HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Nagyon szakma...

2017.03.16. 23:13 diggerdriver

Ez a poszt most nagyon szakmai lesz. Nagyon hosszú, nagyon átfogó és nagyon száraz szakmai. Megmutatom azt hogy egy építkezésen mi a feladata egy diggerdivernek és hogy a munkaidőnk mennyi részét teszi ki az árokásás vagy a földmunka. Megmutatom mik a szakma szépségei és nehézségei. Mikre kell figyelni és mitől olyan szeretnivaló ez az egész, és akkor itt ragadjunk le néhány szó erejéig. Nem erre a szakmára készültem de úgy vagyok vele mint a székely a viccben.

"Megharagszik a székely cipész a segédjére, hozzávágja a kaptafát. Elhajol a gyerek, s pont belép a székely felesége. Képen találja a kaptafa. Mire a székely:
– Így is jó."

Így is jó. 

Előre elnézést kérek a képek és videók rossz minőségéért. Telefonnal készültek erős rázkódó környezetben. A közeljövőben tervezek venni egy profi akciókamerát és azzal majd remélem jobb minőségben tudok felvételeket csinálni.

Miért szeretem és miért nem lehet megunni? Az ember ősi vágya hogy uralma alá hajtson mindent ami erősebb. Ezért akar a gyerek mozdonyvezető meg buszsofőr meg pilóta lenni. Ugyanezért gyártanak egyre erősebb autókat például. A nagy gépek irányítása kibaszott jó érzés. Ezek a mérnöki remekművek azt csinálják amit én akarok. Ha kell milliméter pontosan kiharapom a sarokból a pókot, ha kell a földet kifordítom a sarkaiból. Hogy egy nagy klasszikust idézzek az ERŐ VELÜNK VAN. Óriási erő. Kontrollált, szabályozott erő ami minket szolgál. Felemelő érzés kezelni, uralni eggyé válni vele. Nem könnyű megtanulni, nekem nagyon nehezen ment. Milyen volt a kezdet? Említést kell tennem két kiváló emberről akik a mestereim voltak. Az egyik már sajnos nem él, Isten nyugosztalja. Litter Lászlónak hívták és felcsúti volt. Végtelen türelemmel a nehéz pillanatokon átsegítve folyamatosan biztatva tanított a szakmára. Hányszor mondtam neki, "Laci nem megy ez nekem hülye vagyok hozzá," abbahagyom. Mindig lelket öntött belém, "csináld menni fog az, majd belejössz". Már úgy ahogy tudtam dolgozni mikor a cégtől elment egy öreg szaki mert jobb ajánlatot kapott. Megkaptam az ő gépét. Bizonyíthattam. A Gazdagréti lakótelep tízemeletes házainak az alapjait kellett kiásnom. Ezek a házak betoncölöpökön állnak és ezek közül kellett a földet kiszedni. Egy számomra nagyon emlékezetes dolog is akkor történt. Apám kőműves brigádvezető volt és pont akkor néhány hétig nem volt munkájuk ezért odavezényelték őket hozzám, a földmunkát és a szerelőbetont csinálni. Persze fater nekem nem mondta, de a sógorom is a brigádban volt és visszahallottam hogy milyen büszke volt rám. Higgyétek el nekem hogy ezekre a dolgokra az ember ősz fejjel teljesen másképp tekint vissza. Ha fentről olvassa ezeket a sorokat akkor talán egyetért abban hogy szakmai pályafutásomban soha nem okoztam csalódást neki. Szóval ott tartottam hogy elég jól belejöttem a gépkezelésbe mikor az öreg szaki vissza akart jönni a céghez. Mégsem jött be neki az új hely. Mondták neki hogy az állás betöltve. Tizennyolc évesen önálló gépkezelő lettem.

Néhány évre rá elvittek katonának, és leszerelésem után egy teljesen másfajta géppel kellett megtanulnom dolgozni. Mind szerkezetében mind kezelésében más volt mint amivel én előzőleg dolgoztam. Mindent elölről kellett kezdeni. Hogy érzékeltessem a különbséget képzeljük el hogy valakinek az autóján felcserélik a gáz és fékpedált. A gépen viszont nyolc művelet van amit felcseréltek. Az ember agyát át kell programozni hozzá. Ez a fajta gép annyira új volt akkor Magyarországon hogy mikor lementem vizsgázni róla Debrecenbe akkor a vizsgabiztos mondta nekem hogy mondjak valamit a gépről mert ő a színét sem tudja. Itt kell említést tennem másik mesteremről, Cserna Károlyról közismertebben Churchillről. Legutolsó tudomásom szerint békében, jó egészségben tölti nyugdíjas napjait. Kívánom neki hogy sokáig tartson. Ő tanított meg az univerzális kotrógéppel dolgozni. Hogy milyen remek ember elmondok egy történetet. Már itt kint Londonban ennek a blognak az apropóján megkeresett valaki hogy menjek el vele megnézni egy munkagépet és véleményezzem. Elég ritkán járok haza ezért nem tudtam jobbat kitalálni minthogy javasoltam menjen el Alcsútra és keresse meg Karcsit. Hivatkozzon rám, ő majd segít. Karcsi ezzel a vadidegen emberrel elment valahova a világ végére, és segített neki. Csak egyet tudok mondani mindkét mesteremről. NAGYON JÓ EMBEREK. 

 

Ezután a kis kitérő után térjünk vissza akkor a jelenlegi munkámhoz.

