Azt hiszed adnak valamit a pénzedért? A keservesen összegürcölt kuporgatott pénzedért?
Nem, nem adnak. Illúziót adnak. Az új termék megvásárlásának örök, vagy legalábbis hosszú évekre szóló tartósságának illúzióját. Miért van az hogy ha veszel egy autót X összegért, ugyanazt az autót alkatrészenként megvásárolva háromszoros árba kerül? Azért mert ha egy készterméket megvettél belesétáltál a csapdába. Nem fogod eladni mert húszezer egy vezérműszíj, vagy egy hengerfej az autó újkori árának 10%-a. Mindenféle akciókkal a kedvedet keresik csak vedd meg a terméküket. Aztán ha megvetted hirtelen már nem vagy fontos. Nem fogják keresni a kedvedet hogy féláron vedd meg a három év alatt szétrohadó kipufogót. Már bent vagy a csapdában. Már elkötelezted magad. Hozzájuk kötötted magad. Nem szabadulsz.
Ez a kis írás jó és rossz tapasztalatokról szól. Termékekről márkákról legendákról.
Ki-ki tegye hozzá a saját történetét.
Kiutazásom előtt vettem egy Garmin nüvi 3760t navigációs kütyüt.
Azért vettem pont ezt mert lehet hozzá venni cityXplorer kártyát ami például Londonban a tömegközlekedéssel is elnavigál egyik helyről a másikra. Ez a szolgáltatás 10euróba fájt és csak Londonban derült ki hogy csak kötöttpályás járművekre érvényes. Metróra és vonatra. Magyarul szart se ér. Ja hogy a Garmin erről elfelejti tájékoztatni a felhasználókat...
Naponta használtam nem mintha Budapest utcáit 30év után nem ismerném hanem hogy ha bekrepál akkor most tegye garanciában.
Jó döntés volt. Egy hónap után elhalálozott. Javíthatatlanul.
Garanciában kicserélték. Az új készülék működött egy darabig majd elkezdett sűrűn lefagyni. Navigálás közben elsötétült a képernyő majd egy perc múlva visszajött minden. Volt hogy egy úton többször is. Szerencse hogy munkába menet útba esik a szerviz így aztán bevittem. Valamit csináltak rajta és úgy tűnt rendben van. Három hét múlva munkába menet elsötétült a képernyő és úgy maradt. Azonnal irány a szeriíz valamit csináltak rajta és azóta jó. Ami azt jelenti hogy csak hetente egyszer fagy le.
Azért vettem Garmint mert az egy márka, élethosszig tartó térképfrissítés jár hozzá és gondoltam hogy ennyi pénzért elvárhatok minőséget is.
Tévedtem.
Okuljatok belőle.
Következő nagy név, a legenda a mérce a hivatkozási alap a szuperlatívuszokban emlegetett név: DOXA
80-as évek közepén karácsonyi ajándékként egyhavi fizetésemből vettem a nejemnek egy DOXA karórát. Hivatalosan Óra-Ékszer boltban számlával garanciával.
Gondoltam egy életre szól mert DOXA.
Ja. Többször nem ment mint ment a pontossággal köszönő viszonyban sem volt.
Többet volt szervizben mint kézen.
Ritka nagy szar volt.
DOXA.
Moulinex fritőz.
Hiper szuper modern természetesen aranyárban.
Kosár gombnyomásra felemel cucc belepakol hőmérséklet, sütési idő beállít gomb indít.
Készülék olajat beállított hőmérsékletre felfűt, kosár leereszt sütési idő lejár, kosár automatikusan fel biggyegő biggyeg.
Mindenféle aktív és kevésbé aktív szűrők csak hab a tortán.
Ja és 3 év garancia.
Garancia lejárta után egy héttel folytonossági hiány keletkezett a fűtőszálban.
A fűtőszál ára a szerkezet új árának egyharmada.
Készülék kidob, azóta sütés hiper szuper modern ezer forintos lábosban.
Moulinex.
Hogy jót is mondjak.
A Nagy Roham idején a Mariahilferen vettem egy ITT NOKIA „videjót”.
