HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Szakmai poszt

2014.03.30. 20:38 diggerdriver

Egy képes szakmai posztot szeretnék most írni.

A munkagépek világa szinte tükörképe az autógyártók közötti öldöklő harcnak vagy a közös érdekű összefogásnak.

Óriási piac, hihetetlen változatosság, elképesztő harc a vevőért.

Már önmagában a motorgyártók világában sok érdekességre bukkanunk.

Rengeteg haszongépjármű motorokat gyártó cég létezik. Van olyan amelyik kamionokba is gyárt motorokat és van amelyik a motorgyártás mellé saját néven komplett munkagépeket kínál. Előfordul hogy motorgyártó cégeket nagy munkagépgyártó konzorciumok felvásárolnak.

Az USA legismertebb motorgyártója a CUMMINS. Világszerte exportál, a koreai Hyundai is tőle veszi munkagép motorjait.

Ez egy 22tonnás Hyundai munkagép CUMMINS motorja:

2014-03-30_114336.jpg

Adattáblája:2014-03-30_114131.jpg

Az európai gyártók már többen vannak és öldöklő harcban egymással.

A németek büszkesége a legrégebbi, 1864-ben alapított motorgyár a DEUTZ.

Legendásan jó motorokat gyártó cég. Néhány éve felvásárolta a VOLVO.

A VOLVO buszokban, munkagépekben DEUTZ motor van.

A másik nagy európai gyártó az IVECO.

Nyolc évvel ezelőtt meghívtak Olaszországba Este városába a Komatsu gyárba hogy teszteljem a legújabb fejlesztésű munkagépet amiben már nem Japán YANMAR motor van hanem Olasz IVECO.

A YANMAR motoros Komatsut ismerem és mondhatom hogy egy nagyon megbízható rendkívül jó motor.

A tesztelt IVECO motoros gép is meggyőző volt de a mivel hosszabb távon nem dolgoztam vele, a megbízhatóságáról nem tudok nyilatkozni.

 

Néhány szót erről a meghívásról.

Egy nagyon kellemes olasz kisváros Este ahol a Komatsu gyár van. Az akkori főnökömmel és a Komatsu gyár magyarországi képviselőjével mentünk ki.

Gyönyörű szállodában szállásoltak el, este pedig a Komatsu managere meghívott egy vendéglőbe közös evés-ivásra. Egy ilyen kisváros éjszakai élete hétköznap is egy hatalmas élmény.

Az olasz életérzés az olasz lazaság úton-útfélen jelen van.

Másnap irány a gyár. Megmutatták a gyártási folyamatot a logisztikát a minőség-ellenőrzést, majd kimentünk a gyár egyik sarkában található tesztpályára.

Egy kb 2ezer köbméteres földkupac volt ott és körülötte körben munkagépek.

Feltűnt hogy a sorban van több konkurens márka gépe is.

JCB, Caterpillar, CASE.

Kérdem miért vannak ott.

Azért hogyha a vevő úgy kívánja akkor ott a tesztpályán összehasonlíthatja őket a Komatsukkal mert ők nem félnek a konkurenciától.

Adtak egy IVECO motoros már banángémes Komatsut hogy tapossam ki a belét.

Volt vagy 40fok meleg.

Én minden tőlem telhetőt megtettem de a gép bírta.

Három órán keresztül gyilkoltam.

Utána volt egy jellemző közjáték.

Megnéztük mennyi a fogyasztása. A három órára 33litert tankoltam bele.

Mondom a főnökömnek hogy 11liter/óra. Azt mondja jól van akkor kaptok rá 6-ot.

Vagyis ha a cég vesz ilyen gépet, márpedig vettek, akkor 6litert adnak egy üzemórára.

No comment.

Utána ebéd a gyárban, ajándékok átvétele és irány haza.

 

Folytatásként egy nagy motorgyártóról essék szó a PERKINS-ről.

A JCB kisebb munkagépeibe ilyen motorokat rakott.

Erről van a legtöbb tapasztalatom mert 15 évig dolgoztam PERKINS motoros JCB-vel.

A JCB a PERKINS előtt BRITISH-LEYLAND motorokat szerelt a gépeibe aztán a gyár tönkremenetele után PERKINS-t.

Milyen motor a PERKINS?

Szar.

Csak ilyen egyszerűen.

Egy konstrukciós hibától eltekintve amit A PERKINS gyár csinál az nem rossz.

A főtengely a hengerek a hengerfej alapjában véve jó.

Viszont amit a beszállítók hozzátettek az MIND egy rakás szar.

A konstrukciós hiba amit a motor tervezői elkövettek hogy a vízpumpa fogaskerékkel van meghajtva és csak egy szimmering választ el az olajtértől.

Természetesen átszakadt a szimmering és a hűtővíz nagy része beleköltözött a motorolajba.

A fagyálló folyadék és az olaj keveréke egy bitumen sűrűségű elegyet alkotott amit csak többszöri átmosással lehetett eltávolítani.

Ami a motorblokkra kívülről rá volt csavarozva az mind többszörösen tönkrement.

Az önindító a generátor a szivattyúhajtó kardán a kipufogó a tápszivattyú a fogaskoszorú az olajhűtő mind beszart. Egyedül az adagoló bírta.

Két jellemző példa.

Egyik reggel akarom indítani, hallom hogy csattan egy nagyot majd semmi. Minden indítózás csak egy kattanás.

Na mondom lássuk az önindítót.

Leszerelem, látom ám hogy a bendix fölötti alumínium pajzs letört és beesett a fogaskoszorúhoz.

Az volt az óriási szerencse hogy nagynehezen ki tudtam venni mert ha nem akkor le kel szerelni a sebességváltót.

Másik eset.

Mentem Vecsésről Pesterzsébetre és Pestimrén megállt a motor.

Nézem a tankot félig van.

Próbálom lelégteleníteni az üzemanyag rendszert de mintha nem nyomna az AC pumpa.

Ezeken a gépeken dugattyús tápszivattyú helyett már membrános AC pumpa van mint az autókon.

Levettem a pumpát és szétszedtem ott az út szélén.

Az AC pumpa áll egy membránból és két egyutas szelepből amik egymással ellentétesen vannak berakva.

Ezek a szelepek normál esetben úgy vannak rögzítve hogy a szelep behelyezése után három helyen megütik az alumínium házat és így a szelep nem tud kifordulni.

Ez a deformálás ebben az esetben elmaradt és csak benyomták a helyükre a szelepeket talán a jószerencse ott tartja. Nem tartotta ott.

Nem tudtam mást tenni mint a mindig nálam lévő pillanatragasztóval beragasztotta őket és légtelenítés után mentem tovább.

Ennyit a PERKINS motorról.

Aztán a PERKINS motorgyárat megvette a Caterpillar, a JCB legnagyobb konkurense.

A JCB választhatott vagy fejleszt saját motort vagy vesz mástól.

Bár a nagyobb gépekbe való motorjait az ISUZU-tól veszi mégis a saját motor fejlesztése mellett döntött.