 

 Az építkezés építészeti részleteire nem térek most ki, írtam róla eleget. most csak és kizárólag a gépkezelők szemszögéből a gépkezelők munkáját írom le. Az alapásás kezdetétől a fogadószint elkészültéig. A fogadószint az a lábazati födém amiről a kőművesek húzzák tovább a falakat. Ennek az elkészültétől nekünk nincs dolgunk a házon bár a munkánk nem fejeződik be hiszem az összes közmű rákötése, az utak szegélykövek, járdák megépítése még a mi feladatunk mintahogy a végső művelet a kert fekete földdel való beterítése is.

Egyet azért tudni kell. minden szakmának megvan a maga evolúciója. Az új technológiák kifejlesztése rákényszerít minket hogy folyamatosan képezzük magunkat. Valamikor volt egy gépnek néhány különböző méretű kanala, ma már száznál több tartozék van amit a gépre szerelve különböző munkákat tudunk elvégezni. Ezt a szakmát is mint minden mást holtig kell tanulni és soha nem mondhatjuk azt hogy mindent tudunk. 

A történéseket időrendi sorrendben de nem egy házalapon vagy munkaterületen mutatom be, azért hogy a folyamat végig érthető legyen.

Mielőtt egy házalapot elkezdünk kiásni azt előmunkálatok előzik meg. Ahol most dolgozunk ott a talaj szerkezete miatt a házakat alá kell cölöpözni. Ezek a cölöpök 20cm átmérőjű vascsövek, egyenként 12méter hosszúak és kettőt vernek le egy cölöphöz, vagyis 24méter mélyen van a cső vége.

Ezen a munkaterületen már elkészült és lakott legalább 50 lakás és az építkezés során megmaradt beton, tégla, és egyéb falazóanyagot egy helyre hordták és az mostanra egy több ezer köbméteres dombbá nőtt.Ezt egy zúzógép bedarálja apró darabokká. Érdekes nézni hogy irányítják egy távirányítóval.

https://www.youtube.com/watch?v=wb5L4rlCkg0&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=mYS3_w41qb4&feature=youtu.be

 Ezt az anyagot használjuk arra hogy az egész majdani ház alapját 40cm vastagon megterítjük azért hogy a cölöpverőgép a sárban ne süllyedjen el. Bármilyen furcsa ezzel kezdődik a házépítés. A képen a domb látható aminek túlsó felén már ott áll a darálógép és én már csináltam egy felhajtót rá mert a tetejére állva fogom etetni a gépet.2017-03-12_135354.png

Itt már a tetején állva rakom bele a törmeléket2017-03-12_135441.png

Ilyen zúzalék lesz belőle amit mindenhova lerakunk ahol sár van sőt az utak alapozása is ezzel történik. Tömörítés után iszonyú keményre össze tud állni.2017-03-12_135548.png

A cölöpverő gép ugyan lánctalpas gép de olyan súlyú és olyan magas hogy csak szilárd burkolaton tud megállni és dolgozni. Így néz ki.2017-03-12_135657.png

Itt pedig dolgozik.

https://www.youtube.com/watch?v=CJnreDTW6yY&feature=youtu.be

A zúzalék elkészülte után következik, hogy egy vízszintes felületet szedünk bele a domboldalba és ráterítjük a törmeléket amit lehengerelünk. Ezután jön a cölöpverő és leveri a cölöpöket. Minden műveletet mérnöki munka előz meg vagyis milliméter pontosan kijelölik a cölöpök, a kiásandó alap, és a rákerülő fal helyét. A képen két különálló és különböző szinten lévő ház már lecölöpözött, alapásásra előkészített fotóját látjuk. Jól látszik hogy hogyan van a lejtős domboldalból vízszintesre szedve a ház helye.2017-03-12_135749.png

Ekkor kapom meg a rajzot ami megmutatja mit kell kiásnom. Ezen a rajzon egy négylakásos sorház látható háromállásos hozzáépített garázzsal. A különböző színű falakat különböző mélységűre kell ásni. Itt akkor álljunk meg egy kicsit. A sávalap ásás az egyik legnagyobb gyakorlatot igénylő munka. Nem az ásás meg nem a szintre szedés amit egy ilyen elég rossz talajban plusz-mínusz 1cm-es pontossággal kell kiásni. Nagyon ritkán van olyan házalap ami olyan nyílt terepen van mint a fenti képen ahol szinte körbe lehet járni. Általában körbe van rakva építőanyaggal, fák vannak a közelben vagy másik már kész ház és csak belül lehet mozogni. Ezért a legfontosabb az ilyen alapásásnál a SORREND. Az hogy milyen sorrendben ássuk ki a falakat hogy elérjek mindenhova és hogy ne szorítsam ki magamat. Van még egy nehézség. Ha egy, már kiásott sávra merőleges árkot ások a kiásott felé húzva a kanalat, soha nem szabad végig húzni mert azonnal leszakad mindkét sarok és csúnya lesz az egész. Az utolsó fél métert vissza kell tolni és úgy kiszedni. Akkor szép derékszögű lesz a sarok. Hogy ez érthető legyen, úgy mondom hogy például ha ki van ásva a rajzon narancssárga fal akkor a zöldet nem húzom végig mert a kanál leszakítja a sarkot, és ez minden csomópontra vonatkozik.2017-03-12_143102.png

Én általában leteszem a lábam elé a rajzot aztán munka közben kitalálom melyik fal következik.2017-03-12_180346.png

Illik úgy kiásni az alapot hogy lapátos munka ne legyen 5percnél több az egész házon, vonatkozik ez a cölöpök környékére is. Körülbelül így néz ki az ásás.2017-03-16_181645.png2017-03-16_181712.png

A képen látszik hogyha mélyebb az alap akkor egy kis vállat szedünk kétoldalt hogy ne dőljön be. így néz ki az alap ha ki van ásva. Az első képen meglehetősen sűrűn vannak a cölöpök. Ott teherbírás méréskor úgy döntöttek hogy sűríteni kell tehát utólag még levertek néhányat. Segédem aggódott hogy hogyan lesz kiszedve a sűrű cölöpök között. Mondtam neki nyugodjon meg nem neki kell kilapátolni.2017-03-15_191930.png

Nagyon nem szakadnak bele a munkába.2017-03-15_194144.png2017-03-16_181350.png

Látszik hogy a cölöpök meglehetősen magasak. Bizony ezeket kerülgetni kell ásáskor és vigyázni hogy forduláskor ne tegyenek kárt a gépben. Mondhatnám hogy mielőtt nekikezdek vágják le a föld színéig de ez nagyon nehéz meló inkább megoldom így. Néha csak milliméterek vannak hogy fordulni tudjak.2017-03-15_192002.png2017-03-15_192029.png

A háttérben azoknak az épülő házaknak már én ástam az alapjait.

