HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Csapongások

2015.06.07. 23:13 diggerdriver

Úgy tervezem hogy a következő posztom egy komoly téma komoly tárgyalása lesz. Mivel az utóbbi posztok is elég komolyak voltak ezért most egy könnyedebb írás következik. Nem humoros történetek, inkább csak sztorik amik megestek velem. Történetek munkáról gyerekkorról hobbiról emberekről.

Újpesten a Meder utcában dolgoztunk. Én egy hatalmas földből összetúrt domb tövében álltam a géppel és vártam hogy jöjjön egy teherautó ami hordta el a földet. Mellettem nem pár méterre egy kis fa állt amin verébhad rajcsúrozott. Egyszercsak a mögöttem levő domb takarásából mint a villám közéjük vágott egy karvaly. kiragadott egy verebet és a gép mellett landoltak a földön tőlem néhány méterre. A ragadózó a vadászat megerőltetésétől kifulladva tátott csőrrel pihegett, a veréb a karmai között még mozdult néhány utolsót. A karvaly nem tudta mit csináljon. Látta hogy valami nincs rendben de nem mozdultam. Ő sem, így egymást néztük vagy öt percen keresztül. Olyan közel volt hogy minden tollát meg lehetett számolni. Csodálatos teremtése a természetnek. Egy eleven gyilkológép az alacsonyröptű solymászat kedvelt madara. Idős példány mert teljes tollazata erre utalt. Ahogy nyitott csőrrel kapkodta a levegőt a szárnyát félig leeresztve mintegy védve zsákmányát, nézett a szemembe az valami hihetetlen élmény volt. Aztán egyszercsak meggondolta magát és a verébbel együtt elrepült.2015-06-05_213819.jpg

                                                       (a kép illusztráció)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volt nekem egy főnököm. Somlyai Jánosnak hívták. Úgy hallottam meghalt már, ha így van akkor Isten nyugosztalja. Igazi régivágású, az"átkosban" karriert befutott építésvezető volt. Ez azt jelenti hogy magas szociális érzékenységű, a melós érdekeit szem előtt tartó ember. Az az igazi tipikus Jó Ember. Mérhetetlen jóindulattal. Egyébként kemény főnök volt, távolságtartó de jó humorú, közvetlen. Máig büszke vagyok rá amit rólam mondott, hogy ha elküld egy munkára akkor ellenőrzés nélkül is tudja hogy a munka el van végezve. 