Az egyetlen munkagépgyártó amelyiknek a munkagépgyártás a fő profilja és mégis saját motort rak a kisebb gépeibe.

Valami hiperszuper környezetbarát hiperszuper zöld motort csinálnak aminek az oldalán már ágak és levelek is nőnek sőt kedvező esetben gyümölcsöt is terem.

Na ennek a motornak a tesztelésére hívtak meg Bamfordba a JCB tesztpályájára és utána a gyárba 9 évvel ezelőtt.

 

Itt kaptam ízelítőt az angol vendéglátásról és a melós megbecsüléséről.

A JCB magyarországi képviselőjével utaztunk ki.

Mindent az angolok fizettek.

A British Airways-el utaztunk Londonig majd egy belföldi járattal Manchesterbe.

Ott várt minket egy úriember és elkísért egy kocsihoz mondván hogy várjuk meg míg kifizeti a parkolódíjat.

A kocsinál leesett az állunk. Egy S osztályú Mercedes volt JCB2 rendszámmal.

a1 (2).jpg

Értem, a senkiházi Kelet Európai gépkezelőért a JCB gyár második embere küldi ki a kocsiját a sofőrjével. Innen még vagy két órát autóztunk Ashburry-ig ahol a szálloda volt.

Fejenként egy-egy kétágyas szobát béreltek nekünk.

Másnap svédasztalos angol reggeli majd jött értünk egy fiatal manager aki kivitt a tesztpályára. Ez egy régi második világháborús repülőtér néhány megmaradt hangárral.

Két gép volt ott, egy PERKINS és egy saját JCB motoros.

a1 (23).jpg

Különböző gyakorlatokkal össze kellett hasonlítani a gépeket.

Például egy domb oldalára meddig tud felmenni negyedik fokozattal az egyik majd a másik.

Ezek nyomatékváltós gépek ha nem tud tovább menni akkor nem fullad le hanem megáll és pörög tovább a motor.

a1 (20).jpg

A JCB saját motorja 10lóerővel erősebb volt mint a PERKINS.

Az elején mondták hogy ami törik az törjön ami szakad az szakadjon mert azért teszt a teszt.

a1 (14).jpg

Elérkeztünk ahhoz a feladathoz mikor első kanállal, vagyis a tolólappal kell pincét ásni.

Mondom hogy nem lesz jó mert tönkre fog menni az erősebb gép.

Honnan tudom én ezt meg miért menne tönkre.

Mondom azért mert a JCB-nek híresen gyenge a nyomatékváltója és az erősebb motor tönkre fogja tenni.

Nem baj folytassuk.

Jól van, rendben.

Kemény köves talaj erős motor gyenge váltó.

a1 (17).jpg

Megcsináltam a feladatot majd a következő az volt hogy egy ovális pályán a végsebességüket kellett összehasonlítani.

Általában felváltva használtuk a gépeket az angollal.

Most ő ült az erősebb gépben én meg követtem.

Érzem hogy az a gép lassul, tolom le a pályáról majd meg is előztem.

Megálltunk mondja az angol hogy nem megy a gép.

Mondom hogy kifeküdt a nyomatékváltója.

Telefon a gyári szerviznek, ki is jöttek mondja a szervizes hogy eldugult a szűrő.

Mondom az nem egyik pillanatról a másikra történik, ennek elkoptak a lamellái.

Itt fejeződött be a teszt.

Utána gyárlátogatás.

A gyár előtt gyönyörű tó, félszigeten zászlók majd beléptünk a gyár recepciójába.

a1 (27).jpg

Csodálatos márványpadló libériás recepciós és a márványon a cég termékei kiállítva.

a1 (30).jpg

a1 (31).jpg

A gyárlátogatáson a Nyugat Európai Értékesítési Igazgató kísért végig.

Megnéztük a tervezőrészleget ahol volt egy érdekes sarok ahol 70es évek Formula 1-es motorjai voltak kiállítva.

Elképesztő hogy egy V12-es Ferrari motor milyen kicsi.

Tovább mentünk a gyártó részlegbe.

Szalagon készülnek a gépek, egy-egy ötfős brigád rak össze egy gépet.

Van két nagy guruló polc a mit húznak maguk után ahogy halad a szalag és érkeznek a szerelvények.

A polcokon vannak a csavarok a csövek és egyéb apró kiegészítők.

Érkezik a fülke, tudják hova kell nyúlni a csavarjáért majd érkezik a motor a váltó a gém és egyéb felszerelések. Szép lassan halad előre a felfüggesztett gép mindkét oldalon emberek szerelik rá a tartozékokat lassan lépdelve előre.

A szalag végén kész a gép.

Csak rendelésre gyártanak vagyis az udvaron a sok gépnek már van gazdája.

a1 (40).jpg

Gyárlátogatás végén a szokásos ajándékozás majd irány a repülőtér.

Húsz évig dolgoztam JCB-vel.

Iszonyatos sokat maszekoltam vele, gyakorlatilag fél munkásmozgalmi múltamat benne töltöttem.

Szívesen mondanék jót róla. Nem tehetem.

Rengeteg konstrukciós hibája van. A gém minden típusnál hajlamos a törésre a vezértömb az átszakadásra.

A beszállítók által hozzáadott alkatrészek kritikán aluliak.

Érdekes hogy ebben az angolok véleménye is megegyezik. Egyet sem hallottam még dicsérni , annál inkább szidni.

Láttam már olyat hogy vadonatúj JCB dolgozott két napot majd egy hetet javította a garanciális szervizük. Ehhez a géphez is hetente járt a szerviz.

2014-03-30_114925.jpg

Ahogy főnököm mondta szervizigényes gép. Ja. Így is lehet mondani ha valami szar.

Nem tudom meddig húzzák még de ebben a versenyben ez nem megengedett.

 

Ugorjunk a világ másik oldalára Japánba.

Kiváló motorgyártók kiváló gépek.

A kisebb gépek leggyakoribb motorgyártója a Kubota.

Legendásan jó traktorokat csinálnak és a motorgyártás mellett beszálltak a munkagépgyártásba is.

Motorjaikat használja a legjobb munkagépeket gyártó cég is a Hitachi.

A kisebb és közepes munkagépekbe gyárt motorokat a Yanmar.

Fő profiljuk traktorgyártás de munkagépeket is gyártanak és más munkagépgyártók is vesznek tőlük motorokat.

Aztán itt van a világ egyik legnagyobb motor és haszonjármű gyártója az ISUZU.

A JCB tőlük veszi nagyobb gépei motorját.

 

Ennyit a motorokról. Általában lassú fordulatú hosszú élettartamú motorok a munkagépmotorok. Ritkán van velük baj.

 

Most bemutatnám azt a gépet amivel most dolgozom.

2014-03-30_121745.jpg

Egy, két éves 22tonnás Hyundai forgókotró.

A motorját már fent megmutattam.

Ez itt a hidraulika szivattyú. Háromszáz bar nyomáson dolgozik.

2014-03-30_114424.jpg

Gondoljunk bele hogy kettő bar nyomás egy autó kerekeiben az autót már felemeli:

Ez a vezérlő tömb.