 

2017-03-12_180618.png

Ez egy szépen kiásott sarok.

2017-03-12_180218.png

Látszik hogy a talaj nem tiszta agyag. Ennek még később lesz jelentősége.

2017-03-12_144034.png2017-03-12_143144.png

Mikor kiástam az alapot akkor jönnek a munkások két Stihl vasvágókorongos darabolóval és visszavágják a csöveket megfelelő méretre. a csövek összeszedése megintcsak a mi feladatunk. Ha a közelben vagyok akkor szólok nekik hogy csak félig vágják körbe és akkor kitöröm a többit.2017-03-16_181315.png
. Ezután a cölöpöket megtöltik gyöngykaviccsal, és csak a felső két métert hagyják üresen amibe majd az alap vasalása lesz belekötve, és kiöntve betonnal. A videón a kollégám tölti fel a cölöpöket. Kifordított kanállal dolgozik mert így könnyebb leszedni a dömperről. Gyakran dolgozunk kifordított kanállal. Találós kérdés. Miért fele olyan erős a gép kifordított kanállal mintha maga felé húzza?

https://www.youtube.com/watch?v=JuQ39uqkH90&feature=youtu.be

Itt megmutatom hogyan fordítjuk meg a kanalat.

https://www.youtube.com/watch?v=7_O0fxAbvfU&feature=youtu.be

Amikor ez megvan akkor úgynevezett szerelőbetont teszünk a sávalapba amire majd a vasalást rakják. Ez 5cm beton, a szerepe az hogy ne a puszta földre legyen rakva a vasalás. Látszik hogy a cölöp bekötővasai már a helyükön vannak. 
2017-03-12_143227.png

Léteznek olyan alaprészek amikbe úgynevezett Cordek táblákat raknak a fal teljes hosszában. Ezek vékony hungarocell méhsejt szerkezetű lapok amik rá vannak ragasztva egy sárga műanyag táblára. Ha ránézek is eltörik viszont mikor berakják akkor utána fel kell tölteni mellette földdel mert a tetejére szintén szerelőbeton kerül. Na most ebben a törmelékes rögös talajban visszatölteni elég nagy kihívás ugyanis egy öklömnyi rög is arrébb tolja az egész táblát. Óvatosan morzsánként kell a földet mellépergetni.2017-03-13_222335.png2017-03-13_222358.png2017-03-13_222443.png

Majd ennek a tetejére is beton kerül.2017-03-12_143314.png 

Ekkor megint én jövök és hozom az előreszerelt vasalást amit a helyére teszek.2017-03-12_143430.png2017-03-12_143457.png

A vasalással párhuzamosan már zsaluzzák be az alapot. a 60cm széles alapot 110cm széles kanállal ásom. Azért hogy hozzáférjenek zsaluzni. Ez pedig vékony műanyag lapokkal történik. Olyan mint a hullámpapír csak műanyagból és bent marad a földben betonozás után is. Ez a legolcsóbb leggyorsabb zsaluzási módszer. A lényege az hogy a vasalás és a lap közé nagy teherbírású távtartókat tesznek nagyon sűrűn.2017-03-12_140311.png Ezután feltöltöm földdel kívülről. Az a föld támasztja meg nehogy a beton szétnyomja. Itt is vigyázni kell mert igen sérülékeny a zsaluzat és egy nagyobb rög hamar elnyomja vasalással együtt. Így néz ki a bezsaluzott alap már földdel megtámasztva..2017-03-12_143605.png2017-03-12_143709.png

Majd jön a betonozás. Ha a mixer közel tud állni akkor jól felhígítva a betont mindenhova elfolyik.2017-03-12_144438.png

https://www.youtube.com/watch?v=NW5JiHi6FDQ&feature=youtu.be

Ha nagy az alap és nem folyik el középre a beton vagy nem tud közel állni a mixer akkor egy tartályból én nyújtom oda a betont.2017-03-12_140243.png2017-03-12_140701.png

Kész a betonozás.2017-03-12_143741.png

Ezután jönnek a kőművesek és felhúznak egy fél méter magas dupla falat középen légréssel. Ez a légrés majd a fogadószint fölött hőszigetelő gyapottal lesz kitöltve de alatta betonnal töltjük meg.2017-03-12_144819.png2017-03-12_144844.png
2017-03-12_144909.png

Ezután az alapot belül feltöltjük földdel a majdani gerendaszint alatt 40cm-el. Erre a szintre jön majd a szennyvíz valamint a víz cső és a kábelek védőcsöve.2017-03-12_145134.png

Mivel mind a csövezéshez mind a fal megtöltéséhez kevés beton kell ezért az előző napokról megmaradt betont felújítjuk. Teszünk hozzá cementet és vizet. Ha van a közelben vezeték akkor abból ha nincs akkor hoz a dömper és jól ismert módon a közepén kialakított lyukba öntve keverjük meg. Csak nem lapáttal hanem géppel.2017-03-12_135518.png2017-03-15_191642.png