Egyszer ebédidőben ülünk kint a szegélykövön a munkatársakkal és látom hogy a főgépész megy oda a gépemhez és méri le a legszélesebb pontját, talpszéltől talpszélig. Hűha, mondom itt fennforgás van valahova platón kell utazni. Kiderült hogy a főnök vett egy telket valahol a Balaton partján és nyaralót kell építeni, aminek a pincetömbjét nekem kell kiásni. Másnap irány a Balaton. Budafokon dolgoztunk a furnérgyár mellett, a közelben nem volt rámpa de azért felkapaszkodtam a géppel a teherautó platójára és irány Lepsény. Ott a vasútállomás rámpáján lejöttem majd mentünk még vagy egy órát mire odaértünk. Nem emlékszem a hely nevére de egy gyönyörű nyaralóövezetben volt a telek. A pincetömbből nagyjából 300köbméter földet kellett kiemelni. A főnök volt a lapátos ember utánam. Délre értünk oda, háromig még kiástam jónéhány teherautónyi földet majd hazavitt minket. Másnap két teherautó volt és közelre hordták vagyis mire az egyiket megraktam a másik már ott volt. Belecsaptam a lovak közé és délre ki volt ásva. A tökömről is folyt a víz. Ez kis gép volt, egy JCB 3CX a kanala az 0,3 köbméteres, el lehet képzelni mit kellett vele evezni mire kiástam. A főnök odajött, azt mondja "hol tartasz az építkezéssel?". Mondom, az aljzatbetonba kéne vasat vennem. A kezembe nyomott 16000 forintot "itt van bazmeg vedd meg a vasat belőle és a vendégeim vagytok egy halászlére a csárdában".beolvasas0003.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Apám valamikor a 70-es évek végén vett egy hétvégi telket jó messze a falutól. Betelepítette gyümölcsfákkal, csemege és borszőlővel, körbekerítette épített rá egy kis hétvégi házat. Működött is minden a maga módján míg egyszercsak egy ürgecsalád úgy gondolta hogy hátralévő életüket a mi telkünkön élik le. Ástak is vagy 8-10 lyukat amiben kiteljesedni látták addigi sivár életüket. A probléma ott volt hogy a mi családunk is elég népes família és nem kívántuk megosztani javainkat holmi jöttment rágcsálókkal. Azon hogy kinek volt igaza, lehet filozofálni de tény hogy mi voltunk az erősebbek. Márpedig erősebb kutya.... Apám gyors tárgyalást tartott majd meghozta az ítéletet. Ki kell önteni őket. Az ítélet végrehajtása a következőképpen zajlott. Az esővíz gyűjtő hordóból vödörrel hordtam a vizet, apám a lyuknál egy kőműveskalapáccsal a kezében várt a nővérem középső lánya talán 10 éves lehetett, ő meg drukkolt. El kell mondanom az ürgéknek egy érdekes szokását. Nem tudom hogy milyen a földalatti járataik felépítése de az biztos hogyha egy ürgét látunk eltűnni egy lyukban és oda öntjük a vizet az ürge MINDIG azon a lyukon jön ki. Nem a másik tíz lyuk valamelyikén. Ezért lehet kiönteni. Szóval én öntöttem a vizet apám meg várta az áldozatot. Meg is jelent kisvártatva. Egy jólirányzott ütés a kalapáccsal és az ürgetársadalom szegényebb lett egy tagjával. A végén mindösszesen hat taggal. Gondoltam rá hogy meg kéne kóstolni az ürgepörköltet. A cigányok kedvenc eledele a pekenyóca(ürge). Viszont ahogy kinézett az a hat ázott véres jószág.... Sok gusztusom nem támadt hozzájuk.2015-06-06_133820.jpg

                                                                    (A kép illusztráció)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soroksáron a Vecsés utcában dolgoztunk. A vasút mellett volt egy elhagyatott sváb temető. A háború óta nem temettek oda senkit. A terület viszont kiváló homoktalaj. Na, nyitottunk ott egy illegális homokbányát. A sírokat leszedtük összetoltuk a maradványokat egy kupacba, az alattuk lévő homokot meg egyrészt elhordtuk a munkaterületre visszatöltésnek másrészt eladtuk. Hordtunk be belőle a Délpesti Szennyvíztelepre is mert ott is kellett visszatöltésnek. Jó, küldtünk csontot-koponyát is néha, volt olyan kolléga aki talált néhány aranyfogat is. Én épp akkor építkeztem, vitettem is egy nagy kocsi homokot az udvarba. Az összes fal tégláját abból a homokból készült malterba raktuk. Akkor még az első feleségem volt mellettem, mondtam is neki hogy mostantól megnyugodhat nem fogom a hamvait beépíteni mert vannak már ebben elegen. Nem is dőlt le, azóta is szilárdan áll(a fal).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Gazdagréti Lakótelepet építettük. Kollégámat és tanítómesteremet Lacit, behívatta a gépészeti osztályvezető. Mondta neki hogy fognak hozni a Szovjetúnióból egy gépet, amit ott fejlesztettek és ő pedig tesztelni fogja. Jön a tervezőmérnök is, ővele együtt kell működni és feljegyezni minden hibát amit majd ki fognak javítani. A mérnök az egy fiatal srác volt, egy rendkívül jópofa vidám fiú. Tudott egy kicsit magyarul. Egyszer sétálgattak Lacival a lakótelep házai között ahol már laktak, és az üzlethelységek már működtek. Minden tele butikokkal élelmiszerboltokkal. A kirakatok rogyásig megrakva. A srác nézi nézi a hihetetlen árukínálatot majd megszólalt "ezt mind meg lehet venni?". Azt hitte csak a kirakat van tele az üzletek üresek. 

