Mielőtt csatolnám az írást a műveltségről egy mai szösszenetet elmondanék.
Két méretű kanál van a géphez. Egy 60centi széles árokásó és egy 150centi széles úgynevezett medertisztító kanál. Először is angolul nem kanál hanem vödör (bucket) a neve. Azt mondja ma nekem a Mark hogy a keskeny kanalat cseréljem le a "tícsing" bucket-ra. Mi a franc az a "tícsing"? Tudtam hogy a másik kanál, mert más választás nem volt de azt mi big bucket-nak nevezzük. A "tícsing"-ről nekem teaching (oktatás) szó jut eszembe de annak semmi köze a markoló kanalához. Kérdem tőle hogy mi az a "tícsing"? Azt mondja a "tícs" és a farmokon használják ásásra. Mondom neki írd le. Leírta hogy ditch. Ja hogy D-vel? Nem ismertem a szót megnéztem a fordítóban. Durván magyarra fordítva talán csatornaásó vagy mederásó kanálnak lehetne fordítani. Így már minden világos.
Most akkor a műveltségről a magyarok sokat emlegetett műveltségi fölényéről.
Na akkor beszéljük meg ezt a ki a hülye meg "midenkihülyerajtunkkívűl" kérdést.
Régóta tapasztalom hogy a magyarok fenenagy büszkeségben leledzenek állítólagos műveltségük és egetverő lexikális tudásuk okán. Honnan ered ez nem tudom de tény hogy sokszor felröppennek uborkaszezonban más országok, elsősorban angolszász országok lakóiról hírek melyek elképesztő butaságukat pellengérezik ki. Akár igaz akár nem jókat lehet rajtuk röhögni.
Azért néhány vonatkozását a dolognak félmagasan kiemelném. Ha Amerikát vesszük alapul és hasonlítjuk össze Magyarországgal akkor egy 300milliós országot állítunk szembe egy 10millióssal nem utolsó sorban pedig az az ország bulvár hazája ami mindenre lecsap mint gyöngytyúk a takonyra. Valószínűsítem hogy Kínában is arányaiban ugyanannyi a hülye de az ottani sajtó, hát enyhén fogalmazva sem szabadsajtó.
Mi jókat mulatunk rajtuk miközben azért emlékeim szerint mintha lett volna valami gyűjtés egy sorozatszínésznő szemműtétjére meg valami filmbéli rabszolgalány felszabadítására meg sajtóban megjelent hírek szerint Jézus magyar volt és a magyarok a Szíriuszról származnak mert hétszer csavarodik a DNS-ük. Ezek csak a közismertebb kiragadott példák amik mutatják hogy hülyeségből Magyarországon is be vannak tárazva.
De most ne erről beszéljünk hanem a vélt műveltségről. Mi az a műveltség? Mitől számít valaki műveltnek és mi a mérőszáma? Ha tudja valaki Sri Lanka fővárosát az már művelt vagy tudni kell hozzá neki hogy hány méter magas a Mount Everest? Ha mindezt tudja akkor miért is jó neki? Attól ő jobb ember? Értékesebb? Ha nem tudja akkor büdösbunkó? Mire mentek, mennek a magyarok az állítólagos műveltségükkel? Boldogabbak? Gazdagabbak? Jószívűbbek? Jobb emberek? Előfordulhat hogy egy egyszerű parasztember a maga műveletlenségében értékesebb és tiszteletreméltóbb ember mint egy egyetemi tanár. A tájékozottság a műveltség az egy kellemes állapot mert jó dolog sok mindent tudni a baj ott kezdődik ha ez együtt jár más emberek vagy más nemzetek ledegradálásával.
Az irtózatos nagy műveltségüket miért nem az ország javára fordítják? A legendássá lett széthúzás a megosztottság nem mond ellent ennek a magas műveltségnek?
A közelmúltban a fiam iskolába menet elesett az iskolaudvaron és arconcsapta a beton. Csúnyán összetörte magát. Az anyja egyből vitte haza de a buszon a gyerek rosszul lett. Azonnal leszálltak és a feleségem telefonált a nővérének hogy menjen értük. Leültek a buszmegállóba megvárni. Öt percen belül három angol állt meg autóval és ajánlotta fel hogy elviszi őket orvoshoz vagy haza. Azok a büdösbunkó műveletlen angolok. Akik azt sem tudják hogy Magyarország fővárosa Bukarest. De a másik emberre odafigyelnek.
Mióta itt élek azóta folyamatosan szembesülök vele hogy milyen elképesztő tévhitek ívódtak bele az otthoni emberekbe és milyen mélyen.
Az egyik legnagyobb és legmélyebben gyökerező tévhit az angol iskolarendszerrel kapcsolatos.
Hasonlítsuk össze akkor a magyarral.
