HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Forr a nagy szittya szar, jájj (2024.03.21. 22:44) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

A gravitáció ellenfelei...

2014.08.03. 21:25 diggerdriver

Régóta tervezem ezt a posztot és hosszú ideig gyűjtöttem hozzá a képeket.Fő csapásirány amiről ez az írás szól az a különböző emelőgépek, emelőszerkezetek és minden ami az emeléssel összefügg. Lesz szó még különleges szerszámokról és teherautófülkék egyedi festéséről.

Hangsúlyoznám hogy én nem vagyok emelőgépes de a szakmám jó részét különböző terhek emelése teszi ki.

Maga a téma hihetetlenül sokrétű és szerteágazó. A poszt a teljesség igénye nélkül bemutat érdekességeket, furcsa megoldásokat valamint zseniális ötleteket. Rengeteg képet teszek fel, előre is elnézést kérek a képek minőségéért de ezek valóban építkezéseken, sokszor néhány másodperc alatt készített képek.

Na szóval...

A gyárakban telepített bakdarukat és egyéb csarnokokban mennyezetre szerelt futódarukat nem számolva az építkezéseken háromféle darut használnak. A toronydarut, az autódarut ami egy teherautó alvázára szerelt daru és mást nem tud daruzáson kívül és az úgynevezett gólyadaruk amik a teherautók önrakodására vannak kifejlesztve, vagyis daru és rakodótér egyaránt van rajtuk. 

Kezdjük a toronydarukkal. Általában rácsszerkezetű a felépítése. A rácsszerkezet a legkisebb önsúly mellett a legteherbíróbb struktúra. A legismertebb rácsszerkezet az Eiffel Torony. Ha felülről megterhelnénk a fél világot elbírná.

Sokféle létezik belőlük de van két fajta ami az általános. A képen szembetűnő a különbség.

2014-08-01_193056.jpg

Londonban ha egy magasabb helyről körbenézünk akkor toronydaru erdőt látunk. A hihetetlenül felpörgetett gazdaság, és ezen belül az építőipar eredményezi hogy mindenhol toronydarut látunk. A képen látható jobboldali az elterjedtebb típus és érdekes oka van hogy miért.Három mozgástartományban kell mozogni egy daruhorognak. Körbe kell fordulnia, a terhet le és fel kell tudni mozgatnia, valamint közelíteni és távolítani kell a terhet a darufülkéhez képest.  A baloldali darunak vízszintes gémje van és egy sínem mozgó úgynevezett futómacska, egy horogkocsi mozgatja a terhet távolabb és közelebb. Mi a probléma ezzel a szisztémával? Tegyük fel hogy egy négyzet vagy egy téglalap alaprajzú építési terület közepén van a daru. A darutól legtávolabb eső pont a terület sarka és a legközelebbi az oldalhatárok közepe. Mi van olyankor ha a daru a telek egyik sarkából terhet emel át a másik sarokba? Ahogy fordul a terhet húzza magára hogy ne vigye ki az utca fölé. Ez rendben is van, de a gém mégis kifordul a közterület fölé, ez pedig nem megengedett a szabályok szerint. A másik darun nincs futómacska hanem a darugém végéről ereszkedik le a horogszekrény és a közelítést távolítást a gém emelésével vagy süllyesztésével végzi. Vagyis úgy tud körbefordulni egy telken belül hogy fordulás közben a daru egyetlen alkatrésze sem lóg túl a telekhatáron. Érdekes szabályozás de ilyen is létezik.

Ezt a különleges gémű darut egy Golders Green-i építkezésen fotóztam.

2014-08-01_193038.jpg

A toronydaru önmagát építi fel vagy bontja vissza, de ha nem magas felépítmény akkor egy autódaruval rakják össze. Így

20130710_113616.jpg

20130711_085131.jpg

Ezek a kék dobozok az épület oldalán arra szolgálnak hogy a daru abba rakja bele azt a terhet amit az emeleteken belül használnak fel.

2014-07-12_162827.jpg

Például ezeket a blokktéglákat amik bár át vannak pántolva mégis biztonsági szempontból behálózva lehet csak a magasba emelni. Megfigyelhető hogy a daru törzse paravánnal van körbevéve aminek a túloldalán ajtó van lakattal zárhatóan. Csak a kezelő mehet be.

20131210_120631.jpg

A toronydaruk alapja igen figyelemreméltó. Először lefúrnak a földbe 12 darab 20méter hosszú beton cölöpöt. Arra kerül az alap vasalása. Valami elképesztően brutálisan erős vasalás. Ebbe a vasalásba vannak belekötve a cölöpök tetejei. Általában gondosan megtervezik hova kerüljön a daru. Ugye elsőrendű követelmény hogy mindenhova elérjen. Az alapozását lesüllyesztik és olyan helyre teszik ahol semmi közművezeték nem megy vagy a daru elbontása után el tudják vezetni fölötte mert ezt az alapot sokba kerülne elbontani.

2014-08-01_205803.jpg

 

Térjünk át az autódarukra.

Az autódaru nem konkurenciája a toronydarunak. Miért? A képen világosan látszik. A toronydaru az épület fölé fordulva a tető egész területét eléri addig az autódaru csak a szélét.

2014-08-01_211439.jpg

Valamikor régen voltak rácsosgémű autódaruk. Például a KRAZ vagy a TATRA. Fő előnyük volt hogy a könnyű gémből kifolyólag a darutesttől távol is nagy súlyokat tudtak emelni. Viszont a rácsosgémet nem lehetett rövidre összecsukni. Mivel a hatósugaruk viszonylag kicsi volt a rácsosgémű autódaru kihalt.

Jöttek helyette a teleszkópos gémű csodamasinák. Igaz hogy a maximális terhet amire hitelesítve vannak csak közvetlen maguk mellett tudják felemelni, mert minél jobban kigémelnek (vagyis minél messzebbről akarnak emelni) annál rohamosabban csökken az emelhető teher nagysága. Köszönhetően a rendkívül súlyos teleszkópos gémnek. Ezen a képen látszik a robosztus gém és egy érdekesség a dönthető fülke hogy a kezelőnek ne kelljen egész nap kicsavarodott nyakkal az égbe nézni.