2014-03-30_114233.jpg

Az egyik leglényegesebb eleme a gépnek.

Ez vezérli az olajnyomást oda és annyit amennyit én szeretnék.

Kétlépcsős a rendszer.

Mivel ilyen nagy gépeknál már mechanikusan, rudazattal mozgatni a tolattyúkat már nehéz lenne ezért van egy alacsony nyomású rendszer amit a joystick karokkal én vezérlek és azok vezérlik a fő tolattyúkat.

Ezért olyan könnyű mozgatni a karokat.

Ezt a kétlépcsős rendszert már kisebb gépeknél is alkalmazzák ahol egyébként nem indokolt:

Ez itt a felső váz fordító hidromotor.

Szép nagy és jó drága:

2014-03-30_114249.jpg

Ez pedig az egyik leglényegesebb elem a forgó felső vázas gépeken.

Ez a forgócsatlakozó.

2014-03-30_114310.jpg

A gép mértani középpontjában van és ezen keresztül megy le az olajnyomás a lánctalpakat hajtó hidromotorokhoz úgy hogy közben a felső váz annyiszor forog körbe ahányszor akarom.

Ha ez a kis szerkezet nem lenne akkor csak egyszer lehetne körbefordulni a felső vázzal:

A munkahengerek alján az a két szeleptömb szintén lényeges elem.

Ezek a zuhanásgátló szelepek.

2014-03-30_114152.jpg

Ha bármilyen esetben eltörik a munkahengerekhez nyomást szállító cső ezek a szelepek megakadályozzák hogy a gém lezuhanjon. Minden munkagépen és darun amik emelhetnek ezek a szelepek alaptartozékok.

Csőcsatlakozások:

20140326_132821.jpg

Most a kényelmi felszerelésekről.

Egy ekkora gépnek 400literes üzemanyagtartálya van. Értelemszerűen benzinkúthoz nem csattoghatunk ki lánctalpon ezért külön néhány köbméteres üzemanyag tartályból tankolunk amin van ugyan kézi pumpa de nem rajong senki ennyi gázolaj kézzel való feltankolásáért.

Ezért minden nagygép tartozéka egy elektromos tankoló szivattyú.

Ez az.

2014-03-30_114212.jpg

A cső tele üzemanyaggal mert lábszelep is van rajta. Jól látható a pirosra színezett gázolaj ami itt az áfa nélküli csak mezőgazdasági vagy építőipari célra használt gázolajra jellemző. Mégse divat a szőkítés:

A fülke.

Az ülés mögött van egy rádió de a kezelését megkönnyítendő az oldalpanelra kézre eső helyre tettek egy kezelőpanelt ahol a fő funkciók elérhetők.

2014-03-30_114820.jpg

2014-03-30_114708.jpg

USB foglalat is van MP3 lejátszónak.

2014-03-30_114835.jpg

Nagyon jó légkondi van beépítve.

2014-03-30_114726.jpg

Ez a központi display soklépcsős menürendszerrel. Ez jeleníti meg az ellensúlyon lévő kamera képét is amivel látom mi történik mögöttem.

2014-03-30_114548.jpg

2014-03-30_115029.jpg

Fölötte ez a doboz az automata kanálcserélő kezelője.

2014-03-30_143041.jpg

A GEITH csinálja a legjobb automata kanálcserélő rendszereket a legtöbb cég tőlük veszi.

A GEITH a koreai DOOSAN konzorciumhoz tartozik amelyik saját munkagé gyártás mellett megvette a BOBCAT, a GEITH, az INGERSOLL RAND, a MONTABERT cégeket.

A BOBCAT-ot nem kell bemutatni a GEITH-ről most beszéltem az INGERSOLL RAND légkompresszorokat gyártó cég a MONTABERT pedig hidraulikus bontókalapácsokat gyárt.

A kezelőkarok mindegyikén felül három alul egy gomb van.

2014-03-30_114751.jpg

Ezek a kisegítő felszerelések kezelőszervei mert van sok olyan kanál helyére felszerelhető unkaeszköz amik külön hidraulikus olajellátást igényelnek.

Az egyik gomb kötelezően mindig a duda.Alatta a tekerőgomb a gázadagoló.

Általában minden funkciót mikrokapcsolók működtetnek.

2014-03-30_114647.jpg

Néhány fotó a fülkéről.

2014-03-30_115118.jpg

2014-03-30_114517.jpg

2014-03-30_114359.jpg

A menetelő kezelőszervei. Kézzel-lábbal működtethető.Mellette a két lábpihentető jobbra a hidraulikus kalapácsot kapcsoló pedál.

2014-03-30_114905.jpg

Pihenő

2014-03-30_115052.jpg

Rengeteg minden dologra kell figyelni egy gép kezelésekor.

A gépek nagy része képes saját magában kárt tenni.

Egyszerűen úgy van tervezve hogy a saját fülkéjébe bele tud nyúlni.

Érdekes hogy nem mindegyik. A 15tonnás Hyundai simán szétszedi a fülkét ha a kezelő nem figyel de például a 22tonnás amivel most dolgozok az nem éri el a fülkéjét e a sajt gémet azt igen.

2014-03-30_115010.jpg

Kis gépeknél olyanra is figyelni kell hogy a gém nem középen van hanem eltolva jobbra hogy a fülke elférjen.

Ezért ha az árok középpontjára állunk rá akkor nem a két lánctalp közötti féltávot kell alapul venni hanem a gém közepét.

 

 

Nem beszéltem még más nagy munkagép gyártókról mint a TEREX vagy a LIEBHERR.

Nem dolgoztam a gépeikkel nem tudok róluk véleményt mondani.

Említést érdemel még a francia Poclain cég amelyik fantasztikusan jó gépeket gyártott amíg megvette az amerikai CASE. Onnan említésre sem méltó.

Amerikában jórészt a CASE a Caterpillar a Ford fedi le a munkagép piacot.

 

Tíz évvel ezelőtt akkori cégem gépészeti osztályvezetője felkért hogy teszteljek néhány univerzális kotrógépet és írjak róluk véleményt. Az univerzális kotró az amelyik traktor alapra épül, elől homlokrakodó kanállal, hátul 180fokban mozgatható mélyásóval van szerelve.

Caterpillar

beolvasás0004.jpg

Komatsu

beolvasás0003.jpg

Volvo

beolvasás0011.jpg

New Holland

beolvasás0021.jpg

Ez volt a sorrend.

Új gépeket hoztam ki mindegyik képviseletről és két hétig dolgoztam egy típussal.

A Komatsu nyert, a cég azóta Komatsukat vesz JCB-k helyett.

 

A New Hollandról néhány szó.

Eredeti profilja mezőgazdasági traktorok gyártása volt. Aztán megvette az egyik legnagyobb német munkagépgyártó céget az Orensein & Koppelt az O&K-t.

Majd a Fiat-Kobelco-t.

Egy őrületes agresszivitással nyomuló cég lett az építőipari konzorciumok között.