 Ezután a belső fal kap egy szigetelést.2017-03-12_145042.png

Erre jön az úgynevezett padlófödém gerendázata. A nagy fesztáv miatt ezek megerősített vastag gerincű gerendák. Kétféle módon szoktam a helyére vinni. Ha rövid távon kell akkor targoncavillával, ha messzebbre akkor négyágú lánccal. Mikor meghozzák a gerendát akkor a teherautó egy speciális gerendafogóval pakolja le.2017-03-12_101408.png

A sorok közé távtartó léceket tesz a sofőr. Az alábbi képen az látszik hogy a marharépa lapjára fektette a léceket ami így pontosan annyi hézagot hagy amilyen vastag a targoncavilla a gépen. Ha élére teszi akkor plusz két centi rés. A mi targoncavilla használatunk gyökeresen különbözik a targoncákétól. A targoncák raktárakban sima betonozott placcon bedugják a villát a a raklapba aztán előremennek. Na ez nálunk másképp működik. mi a gémmel toljuk előre a villát. Tudni kell hogy a munkagép minden művelete egy körív mentén történik. Vagyis bármilyen műveletet végzek az soha nem vízszintes ha csak egy műveletről beszélünk. A targoncavilla bedugásánál három műveletet kell egyszerre csinálni milliméter pontossággal.2017-03-12_144126.png

A gerendák nehezek, kézzel mozgatni nem nagyon lehet. Ha lánccal viszem akkor általában hármasával teszem a falra és utána egyenként emelem a helyére.2017-03-12_151754.png2017-03-12_140615.png

Illik úgy letenni a gerendát hogy az elvágólag egyenes sorban feküdjön a szigetelésen.2017-03-12_140456.png

Ezután hozom a béléstesteket és egyéb tartozékokat.2017-03-12_151210.png

Az alábbi képen a gerendaszétrakás és a béléstestek behelyezése egy gép és három munkás öt órai munkája.

2017-03-12_151410.png

Végül kívülről is feltöltöm a fal mellett. Ez azért kell mert az állványzatnak egy, a faltól számolva másfél méter széles szilárd alap kell. Először földet teszünk oda majd a bedarált zúzalékkal megterítjük és még jön a tetejére egy aprószemű bazalt zúzalék. Ezt tömörítjük és erre építik majd az állványzatot.2017-03-12_144942.png

Így néz ki a kész fogadószint, ahonnan tovább már nekünk nincs vele munkánk.2017-03-16_181415.png2017-03-15_193554.png

Persze a ház rákötése a közműhálózatra az még a mi dolgunk.2017-03-15_191824.png

A fentieken kívül mi a gépkezelő feladata? Az anyagmozgatás. Nem kicsit. Nagyon. Egyik fő segítség a targoncavilla.2017-03-12_151635.png

Ahogy már volt róla szó vele viszem a gerendákat, de a malterosládát is a kőműveseknek2017-03-12_151609.png

Vannak egész extrém kívánságok is. Például egy nagy halom szeméttel vegyes fahulladékot kellett konténerbe pakolni. Nem találtam jobb eszközt rá a villánál.20.jpg2017-03-12_101737.png

A vasbeton hálót is ezzel visszük.2017-03-12_134706.png

Minden raklapos áruhoz villát használunk..2017-03-12_102111.png

A raklapon egy szemeteskuka van ami vízzel van megtöltve. A kőműveseknek viszem a malter keveréshez kell. Látszik a lánctalp mozgásán hogy milyen óvatosan kell vinni hiszen nincs kikötözve és magas vékony a kuka valamint a lánctalp sem a lengéscsillapításáról híres.

https://www.youtube.com/watch?v=zMauzH-FL7U&feature=youtu.be

Vizesedényt elvinni mégsem a legnehezebb. Egy ilyen kazal tégla sokkal instabilabb.2017-03-15_225357.png

Ezek agyagcsövek. Kettőszáz font darabja. Elvárják hogy ne törjük össze. 2017-03-15_212911.png

A másik speciális eszköz amit használunk a graber magyarul fogó. Ez egy ollós szerkezet ami pontosan olyan erővel szorít amilyen a súlya a tehernek. Ezzel hordjuk a blokktéglát, a díszburkolatot, a járólapot, a szegélyköveket és mindent amit meg tudunk vele fogni.2017-03-12_135031.png2017-03-12_101657.png
2017-03-12_134825.png2017-03-12_134550.png2017-03-12_140347.png

A lánccal vagy vászonkötéllel való daruzás az napi rutin. Ehhez egyik állandó segéd a méteres lánc. Olyan gyakran használjuk hogy nincs elrakva a gép oldaldobozába hanem ott van a fülkében a lábamnál. MINDENT emelünk és még annál is többet. 2017-03-16_181555.png

 

2012-02-29 09.26.42.jpg2017-03-15_213121.png2017-03-12_151923.png2017-03-12_135958.png

Vannak még egészen speciális tartozékok amik közül az egyik legismertebb a hidraulikus bontókalapács.2017-03-12_102002.png

Aztán a különböző gépre szerelhető fúrófejek amikkel vascölöpöket fúrunk le pontosan úgy ahogy a dugóhúzó megy bele a dugóba.2017-03-15_224440.png2017-03-15_224644.png

Bontáshoz használjuk a hidraulikus falroppantót.2017-03-15_223847.png

Ez pedig úgynevezett fagyszaggató köröm de itt nagy betondarabok földből való kifordítására használtuk.2017-03-15_223613.png

Közel sem teljes a felsorolás hosszan lehetne még folytatni a tartozékok garmadájával.