2014-08-01_205825.jpg

Lent a piros daru azért különleges mert bár van darufülkéje mégis lehet irányítani a vezetőfülkéből is.

2012-09-17 13.10.40.jpg

Ennek pedig a darufülke a vezetőfülke is de ami igazán érdekes hogy a fülkét nagyon magasra tudja emelni.A motorja az ellensúly alatt abban a nagy fekete dobozban van a hátsókerék mögöt

2014-07-12_195101.jpg

Van a daruknak egy speciális fajtája ami talán az autódaruk közé sorolható de igazán nem autódaru. A lánctalpas önjáró daru. Egyszer láttam egy 400tonnás rácsosgémű lánctalpas darut amit 11 tréler szállított szétszedve. Egy-egy tréler szállította a lánctalpakat, egy tréler a felsővázat és 7 tréler a rácsosgémet, szétszedve. A tizenegyedik tréler egy konténert hozott ami a szerelvényeket és ellensúlyokat hozta. Ezt a képen látható munkagép vázára szerelt teleszkópos darut az utcán fényképeztem.

2014-07-22_204930.jpg

2014-07-22_204828.jpg

Nézzük az úgynevezett gólyadarukat. Ezek A teherautón a platóra szerelt daruk.

A gólyadaruktól megkülönböztetjük a kakasdarukat amiknél a a darutesten egy kakasülő van és a kezelő onnan irányítja a szerkezetet. A gólyadaruknál vagy a teherautó mellett állva karokkal vagy nyakba akasztott távirányítóval kezelik a darut. A plató különböző helyein a legváltozatosabb helyre szerelhetik ezeket az emelőszerkezeteket.

A fülke mögé közvetlenül. Gyakori elrendezés mert a plató teljes hosszában kihasználható sőt a végén még túl is nyúlhat a szálanyag.

A plató végére szerelve. Ez is gyakori és kedvelt megoldás a kakasdaruknál. Itt viszont már csak a plató tényleges hossza kihasználható, az anyag nem nyúlhat túl mert ott van a daru.

A platót középen megosztják és oda szerelik a darut. Ritka megoldás. Az a hátránya hogy nincs előnye. Szálanyagot gyakorlatilag nem tud szállítani a két rövid platórészben.

Van még egy érdekes kialakítás, a platón sínen mozgó kakasdaru. Saját beépített motorja van és a platóban kialakított sínen mozog. 

Rengeteg féle változat van de a fő csapásirány a fent vázolt négy felépítmény.

Ez egy betonhálót szállító középen felszerelt kakasdaru. Látszik az ülés a gém mögött. Kedvelt kialakítás hogy nyergesvontató kamion pótkocsiára szerelik mert így elég hosszú felületet kapnak, bá a hosszú szálanyagnak így sem elég.

2014-07-26_200304.jpg

Ez a távirányítós gólyadaru egy különleges csemege.

2014-07-23_203122.jpg

Egyrészt fantasztikusan szép a fülke festése.

2014-07-23_203011.jpg

Másrészt pedig elképesztő az emelőkapacitása ami a fülke oldalára van írva. 23tonna.

2014-07-23_202952.jpg

Mennyi 23 tonna? Szemléltetésként ideteszem egy 21tonnás munkagép képét. Ez a gólyadaru fel tudná emelni.

2014-07-23_203046.jpg

Ez szintén egy ritka megoldás. Gólyadaru nyerges vontatón. Jól látszik hogy a kamion hálófülkéjét ami normál esetben a hátrafelé van, most feltették a fülke tetejére hogy a darunak helyet csináljanak.

2014-07-12_195711.jpg

Ez kicsit messziről lett fényképezve de ez is egy középen megosztott platójú daru.

2014-07-12_195204.jpg

Kakasdaru rakodás közben. Fülke beázik, fűtés-légkondi hatékonysága csekély. Olyan remeteszex fílingje van a munkának. Eső veri nap szíjja...

2012-10-19 09.31.49.jpg

Ez a plató végére szerelt gólyadaru.

2012-09-21 13.38.17.jpg

Ez pedig a sínen mozgó kakasdaru. Saját beépített motorral. A daru tulajdonképpen a plató hátfala is.

2012-09-21 12.55.48.jpg

Rakodás közben.

2012-09-20 11.15.52.jpg

Jól látszik a platóba süllyesztett sínpár.

2012-09-20 11.27.26.jpg

A sínpályás daru működés közben ezen a videón nézhető meg. 

https://www.youtube.com/watch?v=M3bOkPkGNJU&feature=youtu.be

Miért olyan népszerű ez a nyergesvontató pótkocsijára szerelt darufajta? Egyszerű a magyarázat. Egy teherautóra szerelt kakas vagy gólyadaru egy kész egység, amin már több variációs lehetőség nincs. Amit tud azt tudja de ha más igény merül fel azt már nem. Nagyon okosan, a vontatórészt és a pótkocsit szétválasztható megoldást részesítik előnyben. Egy nyergesvontató vagy nevezzük kamion egységnek a vontató része a legdrágább. A vontató mögött tetszés szerint, vagyis igény szerint variálható a pótkocsis szerelvény. Egyszer darus kell, egyszer ponyvás, egyszer szálanyagot szállító, egyszer ömlesztett anyagot szállító és még sokféle igényt kielégítő pótkocsis szerelvény létezik. Ha van egy cég amelyik tart öt egyforma vontató és tizenöt különböző kialakítású pótkocsit az a piac minden szegmensét le tudja fedni. Ugyanezt például gólyadarus teherautókból nem lehet megoldani.

Megemlíteném még az önrakodó billenős teherautókat. Mivel a gépek legnagyobb része lánctalpas, így utcai munkáknál nem mindig tud a földdepónál lenni olyan munkagép ami megrakja a teherautókat. Ezért a fülke mögé felszerelnek egy gólyadarut amire egy úgynevezett csipegetőkanalat tesznek. Ezzel a sofőr saját maga megrakodja a teherautót. A képen egy ilyen látható billentés közben. Olyankor a rakodószerkezetet fel kell emelni a magasba.