A gép egy nagyhatár szar volt. Orrán-száján dőlt az olaj és mindig valami vezérlési problémája volt. Ugyanis a gép hidraulikusan, olajnyomással működött de a vezérlést azt pneumatikus, levegő szelepek és munkahengerek végezték. A pneumatikának a hidraulikával szemben van egy előnye. Kevesebb cső kell. A levegőt egy csövön odavezetik ahol munkát végez majd ott a szabadba engedik. Van belőle elég. Az olajat miután munkáját elvégezte vissza kell vezetni a tartályba. Az orosz gépből folyamatosan csöpögött az olaj, sziszegve szökött a levegő, de a mérnök mindenre azt mondta "kicsi hiba". Mígnem...

...mígnem Lacit felküldték a budaörsi hegyekben lévő murvabányába kocsikat rakodni. Aztán este mikor jött lefelé a meredek földúton elromlott a fék. A tizenhat tonnás gép iszonyat sebességgel megindult lefelé. Egy ilyen súly meredek lejtőn másodpercek alatt piszkosul fel tud gyorsulni. Laci kollégám dobott le a földre talpat-kanalat mindent hogy meg tudjon állni. Mélyszántó ekével nem lehetett volna az utat jobban felszántani. A végén megállt de kollégámnak keze-lába remegett a szája nem vágott egy nyomba. Beballagott a gépészeti osztályra aztán mondta hogy "basszátok meg a gépeteket én mégegyszer fel nem ülök rá".

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gyerekkoromban mindenféle állatom volt. Papagály, fürj, varjú, vöcsök, tengerimalac,vadgalamb, sün meg még rengetegféle. Egyszer apám hozott egy kuvikot. Gyönyörű kistestű bagoly volt. Gyerek abban az időben nem létezhetett csúzli nélkül, ahogy híre kelt hogy van egy kuvikom a fél utca gyerekei intenzív verébvadászatba kezdtek. Én meg nagyon akartam kedvezni madaramnak és gondosan kicsontozott színtiszta verébhúst adtam neki. Nagy hiba volt. Akkor még nem tudtam hogy a ragadozómadarak emésztéséhez elengedhetetlenül kell a toll a szőr a csont. Hasonló szerepe van mint a kavicsnak a csirke zúzájában. Ez az alkotórész aztán száraz csont-szőr-tollgolyó formájában felöklendezve a fészek körül megtalálható. Szakemberek ezekből a köpetnek nevezett maradványokból következtetik ki a madár táplálékbázisát. Én ezt nem tudtam és színhússal etettem szegény állatot. Persze néhány nap múlva elpusztult. Nagyon sajnáltam és nem értettem miért. Később aztán szakkönyveket olvasva kiderült mekkora ordas hibát vétettem. Máig szégyellem.2015-06-06_223537.jpg

                                                                       (A kép illusztráció)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Délpesti Szennyvíztelepen dolgoztunk. Akkor nagy Ikarus buszokkal hordtak minket munkába. Reggel szállunk le a buszról ott áll a művezető és mondja nekem hogy a Főépítésvezető Szöllősi Gábor hívat az irodába. Úristen. Megbuktam. Ha ő reggel kijön ide velem beszélni akkor nagy balhé van. Hirtelen átfutott az agyamon hol jártam az utóbbi időben maszekban, de hát bármikor bárhol láthatott és nagy titok nem volt hogy maszekba járunk. Mindenesetre erős zabszem effektussal mentem az irodába. Gábor jön oda, köszön kezetfog és mondja "Jancsika van egy nyaralóm Dunabogdányban és most csinálják a külső lépcsőt. Volt a helyén egy fa amit kivágtunk de a gyökere útban van, el kéne menni kiszedni. Itt van ötezer forint ez a magáé"

