HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Horthy Miklós cselédje: @diggerdriver: Mit kap a pénzen felül ott? Te/ti mit kaptok? Áruld el, mit kaptok a pénzen felü... (2017.12.16. 15:51) Gyerekiahóra...
  • diggerdriver: @ginger99: Köszönöm és én is Kellemes Ünnepeket kívánok. (2017.12.15. 23:14) Az én keresztem.
  • gabors: @geegee: ".Már úgy értem, hogy pl. 6 hónapig, vagy ameddig kell, szépen, okosan használja a kártyá... (2017.12.04. 19:44) Bankrablás
  • Jossarian: @gabors: "Karinthitol". Ertem... (2017.11.19. 19:15) Ramsbury capriccio
  • geegee: @diggerdriver: Na ja. Az sem hátrány... :-) (2017.11.16. 18:44) Kibaszás...

Címkék

Kibaszás...

2017.11.15. 00:33 diggerdriver

Előrebocsátom hogy ez színtiszta szakmai poszt. Egy olyan dologról szeretnék beszélni ami minden gépkezelőt szópóágra tesz. 

Tudni kell hozzá néhány alapvetést.  Ha bárhol a világban az utóbbi húsz évben gyártott forgófelsővázas munkagépbe beleülök azt tudom kezelni. Mindegy hogy Grönlandon vagy Új Zélandon. A gépek karjainak kezelési sémája az egy szabványt követ. Ahhoz tudnám hasonlítani mint az autók pedálelrendezését.  Az is szabványos. Aztán ezen kívül szinte semmi más kezelőszerv nem ugyanott van. A munkagépeknél is más a kapcsolók, a műszerfal, a kisegítő berendezések  elhelyezése. A műszerfal menürendszere szintén típusfüggő. Van amelyik egyértelmű és könnyen lehet benne barangolni, van amelyik bonyolultabb. 

Mi akik szinte mindig más gépekkel dolgozunk, megszoktuk már ezt és nem is okoz gondot. 

KIVÉVE EGYETLEN FUNKCIÓT.

Itt Angliában szinte minden gép fel van szerelve automata kanálcserélő szerkezettel. Ez egy rendkívül okos szerkezet ami nagyon megkönnyíti minden gépkezelő munkáját. Arról van szó hogy a gépben ülve megnyomunk néhány gombot és kiszállás nélkül le tudjuk cserélni a kanalat másikra. Vagy kanál nélkül használjuk a gépet. Például előírás az hogy terhet emelni csak és kizárólag kanál nélkül lehet. Még kis teher emelésekor sem lehet fenn a kanál. Aztán...

Rendkívül sok szerelvény van amit a kanál helyére szerelhetünk. Targoncavilla, hidraulikus betontörő, szádlemez vibráló, és még sokáig lehetne folytatni. Mindezek felszerelése gyerekjáték az automata kanálcserélővel.

Gyerekjáték LENNE, ha gépkonstruktőrök nem űznének versenyt a folyamat megbonyolításában.Ezt viszont olyan szinten csinálják hogy mi gépkezelők a kúrva anyjukat is szidjuk.

Ugyanis a szerkezet működtetéséhez minden gépnél elég kacifántos úton jutunk el. Azzal kezdeném hogy van egy aranyszabály. Miután megtaláltuk nagynehezen a kapcsolót akkor ahhoz hogy működjön MINDEN GÉPNÉL a kanalat be kel csukni végállásig és azon tartani 5-10 másodpercig. Ez szabály. De mint látni fogjuk minden szabály alól van kivétel. 

A kanálcserélő fejet quick hitch-nek vagy coupler-nek nevezik. Legnevesebb gyártó a műfajban a GEITH. Így néz ki a GEITH kanálcsrélő egy 40tonnás Kobelco-n.

img_20171010_090842.jpg

A képen a feketére festett alkatrész az. Két mozgó eleme van azok zöldre vannak festve

img_20171011_134722.jpg

Az alsó zöld részt egy munkahenger tolja rá a kanál csapjára, a felső retesz pedig a GEITH cég saját fejlesztése ami megakadályozza hogy az alsó villa mellézáródása esetén, vagy a gépkezelő figyelmetlensége következtében, ha nem zárja a szerkezetet akkor leessen a kanál.

Mi történik ha a gépkezelő hibázik?

Mit láttunk a videón? Elfelejtettem zárni a kanálcserélőt. A biztonsági retesznek az a feladata hogy megakadályozza hogy leessen a kanál ilyen esetben. Mint az alábbi videón.

 

A szerkezet működését ezen a GEITH videón lehet megnézni.

 

A GEITH cég kifejlesztett egy könnyen kezelhető kapcsolódobozt a kanálcserélő használatához. Tudni kell azt hogy olyan biztonsági megoldást kell alkalmazni hogy véletlenül ne lehessen oldani a gyorscsatlakozót. Ennél a fekete doboznál először a bal oldali majd a mellette lévő gombot kell megnyomni és akkor ha rávezérelek a kanál csukására old a quick hitch. Zárásnál balról a harmadik gombot kell megnyomni. Egyszerű és logikus.

img_20171009_161137.jpg

Akár meg is dicsérhetném a GEITH céget ha ennek a fekete doboznak nem tudnám mi volt az elődje. Az, szintén egy doboz volt egy billenőkapcsolóval és egy sárga nyomógombbal egy A betű mellett.s-l500.jpg

Ez eddig még mindig rendben van. Átváltod a fekete billenőkapcsolót, megnyomod a sárga gombot rávezérelsz kanálcsukásra és nyit a kanálcserélő. Na és ilyenkor mi van?2017-11-14_212614.png

Ilyenkor kérem szépen az A betűt kell megnyomni mert alatta van egy mikrokapcsoló.