2014-07-12_163432.jpg

Most pedig bemutatok egy olyan darut amit itt láttam először Londonban. Ugye megtárgyaltuk a toronydarukat és az autódarukat külön. Az igazi csemege viszont az autódarura szerelt mobil toronydaru. Valami elképesztő élmény látni hogy a kezelő távirányítójával húsz perc alatt kihajtogatja. Először beáll a helyére majd kinyújtja a talpait. A törzsgémet felállítja függőlegesre de még nem nyújtózik ki mert a talpak alatt nincsenek papucsok. A törzsgémből kibújik egy kis gém ami minden talp alá letesz egy papucsot. A papucsok feladata hogy a daru minél nagyobb felületen támaszkodjon fel. Mikor ez megvan akkor a teleszkópos törzsgém kinyúlik a magasba és a rácsos vízszintes gém kihajtogatja magát. A kezelő egy lifttel megy fel a fülkébe. Hihetetlen technika. Állítólag egynapi bérleti díja 5000font. Igaz hogy a daru 500ezer fontba kerül. Elvileg száz munkanap alatt behozza az árát. Tény viszont hogy közel sem tud akkora súlyt felemelni mint egy betonalapra épített toronydaru de főképpen alumínium tetőborítások felrakására használják.

2014-07-12_163413.jpg

2014-07-12_163340.jpg

2014-07-12_163303.jpg

20140507_092654.jpg

20140508_144921.jpg

Ezzel le is zárom a darus témakört.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Következő megtárgyalnivalónk a különböző emelő szerkezetek és segédberendezések. Tudni kell hogy Angliában a célszerszámok hihetetlen kavalkádjával találkozhatunk. Mindenre van eszköz, mindenre van külön szerszám. Ugyan nincs köze az emeléshez de egy érdekes példával próbálom szemléltetni hogy milyen pitiáner esetekhez is célszerszámot találnak ki. A magyar kőművesek mikor falat raknak akkor a fal egyenességét egy kifeszített zsinórhoz igazítják. Ezt a zsinórt rákötik egy szegre és azt belenyomják a puha malterba és így rögzítik. Na most az angoloknak nem jó akármilyen szeg. Á dehogy. Ők külön speciális madzagfeszítő szeget találtak ki és gyártják. Itt a képen meg lehet szemlélni.

2014-07-22_203858.jpg

Szóval ez a célszerszámok országa. Meg a biztonságé. Régen vala az emelőhorog. Vagy drótkötélen vagy láncon. A horogra kötelezően rá volt szerelve egy kiakadásgátló nyelv hogy a teher ne tudjon véletlenül leakadni emelés közben. Ez a nyelv lemezből készült, rugóval szerelték és elég sérülékeny volt. az angolok kitalálták az univerzális állítható hosszúságú és abszolút biztonságos emelőláncot. A képen látszik hogy felül is van egy horog amibe a láncszemeket téve állítható a lánc hossza.

2011-11-10 07.56.05.jpg

Ez pedig a szuperbiztonságos horog. A lemez biztosítok régen belülről zártak rá a horogra, ez viszont egy teljesen más megoldás. Nem a horgon van a lánc rögzítve hanem a kiakadásgátló nyelven. Mi történik emelés közben? Pontosan olyan erővel zár rá a nyelv kívülről a horogra mint az emelt teher súlya. A nyelv rázáródik és egyben rögzül is tehát kinyitni sem lehet. A horog hátoldalán van egy kis pöcök amit eltolva tudjuk nyitni a horgot. Zseniális megoldás.

Drótkötelet már csak a daruhorog felett használnak, a kötözőkötelek vagy lánc vagy vászonkötelek.

2014-07-22_205038.jpg

 

Akkor most nézzük miféle elképesztő megoldású emelőszerkezetek vannak.

Leggyakoribb, legelterjedtebb az úgynevezett cherry picker(cseresznyeszedő). Ez, egy első pillantásra rendkívül instabilnak kinéző valami. Aztán második, sőt harmadik pillantásra is. Van egy önjáró beépített motorral rendelkező géptest amiből kinyúlik egy teleszkópos gém a végén egy kosárral amiből az egészet irányítja a kezelő és egyébként meg a munkáját abban végzi. Olyan elképesztő távolságra el tud távolodni a géptesttől hogy szinte a fizika határait feszegeti és nem értjük miért nem borul fel. Aztán hozzáértő szemmel közelebbről tanulmányozva látjuk azokat a trükköket amik stabillá teszik a gépet.

Tömegközéppont. Sokszor hallottuk már ezt a szót, de elgondolkodtunk már rajta hogy mit jelent? Sokan láttuk már mikor az autó kerekét centrírozzák. Ott semmi más nem történik mint a kerék tömegközéppontját egyensúlyozzák ki hogy az a tengely közepére essen. A gyakorlatban, egy járműnél mit jelent a tömegközéppont? Mi az a határ ahol egy jármű felborul? 

Képzeljük el hogy egy traktor mögött állunk. Képzeletben szúrjunk át egy hosszú tengelyt hosszában a traktoron. Olyan magasságban hogy amikor a traktort megpörgetjük a képzeletbeli tengelyen, amikor a forgás megáll akkor a traktor mindig más pozícióban legyen. Ugyanis ha mindig egy helyen áll meg például fülkével lefelé az azt jelenti nem találtuk meg a tömegközéppontot hiszen a fülke felé esik a nehezebb része a traktornak. Ha mindig máshol áll meg akkor megtaláltuk a tömegközéppontját. Na most, erre a középpontban lévő tengelyre kössünk egy függőónt. A traktor a talajon áll vízszintesen, a függőón a két kerék között valahol félúton lóg lefelé. Kezdjük el például balra dönteni a traktort. A függőón közeledik a bal kerék felé. Abban a pillanatban hogy a függőón elhagyta a traktor kerekének külső szélét a traktor felborul. A függőón mikor éri el hamarabb a kerék külső élét? Akkor ha magasabban van a tömegközéppont. Vagyis minél jobban ki kell terpeszteni a kerekeket. Hol láttunk már ilyet? Hát persze hogy az autóversenyzés világában. Az F-1 autók, a rally autók, a sufnituningos rozsdatemetők mind mind a végtelenségig szélesített futóművel tolják ki a borulás határát.