Bamm. Mázsás kő leesett, azt a megkönnyebbülést... Soroksárról Dunabogdány szép út egy munkagéppel de hát mit bántam én. Megúsztam.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A szomszédban lakott legjobb gyerekkori barátom Szilárd. Nekünk csak Szili. A világon nem volt annyi gyerekkori csíny amibe bele ne vitt volna. Minden balhéban együtt voltunk. Egyszer engem az én anyám, őt az ő anyja együtt küldött le az utca végén lévő boltba valami alapanyagért az aznapi főzéshez. Szili mondja nekem ugyan menjünk le a halastóhoz. Menjünk. Volt néhány ismerős suhanc a tavon, elkötötték a halász csónakját. Mondták hogy szálljunk be, csónakázni. Szili egyik lábával átlépett a csónakba de a suhancok nem tudták megtartani a nagy csónakot és az távolodott a parttól. Persze ahogy Szilinél minél nagyobb lett a terpesz már ő is tolta el magától. A végén már teljesen kifeszülve állt egyik lábbal a parton másik lábbal a csónakon, mígnem beleesett a derékig érő vízbe. Na most mi van. Így nem mehetünk haza, a nadrágot meg kell szárítani. Jó idő volt, szárítottuk is vagy három órán át mire viselhető lett. Hazafelé megvettük a rendelt cuccot de tudtuk hogy otthon mi vár. Anyám megint eltört rajtam egy fakanalat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mielőtt kitelepültünk Londonba vettem egy Garmin navigációt. Csúcshipermodernszuper gép a legújabb fejlesztés, ennek megfelelő áron. Még olyan parasztvakítás is van benne hogy 10 euró előfizetéssel nagyvárosokban a tömegközlekedéssel is tud útvonalat tervezni. Aztán mikor Londonban próbáltam ezt a szolgáltatást hát nem jutottam semmire. Telefon a szervízbe, "jaa az a szolgáltatás csak kötöttpályás tömegközlekedéssel működik". Jaa és ez miért nincs leírva a termékismertetőben? A kedves vevő így járt. Na de térjünk vissza az elejére amikor még azt hittem hogy a Garmin egy név a műfajban.  Aztán kiderült hogy egy trágyadomb.Elkezdtem használni hogyha baja lesz az még otthon derüljön ki. Milyen jól tettem. Két hét múlva elhalálozott. Irány a Garmin szervíz, kicserélték a készüléket. Utána naponta lefagyott néhányszor. Irány a Garmin szervíz ott tréningeztek vele egy órát és visszaadták hogy jó. Tényleg jó, mostmár csak hetente fagy le. Egyik hétvégén elindultunk a nógrádi Bokor községben minden évben megrendezett Traktormajálisra. Betápláltam a címet a készülékbe és irány az ég alja. Északra indultunk gondoltam az jó irány. Mentünk mentünk, egyre rosszabb utakon mentünk aztán már út sem volt, csak egy bakhátas földút a puszta közepén.Fennakadtunk egy bakháton, se előre se hátra. Asszony lehülyézett, gyerek sírt én meg próbáltam kiszabadítani az autót. Emelővel megemeltem, pakoltam egy kis földet a kerék alá így nagynehezen kijöttünk. Elővettem a papíralapú navigációt(a térképet) és azzal visszataláltunk a helyes útra ami elvitt a traktortalálkozóra.

A technikai szuperlatívusz azóta is itt hever a polcon talán kétszer használtam.  2015-06-07_190558.jpg2015-06-07_190706.jpg2015-06-07_190629.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Többen kérdezték már hogy ennyi év földtúró gyakorlattal a hátam mögött miket találtam a földben. Sokmindenről nem tudok beszámolni. Elsősorban bombákat, aknákat, lövegeket, egyéb Második Világháborús maradványokat találtunk. Ezeket leírtam már a Sztorik...3 című posztban. Egy emlékezetesebb esetre emlékszem, mikor találtunk egy lepecsételt korsót és csörgött benne valami. Na akkor azt hittük megmilliomosodunk és izgatottan törtük fel a konténerben. Volt benne vagy száz darab alumínium egypengős.