Ezeket a dobozokat a legváltozatosabb helyre szokták felszerelni. Én találkoztam már vele az ülés mögött a fejem felett a kartámasz alatt az ülés alatt és egyéb lehetetlen helyeken. Ha nem doboz van akkor általában egy olyan kétállású kapcsolót találunk ami egy retesszel le van védve véletlen átkapcsolás ellen. img_20171009_161214.jpg

A piros reteszt elmozdítva lehet átkapcsolni a kapcsolót. A legtöbb gépnél ez, meg a kanál csukásra tartása elég a nyitáshoz. Aztán van amiknél még tesznek rá néhány kunkort. A 8 tonnás JCB-nél még meg kell nyomni a műszerfalon az ACK gombot. Ha ezt nem tudod akkor leszoptad magad.20130102_120102.jpg

Aztán beültem egy 13 tonnás JCB-be. A menet a következő. Átváltod a kapcsolót, majd a jobboldali karon lévő gombot megnyomod és nyomod mint süket az ajtót a teljes folyamat befejeztéig. Csukásra tartod a kanalat és mikor lecserélted a másikra, elengeded a gombot. Akkor zár a retesz és utána még csavarsz egyet a műszerfali tekerőn. A videón végigkövethető a folyamat. Ha a hüvelykujjammal egy tizedmásodpercre elengedem a gombot kezdhetem elölről.

 

A Komatsu hasonló szisztéma csak az a gomb amit ott nyomni kell a bal oldali karon van.

Na most amiket idáig felsoroltam azok voltak az EGYSZERŰ megoldások. Mutatok egy videót. Amit láttok rajta az egy Caterpillar kanálcserélőjének a működtetése. Egy viszonylag egyszerű és követhető folyamat a műszerfalon és a mellette lévő gombokkal.

Hol a probléma? Itt:

Na most el tudjátok képzelni hogy én mit tréningeztem a műszerfali gombokkal és mikor körbenézve megtaláltam, szidtam a kúrva anyját annak aki kitalálta azt a rejtett gombot.

Még ezt is lehet űberelni. A legnagyobb szívás eddig a 36 tonnás Liebherrel volt. A jobb oldalon van egy olyan kétállású kapcsoló mint ami az atomtöltetek indítókapcsolója. img_20171005_075203.jpgimg_20171005_075216.jpg

Átváltottam aztán rávezéreltem a kanálra és semmi. Nem oldott. körbenéztem és találtam egy hasonló sárga kapcsolót.img_20171005_075305.jpg

Ez viszont nem maradt átváltott helyzetben hanem visszaugrott alapállásba. Tehát átváltottam a pirosat majd meghúztam a sárgát és rávezéreltem kanálcsukásra. Semmi nem történt. Miután körbenéztem még néhányszor hátha van  valami trükk elrejtve, szóltam a művezetőnek hogy nem működik a quick hitch. Kihívta a gépet bérbeadó cég szerelőjét. Az próbálkozott vagy fél órán keresztül de semmire sem jutott. Felhívta a Liebherr szervizt. A szerelő telefonban mondta hogy a sárga gomb a megoldás. Próbáltunk mindent de semmi. Szerelő elment mondta hogy majd jön a Liebherr embere. Míg vártam gondoltam kipróbálok egy teljesen valószínűtlen variációt. ELŐSZÖR ráhúztam a sárga gombot majd UTÁNA átváltottam a pirosat és rávezéreltem kanálcsukásra.

KIOLDOTT.

Hogyrohadjálmeg...

Lemondtuk a szerelőt és megoldódott a probléma.

Ezután azt hittem már meglepetés nem érhet. TÉVEDTEM. 

Dolgoztam már Kobelco-val. Itt a műszerfala látszik hogy egy tisztességes GEITH doboz van odatéve.2017-11-05_155607.jpg

Aztán most dolgozok egy New Holland-al ami az utolsó csavarig Kobelco.

Csak éppen a kanálcserélő más. Az viszont nagyon. NAGYON...

Na most mindez nem elég az orbitális szopáshoz. A fülke oldalüvegén van egy matrica ami lépésről lépésre végigvezet egy MÁSIK kanálcserélő szisztémán.  Ez egy egyenmatrica amit minden fülkében kiragasztanak ha úgy működik a kanálcserélő ha nem. 

Na most mindezeket végigolvasva remélem kiderült miért az a címe a posztnak hogy kibaszás. 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr8913276665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

fordulo_bogyo 2017.11.15. 08:34:21

:-)
tetszik... az irasod, nem tetszik a tulbiztositott titkositott rendszer...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.11.15. 08:37:35

@fordulo_bogyo:
Köszi.
Ha legalább valami szabványt követnének. Legalább márkán belül.
Az egész egy őrület.

gabors 2017.11.15. 19:06:39

a legjobb a szivargyujto meg hamutarto !!! a 36 tonnás Liebher-en gondolom a cigi szunetek minimalizalasa lehetett a cel ....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.11.16. 08:08:47

@geegee:
Nem. Ennél én többet tudok. DOLGOZNI.
:)))))))))))))))))))))