A képen látható cherry picker nyomtávja állítható. Munkahengerek tolják ki egymástól minél távolabbra a kerekeket. Nézzük meg hogy a szürke színű felsőváz hol van rögzítve az alvázon és honnan indul ki belőle a gém. A lehető legtávolabb a gémkinyúlás felőli kerék külső szélétől.

2014-07-12_195803.jpg

Itt jobban látszik az állítható nyomtáv.

2014-07-12_195743.jpg

Ilyen kinyúlásnál a kosár 20-30centit mozog le-fel.

20140417_113652.jpg

Hihetetlen helyekhez hozzá tudnak férni velük.

20140423_154839.jpg

Még kb másfél métert tudná nyújtani a gémet.

2014-07-22_204030.jpg

Ezek a kisebb szerkezetek felépítésükből adódóan nem tudnak messzire kinyúlni inkább felfelé és egy kicsit oldalt.

2014-07-12_162955.jpg

Mindegyik oldalán a hülyegyerekek számára is érthetően ott van a vezérlési piktogram a kapcsolókkal, hogyha probléma lenne fent a kosárban akkor le lehessen hozni a kezelőket.

20140425_121626.jpg

Ez pedig a munkahely. Csak bekötve karabinerrel és kötéllel hozzárögzítve a vázhoz lehet dolgozni vele. Ilyen itt nem fordulhat elő: https://www.youtube.com/watch?v=2LqdKWSv1_8

2014-07-22_203933.jpg

 

Itt látszik hogy inkább felfelé mint messze tud kinyúlni ez a kisebb gép.

2014-07-22_203953.jpg

Következnek a csak felfelé emelő szintén önjáró, beépített motorral rendelkező emelők.

2014-07-22_205127.jpg

Ezek már stabil gépek, jól látszik a négy letalpaló ami kiemeli a kerékről. A plató meghosszabbítható, ezen a gépen csak a bal oldala van kitolva.

2014-07-23_203104.jpg

Összecsukott, de munkára kész állapotban.

2014-07-23_202914.jpg

Mi van olyankor ha ezek a nagy gépek nem tudnak beférni mindenhova? Akkor jönnek a kicsik.

2014-07-12_195608.jpg

Ezek akkumulátorral mozgatható gépek. Háromszor meggondolva is  azt mondnám hogy dolgozzon vele akinek öt anyja volt.

2014-07-12_195422.jpg

Ahogy haladunk témánk vége felé egyre kisebb emelőberendezéseket és árumozgató megoldásokat látunk.

Ez egy vákuumos panelmozgató szerkezet. Nagy súlyt nem emel mert az a panel két lemez között poliuretán hab.

2014-08-01_193021.jpg

Így dolgoznak vele.

2014-07-12_195818.jpg

Ezzel a vákuumos emelővel sokat dolgoztam.

Londoni képek 118.jpg

A kétmázsás szegélykövet simán megtartja csak a szivacsos vákuumtalp szélét kell gyakran locsolni vízzel.

Londoni képek 123.jpg

Ugyanaz kisebben de ez már kézi mozgatást is lehetővé tesz.

2011-11-10 08.49.15.jpg

Léteznek teljesen mechanikus emelők is. Ez a kisebb...

2014-07-22_204957.jpg

...ez a nagyobb

2012-06-29 09.57.44.jpg

A munkaterületeken nagyon népszerűek a teleszkópos targoncák a forkliftek. Minden anyagmozgatásra használják őket és bár a JCB a legnépszerűbb azért van más típus is. Ez a JCB.

2012-10-19 08.35.03.jpg

Ez a Caterpillar.

2014-07-26_200531.jpg

Ez a Manitou.

20140709_162809.jpg

Érdekes árumozgatási megoldás hogy egyes teherautók targoncát visznek magukkal mert miért is kellene lenni egy célállomáson targoncának? A megrendelőért mindent. Ezek a targoncák speciálisan erre a célra vagyis teherautó mögé illesztett targoncák. A tervezés leglényegesebb pontja hogy az eredeti funkció megőrzése mellett a lehető legrövidebb legyen mert a targonca hossza a hasznos rakodótérből vesz el métereket.

2012-10-22 16.10.04.jpg

Itt látszik hogy inkább széles mint hosszú.

2014-08-01_193112.jpg

Ez pedig a tervezés zsenialitását mutatja.Látszólag a kerekek és a kerekeket tartó nyúlványok útban vannak, hiszen a targoncavillának teljes egészében a targonca első síkja előtt kell lenni. Hogyan tudna például így egy négy méter széles padlóköteget leemelni a platóról? A kerekek nem mehetnek be a plató alá mert egyrészt el sem férnének másrészt a lenyitott oldalfalak akadályoznák. Ha közelebb hajolunk a képhez és figyelmesebben megnézzük akkor látjuk hogy a targoncavillákon hüvelyek vannak amik előrecsúszva meghosszabbítják a villákat és máris normál targoncaként dolgozhat. Amikor befejezte a munkát akkor a plató végén a kerekeknek külön kialakított hely van így a targonca teljesen rá tud simulni a teherautó hátuljára és úgy rögzítik.

2014-07-22_2040.jpg

A munkagépeket általában árokásó gépekként sorolják be. Ma már egy munkagép munkaidejét fele részben sem az ásás teszi ki. Árumozgatás, ömlesztettáru rakodás, vagy bontási munkák. Bemutatok néhány munkagépre szerelhető kiegészítőt amiknek semmi köze az ásáshoz. A vákuumos és mechanikus fogóberendezéseket már bemutattam fentebb.

Targoncavilla. Az agyagcsövek darabja 200font.

