HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Forr a nagy szittya szar, jájj (2024.03.21. 22:44) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

...arról a fenenagy műveltségről

2013.04.10. 21:37 diggerdriver

Mielőtt csatolnám az írást a műveltségről egy mai szösszenetet elmondanék.

Két méretű kanál van a géphez. Egy 60centi széles árokásó és egy 150centi széles úgynevezett medertisztító kanál. Először is angolul nem kanál hanem vödör (bucket) a neve. Azt mondja ma nekem a Mark hogy a keskeny kanalat cseréljem le a "tícsing" bucket-ra. Mi a franc az a "tícsing"? Tudtam hogy a másik kanál, mert más választás nem volt de azt mi big bucket-nak nevezzük. A "tícsing"-ről nekem teaching (oktatás) szó jut eszembe de annak semmi köze a markoló kanalához. Kérdem tőle hogy mi az a "tícsing"? Azt mondja a "tícs" és a farmokon használják ásásra. Mondom neki írd le. Leírta hogy ditch. Ja hogy D-vel? Nem ismertem a szót megnéztem a fordítóban. Durván magyarra fordítva talán csatornaásó vagy mederásó kanálnak lehetne fordítani. Így már minden világos.

Most akkor a műveltségről a magyarok sokat emlegetett műveltségi fölényéről.

Na akkor beszéljük meg ezt a ki a hülye meg "midenkihülyerajtunkkívűl"  kérdést.

Régóta tapasztalom hogy a magyarok fenenagy büszkeségben leledzenek állítólagos műveltségük és egetverő lexikális tudásuk okán. Honnan ered ez nem tudom de tény hogy sokszor felröppennek uborkaszezonban más országok, elsősorban angolszász országok lakóiról hírek melyek elképesztő butaságukat pellengérezik ki. Akár igaz akár nem jókat lehet rajtuk röhögni.

Azért néhány vonatkozását a dolognak félmagasan kiemelném. Ha Amerikát vesszük alapul és hasonlítjuk össze Magyarországgal akkor egy 300milliós országot állítunk szembe egy 10millióssal nem utolsó sorban pedig az az ország  bulvár hazája ami mindenre lecsap mint gyöngytyúk a takonyra. Valószínűsítem hogy Kínában is arányaiban ugyanannyi a hülye de az ottani sajtó, hát enyhén fogalmazva sem szabadsajtó.

Mi jókat mulatunk rajtuk miközben azért emlékeim szerint mintha lett volna valami gyűjtés egy sorozatszínésznő szemműtétjére meg valami filmbéli rabszolgalány felszabadítására meg sajtóban megjelent hírek szerint Jézus magyar volt és a magyarok a Szíriuszról származnak mert hétszer csavarodik a DNS-ük. Ezek csak a közismertebb kiragadott példák amik mutatják hogy hülyeségből Magyarországon is be vannak tárazva.

De most ne erről beszéljünk hanem a vélt műveltségről. Mi az a műveltség? Mitől számít valaki műveltnek és mi a mérőszáma?  Ha tudja valaki Sri Lanka fővárosát az már művelt vagy tudni kell hozzá neki  hogy hány méter magas a Mount Everest? Ha mindezt tudja akkor miért is jó neki? Attól ő jobb ember? Értékesebb? Ha nem tudja akkor büdösbunkó? Mire mentek, mennek a magyarok az állítólagos műveltségükkel? Boldogabbak? Gazdagabbak? Jószívűbbek? Jobb emberek? Előfordulhat hogy egy egyszerű parasztember a maga műveletlenségében értékesebb és tiszteletreméltóbb ember mint egy egyetemi tanár. A tájékozottság a műveltség az egy kellemes állapot  mert jó dolog sok mindent tudni  a baj ott kezdődik ha ez együtt jár más emberek vagy más nemzetek ledegradálásával.

Az irtózatos nagy műveltségüket miért nem az ország javára fordítják?  A legendássá lett széthúzás a megosztottság nem mond ellent ennek a magas műveltségnek?

A közelmúltban a fiam iskolába menet elesett az iskolaudvaron és arconcsapta a beton. Csúnyán összetörte magát. Az anyja egyből vitte haza de a buszon a gyerek rosszul lett. Azonnal leszálltak és a feleségem telefonált a nővérének hogy menjen értük. Leültek a buszmegállóba megvárni. Öt percen belül három angol állt meg autóval és ajánlotta fel hogy elviszi őket orvoshoz vagy haza. Azok a büdösbunkó műveletlen angolok. Akik azt sem tudják hogy Magyarország fővárosa Bukarest. De a másik emberre odafigyelnek.