 

Végül bemutatom ezt a két dömpert amiket csak nagy földmunkáknál használnak belső területeken mert közútra nem mehetnek ki. Fantasztikus terepjáró képességük van, minden kerék hajtott. Az egyik Volvo a másik Bell. A Bell az érdekesebb mert Dél Afrikában gyártják.2014-03-30_114026.jpg

2014-03-30_114943.jpg

Mercedes motor hajtja. Gondolom a Dél Afrikai bányaipar nem bíz semmit a véletlenre, mindent a legjobbakból választ.

 

Nem egészen három év alatt tizenöt márka, harmincnyolc különböző méretű gépével dolgoztam. Azt hiszem elértem a szakma csúcsára.

A teljesség igénye nélkül ennyit tudtam most összeszedni egy szakmai posztba.

A képek remélem pótolják a szövegbeli hiányosságokat.

 

Néhány link a munkámról.

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr335885540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shanarey 2014.03.30. 22:25:58

Köszönöm, jól leírtad.

tomtomtom70 2014.03.30. 22:40:58

Szia Digger!
Nagyon tetszik a blog,a szakmai reszek kulon jok.Latszik,hogy nagyon szereted es erted is a szakmadat,az ilyen emberekkel nagyon jo egyutt dolgozni tapasztalatbol mondom.A farmon ahol dolgozok van egy HYDREMA 807 es gep azzal szoktam neha bohockodni te biztos nagyon jot nevetnel rajtam, de aki meg nem probalt ilyen gepekkel dolgozni cask az hiszi ugy,hogy egyszeru dolog,borzaszto nehez foleg asni.
Nagyon sok sikert a munkadhoz es oromot a csaladdal,nagy kar,hogy az ilyen tapasztalt jo szakemberek egyre tobben hagyjak ott az orszagot,de sajnos az elet produkal erdekes dolgokat,ket eve meg en sem hittem volna,hogy eljovok otthonrol. Meg egyszer minden jot egeszseget es sok melot!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.30. 23:29:57

@Shanarey(SCO): @tomtomtom70:
Én köszönöm hogy elolvastátok.
Bármilyen régen is volt én még emlékszek hogy vért izzadtam míg megtanultam a gépet kezelni.
Semmivel sem könnyebb mint egy hangszert vagy nyelvet megtanulni.
Aki próbálkozik vele az először elkeseredik hogy az életben nem fogja megtanulni aztán másodszor és harmadszor is.
Lassan jönnek a sikerélmények és holtig tanuljuk a szakmát.
Mint egy hangszert vagy egy nyelvet.

justStevee 2014.04.01. 10:35:15

Jihááá újabb szakmai post XD Tudod én betegesen vonzódom ezekhez... valamiért gyerekkorom óta a "világ összes szakmája" érdekel így mindig élvezettel olvasom ha valaki a saját szakmájáról ír részletesen ;) (valószínű h ennek az eredménye, hogy mikor öcsém elkezdte a középiskolát gáz-központifűtés szerelő szakon, akkor mire szeptemberben indult neki az iskola már kiolvastam az összes szakmai tankönyvét XD )

Mindig irigykedtem a gépek kezelőire, mert jó mókának tartottam, de ezek szerint nem kis idő mire "jó móka" lesz :D Kéne egy kalandpark ahol munkagépeket lehet kipróbálni, azt hiszem törzsvendég lennék :D

Szombaton Nemzetközi Párnacsatanap alkalmából hatalmas párnacsata és rekorddöntési kísérlet a Trafalgar Square-en. Ha nincs más dolgotok nézzetek ki, érdekes esemény én felugrom fotózni. Tavaly is hatalmas élmény volt most is tuti az lesz ;)

terrer 2014.04.01. 12:47:30

@diggerdriver: végre megint egy gépes-dolgozós poszt, gázolajszag, dübörgés:-))) szinte ott ül az ember a vezetőfülkében, marhajók a videók is a magyarázatokkal. Még ha lehetne kívánni valamit, írhatnál arról, mostanában hogy megy a munka, még mindig párnaponként odébbállsz, nincs-e fix céged fix munkával, vagy nem is akarsz, telefonon keresnek meg mindig a munkaadók, mekkora körben kell melóba járni, mennyi munka van, tudsz-e folyamatosan dolgozni, ilyenek. Ami hasznos is a kimenni készülőknek, hacsak nem tisztán a szórakoztatás a blogod célja, ezt végülis nemtom:-( De mindenképpen köszi, hogy időt szánsz rá nekünk!!! Tudom, egy ilyen posztot összehozni nem egy nap, de nagyon tanulságos! Ezer köszönet érte!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.02. 20:20:57

@justStevee:
Na akkor jó hírem van neked.
Van ilyen kalandpark több is. Számszerint négy Angliában abból az egyik Londonhoz közel.

Tessék:
www.diggerland.com/index.htm

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.02. 20:56:01

@terrer:
Valóban több napig írtam és szedtem össze az anyagot ehhez a poszthoz de megérte. Örülök hogy tetszik.
A következő posztban írok a mindennapokról és arról amit kérdeztél.
Sajnos a magyarázatokat jórészt elnyomja a gép hangja, erre nem gondoltam.
Egy érdekes dolgot még elmondok.
Magyarországon egy JCB univerzális kotróval dolgoztam majd utána Komatsukkal.
Két JCB-vel összesen 20évet.
3900köbcentis Perkins motor volt bennük. A gyári fogyasztásuk hivatalosan 12liter volt mi kaptunk rá először 6 litert majd ezt levették 5,5-re. Mivel általában 9órás műszakokban dolgoztunk ezért naponta 5-6-7 üzemórákat írtunk vagyis átlagban 6-ot. Ezt és a fogyasztást egy gépnaplóban dokumentálni kellett és literre elszámolni.
Na most ez 33litert jelentett naponta.
A munkát el kellett végezni és a lehető legtöbb üzemanyagot megtakarítani mert azt eladtuk.
Az volt a vaj a kenyéren.
Ezért aztán kényszerből megtanultunk a lehető legnagyobb hatékonysággal dolgozni.
Professzionális szintre fejlesztettük a lehető legkisebb befektetéssel való legtöbb munkavégzést.
A vérünkké vált hogy egy munkába beleállva első pillantásra tudtuk hova álljon a gép hova a teherautó, mekkora fordulattal hogyan merítsük a kanalat hogy jusson is maradjon is.
Hallottuk hogy fullad a gép mert keményebb a talaj akkor egy kicsit több gáz de csak annyi amennyi feltétlenül szükséges.
Itt viszont ilyen nincs.
Nincs cigánykodás a gázolajjal nincs gépnapló nincs üzemanyag elszámolás.
Mikor kifogy odaállok a tankhoz és telenyomom.
Mivel fullgázzal dolgozok és csak a munkára kell figyelnem hihetetlen hatékonysággal dolgozok.
Ugyanazt a melót sokkal hamarabb megcsinálom mint más.
Ez ívódott minden idegszálamba évtizedeken keresztül.
Ezzel a 22tonnás géppel dolgozva kétnaponta üresre hajtom a gépet pedig 400literes a tartálya.
Néha jót röhögünk a művezetővel mert a gép elindulva mindig Economy módban dolgozik és gombnyomással kell feljebb kapcsolni Power módba.
Néha elfelejtem és a művezető aki szintén gépkezelő volt régen olyankor
mutatja hogy nyomjam meg a gombot vagy mondja hogy John, Power.
A két mód között 200-as fordulatszám különbség van.
Szóval már én csodálkozom magamon hogy naponta milyen iszonyatos mennyiségű földet mozgatok meg.
Jaa hogy ezt otthon is megtehettem volna.
Igaz.
Csak ott nem 12fontot kaptam óránként és nem 20% volt az összes teher.
Így jártak.
Utólag belegondolva mikor telenyomták a gépet mindenféle mozgásérzékelőkkel meg üzemanyag szintmérővel amit GPS-en lehetett központilag követni és így elzárták a csapokat és nem kompenzálták a kieső bevételt aminek hatására leléptem, igazából hálával tartozom nekik.
Ha adnak plusz 50 ezer forintot még mindig ott vagyok.
Akkor viszont mindezt nem élhettem volna meg.