Régészek mellett is többször dolgoztunk de nem emlékszek jelentős leletre. Bár egyszer láttam mikor találtak két Árpád kori távfűtő csövet ami a mai napig fűti a Lágymányosi Lakótelep házait:))))))2015-06-07_193130.jpg

                                                               (A kép illusztráció)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volt nekem egy kollégám a Sanyi. Gépkezelő volt de... hát... ne forszírozzuk. A főnök úgy gondolta jó ötlet ha én mellém teszi hogy megtanítsam JCB-vel dolgozni. Felküldtek minket valahova Pesthidegkútra egy műszaki ellenőrnek az emésztőgödrét kiásni. Én ástam a gödröt Sanyi meg az udvaron bóklászott. Gyűjtögető ember volt, ha talált egy félméteres drótot arról úgy gondolta hogy a gépben a helye, majd jó lesz valamire. Egy JCB 3D típusú géppel dolgoztam amiben háttal a kormánynak hátrafelé fordulva kell dolgozni. Ebben a helyzetben letalpalva nem látni az alattam lévő kerekeket. Láttam hogy Sanyi néhányszor beszáll a gépbe és berak valamit de nem zavart a dolog. Mígnem arrébb kellett állni. Ahogy húztam fel a talpakat és a gép ráereszkedett a kerekére, megindult a gödör felé, ami mögöttem már volt vagy két méter mély. Ijedtemben gyorsan visszaemeltem a talpakra de így is néhány centire állt meg a gödör szélétől. Az történt hogy Sanyi miközben bóklászott a gépben míg én dolgoztam, a térdével meglökte hátrafelé az irányváltó kart vagyis hátramenet fokozatba tette a sebességváltót. Ez a kar egy kicsi, talán az autók indexkarjához hasonló kar tényleg könnyű véletlenül meglökni. Na én is megijedtem úgy hogy a lábam is remegett. Sanyi is lefehéredett sűrű szabadkozások között. Jól van az a szerencse hogy nem történt baj.

Másik esetben Kispesten dolgoztunk és én egy nap szabadságon voltam. A Sanyi dolgozott a géppel. Másnap megyek, ülök be a gépbe indítom és ahogy beindult a motor egy nívópálca elsüvített a fülem mellett és jött utána vagy öt liter olaj mire leállítottam. Úszott a fülke meg én az olajban. Az történt hogy Sanyi ellenőrizte az olajszinteket és sebességváltóét alacsonynak találta. A nívó alsó állásában volt. Gondolta feltölti. Munka befejezése után nekiállt a műveletnek. Tudni kell hogy a JCB 3D-nek a fülkében van a sebességváltó és a nyomatékváltó nívója és betöltőnyílása. Sanyi a nyomatékváltóba töltötte az olajat és a sebességváltó nívóján nézte a szintet. Mondta nekem hogy furcsának találta hogy már tíz litert betöltött de nem emelkedett a szint. Végülis jót akart csak rosszul sikerült.2015-06-07_200825.jpg                                                                      (A kép illusztráció