A magyar (porosz) iskolarendszer a folyamatos tanulásra a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt és minden gyerekre ráhúz egy sablont, majd ami az alól kilóg azt lenyesegeti. Ezt tartjuk etalonnak és tőle származtatjuk a magyarok műveltségi fölényét miközben elfelejtjük hogy amit tudunk azt az iskolától függetlenül önszorgalomból szedtük össze. Az iskolát elvégezve a fiatalok legnagyobb része elfelejti amit ott tanult. Bevallom hogy vagyok olyan műveletlen bunkó hogy nem tudok megoldani egy egyismeretlenes egyenletet sem. Ennyi sem maradt meg abból a híres okításból. Ezt az iskolarendszert korszerűsítés álnéven próbálják toldozgatni foltozgatni aminek mára meg is lett az eredménye, nevezetesen hogy már írni olvasni sem tanítják meg a nebulókat. Az oktatás abszolút tekintélyelven zajlik akinek önálló gondolata van azt gondosan kigyomlálják.
Egyetlen epizódot ragadnék ki az emlékeim közül tanuló koromból. A konkvisztádorokról tanultunk és arról volt szó hogy leigázták a dél amerikai indiánokat de elvitték oda a civilizációt. Na ekkor jelentkeztem és megkérdeztem a tanárnőt hogy ugyan mitől volt civilizált abban a korban az európai ember és mitől volt vadember az inka? Feláldoztak néhány embert isteneikhez fohászkodva ami szörnyű és barbár tett. Európában a vallás nevében meg meggyilkoltak néhány milliót. Szörnyű kínok között megkínoztak és máglyára küldtek sokezret. A maja az azték az inka papok akiknek fejlett csillagászati ismereteik voltak vajon milyen véleménnyel lettek volna a civilizált kereszténységről akik Galileit tanai visszavonására kötelezték? Na szóval ezt elmondtam és mi lett a következménye? Megalázó kioktatás után leültettek és kaptam egy egyest az óra megzavarásáért. Ez ’77-ben történt és azóta sem változott semmi. Mert ami nem fér a sablon alá azt könyörtelenül levágják.
Nézzük akkor azt a végtelenül lenézett angolszász iskolarendszert. Első különbség mindjárt az hogy bár annak is volt egy sötét korszaka szigorú testi fenyítéssel tekintélyelvű oktatással de míg Magyarországon az oktatás rendszere maradt a régi, csak annyi változott hogy most már a diák vagy a diák szülei verik a tanárt. Itt átreformálták a rendszert és egy dicséreten és pozitív inspiráción alapuló rendszert alakítottak ki. Osztályzat nincs katedra nincs tanári asztal nincs a nyelvből következően tegezés magázás sincs. Annyira közvetlen a tanár-diák viszony hogy a tanulók csak ha írni kell akkor ülnek asztaloknál egyébként a tanár leül egy alacsony székre és a gyerekek körben, a szőnyegen ülve hallgatják. Mert így közvetlenebb a tanár-diák viszony.
Az egész rendszer arra épül hogy az alapismereteket az írást olvasást számolást megtanítsák és mindenkit az őt érdeklő témakör felé orientáljanak. Akit a zene érdekel azt nem fogják kényszeríteni hogy földrajzba belemélyedjen akit a történelem érdekel azzal nem akarják megtaníttatni a háromismeretlenes egyenleteket. Azt majd megtanítják annak akit a matematika érdekel. A legapróbb sikerért is dicséret jár. Ha valakinek önálló gondolata van az a legjobban díjazott dolog. A lemaradókkal minden órán tanárasszisztensek foglalkoznak hogy lépést tudjanak tartani a többiekkel. A feladatok az életből vett példákon alapulnak. Van olyan számtanfeladat hogy például 7font 23penny-t hányféleképpen lehet pénzérmékkel kifizetni. Lehet hogy ez hasznosabb feladat az életre való felkészülésben mint a periodikus rendszer bemagolása.
Mindennek eredménye hogy mikor reggel a pedellus fél kilenckor kinyitja az iskolakaput akkor igengyorsan félre kell ugrania a bezúduló gyereksereg elől. Érthetetlen módon itt szeretnek iskolába járni. Leckét nem adnak így iskola után a minden gyerek elözönli a játszótereket. Nincs délutánonként órákig tartó leckeírás műveltség magukba erőszakolása hanem valódi gyerekkoruk van. Boldog gyerekkoruk. Igaz ezért a boldogságért cserébe műveletlenek maradnak. Úgy veszem észre ez nem okoz súlyos gondot nekik.
Mindezt azért írtam le hogy néhány tévhitet eloszlassak másrészt pedig ebben a műveltségi témában hátrább az agarakkal.
Aztán most ide lőjetek.