2014-07-12_162853.jpg

Gerendarakodó toldat.

2012-07-13 11.08.44.jpg

Hidraulikus tégla vagy betonfal bontó. Olyan helyeken alkalmazzák ahol olyan keskeny a fal hogy a hidraulikus kalapács bontótüskéje lecsúszik róla.

2014-07-12_163136.jpg

Ugyanaz a feladata mint a fentinek de ez nem hidraulikus hanem mechanikus működtetésű. Úgynevezett muncher.

2014-07-12_162706.jpg

Hidraulikus bontókalapács.

2014-08-03_181336.jpg

Ezt Magyarországon fagyszaggató körömnek használtuk, itt viszont a betonalapok kifordításához a földből.

2014-07-12_162808.jpg

Cölöproppantó.A lefúrt cölöpöket a föld színéig kiöntik betonnal de a házalapba bekötéskor csak a cölöp vasalását kötik bele a gerendarács vasalásába. Ezért a fölösleges betont a cölöpökről el kell távolítani. A gépre lánccal felcsatolják a szerkezetet és hozzákapcsolják a hidraulikus rendszeréhez. A gép ráhúzza a cölöpre majd kellő magasságban olajnyomást vezérel rá. A hat munkahenger hat irányból hat tüskét nyom bele a cölöpbe ami ettől eltörik és a gép lehúzza a vasalásról.

20130618_130613.jpg

A következőkben nem egy szorosan vett emelőgépről lesz szó bár végül is a betont emeli a megfelelő helyre még ha nyers állapotban is. A betonpumpa önmagában is egy műszaki csoda. Elképesztő nézni ahogy kihajtogatja magát, vagy ahogy a kezelő fenn a tetőn 50méterre a géptől távirányítóval irányítja.

2014-07-22_204111.jpg

Kihajtogatás közben.

2014-07-22_204130.jpg

Dolgozik.

2014-07-22_204412.jpg

Ami viszont szerintem az egyik legérdekesebb momentum az a gép tisztítása. Hogyan tisztítanak ki egy 50méter hosszú csövet a betontól? Mégsem lehet teljes keresztmetszetben sok köbméter vizet keresztülnyomni rajta. Nagyon egyszerű a művelet. Egy nedves szivacsgolyót végigküld benne a betonpumpa. A betont dugattyús pumpa tolja fel. Ugyanez a pumpa nyomja keresztül a szivacsgolyót is mögötte levegővel. Érdekes látvány mikor a cső végéhez ér a szivacs maga előtt tolva néhány talicska híg betont majd kirobban a csőből. A képen a rendszámtábla alatt látható az a kerek fedél amit levéve beleteszik a szivacsgolyót.

2014-07-22_204355.jpg

Ilyen golyókkal tisztítják a csövet.

20130517_085322.jpg

Néhány érdekes anyagmozgatási módszerről és szerszámról ejtenék néhány szót. A képen a raklap nélküli tégla kocka látható. Megvan benne a targoncavilla helye.

2012-02-14 14.03.19.jpg

Ez viacolor járólap. Ugyanúgy van rakva mint a fenti tégla viszont ezt még továbbmozgatják, közelebb a felhasználási helyhez. Levették már róla a vízszintes pántokat és így ebben a négy egységben viszik tovább. Egy egység 13x8sort tartalmaz vagyis négyszáz darab egy kocka és százasával mozgatják tovább.

2014-07-22_205021.jpg

Ez a speciális mozgató szerkezet.

2014-07-24_205328.jpg

Ömlesztett árut zsákokban is szoktak hozni. Ha én viszem tovább akkora négy fülére akasztjuk a horgot...

2014-07-24_205903.jpg

...ha a forklift akkor az a targoncavillának kialakított füleket használja.

2014-07-24_205506.jpg

Érdekes szerszámok.

Ez betonsimító.

2014-07-26_200327.jpg

Ez pedig betonlehúzó. Hidromotor forgatja és két ember húzza előre, viszont a hidromotor hátrafelé forgatja. Nem könnyű húzni de még mindig jobb mint egy deszkával lehúzni.

2014-07-24_205845.jpg

Ez a kis hidromotor forgatja.

2014-07-24_205424.jpg

Ez pedig a motor ami az olajnyomást adja.

2014-07-24_205448.jpg

Így is lehet betont simítani:))))))))

2014-07-12_195507.jpg

Mi van olyankor ha egy betonalapba elfelejtik betenni a közművezetékek védőcsöveit?

2014-07-12_195121.jpg

Ki kell fúrni egy speciális fúróval.

2014-07-12_195231.jpg

Traktor vontatta döngölőszerkezet. https://www.youtube.com/watch?v=22CRpXlnT0I&list=UU2tiU4Fxei89l5uS8e3PS4A

20140218_114901.jpg

Működő aknában való munkavégzéskor csak kötéllel biztosítva, csörlős emelőre kötve lehet lemenni. Külön táskában yakba akasztva gázálarc és...

2014-07-12_195953.jpg

...ilyen oxigénmennyiság mérő levitele kötelező

2014-07-12_195310.jpg

Aztán lehet számolgatni az érkező aranyhalakat:))))))))))))))))))))))

2014-07-12_195548.jpg

 

Ugyan nem kapcsolódik szorosan ezen poszt témájához de mindig elcsodálkozok milyen gyönyörű egyedi festésű teherautók és kamionok jönnek a munkaterületre. Ezekből egy kis ízelítő.

2014-07-22_204239.jpg

2014-07-22_204052.jpg

2014-07-12_163224.jpg

2014-07-12_163159.jpg

20130607_092124_2.jpg

20140319_081016.jpg

20140409_074156.jpg

20140414_094301.jpg

20140515_132215.jpg

Konténeres szemétszállítás. Egy munkaterületen hihetetlen mennyiségű szemét gyűlik össze, elsősorban a csomagolóanyagokból. Ha szűk a hely akkor nem egyszerű a konténercsere. Ugye meghozza az üres konténert. Azt leteszi egy szabad helyre. Felveszi a tele konténert és azt is leteszi egy másik szabad helyre. Akkor felveszi az üres konténert és beteszi a telekonténer helyére. Aztán felveszi a telekonténert és elmegy. A képen látható megoldás jobb. Egyszerre két konténert tud felvenni. Megérkezik a platóján az üres konténerrel. Felveszi a telekonténert és beleteszi a platóján lévő üres konténerbe, majd mindkettőt egyszerre visszateszi a telekonténer helyére de már az üres van alul. Akkor leakasztja az ürest a telit visszateszi a platójára és mindezt megoldotta úgy hogy egyhelyben állt.