Mióta itt élek azóta folyamatosan szembesülök vele hogy milyen elképesztő tévhitek ívódtak bele az otthoni emberekbe és milyen mélyen.

Az egyik legnagyobb és legmélyebben gyökerező tévhit az angol iskolarendszerrel kapcsolatos.

Hasonlítsuk össze akkor a magyarral.

A magyar (porosz) iskolarendszer  a folyamatos tanulásra a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt és minden gyerekre ráhúz egy sablont, majd ami az alól kilóg azt lenyesegeti. Ezt tartjuk etalonnak és tőle származtatjuk a magyarok műveltségi fölényét miközben elfelejtjük hogy amit tudunk azt az iskolától függetlenül önszorgalomból szedtük össze. Az iskolát elvégezve a fiatalok legnagyobb része elfelejti amit ott tanult. Bevallom hogy vagyok olyan műveletlen bunkó hogy nem tudok megoldani egy egyismeretlenes egyenletet sem. Ennyi sem maradt meg abból a híres okításból. Ezt az iskolarendszert korszerűsítés álnéven próbálják toldozgatni foltozgatni aminek mára meg is lett az eredménye, nevezetesen hogy már írni olvasni sem tanítják meg a nebulókat. Az oktatás abszolút tekintélyelven zajlik akinek önálló gondolata van azt gondosan kigyomlálják.

Egyetlen epizódot ragadnék ki az emlékeim közül tanuló koromból. A konkvisztádorokról tanultunk és arról volt szó hogy leigázták a dél amerikai indiánokat de elvitték oda a civilizációt. Na ekkor jelentkeztem és megkérdeztem a tanárnőt hogy ugyan mitől volt civilizált abban a korban az európai ember  és mitől volt vadember az inka? Feláldoztak néhány embert isteneikhez fohászkodva ami szörnyű és barbár tett. Európában a vallás nevében meg meggyilkoltak néhány milliót. Szörnyű kínok között megkínoztak és máglyára küldtek sokezret. A maja az azték az inka papok akiknek fejlett csillagászati ismereteik voltak vajon milyen véleménnyel lettek volna a civilizált kereszténységről akik Galileit tanai visszavonására kötelezték? Na szóval ezt elmondtam és mi lett a következménye? Megalázó kioktatás után leültettek és kaptam egy egyest az óra megzavarásáért. Ez ’77-ben történt és azóta sem változott semmi. Mert ami nem fér a sablon alá azt könyörtelenül levágják.

Nézzük akkor azt a végtelenül lenézett angolszász iskolarendszert. Első különbség mindjárt az hogy bár annak is volt egy sötét korszaka szigorú testi fenyítéssel tekintélyelvű oktatással de míg Magyarországon az oktatás rendszere maradt a régi, csak annyi változott hogy most már a diák vagy a diák szülei verik a tanárt. Itt átreformálták a rendszert és egy dicséreten és pozitív inspiráción alapuló rendszert alakítottak ki. Osztályzat nincs katedra nincs tanári asztal nincs a nyelvből következően tegezés magázás sincs. Annyira közvetlen a tanár-diák viszony hogy a tanulók csak  ha írni kell akkor ülnek asztaloknál egyébként a tanár leül egy alacsony székre és a gyerekek körben, a szőnyegen ülve hallgatják. Mert így közvetlenebb a tanár-diák viszony.

Az egész rendszer arra épül hogy az alapismereteket az írást olvasást számolást megtanítsák és mindenkit az őt érdeklő témakör felé orientáljanak. Akit a zene érdekel azt nem fogják kényszeríteni hogy földrajzba belemélyedjen akit a történelem érdekel azzal nem akarják megtaníttatni a háromismeretlenes egyenleteket. Azt majd megtanítják annak akit a matematika érdekel. A legapróbb sikerért is dicséret jár. Ha valakinek önálló gondolata van az a legjobban díjazott dolog. A lemaradókkal minden órán tanárasszisztensek foglalkoznak hogy lépést tudjanak tartani a többiekkel. A feladatok az életből vett példákon alapulnak. Van olyan számtanfeladat hogy például 7font 23penny-t hányféleképpen lehet pénzérmékkel kifizetni. Lehet hogy ez hasznosabb feladat az életre való felkészülésben mint a periodikus rendszer bemagolása.