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Óbudán dolgoztunk, Egyszercsak megáll mellettem egy autó és kiszáll Straub Dezső a színész és odajön hozzám hogy lenne neki egy kis melója. Építkezik és az udvari medencét kéne kiásni. Jól van, szombat reggelre megbeszéltük a találkozót. Odamegyek, és mutatja hogy hol a medence helye. Kúrva szar helyen volt. Alig fértem el a géppel nem volt hova rakni a földet szóval egy szűk hely volt. Ráadásul csak úgy tudtam megközelíteni hogy keresztül kellett mennem néhány antik római oszlopfőn. Mondom a Dezsőnek ezekkel mi van ezeken keresztül kell mennem. Azt nem lehet azok nem sérülhetnek oldjam meg valahogy. Mondom egy dolgot tudok csinálni, betakarom földdel őket aztán majd ásd elő. Az tökéletes csináljam úgy. Na nagynehezen bejutottam a medencéhez, de még mindig nem tudtam hova rakjam a földet. Azt mondja a Dezső hogy rakjam a ház meg a telekhatár kerítése közé. Ok mondom de onnan gép nem tudja kiszedni mert kicsi a hely. Nem gond majd ő a feleségével eltalicskázza. Húha mondom kemény vagy mint a vídia, de ha oda akkor oda. Be is pakoltam valami húsz köbméter földet. Elég szar meló volt  de megoldottam. Mikor végeztem mondja a Dezső hogy a vízóra helyén a bejövő vízcsövet meg kéne keresni. Élő vízcső baromi óvatosan centiről centire, szinte lapátonként szedtem ki a földet. Földben géppel megkeresni egy colos csövet amiben víznyomás van nem egyszerű történet. Azért nagy szerencsével megtaláltam és nem téptem el. Dezső látta hogy nem egyszerűt kért meg hogy milyen precíz minden figyelmet lekötő meló és mikor vége volt megszólalt "te figyelj, ezzel e géppel te egy nőt simán le tudnál vetkőztetni". Mondom hozz egyet és kipróbáljuk:)))))))))2015-06-07_204515.jpg

                                                                           (A kép illusztráció)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Az öreg motorok mellett volt nekem egy hobbim. Néhány évig tartott csak de nagyon szerettem. Úgy kezdődött hogy a nagyobbik fiam nagyon érdeklődött minden tücsök-bogár iránt és gondoltam veszek neki egy madárpókot. A dolog vége az lett hogy a lakásban ötven madárpók lakott 36 fajta képviseletében. A legideálisabb házikedvenc a madárpók. Nem tollazik nem szőrözik nem hangos kis helyen elfér ritkán eszik és nagy élvezet az életük megfigyelése. Amit a média a világ felé közvetít róluk abból semmi sem igaz. Én is előadhatnám hogy évekig milyen halálveszélyben voltam és a családom is és minden nap egy kalandtúra volt a lakásban de ez nem fedné a valóságot. Tudni kell hogy vannak agresszív fajta és szelíd fajta madárpókok. Szelidíteni nem lehet. Ami szelíd fajta az vadon befogva is szelíd ami agresszív fajta az tenyésztve is agresszív marad. Persze átjárások vannak a viselkedésformák között, így egyikre sem lehet egyértelműen kimondani milyen természetű. Egyetlen halálos mérgű van közöttük az ausztrál Tölcsérhálós pók de nem tudok róla hogy elérhető lenne gyüjtőknek. A második legveszélyesebb egy afrikai fajta, a viszonylag kistestű Pterinochilus Murinus:2015-06-07_210405.jpg

Őneki a marása esetén már kinéz néhány nap intenzív osztály egy normál testalkatú ember esetén. A legnépszerűbb faj a Brachipelma Smithi amelyik gyönyörű színével és szelíd természetével valamint tekintélyes méretével méltán közismert:2015-06-07_211333.jpg

Hozzáértők tudják hogy a szép színek nem mindig a nagytestű pókok kiváltságai. Nekem volt mindössze két centire megnövő Cyclosternum Fasciatum amelyik csodálatos színekben pompázott:2015-06-07_211915.jpg

Az én személyes kedvencem és szerintem a világ legszebb, legszelídebb madárpókja a fán élő Avicularia Versicolor:2015-06-07_212411.jpg

Én nem tenyésztettem őket inkább a fajtagazdagságra mentem rá. Harminchat fajból volt példányom és mind külön egyéniség volt. Az egyik legérdekesebb pókom egy burmai madárpók volt.2015-06-07_213750.jpg