Mire gondoltam mikor azt mondtam hogy a sarokból ki kell harapni a pókot és hogy az erő velünk van? Például egy ilyen közúti kábelrengeteget feltárni nem egyszerű feladat.2017-03-16_184842.png

Itt pedig iszonyatos erők szabadulnak fel. Ez egy üveggyár volt valamikor Wembley-ben és az alapokat kellett kiszedni, összetörni és bezúzni.2017-03-16_184510.png2017-03-15_224027.png

Ezen a videón az árkot támasztó zsalu kiszedése történik. Ezeknek a zsalutábláknak a mozgatása napi rutin.

https://www.youtube.com/watch?v=e4VcadP8IMg&feature=youtu.be

Említést kell még tennem az ömlesztett áru mozgatásáról.Rengeteg különböző földet, homokot, kavicsot, dolgozunk be különböző helyekre. Ez itt egy depó ahol külön kupacokba tornyozva láthatóak az ömlesztett anyagok. Mind máshova és más sorrendben kerül.2017-03-12_102137.png

A mi feladatunk az aszfaltterítés is.2017-03-15_225921.png

 

Most bemutatok néhány érdekes munkafázist amiket szintén elvárnak tőlünk.

https://www.youtube.com/watch?v=ujgUyj0mPGk&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=wd9EDQ8h3is&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=-ybZc-TGyMI&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=9ur-fddI04Q

A területen mindig van sérült korlát állványanyag és egyéb vashulladék. Ezeket összehordják egy nagy kazalba majd szólnak nekem hogy minél kisebb gombóccá gyűrjem össze.2017-03-12_151105.png

Elképesztő mennyiségű szemetet termel egy ilyen építkezés. Naponta visznek el három nagy konténernyit. Ezeknek a tömörítését is én csinálom.2017-03-12_101910.png

Esős időben a gépek rengeteg sarat hordanak ki az útra. Nem a közútra hanem a belső szilárd burkolatú utakra. Ha áruszállító teherautók jönnek azok hordják tovább a közútra. Ott viszont egész nap egy úttisztító seprűsautó jár és tisztít. A nap végén mindig le kell takarítani a sarat.2017-03-12_151510.png2017-03-12_151144.png

Egyik házalap úgy volt tervezve hogy a sarkába benne volt öt, elég nagy nyírfa. A főnökök kerülgették ott egy darabig majd látom hogy az egyik melós hoz egy vadonatúj Stihl láncfűrészt. Messziről néztem mi történik. A fűrész beindítása fél óráig tartott. Másik fél óra volt amíg kivágott egy fát. Már azt hittem hogy a motor nem is jár és húzogatja a törzsén. Na akkor odamentem aztán mondtam hogy hagyjátok majd én kivágom. Kérdezték hogy mit hozzanak. Mondom semmit de hagyjuk szombatra mert akkor kevesebben vannak a területen és minden zöldszívű, zöldlelkű, zöldfejű, zöldfaszú faölelgető környezetbarát embert messze küldjenek el mert brutális munka lesz. Ezen a két videón látszik hogy miről van szó. A fakitermelés nem egyszerű feladat.Ha magamra húzom akkor vagy kitörik vagy ha laza a talaj kifordul gyökerestől. Viszont úgy kell magamra húzni hogy ne a gépre boruljon mert az drága lenne. Ezért először kicsit megmozgattam majd ahogy húztam szerencsére eltört és magam mellé tudtam fektetni. Utána fel kellett darabolni 2-3 méteres hosszra hogy a dömper el tudja vinni. Ezért a földön fekvö törzsre rámentem az egyik lánctalppal és azzal leterhelve tördeltem darabokra. Ez látszik ezen a videón.

https://www.youtube.com/watch?v=x_JL25PK0DE

A második videón látszik hogy ez egy igazán nagy fa. Megpróbáltam meglazítani és magam mellé kifektetni de végül mégis úgy döntöttem hogy kitolom a helyéről gyökerestől. Látszik hogy a gép milyen erőkifejtésre képes.

https://www.youtube.com/watch?v=eBRv3VoNI6g

Néha játszani is szoktam.

https://www.youtube.com/watch?v=UnqahmGZe1M&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=CJmIvnc3Xak&feature=youtu.be

Szokták kérdezni hogy kerültem-e veszélyes helyzetekbe? Hogy felborultam-e már? Nem, nem borultam még fel. A veszélyes helyzet nem az. Sokkal nagyobb probléma a kiszámíthatatlan talaj teherbírása. Az ilyen árok mellé vagy ráállni az igazán kockázatos.A képeken A Wimbledoni teniszstadionban kellett keresztben ráállni az árokra. Ha a tolólap alatti partoldal leomlik akkor beleborulok.Szerencsére bírta. 2017-03-16_220327_1.png2017-03-16_220253.png

Van amikor a természet is meglátogat minket. Ha ásni kezdek valahol akkor szinte mindig megjelenik a terület gazdája egy vörösbegy. Ahogy elfordulok a géppel máris csipegeti a rovarokat a frissen forgatott földből. A képen a kanál szélén pihen éppen.2017-03-12_140532.png

Eső után szivárvány.2017-03-12_135931.png

Aztán néha ilyen is előfordul.

https://www.youtube.com/watch?v=CbkKJeD_MHw&feature=youtu.be

A fentiekből látszik hogy milyen összetett szakma ez és igazán sokrétű feladatunk.  Talán látszik hogy ez már rég nem az árokásásról szól.