Mindennek eredménye hogy mikor reggel a pedellus fél kilenckor kinyitja az iskolakaput akkor igengyorsan félre kell ugrania a bezúduló gyereksereg elől. Érthetetlen módon itt szeretnek iskolába járni. Leckét nem adnak így iskola után a minden gyerek elözönli a játszótereket. Nincs délutánonként órákig tartó leckeírás műveltség magukba erőszakolása hanem valódi gyerekkoruk van. Boldog gyerekkoruk. Igaz ezért a boldogságért cserébe műveletlenek maradnak. Úgy veszem észre ez nem okoz súlyos gondot nekik.

Mindezt azért írtam le hogy néhány tévhitet eloszlassak másrészt pedig ebben a műveltségi  témában hátrább az agarakkal.

Aztán most ide lőjetek.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr395215855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macamuca [IHUN] 2013.04.11. 15:25:04

Egyetértek.
Kint élő barátnőm hasonlóan vélekedik az oktatási rendszer közvetlenségéről és hatékonyságáról (3 gyerek, 2 primary school, 1 high school) (ja, és ők sem tervezik, hogy hazaköltöznének = most ott "befizetnek", később meg a 3 gyerkőc fog ott "befizetni". És még hányan vannak, akik leléptek, meg akik eztán....).

Amúgy meg az ún. általános műveltséghez csakis s..gg kell = be kell magolni, és van. De hogy aztán tudja-e használni a bemagoltat? Na, az már más kérdés. Félreértés ne essék, vannak esetek, amikor nincs mese, magolni kell (pld egy doki-jelöltnek eszméletlen mennyiségű adatot kell tudni: csontok, erek, szervek, felépítés, kapcsolatok, működés, izmok, stbstb, felsorolni is hosszadalmas, és lehetne még említeni hasonló példákat, nem feltétlenül felsőfokú végzettséghez kapcsolódót). De ezek a magolások már specifikusak = célja van a magolónak azzal, hogy ő márpedig bebiflázza az adott betűtengert.

macamuca [IHUN] 2013.04.11. 15:25:46

A "jó lesz az még valamikor, valamire!"-típusú magolásnak viszont semmi értelmét nem látom.

(ezt már nem engedte elküldeni az előzővel :D )

macamuca [IHUN] 2013.04.11. 15:30:13

És ha műveltséggel vagy anélkül hiányzik az intelligencia, akkor megette a fene az egészet.

A félművel/egészbunkó-nál már csak az egészművelt/túlbunkó a rosszabb.
Merthogy nekije van művelcsége ám! Ezért ő sokkal fainabb, mint a másik, aki "csak"....
Hangoztatja, mint érdemet és jogalapot arra, hogy mással lekezelően bánjon, ha hatalmi poziba kerül (akár csak al-segéd-helyettes-pót-beugró kisfőnökként is), akkor a magasságos mentesen meg tőle mindenkit.
Meg őt is attól, aki megelégeli ezt, és véleményét fa-testápolós kezeléssel nyomatékosítja...

Krisztian1985 2013.04.11. 19:11:31

Hello.
Először is nagyon jo kis Blogod van érdekes dolgokkal. Persze, nekem picit masképpen alakult a kinti élet, én szerelemből jöttem ki, és pofára esés lett belőle. Nomeg én skóciában élek most, elég érdekes helyzetben, de ez hosszú, mindenesetre itt mas a helyzet, vannak az idősebbek(35+) ők ittis tényleg rendes segítőkész emberek, ugyanakkor sok emberrel találkoztam, föleg fiatalokkal, akik azt se tudták, hogy tagjai-e az uniónak.. a nőkkel való kiabálásról, leugatásokról a tesco előtt hogy neis beszéljek. én csalódtam is meg nemis, de a legjobban a magázás hiányzik, szeretem ha illendően lehet hozzászólni egy idősebbhez, de gondolom ez csak engem zavar :p
Mindenesetre nagyon jó blog, követni kell :)
Várom következő írásod