A legagresszívebb fajták közé tartozott, Ha csak megkocogtattam a terrárium ablakát már felállt támadóállásba. Viszont egy szabadulóművész. Ő szökött meg a legtöbbször. Hogy mennyire veszélyesek ezek az állatok elmondom hogy fogtuk be őket megint. Először is láttuk hogy megszökött. A reakció ilyenkor az volt hogy "jó megszökött, majd előjön". Gyakorlatilag nem tettünk semmit. A pók terráriumához legközelebb a lányom szobája volt. A lányom kollégista volt de a fiam hétközben abban a szobában tv-zett. Néhány nap múlva hallom hogy "apú előjött". Akkor átmentem vittem egy tálat amit ráborítottam a pókra és alátoltam egy keményebb papírlapot. Így tettem vissza a terráriumba. Persze hogy előjött mert szomjas volt. Étel nélkül hetekig hónapokig elvannak de víz az kell nekik. Soha semmi marás, atrocitás nem történt. A családban senki sem volt arachnofóbiás a lányom is simán sétáltatta a karján őket. Nagyon szép hobbi rengeteg érdekességet tudnék még mesélni róluk.

(A pókokról készült képek illusztrációk)

61 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr287521290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Furos 2015.06.07. 23:30:29

Jolesett igy lefekfes elott!!
Koszonom!

soad1221 2015.06.08. 16:48:36

nahát, ez az amit korábban nem gondoltam volna rólad, hogy pókgyűjtő voltál.. :D
tényleg gyönyörű állatok.. mondjuk én inkább a hüllőket szeretem... :)
Mondjuk, hogy a pók csendes, az oké, de a kajájuk tudd ciripelni egész éjjel... :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.08. 19:35:04

@soad1221:
Órákig tudnék mesélni róluk...
Hihetetlenül érdekes állatok.

terrer 2015.06.08. 21:16:23

Ezek a rövid történetek mindig jók, köszi:-)
Volt már géppel valami nagyobb esésed? Gödörbe, ilyesmibe? Felborulás? Mennyivel veszélyesebb ez a földmunka mondjuk a teherautós sofőrködésnél?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.08. 22:08:02

@terrer:
Szerencsére nem. A határon már többször voltam. Amikor csak a csodának köszönhető hogy a gödör széle megtartott.
A legnagyobb veszély mindig ha túl közel kell állni az árok partjához.Ez a leggyakoribb veszélyforrás.
A felborulás csak extrém körülmények között fordul elő.
Meglepődnél milyen nehezen lehet ezeket a gépeket felborítani. Hihetetlenül alacsony a súlypontjuk.
Egy teherautósofőr a forgalomban sokkal többször kerül veszélyhelyzetbe mint mi a gépekkel a munkaterületen.
Munkaterületen a teherautónak is a legveszélyesebb közel menni az árokhoz. Angliában szigorúbbak a biztonsági előírások, itt már egy méternél mélyebb árkot dúcolni kell.
A probléma legtöbbször akkor van ha géppel vagy teherautóval az árokhoz közel de MELLETTE kell elmenni. Olyankor ha az egyik oldala alatt omlik meg az árokpart akkor baj van.
Ha mondjuk ások egy árkot és nem érek vissza oda hol mondjuk beomlott egy kicsit akkor egyharmad lánctalpig előremehetek (egyharmad lánctalp a levegőben van az árok felett) de ott már nem emelem ki a gémet a gödörből. Közelebb húzom a földet magamhoz de a kanál végig lent van. Ha omlik megtámaszkodik. Aztán hátrább állva már a közelebb húzott földet ki tudom szedni.
Egyébként csúsztam már meg jégen, sáron, meredek lejtőn. Aki autóval csúszott már meg az sejti milyen érzés. Úgy lezsibbad az ember. Mintha hangyák mászkálnának a gerincén. Na ilyen nagy gépeknél ez hatványozottabb. Kúrva szar érzés.