Milyennek kell lenni egy jó gépkezelőnek? ELSŐSORBAN jóindulatúnak. Olyannak aki segíteni akar. Senkinek nem álmai netovábbja a lapátolás, ásás, csákányozás. Világéletemben arra törekedtem hogy minél kevesebb munkát hagyjak az emberekre. Bárhol dolgoztam eddig az első fél napban tudatosult minden melósban hogy maximálisan kihasználom a gép és a tudásom határait. Azt szoktam mondani mindent megteszek amit a fizika törvényei engednek plusz tíz százalék. A lehetetlent teljesítem a csodákra egy kicsit várni kell. Melóssal soha nem volt konfliktusom, és itt Londonban a nyelvi hiányosságaim ellenére is tudtam boldogulni. Persze második helyen mindenképpen a gyakorlat és a szaktudás számít. Mikor a fent leírt esetben a fakitermelés után odajött a művezető, mondta hogy biztos sok ilyet csináltam már. Mondtam neki hogy még soha eddig.. Akkor honnan tudtam hogy kell kidönteni és feldarabolni? Sehonnan. Ránéztem és tudtam hogyan fogom csinálni. Tény hogy ehhez a szakmához kell egy olyan érzék mint mondjuk egy hangszer megszólaltatásához.  Az viszont már a tehetségen múlik hogy valaki utcazenész vagy Paganíni lesz. Talán egy lakodalmas zenekar szintjére felküzdöttem magam.

Harmincöt éve vagyok a szakmában. Ennyi idő alatt azért óhatatlanul előfordulnak egészségi problémák. Megfázás influenza, gyomorrontás, derékfájás bármi. Egészségügyi okokból SOHA nem hiányoztam munkából.Más okból sem. Volt izomszakadás a vádlimban. Egy óra alatt tudtam a busztól hazamenni. Abban az időben reggel 3.45-kor keltem. Másnap 2,45-kor csörgött az óra és mentem dolgozni. Volt olyan hogy lehajoltam és úgy maradtam derékszögben meggörbülve. Bár van néhány "cihológiai" becsípődésem de ez most ideg volt. Gondoltam ez a derékszögű állapot pont egy ülő ember testhelyzete, így felvonszoltam magam  a fülkébe és melóztam tovább. Másnap persze mentem dolgozni. Nemrég szintén deréktájékon valami ízületi nyavaja kapott el, és az ágyon megfordulni is fél órába telt. Mentem dolgozni. Ebből a szempontból eddig még szerencsésnek mondhatom magam. Bár nem vagyok egy szilfid alkat, a sportokban a térdig érő szélben távolbanézést valamint a véraláfutást preferálom, és nem hagyok ki egyetlen nagy zabálást sem, eddig még megúsztam a komoly bajokat.

Persze tudom hogy ez már a ló túlsó oldala. Hogy nem egészséges ez sem.Tudom, tudom. Egy kicsit túltolom. Igazatok van. Na de képzeljétek el hogyha ugyanilyen lelkesedéssel lennék alkoholista. Vagy sorozatgyilkos. Na?

Egyet jól jegyezzetek meg barátaim. Ha azt halljátok hogy meghaltam, hogy Diggert lábbal előre vitték tepsiben, ne higgyétek el. Keressétek meg a munkahelyem és kérdezzétek meg hogy bejöttem-e dolgozni? Ha NEM, a válasz AKKOR meghaltam.

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr7912331669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2017.03.17. 13:04:18

Marha, te a szakmádban Paganini vagy.
:-)

A lakodalmi zenészből már láttam többet is. Olyant is aki nem tudott kiásni egy árkot egyenesen, s olyant is aki kitépte a telefonkábelt a földből, s miután látta mi az, el is szakította, pedig ha nem húzza tovább akkor megspórolt volna nekem két órányi kanóc toldást. Ugyanis a kábelben volt vagy 80 érpár.

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2017.03.18. 10:43:15

Kanal kiforditva.
Talan mert a V szaron kivulre esik a terheles. Kivul huzza le...az ero...
Aztan lehet most majd adg kioktat vagy te...
:)
Es meg csak itt tartok olvasásban...

nyuszigonosz 2017.03.18. 11:49:56

Tegnap végigolvastam - néztem az egészet: és jó, érthetö, tetszik.

adg 2017.03.18. 12:20:10

Nem volt ez szaraz egyaltalan. Mostmar jobban nezett ki az az alap, amit a multkor mutogattal.

@Vityo641(AT): en nem tudom. Legalabbis ennyibol nem.

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2017.03.18. 13:22:33

@adg: Szombat van ...en dolgozom...olvasni csak este tudom ...mert erre figyelni kelll... Azt hittem a statikus fejed, szemed, tapasztaladod...egybol megmondja...
Na jo majd jon Apank...es majd oktat...:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.18. 17:56:38

@Vityo641(AT): Na figyelj ide Csülökkirály...
A hidraulikus erőátvitel az olajnyomással történik. Mivel a folyadékok összenyomhatatlanok, ha egy csőbe X nyomással olajat juttatsz akkor a cső másik végén ugyanolyan nyomással jön ki. A legjobb hatásfokú erőátviteli rendszer. Na de munkát kell vele végeztetni. Hogyan?
Munkahengerekkel. Képzelj el egy injekciós fecskendőt. Van benne egy tolattyú aminek van egy szára amit megnyomsz és a tű felőli oldalon kijön a folyadék.
Fordítsuk meg a dolgot. A tű felől nyomjunk olajat a fecskendőbe. Máris elindul kifelé a tolattyú, vagyis az olajnyomás munkát végez. Mivel a munkavégzés helye hengeres ezért munkahengernek nevezzük. Ha a tolattyú szára felőli oldalt a henger végén lezárjuk akkor onnan is tudunk bele olajat nyomni. Akkor befelé halad a tolattyú. Attól függően hogy a tolattyú melyik oldalára nyomjuk az olajat az mozogni fog a hengerben.Így néz ki a munkahenger működése:

kepkezelo.com/images/77ilysx4jn5v5skzq2yy.png

Így néz ki a valóságban.