terrer 2014.04.02. 22:37:41

@diggerdriver: milyenek ott a többi kollégák? Megválogatják a munkáltatók, hogy csak ilyen nagy gyakorlattal vegyenek fel embert, mint te, vagy mindenféle van köztük? Hajt valaki mindig a nagyobb teljesítményre, vagy magadtól nyomod, mert élvezettel dolgozol? Van valamiféle teljesítménybér, elvárás, előre megszabott munkamennyiség, méter, köbméter, ilyesmi, vagy csak kifizetnek ledolgozott óra szerint, és szubjektíve megítélik a munkádat?
Lennél ottkinn te is művezető, vagy nem akarod otthagyni a gépet?
Ha már gép és Komatsu: nekem ez a kedvencem, az én szakmámhoz közelebb áll, de ezt is öröm nézni:
www.youtube.com/watch?v=eGD8vRWjhd0

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.04.03. 19:25:43

Valoban erdekes poszt volt. :)

Igy erdekessegkeppen dobom csak be en is hogy az altalad is emlitett Yanmar hajomotorokkal is foglalkozik. Ipari celu hajozasban (itt most mindenre lehet gondolni, ami nem utasszallitas) a finn Wärtsilä, a brit Rolls-Royce mellett a japan Yanmar a legnepszerubb hajomotor beszallito.

Utasszallitasban a Volvo Penta-nak van meg nagy szelete a hajopiacon. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.05. 10:59:03

@terrer:
A kollégák normálisak és többnemzetiségűek.
Most 9 darab 22tonnás gép van a munkaterületen.
Angol, Ír, Albán, Román, Lengyel, Magyar a leosztás.
Mivel ügynökség közvetít így közvetlen válogatás nincs. CPCS kártya garantál egy bizonyos fokú hozzáértést aki még biztosabbra akar menni az kék CPCS kártyával rendelkező kezelőt kér.
Az csak két év gyakorlattal elérhető.
A héten küldtek el két kezelőt mert nem volt kellő gyakorlatuk.
Én azon csodálkoztam hogy én nem vettem észre. Aztán rájöttem hogy azért mert magyar szemmel nézem. Ezek a kezelők Magyarországon a kiváló kategóriába tartóztak volna.
Még itt is megfelelnek bőven de ez egy angol viszonylatban is nagy igényű hely.
Senki nem hajt nagyobb teljesítményre de folyamatosan megállás nélkül kell dolgozni és ha elfogy a munka akkor önállóan is meg kell találni a következő munkafolyamatot.
Együtt kell élni a munkával.
Érdekes módon a fiatalabbak kevésbé bírják.
Amúgy igen, én élvezettel csinálom.
ez nem jelenti azt hogy péntekre nem fáradok el.
Semmilyen teljesítménybér nincs semmilyen teljesítmény elvárás nincs csak annyi hogy lehetőleg folyamatosan dolgozzál.
Fél nyolctól ötig dolgozunk.
Fél tizenegykor és fél kettőkor van félórás szünet abból az egyiket fizetik. Kilenc órát fizetnek.
Ezen a helyen iszonyú hajtás van.
Nem lennék művezető, nem tudok közel sem olyan jól angolul meg nem az én profilom.
Bár a művezetőnek itt sokkal könnyebb dolga van mert nem kell mérnie semmit.
Arra külön mérnökök vannak.
Itt van egy művezető és 5 mérnök.
Magyarországon ugyanez úgy lenne hogy a terület el lenne osztva 6-7 művezető között kisebb egységekre de ők mérnének.
Én ha előbb jövök húsz évvel akkor saját cégem van néhány saját géppel.

Kúrva jó az a favágó gép.
Erdész vagy?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.05. 11:03:54

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]:
A Yanmar nagyon jó motorokat csinál.
Akárhány géppel dolgoztam amiben volt sosem volt probléma velük.
Érdekes volt a Komatsu amiben Yanmar motor volt.
Nyolcszelepes blokk oldaltvezérelve nyolc lökőrúddal de tizenhatszelepes hengerfejjel.
Egy lökőrúd két szelepet mozgat.
A legegyszerűbb módja a 16 szelepesre való átalakításnak.

terrer 2014.04.07. 18:58:51

@diggerdriver: nem, de volt olyan vállalkozásom, ahol erdőn dolgoztunk gépekkel, de persze nem ilyen komolyakkal. Köszi a válaszokat, bocs ha sokat kérdezek!
Most már nem lenne érdemes belevágnod? Gondolom a gépre kapnál hitelt... Vagy már ott se fizetnek olyan jól,mint régen? Az építőiparban ott is észrevenni a 2008-as válságot?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.08. 22:00:39

@terrer:
Nem beszélek úgy angolul hogyha veszek egy gépet azt el is tudjam adni munkára.

Nem tudom mi volt itt a válságkor de most hihetetlenül szárnyal az építőipar.
Elképesztő szakemberhiány van.
Én féltem hogy az Olimpia építését befejezve felszabadul olyan gép és kezelő potenciál hogy telítődik a piac.
Ez meg is történt mert a 2012-2013 telén alig volt munka.Az órabérek is nyomottak voltak. Akkor 9-12ig voltak az órabérek.
2012 novemberében egyszerűen egész hónapban nem találtam munkát, aztán 10,5 fontért nagy nehezen.
Tavaly tavasszal megindult egy folyamat ami most is tart.
A legalacsonyabb órabér már 12font.
Volt már 16fontos ajánlatom is.
13most az átlag.
Minden nap van legalább 10munkaajánlatom.
Már azt is mondják az ügynökségek hogy fizetnek 200fontot annak aki gépkezelőt visz nekik.
Egész télen keresztül ez volt és nem csillapodik.
Ha elkezdik építeni az új londoni repülőteret az iszonyú sok munkagépet lefoglal.
Rengeteg lakóházat kell építeni mert óriási a hiány.
Tíz év alatt megtízszereződtek az ingatlanárak.
Kereslet van és azt ki kell elégíteni.
Rengeteg pénzt tolnak az oktatásba, egymás után dolgoztam iskolákban különböző fejlesztéseken.
Rengeteg toronyházat akarnak építeni a közeljövőben.
Londonban amerre nézel toronydarukat látsz.
Az Unión belül Angliában nőtt először az újautó eladás.
Ha pedig autóra jut akkor lakásra is.
Mindettől függetlenül még nem jöttem rá hogy miből él Anglia.
A mezőgazdaság elenyésző.
Az ipar fejlett de mit gyárt?
Itt Londonban és ha vidékre megyek iszonyú sok gyárat látok.
De mit gyártanak?
Nem látom készterméken hogy Made in GB.