2012-10-22 08.02.49.jpg

Teherautó felszerelések

Tolatókamera

20130104_132911.jpg

Tükörvédő. Nem házi gyártmány. Megvehető.

20121219_083023.jpg

Tanksapkavédő. A platót megemelve válik hozzáférhetővé.

20121218_142729.jpg

Biztonsági retesz a hátsó ajtóhoz.A billentés automatikus az ajtórögzítés automatikusan nyílik mégis kell egy manuálisan oldható retesz. Kisebb az esély rá hogy megteríti az utat 20köbméter sóderral.

20121219_115912.jpg

Befejezésül fogadjátok ezt a képet szeretettel. Megjött a műszaki ellenőr...

2014-07-12_195400.jpg

Elismerem elég nagyra sikerült ez a poszt de sok a kép is meg a téma is szerteágazó.

Bármilyen kérdésre szívesen válaszolok.

 

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr156566829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NIKI LAURA 2014.08.03. 22:08:38

..az Angol epitoipar szerelmese lettel...:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.03. 22:20:42

@NIKI LAURA:
Igazából a szakmámat szeretem annak minden csatolt részével együtt.
Tény és való hogy itt sokkal többet látok mint otthon láttam.
Tudnék írni egy összehasonlító posztot is de az nagyon szakmai lenne.

rezsöatya 2014.08.03. 23:00:12

@diggerdriver: mert ugye ez egyaltalan nem szakmai... :-P

(kulonben is, rovid, osszecsapott fercmunka...
kimaradt pl. a daruk kozul ez: allatfigyelo.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1134172 )

:DDD (csak vicceltem!)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.03. 23:04:08

@rezsöatya:
Menjapicsába...
Mé' darvadozol itten?
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

rezsöatya 2014.08.03. 23:06:05

@diggerdriver: gondoltam segitek...
daru - daru. Nem?

:DDD

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.03. 23:20:24

@rezsöatya: Dugd a faszod a húsdarálóba lyuk-lyuk. Nem?
:)))))))))))))))))))))))))))))))

Furos 2014.08.04. 00:24:16

Olyan telehandler jcb-re nekem is van jogsim

Furos 2014.08.04. 20:40:34

Nem magyar. Itteni.

TryMan 2014.08.05. 15:36:40

A teherautón szállított targonca kistestvére pedig a villanybéka :) Némelyik egyébként egész nagymértékű emelésre is képes, szükség esetén kiváltva a targoncát.
www.tablazat.hu/images/upload/products/org_raklapszallito.jpg

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.05. 22:31:17

@TryMan:

Ilyeneket itt nem láttam. Terepen elvérezne.
Az ilyen targoncás teherautó mérlegelés kérdése.
Elvesz két tonnát a hasznos raksúlyból. Drága.
A megrendelő viszont fel és lerakodással kéri a szállítást. Megfizeti.
El kell dönteni behozza az árát vagy nem.

Furos 2014.08.06. 21:11:40

@diggerdriver: ne karomkodj! :)
mi a tokom az?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.06. 21:43:09

@Furos:
Építkezésen csak érvényes CPCS kártyával vezethetsz teleszkópos targoncát.
Ugyanolyan kártya mint az enyém csak az munkagépekre szól.

2014.08.06. 22:14:44

Micsoda veletlen: egy autodaru dolgozott a lakokocsim mellett, sajnos csak a munkaja befejezeserol tudtam par kepet csinalni. A csarnok legkondijat tette fel a tetore:
www.asuswebstorage.com/navigate/s/44FE5863D4AC4B41AB8EF96075973AD44

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.07. 19:51:58

@Cascabel:
Köszi. Nagyon érdekes daru.
Jól látszik hogy a gémtoldat az rácsos szerkezetű.
Ötvenegy tonnát emelhet összesen.
Soha nem láttam még ilyen ellensúly szállító utánfutót.
Valamint olyat sem láttam hogy a darugém hátrafordulva feltámaszkodik az utánfutón.
Nem tudom hogy Kanadában és az USA-ban mik a súly és hosszhatárok.
Európában egy szerelvény maximális hossza nem lehet több 18méternél. Ezért nincsenek itt csőrös kamionok. A motort bevitték a fülke alá és az így nyert métereket rátették a raktér növelésére.
Valamint Az Európai előírások szerint egy jármű maximális tengelyterhelése nem lehet több 8tonnánál. Nem tudom mik az előírások nálatok.

2014.08.07. 23:21:33

@diggerdriver:
Egy ket potkocsis un. B-train szerelveny max hossza 26 m lehet, osszsulya max 63.5 tonna. Itt Albertaban, de ez tartomanyonkent valtozhat, sot uttipusonkent is: (nem semmi, ezt eddig en sem tudtam)
www.asuswebstorage.com/navigate/s/964476BB327940CCB29A68D4BE10C88C4

CJKrisz 2014.08.11. 11:29:01

Jó kis írás, nagyon tetszik!
Már az elején mosolyogtam (persze leginkább magamon), amikor olvastam, hogy a toronydaru saját magát építi fel, vagy bontja vissza. Én baromi bonyolult dolgokat képes vagyok megérteni, még a kvantumfizika apraját-nagyját is értem, de eddig kb. 30-an próbálták elmagyarázni, hogy miképpen építi fel magát a toronydaru, sikertelenül. :) Ne, ne fáradj Jánosom, neked sem fog sikerülni, megkíméllek! :) Már elfogadtam, hogy úgy fogok megdögleni, hogy képtelen vagyok felfogni a toronydaru önépítési elvét. :)