kepkezelo.com/images/6maxkps10jezdpops74n.png

Az erőkifejtés nagysága attól függ hogy az olajnyomás mekkora felületet tud tolni. Nyilvánvaló hogy a szár felőli oldala a dugattyúnak jóval kisebb. Munkagépeknél kb a fele. Ezért a gépek úgy vannak megtervezve hogy az emelés húzás feszítés markolás olajnyomása a munkahenger tele oldalára jusson, a fecskendős hasonlatnál maradva a tű felőli oldalra. Pontosan ezért van normál esetben felém a kanál körme ha dolgozok. Viszont kifordított kanálnál ha előre tolom akkor a szár felőli kisebb felület kapja az olajnyomást tehát jóval gyengébb erővel tol mint húz.
Ha nem érted szólj.

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2017.03.19. 07:34:31

@diggerdriver: Próbálom értelmezni...nekem idobe kerül...
A kiforditoot kanal akkor nem azt jelenti hogy leszeded es 180 kal elforditod , hanem hogy kívülre, kifele dolgozol vele es nem a V szaron belül, alul, alatta... A V szar nekm a munkagép két geme...tudom hogy nem szakszerű ..en igy tudom leírni...

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2017.03.19. 07:49:56

Digger...kérdés...kérés...
Mutasd mar meg a josticot amivel basztatod a gépet...
Elképzelésem sincs hogy hogyan lehet a szint beállítást (visszintben tartast) lekezelni...
Legalabb harom ? fele irányt kell kezelned...
Ez milyen érzékeny...?
A játékból látszik hogy jol kezeled...es tuti használható is az eszköz...
Nekm neha azzal is gondom van hogy az eger kurzort a x ra tegyem ....pontosan...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.19. 10:21:50

@Vityo641(AT): Na figyelj...
Jól látod, olyan mint egy fejjel lefelé fordított V betű. Tedd le a hüvelyk és mutatóujjadat az asztalra a lehető legnagyobb terpeszbe. Tegyük fel hogy a mutatóujjad végén van a markolókanál. Most lassan zárd össze az ujjaidat. Pontosan az történik mint mikor én az úton magam felé húzom a sarat. Azt fogod látni hogy miközben húzod a mutatóujjad a hüvelykujjad helyzete is változik. Mikor én ezt csinálom a géppel akkor húzni kell a kanálszárat magam felé de a nagygémet is emelni kell. Próbáld meg visszafelé. Ahogy tolod előre a mutatóujjad úgy dől előre a hüvelykujjad. Tehát mikor a targoncavillát tolom előre a gerendák közé akkor máris látszik hogy két műveletet kell csinálni. Ehhez jön még a harmadik miszerint a villát is döntenem kell előre de ezt már az ujjakkal nem tudom szemléltetni.
A gép kezelésének egyik legnehezebb eleme a vízszintes mozgatás. Az út takarításánál könnyű a helyzet mert az út kemény és elég visszajelzést ad. A homokterítés már érdekesebb. A homok vagy aszfalt vagy bármilyen laza anyag semmilyen visszajelzést nem ad. csináljunk egy kísérletet. Nyújtsd előre a karod és a mutatóujjadat húzd magad felé az asztalon. Simán menni fog és látod hogy a felkar összhangban mozog az alkarral. Most ugyanezt csináld meg úgy hogy a mutatóujjad nem ér az asztalhoz hanem fölötte MILLIMÉTER PONTOSAN egy centiméterrel húzod magad felé. Nem fog sikerülni. Pedig már vén szar vagy aki egész érdekes dolgokat meg tud csinálni azzal az ujjal. Na most képzeld el hogy a gép kanalát húzom magam felé és a homoknak PONTOSAN 5cm vastagon kell ott maradni. A videón

www.youtube.com/watch?v=wd9EDQ8h3is&feature=youtu.be

nézd meg hogy mikor elhúzom a homokot akkor Míri már csak lapáttal elkócolja kicsit.
Ami a te mozgásodban természetes, hogy az alkar felkar mozgása összhangban van az nálunk a műveletek összehangolt mozgása amit a joystick karokkal kell előállítani.
Jövő héten lefényképezem neked a joystickokat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.19. 10:28:25

@Vityo641(AT): De, a kifordított kanál azt jelenti hogy 180 fokkal kifordítom és a körmök nem felém hanem kifelé állnak.Mivel a gép munkahengerei olyan helyzetben vannak felszerelve hogy a legnagyobb erőt a felém húzáskor fejtsék ki pontosan ezért ellenkező tehát toló irányban a fele erőt tudja kifejteni hiszen akkor a munkahenger a szár felőli oldalra kapja az olajnyomást és az fele akkora felület mint a másik oldala.

adg 2017.03.19. 12:56:25

@diggerdriver: amugy az epitkezeseken nem szoktal szolni a tudositasaid miatt? Nincs gondjuk, hogy filmezgetsz kozben?
Gondolom idonkent eszreveszik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.19. 13:44:36

@adg: Nincs gond belőle. Sőt most egy ennél nagyobb projekt is készül de azt nem árulhatom el.

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2017.03.19. 15:35:06

@diggerdriver:
Tehát mikor a targoncavillát tolom előre a gerendák közé akkor máris látszik hogy két műveletet kell csinálni. Ehhez jön még a harmadik miszerint a villát is döntenem kell előre de ezt már az ujjakkal nem tudom szemléltetni.
A gép kezelésének egyik legnehezebb eleme a vízszintes mozgatás.

tehat pont erre vagyok kivancsi... hogy vegzed, mivel a harmadik mozgäst...
engem a kezjätek erdekelne...errol nincs videod???

