnek hogy utólag beszerelnek egy lámpát és a nullát szakítják meg a kapcsolóval. Ez nagyon sokszor előfordul.

firg_firg 2016.10.21. 19:53:15

@diggerdriver: na ezt nem ertem. Ha a kocsiban a karosszeria zarja az aramkort, akkor mi van akkor ha jar a motor, eg a lampa, folyik az aram, te meg kiszallsz a kocsibol es kozben hozzaersz a karosszeriahoz meg a foldre is teszed a labad?

Shanarey 2016.10.21. 19:55:20

@Herr Géza:

A 48 volt, az már halálos is lehet, na meg az egyenáram, amely bontja a vért is. Elektromos autó pedig pont az a kategória, amit otthon nem szabad buherálni, mert bele lehet halni, na meg az akku pakk kapacitása miatt, a nem megfelelő tudás által történő beavatkozás rettentően tűzveszélyes.

@soad1221:

Ezért jobb csipogóval kezdeni a szerelést, s így nem érhet meglepetés, mert a csipogó akkor is jelez ha a kábelben van áram, nem kell hozzá olyan fizikai kontaktus, mint a fázisceruzához.

Shanarey 2016.10.21. 20:10:42

Ha valakit érdekel, a Tesla elektromos adatai:

www.roperld.com/science/TeslaModelS.htm

@firg_firg:

Az autó karosszériája a negatív potenciál, ezért sem rázhat. Az autóban lévő pozitív potenciál, amit bizonyos vezetékekben találhatsz meg, az azért sem rázhat meg mert az autó negatív része, nem kapcsolódik a földhöz. Vagyis az a bizonyos áramkör nem záródik. A 12 Volt pedig nem éppen rázós kivétel ha rettentően vizes kézzel nyúlkálsz bele. Az elektromos autók az, más kérdés, az már veszélyes, de normál üzem esetén, vagyis ha nem nyúlsz bele ott ahol nem kellene, esélyed sincs hogy összefuss vele.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.21. 20:29:53

@firg_firg:
Jól látod, ÉG a lámpa. Tehát a fogyasztó ELFOGYASZTJA az áramot. A karosszéria nincs áram alatt. Azon keresztül csak záródik az áramkör.
A karosszériában csak statikus áram szokott lenni. A feleségemet rendszeresen megcsípi mikor kiszáll az autóból. Valamikor régen volt a szoci autókon egy vékony gumicsík amiben egy fémszál leföldelte a statikus elektromosságot. De ennek nincs köze az autó elektromos hálózatához.
Ha bármelyik fogyasztó nem fogyasztaná el az áramot de keresztülfolyna rajta akkor zárlatos lenne a hálózat. A biztosíték kiolvadna.
amúgy az autó elektromos feszültsége nem veszélyes. A 12voltos akkumulátor mindkét pólusát megfoghatod nem történik semmi.

upgrade 2016.10.21. 20:40:18

@diggerdriver:
Hat azert valami polusat fogdosni az olyan 'buzis', nem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.21. 20:40:21

@firg_firg:
Azért mondok egy érdekes dolgot ha már itt tartunk. Mi van ha én egy markolóval eltépek egy nagyfeszültségű kábelt?
Semmi a kábel zárlatos lesz és szétkapcsol a trafóházban.
Mikor kerül a gép áram alá? Abban a szerencsétlen helyzetben ha légvezetéket tépek el úgy hogy nem lesz zárlat de a vezeték ráesik a gépre. Megráz a gép engem? Nem mert csak a fázissal érintkezek nincs zárva az áramkör. Olyan mint mikor a veréb ül a villany vezetéken és semmi nem történik.
Mit kell olyankor tenni? Ki kell UGRANI a gépből úgy hogy ne érjek hozzá a géphez és a földhöz egyszerre mert akkor zárom az áramkört és agyonbasz. A talpaláson keresztül a föld is áram alatt lehet. Ezért nagyon aprókat lépve vagy csúsztatott lábbal kell eltávolodni a géptől hogy az úgynevezett lépésfeszültség ne húzzon át a lábamon és a tökömön keresztül.
Egyébként nem fordult még elő ilyen eset a pályafutásom alatt. Nagyon sok szerencsétlen véletlennek kell összejönni hogy megtörténjen.
Viszont láttam már darugémre áthúzni áramot és munkásokat komolyan megsérülni az ilyen áramütéstől. Láttam már daruról leégett gumikereket mikor szintén áthúzott rá az áram.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.10.21. 20:41:23

@upgrade: Ne téveszd össze a pólust a pélóval.
.)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

upgrade 2016.10.21. 20:58:27

@diggerdriver:
Az egyik piros, a masik test szinu?

mayree 2016.10.23. 16:57:48

"Az áram alatt lévő vezeték ugyanúgy néz ki, mint az, amelyik nincs áram alatt.
Csak más a fogása" :))))))))

Shanarey 2016.11.06. 01:39:00

@mayree:

Az áram járta vezetőről már hallottál?
Az voltam én, amikor még ügyvezető igazgató voltam.
:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.11.06. 09:42:40

@Shanarey: Az pontosan olyan mint a vezető beosztású sofőr.
:)))))))))))))))))))