terrer 2014.04.16. 19:00:31

@diggerdriver: szal multifunkciós darus, meg még betonozós is vagy:-) Marhajó az a kisdömper:-) A cölöpfúró-összerakásba is besegítettél, vagy csak filmezted?

terrer 2014.04.17. 14:56:55

@diggerdriver: a nagydömpernél látni, milyen a hatékony rakodás. Semmi felesleges mozdulat, a kanál még a markolás közben indul a dömper felé, hosszában terít, hogy oldalt ne folyjon le, abban a pillanatban, hogy kiürül, már fordul, még tolatás előtt tele van az első merítéssel, és az utolsó kanál kiürülése pillanatában már megy a duda, végtelenül simának, folyamatosnak és egyszerűnek tűnik a gép mozgása - tökéletesen kiszámított. Lehet, hogy csináltál ilyet már életedben többször is?:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.17. 22:06:50

@terrer:
A cölöpfúró összerakta saját magát mint egy transformers.

Nézd, a gépkezelésnek két része van.
Az egyik mikor magát a gépet megtanulod kezelni.
Ez jó esetben néhány hónap, fél év alatt megvan.
Nem könnyű én vért izzadtam mire megtanultam.
A gépkezelés olyan mint egy hangszerrel játszani, Először az ujjaidat nézed és kigondolod hogy melyik mit csináljon, aztán már csak a kottát nézed és aszerint mozognak az ujjaid.
Ha hirtelen megkérdezné valaki hogy melyik kar mit működtet el kéne gondolkodnom rajta.
Ha viszont ráteszem a kezem akkor tudom. Akkor már én vagyok a gép.
Az én kezem amivel merítek. A mozgásnak hirtelen átmenetek nélkülinek simának kell lenni nem szaggatott robotszerűnek.
Hasonló mint amikor autót vezetsz. Érzed minden irányú kiterjedését simán indulsz simán állsz meg. Te vagy az autó.
Persze a gépkezelés kicsit bonyolultabb mert a 1,5tonnástól a 35tonnásig vagy nagyobbig minden típust ismerni kell és hirtelen váltani is tudni kell.
Épp ma ültem át egy 15tonnásról egy 3tonnásra. Olyan mintha a Smart-tól a kamionig mindent vezetnél és adott esetben egy perc alatt váltani kéne.
Na most ezek összetett gépek. összetettebbek mint egy autó és tudod hogy azonos típuson belül sem egyforma minden autó hát még akkor ezek a gépek.
Csak a karok működése szabványosított minden egyéb más.
Most két napon belül dolgoztam egy 22 egy 15 és egy 3tonnással.
Mondtam is a művezetőnek hogy a következő mi lesz a lapát?:))))))))))))
Ez a gépkezelés része.

A másik része az hogy hogyan álljál neki egy munkának.
Ez az amit egy életen át tanul az ember.
Nem mellékesen mint a betett linkek mutatják messze nem csak ásásról van már szó. Persze. Daruzni is kell de ezek nem arra vannak kitalálva.
Ezek a gyors és erős munkavégzésre vannak kifejlesztve. A daruzás más műfaj de már teljesen beépült a munkáink közé.
Nem beszélve arról hogy itt Angliában mások a technológiák mások az anyagok mások az elvárások.
A kifordított kanállal való munkavégzést Magyarországon nem ismerik.
Itt naponta többször használjuk.
Itt egy munkagépre a kanál helyére rengeteg más munkaeszközt fel lehet és kell is tenni amit otthon nem ismertünk.
Forgókotróra szerelhető targoncavillával itt dolgoztam először.
Sorolhatnám még sok egyéb munkaeszköz van.
Ez egy gazdag ország annak megfelelően gépesítve annak megfelelő munkakörülményekkel.
A terület ahol dolgozunk elég nagy. Eső régen volt por van.
Hoztak egy 3köbméteres lajtos kocsit ami locsolja az utakat. A lajtos kocsira is rá van szerelve egy Honda motor ami nyomással spricceli a vizet.
Ha esik az eső akkor mosni kell az anyagot hozó teherautók kerekeit mielőtt kiviszik a sarat az útra.Amivel mossák az egy nagynyomású mosó amin egy 20lóerős Yanmar dízel motor van és 2köbméteres víztartály.
A munkaterületen van egy ideiglenes
konténertábor ahol az irodák az öltözők az ebédlők vannak.
Az természetes hogy tiszta öltöző tiszta mosdó bőrápoló centrummal nyáron napkrémmel felszerelve az ebédlőben ingyen kávé ingyen tea két hűtő két mikró meg komplett konyha van.
Az udvaron csizmamosó a tényleges munkaterületre csak ujjlenyomatos azonosítást követően forgóajtón keresztül lehet belépni.
Még arra is gondoltak hogy ha átmész a forgóajtón mindjárt egy 1négyzetméteres tükörben leellenőrizhesd hogy rajtad van e minden védőfelszerelés.
A konténertábornak van egy hatalmas udvara amit leaszfaltoztattak.
Külön hívtak egy útburkolatfestő céget hogy felfesse a parkolóbeállókat a zebrát és még a mozgáskorlátozott parkoló állást is a vendégparkolóban.
Mindez egy éven belül el lesz bontva.
Szóval ez a hanyatló nyugat.

klondike 2014.04.18. 03:42:58

Sziasztok,

Gratulálok az írásaidhoz, stílushoz. Érdekes párosítás a gépkezelés és blogírás világa. Hajrá, írj még sokat nekünk! Jómagam mezőgazdászkodóként belenyaltam picit a világotokba, nekem is volt JCB-m, 3 CX, egy trágyarakásos munkára vettem használtan, 2 év állást követően. Hadd mondjam el, hogy amit fel lehetett javítani rajta tömítéseket azt szinte mind sikerült. Nem szerettem, nem állt a kezemre, ez még egy régebbi konstrukció volt. Egy combos fél millás mínusszal sikerült kiszállnom belőle. Voltak pillanatok, amikor élveztem vele a munkát, de inkább nem. Hozzáteszem rövid időt, max fél évet töltöttünk együtt és nem vagyok gépkezelő szakember. Van egy mondás miszerint felnöttkorodban ugyanazokkal játszol, mint gyerekként csak drágábakkal. Nekem is nagyon tetszett, hogy kicsavartam vele egy fát, arrébb tettem dombot, bármit. Hadd csatlakozzam a yanmar hívők táborához, egy nagy gépekhez képest lepkefing rotakapánk van dízel! yanmar motorral. Vállakozásom legjobb gépe, hó, sár, eső, meleg csak megy és megy. Emberek jönnek-mennek, de a yanmar örök. Pedig kapja a terhelést a rendesen. Tudnak ezek a japcsik, bár a traktorunk dél- koreai , de szerintem őket sincs miért becsmérelni.