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.03.19. 16:10:33

@Vityo641(AT): Ó hát ez nagyon egyszerű. Négy alapművelet van. Nagygém le-fel, kanálszár magamfelé, magamtól el, kanál nyit csuk. Valamint a felsőváz fordítása. Két joystick van, mindegyiken két alapművelet. Ezek keresztirányban működtethetők.
Mint egy + jel. Vegyük úgy hogy ez a + jel egy óra számlapja.
Egy művelet mint mondjuk a kanál nyitása csukása a 3 és 9 óra irányában van. A kanálszár magam falé vagy magamtól el mozgatása 6 és 12 óra irányában. Itt jön a csavar. Ha ha fél kettő irányába tolom vagyis a két művelet közé akkor mindkettőt csinálja.
Tehát mikor a targoncavillát előrefelé tolom vízszintesen akkor az egyik kart két művelet közé mondjuk fél 11 felé tolom a másik kezemmel a másik kart pedig 9 óra irányába. máris megvan a három művelet együtt.

Képzeljük el azt hogy a + jel minden ágán 1-10ig osztások vannak.
Ha valaki lerajzolná a kezem mozgását akkor azt látná hogy Minden ágon 1-10ig mozog és 0 órától 12 óráig.
Ha fényképeket csinálnánk róla és rátennénk erre a képzeletbeli óra számlapjára akkor az egyik fényképen az látszana hogy az egyik joystick 2óra 35 percen van a harmadik osztásnál a másik képen 6 óra 50percen van a kilencedik osztásnál a harmadik képen 5 óra 10percen van az ötödik osztásnál. A lehetőségek száma végtelen.
Az osztások a műveletekre rávezérelt olaj mennyiségét jelölik, vagyis a művelet sebességét hogy milyen gyorsan mozogjon előre például, az óraszámlap pedig műveletek közötti átfedéseket mutatják hogy melyik művelet kapjon nagyobb hangsúlyt, mozogjon gyorsabban vagy lassabban.
A kezemet hiába látod munka közben az olyan mintha a zongoristát az alapján próbálnád lekövetni hogy látod a kezét billentyűket nyomogatni.

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2017.03.19. 16:25:27

kiraly poszt!!! erdeklodve olvastam minden betujet.
Erdekes leiras arrol, hogy hogyan elulnek az angol hazak. Sajnos innen folfele olyan hulladek mind, hogy mar ujkorukban le kellene oket bontani.

Kis koromban megigezve bamultam ezeket a gepeket. Meg mindenfele gepet, jarmuvet, pont azert, ahogy irtad is, mert szeretnenk legyozni azt, ami erosebb.
Aztan az elet kicsit masfele vitt.
Orom olvasni, hogy hasznos, ertekes munkat vegzel, es nem eloskodsz, mint a city of London "dolgozoi".

jojó78. 2017.03.19. 22:17:32

Nagyon jó írás!! Én is arra tippeltem hogy ellentétes irányba a fentebb leírtak miatt tud kevesebb erőt kifejteni. A villával való "targoncázás" jó nehéz lehet. Én csak sima targoncával dolgoztam párszor. Ott az volt a legnehezebb, amikor 6 méter széles kalodákat (egyszerre 4-et vittem) kellett a kamiontól a műhelyig felvinni, egy íves, meredek, ívbelső felé lejtő emelkedőn.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2017.04.01. 19:20:33

Fakivágásról eszembe jut egy sztori, mikor az építész egy hatalmas fa köré tervezte a házat, majd a kivitelezéskor jöttek a melósok és az első nap kivágták az összes fát a telken...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.04.02. 11:07:21

@sokasebi: Ismerős.
Ugyanez volt a Gazdagréti Lakótelep építésekor. Előtte ott hétvégi házak voltak hatalmas fákkal. Körbekerítették őket hogy azok megmaradnak. Aztán a tereprendezéskor az egyik körül leszedték a földet két méterrel a másikat a koronájáig töltötték fel a többi meg útban volt a toronydaruk telepítésekor. Gyakorlatilag mindet ki kellett vágni.

adg 2017.04.02. 11:34:14

@diggerdriver: egyszer terveztunk egy tarsashazat. Az epitteto meg akart orizni egy oreg fat, marha sokat szoptunk vele, meg az epitesz is, mire sikerult koretervezni az egesz epuletet. Es a kivitelezo es vegigszopta az egesz eputkezest, ahogy kerulgette a fat.
Majd a lakok bekoltoztek, es az egyik rogtom megmergezte a fat. Mikor kiderult, hogy o volt, azt mondta sotet volt tole a konyhajaban. Ami nem igaz, mert nem arra allt a konyha ablaka.

Szoval sok ertelme volt.

---

Amikor egy forgalmas fout mellett laktunk, az egyik fasz azert akarta kivagatni a haz es az ut kozt allo 30-40 eves fakat, mert AZOKTOL VAN POR!!! A faktol. Nem a 4 savos fouttol, a faktol. :D
Udvariasan el lett kuldve a picsaba.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.04.02. 12:06:47

@adg: Ami igazán jól megfogja a port az a tuja. Jó sűrűn ültetve. Itt angolországban nagyon gyakori a tujákból fazonra nyírt sövény.

adg 2017.04.02. 13:06:10

@diggerdriver: az oke, de ez a majom azt mondta, hogy a fa miatt van por. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.04.02. 13:25:27

@adg: Mert te nem tudod hogy a vízbül vonja ki a zoxigént és porrá alakítja.
:))))))))))))))))))))))))))))))))

adg 2017.04.02. 13:34:03

@diggerdriver: ez lehetseges, asszonykam mindennap osszesoport egy fel vodor oxigenport.:))
süti beállítások módosítása