CJKrisz 2014.08.11. 12:26:07

Az a fagyszaggató köröm brutális cucc. Az alaszkai aranyásókról szóló dokureality-ben gyakran használják, amikor tavasszal még fagyott a föld, de valahogy fel kell szedni. A múltkor egy talán D9-es mögé akasztottak egy ilyen eszközt. Olyan méter mélyen felszántotta vele a figura az átfagyott földet. De valami olyan ordenáré brutális erők érik, meg úgy súrlódik, hogy pár perc meló után halványan izzott a cucc! Beszarás. Aztán el is törték, nem bírta a strapát. És érdekes, hogy nem a hegye tört le, hanem egészen közel a rögzítési pontnál, ahol a legszélesebb. Egyszerűen élére eltörték. www.youtube.com/watch?v=K6JUyHBhgpY
Pontban 30 percnél törik el.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.11. 20:16:21

@CJKrisz:
Én már láttam hogy építi fel magát de leírni nem tudnám.:)))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.11. 20:24:40

@CJKrisz:
A két szerkezet funkciója szinte ugyanaz mégis két különböző dolog még a nevük sem egyforma.
A markolóra szerelhető neve az fagyszaggató köröm a dózerra szerelhető meg talajlazító.
A dózeren többfélét használnak. Van hogy 3-5 rövidebb darabot hogy a tolólappal könnyebben tudjon tolni, vagy egyet de hosszabbat mint a filmen ami tényleg fagyszaggató feladatot lát el.
Amúgy a markolóéhoz képest elég gyenge szerkezet volt ami eltört. Ilyet fagyszaggatásra nem jó használni mert vékony és nem töri hanem vágja a fagyot, azért is tud felmelegedni.
A markoló az amikor belemeríti a talajba akkor befordítja mintha kanalat használna és így táblákban fordítja ki a fagyott földet.

CJKrisz 2014.08.12. 09:30:11

@diggerdriver: Lehet, hogy majd szabadidőmben a youtube-on keresek videót, az talán segít felfognom a dolgot. Csak lefilmezte valaki, hogy hogyan építi fel magát a toronydaru. Legalább az olyanok kedvéért, mint én. :))

CJKrisz 2014.08.12. 09:41:47

@diggerdriver: Egy másik csapat használt olyan fagyszaggatót, mint ami a te képeden is van. A képen annyira nem tudom levenni az arányokat, de kb. kétszer ekkora lehetett és egy D10-es végére akasztották. Volt, amikor úgy megakasztotta azt a böszme nagy dózert, mintha falnak ment volna, a gépkezelő majdnem kiesett az ülésből. :) Azt mondjuk nem tudták eltörni, de 2-3 naponta cserélték azt a hegyet, ami a te képeden is jól látszik. Egyszerűen elkopott ennyi idő alatt. Úgyhogy kapott az eszköz gazdagon. Jó, éjjel-nappal tolták az üzemet, összesen több tíz kilométert feltéptek vele és májusban a Klondike környékén szerintem még elég rútul át van fagyva a talaj. Kiengedni meg nem akar, mert 2 méter vastag hó van rajta, az meg elég tisztességesen hőszigetel.

2014.08.12. 13:55:58

@CJKrisz:
Igen, van jo nehany video a youtube-on ezzel kapcsolatban "self building crane" keresoszavak alatt, pl.:
www.youtube.com/watch?v=RB91Sm-kGJ8
www.youtube.com/watch?v=vx5Qt7_ECEE
www.youtube.com/watch?v=hJSYD0G8wyc
stb.

CJKrisz 2014.08.12. 15:05:56

@Cascabel: Ahhaaaaa, hogy kívül van egy mozgó keret, ami fel-alá tud csúszni!!! És a kerettel megemelik az egész bazárt annyival, hogy egy toldat beférjen két elem közé! Hogy ezt miért nem én találtam ki! :))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.12. 20:17:50

@CJKrisz:
A mezőgazdaságban az ekefejeknél használnak egy úgynevezett nyírócsavart.
Ugye ott is előfordul sziklás talajon hogy az ekefej követ fog. Törne szakadna minden ha az a csavar nem lenne, így viszont az elnyíródik és az ekefej egy billenő pont körül egyszerűen kifordul a földből.
A traktoros tesz bele másik csavart és szánt tovább.
Ezeknél a dózeres cuccoknál is meg lehetne oldani nem tudom miért nem teszik?

Láttam már olyan kemény pesti talajban ásni nagy munkagépet hogy a vadonatúj köröm két nap alatt csutkára kopott.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.12. 20:22:17

@CJKrisz:
Sok dolog van a világon amit ésszel felfogni nem tudunk.
Például én az autók automata sebességváltóját a hidrodinamikus nyomatékváltóig értem utána a tulajdonképpeni váltómű már teljes sötétség.
De ugyanúgy képtelen vagyok megérteni a differenciálmű működését is.
Ismerem minden alkatrészét látom hogyan működik csak magát a folyamatot nem értem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.12. 20:22:57

@Cascabel:
Kösz Cas ezek a videók kiváló oktatóvideók lesznek a fiamnak.

CJKrisz 2014.08.12. 20:59:01

@diggerdriver: A difit én sem vágom, pont úgy vagyok vele, mint te. :))) Láttam darabokra szedve, tudom, hogy mi mire való, de maga a folyamat valamiért magas. Arról is kellene egy ilyen jó kis animáció, mint a daruról és lehet, hogy megértenénk. :)

2014.08.14. 03:13:48

@CJKrisz:
" Arról is kellene egy ilyen jó kis animáció, mint a daruról és lehet, hogy megértenénk. :)"

Sajnos csak angol nyelvut talaltam, de van nehany animacios is.
Keresoszavak:

pl. " differential gear explained "
" how a differential works "

Hasonlo kulcsszavak az automata sebvaltora:

pl.: " how automatic transmissions work "

Remelem, hasznos infok ill. videok:)

2014.08.14. 03:22:01

@Cascabel:
Elfelejtettem megemliteni erdekessegkepp eredeti szakmambol a motorfureszek "sebvaltojat ill. kuplungjat":)
Ropsulyos. tengelykapcsolo, mint ami pl. a Babettan volt. A karburator nem uszos, hanem membranos un. repulogep porlaszto. Barmely helyzetben kepes volt uzemanyaggal ellatni a hengereket. (ez kicsit pongyola megfogalmzasra sikeredett) :(

virtualdog 2014.08.14. 13:32:38

Lehet kérdezni kifejezésekről, főleg ha már Angliából írsz? :) Az "upper carriage"-et hogy írnád magyarul? A szöveged alapján ez vezetőfülke és darufülke is lehetne. Műszaki szöveget fordítok amúgy, és a lánctalpas részt írják "undercarriage"-nek.