Szeretnék Tőled egyet kérdezni, Neked milyen volt a kinti indulásod without English? Csak a tudás elég ajánlólevél volt? Van egy barátom, akit sz.rrá hajtanak itthon a munkahelyén ( scorp.o trans, talán hallottál róluk, bár ez szerintem nem cégspecifikus, ez lehet mindenhol, szombat-vasárnap mindegy mennie kell, nyomnia kell oldja meg javítsa ki) kismarkolótól a grédered át nagymarkolóig sok mindenhez ért. Finom művészember, ahogy Te írtad. Van neki angol nyelvtudás nélkül, két gyerköccel plusz anyuval esélye? Itthon keres 200 ezret, ebből 140 a lakás és belebondul a mókuskerékbe.... Sajnálom az embert. Ja és bocs, ha hosszú voltam. Sok sikert ismeretlenül a munkádhoz! Köszönjük a posztokat, hasznosak & tanulságosak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.04.18. 23:32:54

@klondike:
Köszi.
A JCB-ben meg a Yanmarban egyetértünk.
A kinti induláshoz.
Azért némi alap nyelvtudás szükséges.
Most óriási fellendülés van az építőiparban hatalmas igény van gépkezelőkre.
Viszont hosszú az út mire odáig itt eljut valaki hogy gépet kezelhet.
Vizsgákat kell tenni vállalkozónak kell lenni és egyéb dolgok.
Ha egy gyakorlott gépkezelő ide kijön akkor amíg munkába állhat eltelik két hónap.
Munka nélkül pedig drága az élet itt.
Viszont ha eljut odáig és tényleg profi akkor 12font órabér a minimum és mindig van munkája.

mayree 2014.05.01. 08:24:58

Mi a sivatagban dózereket használunk, volt olyan hely Algériában ahol 16 dolgozott azon hogy utat toljon a homokban, a 2-300m magas homokkupacokon keresztül. Többnyire Cat DH9, de megjelentek kesebbek is, illetve újabban Komatsuk. Itt is rengeteget jelent a tapasztalat, többször voltam kint igazgatni őket.
Hihetetlen mekkora különbség van egy tapasztalt és egy kezdő/nem annyira tapasztalt kezelő között. Az egyik tangót táncol, a másik fal melletti topogóst :)

mayree 2014.05.01. 09:08:33

@diggerdriver: ja hát náluk műxik a HSE (vagy ahogy nálunk hívják QHSE), nem úgy mint otthon az ebk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.01. 20:07:24

@mayree:
Jó a hasonlat, én azt szoktam mondani hogy egy munkagép olyan mint egy hangszer.
Aztán a kezelő vagy Paganini lesz vagy kocsmai zenész.
Egy biztos.
Érzék kell hozzá.
Ha valakinek érzéke van, és szereti is azokból lesznek a jó gépesek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.01. 20:09:03

@mayree:
Itt nagyon komolyan veszik hogy a legfőbb érték az ember.

mayree 2014.05.02. 13:28:36

@diggerdriver:
Akkor egyformán látunk :)

Ma körbeszaglásztam kicsit a vibrókat, fotózgattam is. Kiderült hogy a sárga Caterpillar motorok mellett ma már zöld Volvók is vannak, találtunk is az egyik konténerben kettő vadiújat. Nomondom, ezt el kéne passzolni :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.02. 22:09:14

@mayree:
Azok a VOLVO motorok már valószínűleg a DEUTZ eredetű motorok.
A VOLVO megvette a legrégebbi német motorgyártót ami Európa legjobb motorgyártója volt a DEUTZ-ot.
Kiváncsi lennék hogy a motorok öntvényein szerepel e a DEUTZ embléma vagy már mindent átváltoztattak VOLVO-ra.
Talán emlékszel rá hogy régen volt egy munkagépmárka ami eltűnt.
A Poclain.
Francia cég volt, talán a franciák egyetlen jó terméke. Legendásan jó gépek voltak.
A Poclain 75-öst még ma is könnyes szemmel emlegeti aki dolgozott vele.
A franciák kitaláltak hozzá egy világbajnok hidraulika szivattyút a Variodin rendszert.
Na ezekben is DEUTZ motor volt, a 75-ösben öthengeres léghűtéses.
Megölhetetlen gépek voltak.
Aztán a céget felvásárolta az amerikai CASE és olyan szar gépeket kezdett gyártani hogy gyakorlatilag eltűnt az európai piacról.

mayree 2014.05.02. 22:22:31

@diggerdriver:
Fotózgattam ma, de nem tudtam mit nézzek :)

Olajipariba jártam, gyakorlaton a kanizsai gépgyárban voltunk egyszer ahol a fúrás berendezéseit tartották karban, ott láttam asszem 12ezer köbcentis Deutz motort (1975 környékén).

Ó, a poclain ismerős, de nem tudom honnan!

Jaj a Case-t ne is mondd... Algériában 20 olyan dózerunk volt , amiből kb 3 volt egyszerre működőképes. Hora tervezték állítólag, a homok megette a láncfeszítő tömítését és kész is volt. De hallottam olyanról amelyiknél eltörött a tolólap.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.04. 14:20:17

@mayree:
A Poclain még onnan lehet ismerős hogy kiváló autódarukat gyártottak és rengeteget adtak el belőle Észak Afrikában.
A Case egy szar egyetértünk.
A mértékadó amerikai gép a Caterpillar.
Ez tény.

A Deutz a legrégebbi és bár több tulajdonosváltáson átesett cég a mai napig prosperáló motorgyár akik jelenleg is Európa legjobb munkagép motorjait gyártják.

Sokan csodálkoznak rajta hogy egy nagyteljesítményű munkagépben milyen kis motor van általában.
Az a 6,6tonnás gép, a Hitachi amivel dolgozok csak 36Kw-os Yanmar motorral szerelt.
Az 50 lóerő.
Mi 50 lóerő?
Semmi.
Mégis szétbontja a betont felszedi a legkeményebb földet is és két tonnát emel.
A Hitachi egyébként a kis gépeibe Kubota, a közepesekbe Yanmar, a nagyokba Isuzu motort szerel.
Minden méretbe a legjobbat.
A

szuperkrumpli 2014.05.17. 16:02:03

Ez jó hosszú lett! Tetszett! :)

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.05.29. 22:49:26

A lányok kijelentették, hogy felnőve ők is ilyen géppel akarnak homokozni.
Kérdezték, hogy "a bácsi akkor egész nap homokozik?" :D
Igen.
"De jó neki!" :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.29. 23:15:27

@nezzazegfele:
Látod pedig 18 éves koromig azt sem tudtam hogy mi fán terem a "homokozógép".
Világéletemben erdésznek készültem.
Aztán mikor gépkezelő lettem olyan volt mint a gyereknek mikor mozdonyvezető akar lenni és sikerül neki.
Az egész élet egy gyerekkor...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.05.30. 00:41:15

@diggerdriver: Egyetértek, csak egyet nem értek: akik belesavanyodtak az életbe, azok hogy bírják elviselni magukat? :) :D

Nemrégen fejezett be a férjem egy pókhálós PIC-bemutató darabot.
A kicsi kérdezte, hogy apa most játszik?
Csak mert olyan élvezettel csinálta. :)
Aztán kijött mellé a duploival :)

2014.06.22. 04:25:34

@justStevee: ezt az érzést ismerem, üdv a klubban :D ;)

kurvajó poszt! Jöhet még több. Esetleg volna kedved egy posztot külön a dömpereknek szentelni? Oda vagyok értük :D leginkább ezeket a böhömnagy bányadömpereket csipázom, mikor robbantás után elhordják a fölösleges kőzetet. Pl.: caterpillartól a 797F és hasonlók.