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.04.11. 21:51:15

@macamuca:
Így van. Ha a műveltséghez nem tartozik önmérséklet akkor válik taszítóvá az ember személyisége.
Ugyanakkor vannak műveletlen emberek akiket mélységes tisztelet övez mert a személyiségük az értékrendjük az erkölcsi tartásuk olyan szintre emeli őket.
Hogy csak egy ilyen mindenki által ismert karaktert mondjak Matula bácsi de szerintem ilyen emberek mindenki családjában vannak.
Aztán az sem mindegy hogy valaki a műveltségét hogy tudja átadni. Tudni kell érdekfeszítően beszélni.
Ezen a téren örök kedvencem néhai nagytiszteletű Hegedűs Gyula bácsi. Fantasztikusan tudta a hallgató figyelmét lekötni.
Vagy a szintén néhai Montágh Imre.
Kevesen tudják hogy a művészek között átlagon felüli műveltséggel rendelkezik Schúbert Éva és Cserhalmi György.

traktoroslány 2013.04.13. 15:48:49

Nagyon érdekes, amit az iskoláról írsz. Én ha ilyen fellengzős dumát hallok - főleg az amerikaiakat szokás bunkónak mondani - mindig azzal válaszolok, hogy nézzük meg a végeredményt: hogyan áll az ország? Mert szerintem az oktatás mérőszáma ez, és nem a magolással töltött órák száma. Ha egy ország jól megy - magas gdp, magas jövedelmek, tódulnak a bevándorlók - akkor biztosan jó az oktatás is. Másképp ilyen eredményeket nem lehetne elérni, és szerintem csak az eredmények a fontosak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.04.13. 17:25:04

@traktoroslány:
Nekem a magyar iskolarendszer az általános iskola azon kívül hogy nyolc év alatt megtanított írni-olvasni semmit nem adott.
Amit tudok azt magamtól szedtem össze. Két könyvtárban voltam tag egyszerre tizenkét éves koromra túl voltam Jókai összes művein.
Amit viszont a szakmunkásképzőben tanultam abból mindenre emlékszek és nagy részét felhasználtam a munkám során.Pedig egy egyszerű traktoros iskolába jártam.

Még egy nagyon lényeges dolog minősít egy iskolarendszert.
Hogy mennyire hagyja a gyereket gyereknek lenni.
Mennyi szabadidőt hagy neki vagy hogy a szabadidejét menyire terheli le.
Nem hiszem hogy jó az amikor délután a gyerek három órát görnyed a lecke felet ráadásul a szülők súlyosbítják ezt azzal hogy ráterhelnek még két-három szakkört. Művészi torna, zene, tánc, küzdősport, foci, úszás.
Merthogy sokoldalú legyen a gyerek. Igaz hogy egy kiló kenyeret nem tud megvenni a boltban de a Für Elise-t el tudja zongorázni.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2013.06.20. 17:48:51

ez is jó írás!

annyit tennék hozzá, hogy itt Mo-on azért van ilyen területen gond, mert az állami dolgozó értelmiség magasabbrendűnek hiszi magát mindenkinél. miért baj ez? mert nincsenek versenyhelyzetben. akkor is megkapják a fizetésüket ha rosszul dolgoznak, ha nem értenek semmihez. ha egy versenyszférás sikeres értelmiségi felsőbbrendűnek hiszi magát az is baj persze, de legalább szakmailag logika van benne (emberileg persze ne higgye felsőbbrendűnek magát)

itt főleg az állami szférás tanárokra, vezetőkre, "bölcsészekre" meg ilyesmikre gondolok. orvos, mérnök nem tudja elkamuzni ilyen szinten a (nem)tudását

mindezt még erősíti az hogy itthon még mindig szocializmus van, vagyis valami amit szocializmusnak neveznek. változásra esély sincs, mert a legtöbb ember imádja ha megmondják neki mit tegyen és hogyan. élen az értelmiséggel. a tanár imádja hogy csak le kell adnia a tananyagot. ő aztán nem felelős semmiért, ő leadta. eszébe se jut hogy változtatni is lehetne a tananyagon. de ha eszébe jut akkor se akar, mert ahhoz dolgozni kéne, meg szembe menni a többi felsőbbrendű értelmiséggel

Amarante 2013.06.29. 00:34:51

Nagyon tetszett!teljesen egyetertunk.

Jo a blogod,lesz boven olvasnivalom:)
süti beállítások módosítása