Napi használatban elment 13évet becsülettel szolgálva és akkor is csak az újabb típus váltotta le.
Ez még önmagában nem is lenne különleges viszont a távirányítójában az eredeti gyári elem kiszolgálta a 13 évet. Kegyeletből eltettem ott van a fiókomban még mindig nem folyt ki pedig már 25 éves és még minimális feszültség mindig van benne.
SANYO a neve.
Akkor térjünk vissza a fogyasztási cikkekhez. Okulásképpen.
99-ben vettem egy Gorenje mosógépet. Nem akartam szárítóst venni így olyat vettem aminek a centrifugája 1500-at forog. 54literes vízfogyasztás fém dob mechanikus programkapcsoló.
Hihetetlenül strapabíró tartós szerkezet szinte szárazra centrifugálja a ruhát.
Egyszer cseréltem benne dobcsapágyat 2ezerért. Ennyi.
Becsülettel tette a dolgát tíz évig amikor megnyitott a Halásztelki ALDI és nyitási akcióban árultak egy mosógépet 1600-as centrivel 50ezerért 3év garanciával.
Gondoltuk a Gorenje már öreg ez meg jó ajánlat így megvettük.
Elin "márkájú" Olaszországban gyártott szerkezet és a föld még nem hordott a hátán akkora szart.
Fél év múlva tönkrement a vezérlő elektronika. Kicserélték. Az volt a baja hogy a macskaevők egy sarut nem jól dugtak rá és a szikrázás kicsinálta a panelt.
Utána a motor adta be a kulcsot. Azt is kicserélték.
Aztán egyszercsak megállt a dob. Ledobta az ékszíjat. Visszatettem, megint ledobta.
Alánézek látok egy letört műanyag stiftet. Kiderült hogy a motortartó stift tört le a műanyag dobról.
Elvitték kicserélték a dobot. Most ott tartunk hogy elektronika, motor, dob kicserélve a szerkezet működik.
Azt mondta a szerelő hogy ne használjuk a centrifugát 1600-on.
Mondom azért vettük. Azt mondja, ez a gép eredetileg Ariston de az Elin megvette a licencét és 1600-ra felturbózva árulja viszont ezt a fordulatot a motortartó csap nem bírja.
Most ott tartunk hogy használom amig a garancia tart aztán ha tönkremegy, kidobom és megy vissza a jó öreg Gorenje.
Száradjon le minden himbálódzó testrészem ha még egyszer bármilyen digo gépet veszek.
A napokban beszéltem a lányommal és kérdem hogy hogy működik a mosógép. Azt mondja semmi baja de csak 900-on használja a centrifugát.
Akkor most beszéljünk megint valami jóról is. |
Panaszkönyv.
Egy időben beírtam néhányba a sérelmeimet aztán leszoktam róla. Mindig jött egy udvarias semmitmondó levél és minden maradt a régiben.
Egyszer beírtam a budaörsi Tesco panaszkönyvébe mert egy szombat este a 64 pénztárból 4volt nyitva. Semmi nem történt.
Aztán egyszer beírtam az Auchan könyvébe. Nem is őellenük írtam hanem egy bunkó vásárlói szokás ellen hogy ezt ne tűrjék.
Arról van szó hogy engem kurvára irritál ha a kedves tahó parasztivadék vásárló a 2- 12éves gyerekét beleállítja a bevásárlókosárba.
Az hogy valaki a gyerekét otthon a kugyaszaros cipőjében sétáltatja az asztalon az engem nem zavar de az én asztalomon áttételesen se tegye.
Az utcai cipőjében belelép mindenbe aztán azt beleviszi a bevásárlókosárba. Utána én odarakom az árut majd fizetés után szatyrostul vissza bele. Otthon meg a hűtőbe meg a konyhaasztalra.
Persze egy udvarias levélen kívül nem történt semmi.
Egyébként ez itt Londonban is így van a sok birkapásztor itt is a bevásárlókocsiban legelteti a kölkét.
Alapesetben én egyébként ha valami nem tetszik nem szoktam balhézni egyszerűen többet oda nem teszem be a lábam. |