2014.06.22. 04:26:32

a volvo amúgy már egy ideje kínai nem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.06.22. 20:00:24

@zseketto:
Sajnos sokat nem tudok róluk, pláne a bányagépekről.
Nézd a bányaipari gépek azok tömegmunkások. Az favágó munka. Szórjad ezerköbméterszám mint bolond a lisztet.
Én az olyan gépes munkát szeretem amikor a sarokból ki kell harapni a pókot.
Amikor rászabadítanak három embert meg két hetet egy munkára mondván hogy amit a gépes nem tud kiszedni azt ássátok ki aztán én kiszedem az utolsó morzsáig.
Na én olyankor élvezem a munkám.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.06.22. 20:01:39

@zseketto:
A személyautó ágazat az igen, az kínai.
Hogy teherautó és munkagép ágazat is az e azt nem tudom utána kéne nézni.

Andras Beliczay 2014.10.22. 09:31:59

Jonapot diggerdriver
erdeklodni szeretnek hogy mit tudna mondani a JCB 3D rol
erdekelne a strapabirosaga fogyasztas egyeb.......
koszonettel
Andras

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.23. 20:33:00

@Andras Beliczay:

Szia.
Ne magázz bazmeg.
Melyik évjáratú 3D-re gondolsz?
Az idök folyamán 3 különböző motorú 3D-röl tudok.
Mind szar.

Andras Beliczay 2014.10.27. 08:06:50

szia
renben en se tudom honnan jott(tul sokat jarok hivatalos helyekre mostanaba:)
ez meg 77 körüli kiadás elméletileg fel van ujitva
uj munkahengerek gumik stb.

de ha tudnal nekem valamit ajanlani azt meköszönném.
van egy 3.5hektaros banya telkem minden köves meg meddös, es kelene egy kombi gep a telekrendezéshez sokmindent kell meg csinalni itt meg. van 1.5mill ra gondoltam nem gepkezelore koltom hannem veszek egyet inkabb es megcsinalom magyam
en azert gondoltam egy regebi gepre mert az meg nincs tele basszva mindenfele szaral ami tönkre mehet
kb 1.5 mill em van ra sajnos

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.27. 22:14:01

@Andras Beliczay:
Jó. Akkor lássuk.
Olyan géppel kezdtem munkásmozgalmi múltamat 1984-ben.
British Leyland motor van benne.
Arra kell figyelni hogy nyomatékváltósat kell venni nem kuplungosat.Másfél milláig csak öregebb gépeket kapsz azok pedig jó eséllyel JCB-k egyszerűen azért mert a többi később szállt be ebbe a szegmensbe vagy az áruk miatt kevesebbet importáltak Magyarországra.
Alapvetően az amit a JCB gyár csinál az jó.
Amit a beszállítói az viszont botrányosan szar.
Elsőkerék hajtású géppel klasszisokkal jobb dolgozni mint amelyik csak hátsókerék hajtású. Viszont az összkerekeseknek csapnivalóan szar a nyomatékváltója.
A motor akár a Leyland akár a későbbi Perkins belül jó.
Viszont ami rá van csavarozva az mind szar.
Leggyengébb pont az összkerekesek nyomatékváltója és a motoron a generátor a vízpumpa az AC pumpa az önindító a szivattyúhajtó kardán.
Én 25évet dolgoztam JCB-vel.
Ismerem minden csavarját.
A 77-es évjáratúért néhány 100ezer forintnál többet ne adjál.

Andras Beliczay 2014.10.28. 08:52:32

renben köszönöm .......
es a mtz traktorra szerelt homlok rkodo es arokaso val dolgoztal?

Andras Beliczay 2014.10.28. 12:42:57

hat igen nezegettem a hirdetéseket es alapvetoen jcb vannak.
akkor vegerdmenyben ha veszek is egy aranylag felujititatt akkor is 1-2 even belul gajra megy a nyomatekvalto vizpumpa stb....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.28. 19:46:46

@Andras Beliczay:
Az MTZ vagy ahogy ismerik a szakma megcsúfolása.
A munkagépek Verolex-e.
Komoly munkára nem alkalmas.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.28. 19:55:45

@Andras Beliczay:
Semmiképpen sem biztos hogy gajra megy bármi is.
Tapasztalatom szerint a munkát bírják.
Nálunk a cégnél inkább a hihetetlen sok országúti kilométer tette tönkre a nyomatékváltóját.
Szerintem a ha jó áron hozzájutsz vedd meg nyugodtan.
Az MTZ-nél fényévekkel jobb és egyébként meg igénytelen szerkezet.
Egyet még tudnod kell.
Minden gépnek a karok vezérlése szabványos.
ISO szabvány szerint. Vagyis ha megtanultál eggyel dolgozni akkor minddel tudsz.
Kivéve a JCB-t.
Őneki saját, úgynevezett X vezérlése van.
Nem nehezebb megtanulni mint a másikat csak ha megtanultad a többit nem tudod kezelni csak a JCB-t.
Ha nem is akarsz akkor hajrá nyugodtan vedd meg.

Andras Beliczay 2014.10.29. 09:00:13

köszönöm a tanácsokat ...akkor a mtz ki van löve a listámrol
és hogyan tudom megvizsgálni hogy jó e a nyomatékváltó? mert ahogy kiveszem szavaidbol az az egyik legfontossab darab benne.És gondolom jó ha a vételnél magammal viszek egy gépszerelöt?
a másik hogy nálam nem lenne anyira agyongyilkolva nem mindennapi haszálatra lenne hanem ha van nemi tenni való kb heti 10-15 óra.valmikor hetekig nem is fog kelenni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.29. 21:32:18

@Andras Beliczay:
Vegyél nyugodtan JCB-t.
Ne gépszerelőt vigyél magaddal hanem gépkezelőt aki dolgozott olyan géppel.
Egy ilyen gép brutál mennyiségű munkát képes végezni.
Ha kinéztél egy gépet akkor az email címemre küldd el a képét és megmondom mire kell figyelni.
janoshorvath64kukacyahoo.com

Andras Beliczay 2014.10.30. 09:43:25

elküldtem a képeked
kösz ...szia
süti beállítások módosítása