2014.08.14. 15:20:02

@Borbíró Andris:
Bar nem engem kerdeztel, de ha erdekel, teszek fel nehany kepes szotart, amikben reszletesen vannannak illusztralva gepek, jarmuvek alkatreszeinek a szakszavai.

virtualdog 2014.08.14. 16:15:24

@Cascabel: Köszönöm, nagyon hálás lennék érte! :D Ide vagy privátban? ( andras . borbiro @ gmail . com)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.14. 20:12:40

@Cascabel:
Na végre valakivel tudok erről beszélgetni.
Önmagában a membrános porlasztó kevés.
Kell hozzá a tankban egy cső súllyal ami minden helyzetében a fűrésznek alulra esik hogy egyáltalán üzemanyaghoz jusson. Aztán kell egy olyan levegőztető a tankra ami a levegőt beengedi de a benzint nem engedi kifolyni.
A röpsúlyos megoldás kiváló a fűrészeknél de nem jó a Babettánál vagy más motornál.
Az a baj hogy a nyíló röpsúly akkor kezdi terhelni a motort mikor még nem pörgött fel.
Ezért "gyorsult" úgy a Babetta mint a beteg szamár.
Meg azért mert nem volt áttétel szabályozás ami a félig terhelt motornak alacsony fokozatú áttételt adna.
Úgy mint a robogóknál a variátoros ékszíj.Fokozat nélküli áttételszabályozás. Ott is röpsúly van csak áttételváltozás is.
Aztán a komolyabb nagy gépeknél például az automata váltós autóknál a röpsúly helyett hidrodinamikus nyomatékváltó van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.14. 20:15:50

@Borbíró Andris:
Megmondom őszintén nem tudom. Mi ezeket a kifejezéseket nem használjuk.
A fülke cab a lánctalp track.

virtualdog 2014.08.14. 23:00:43

"Pilot control" egy darun mit jelent? Szótárak "elővezérlést" írnak, de nem tudom, van-e ennek értelme.

virtualdog 2014.08.14. 23:32:41

Na még egyet, és elnézést, ha elviszem itt rossz irányba a beszélgetést... Szóval Main winch az fő csörlő, auxiliary winch az segéd csörlő, de mi lehet az a "crowd winch"?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.15. 22:07:20

@Borbíró Andris:
Szóval az elővezérlés az kétlépcsős vezérlést jelent.
A munkagépeket és a darukat általában hidraulikus rendszerek működtetik és vezérlik.
A vezérlés tolattyúkkal történik. Ezek a tolattyúk a vezérlőtömbben vannak és a mozgásuk határozza meg hogy hova mennyi olaj és olajnyomás menjen.
Ezeket a tolattyúkat régen közvetlenül kapcsolták, rudazatokkal a kezelőkarokhoz.
Aztán ahogy negyobbak lettek a gépek meg a kényelem és a könnyű kezelhetőség is szempont lett ezeknek a tolattyúknak a mozgatását rábízták egy alacsony nyomású hidraulikus rendszerre.
Vagyis a kezelőkarok kis tolattyúkat mozgatnak amik mozgatják a nagy tolattyúkat. Ez egy kétlépcsős vezérlés és az első lépcsőt nevezzük elővezérlésnek. Legalább is mi munkagépkezelők.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.15. 22:08:46

@Borbíró Andris:
Bármerre elviheted a beszélgetést ha tudok segítek. Most nem tudok. Nem ismerem a darukat csak csodálom őket.

virtualdog 2014.08.16. 20:05:19

@diggerdriver: "crowd" szó mit jelenthet? Szóösszetétel: "crowd sledge", azaz gondolom valamilyen szán. És ennek a szánnak vannak "SLIDING STRIPS"-jei - csúszószíj?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.08.16. 21:55:36

@Borbíró Andris:
Szerintem az a futómacska. A Trolley toronydaruknál ami az én első képemen a vízszintes gémű baloldali az a szerkezet ami a horogszekrényt tartja és mozgatja le-fel valamint a csúszókötéllel közelítik és távolítják a fülkétől.

virtualdog 2014.08.16. 22:14:08

@diggerdriver: Nagyon köszönöm, az lesz az! :)

2014.08.17. 06:19:47

Elnezest, hogy kesve kuldom az igert kepes szotar elereset, de mas dolgom is akadt kozben a semmittevesen kivul:)

www.dropbox.com/sh/0e56d4cvhvy3ncd/AAD0N-EGjGQt0aovwsLp9cmoa
(Ultimate Visual Dictionary, ez az egyik igert kepes szotar, nem a legjobb, de hasznalhato. A tobbi is jon hamarosan, lesz kozte 5 nyelvu is):))) Csak talaljam meg. Pedig egyszer mar feltettem par ilyen szotart letoltesre ide a dropboxra.

www.dropbox.com/s/ehvexflbaw9utdd/Genius%20PDF.exe
(Genius PDF-ez egy jo ebook olvaso, ki lehet vele nyitni pdf, epub, mobi, stb kiterjesztesu fileokat)

www.dropbox.com/s/dn51fbinm4e9lm0/LB%2024%20data%20sheet%20USA_9008-0.pdf
(egy katalogus, nehany erdekes rajzzal, pl. under and upper carriage, crowd winch, etc,)

Peace! :)
süti beállítások módosítása