Evain 2015.06.09. 16:15:07

Arról van kedved mesélni, hogy hogyan zajlik ezeknek a pókoknak a terjesztése? Gondolom ez nem úgy megy, hogy bemész a kisállat kereskedésbe, hogyaszondja egy darab versicolort kérnék, lehetőleg hímet, mert nem szeretem a meglepetéseket. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.09. 20:04:49

@Evain:
De pontosan így megy. Bemész a kisállatkereskedésbe és kérsz egy Versicolort.
Lehetőleg nem hímet mert akkor rábasztál.
Na figyelj. Kifejlett pókot venni kúrva drága.Néhány heteset kell venni az olcsó. Viszont rizikó. Tudni kell hogy a nőstény pók elél 15évig is. A hím kettőig. Aki nem tenyészti hanem fajtákat gyűjt mint én annak a hím értéktelen. Tehát megveszed kicsinek és neveled kétéves koráig mikor megtörténik az ivarérési vedlése.Ha nősténynek vedlik "akko örö é bódottá". Ha hímnek akkor káromkodás és odáig hiába nevelted.
A nemi jegyek az ivarérési vedléssel tűnnek elő. A hímeknél az első lábakon párzókampó található. A nősténynél a has alatt a tüdőnyílások között spermatasak.Az hogy milyen nemű pókot nevelsz az csak az ivarérési vedlés után derül ki. A hím az ezután a vedlés után nem eszik soha többet.még él néhány hónapig, azalatt ha talál nőstényt párzik vele aztán elpusztul. Ezért van hogy egy ivarérett nőstény ha ki van éhezve akkor párzás után megeszi a hímet. A hím ezzel is az utódok esélyeit növeli.
Nekem mindenféle fejlődési fázisban lévő pókjaim voltak.
Ha mentem kaját venni nekik akkor vettem 100 hangyaméretű tücsköt meg 100 légyméretű tücsköt meg 100 kifejlett tücsköt meg öt szopós egeret. A tücskök kitartottak egy hónapig.
Egyszer vettem öt néhány hetes nagyon ritka és drága pókot.Akkorák voltak mint egy hangya. Tíz ezer forint volt az öt. Hazafelé a hátsó ülésre tettem és a fiam hogy nehogy ráüljön feltette őket a kalaptartóra.Még bementünk valahova vásárolni. Volt vagy 38fok meleg.
Akkor kidobtam az ablakon tízezer forintot. Mind megdöglött.

Taxomükke (UK) 2015.06.09. 21:57:15

Köszi, Digger, jó, hogy megint idekattintottam. Nagyon szívesen olvasom ezeket a szösszeneteket.

Evain 2015.06.10. 10:21:18

@diggerdriver: na tessék, látszik, mennyire nem értek ehhez. Emlősöknél pont azért nem célszerű a nőstény, mert lehet, hogy "lakva van". :)

Nekem egyébként érdekes viszonyom van ezekkel az ízeltlábúakkal. Ismeretterjesztő filmekben meg így fotókon imádom nézni őket, meg lenyűgöző az életmódjuk, táplálkozásuk, stb, de a fizikai közelséget nem bírom. Ráadásul nem is emlékszem, hogy mitől alakult ki ez a mentális blokk nálam.

A családban a legextrémebb kisállat egy sün volt, amit a nagyanyám kutyája talált a kertben, és sajnos el is törte a lábát, és mivel nem jól kezeltük, bele is pusztult. :(

puhacica 2015.06.10. 12:00:07

a pok es az o egyenisege! :D meselj mar errol, keves hozza a fantaziam!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.10. 21:52:08

@puhacica: Igenis, a pókoknak van egyénisége.Van amelyik szeret főzni van amelyik nem. Van amelyik a focit szereti van amelyik a Formula 1-et.:))))))))))))))))))))))))
Olyan tulajdonságaik vannak amik utánozhatatlanok.
Nyolc lábuk van. Az pókvágáskor nyolc sonka. Naaaa?
Ugyehogyugye...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

terrer 2015.06.10. 23:54:09

@diggerdriver: nem is arra gondolok, hogy csakúgy a kanyarban felborul, hanem ha olyan a terep... én párszor dolgoztam budai építkezéseken, ahol közben bobcattel terepet is egyengettek úgy, hogy a telek, mint a háztető, és a végén 8 méteres szakadék:-o Bár az ember, amíg láttam, nem esett bele... Egy ismerősöm meg úgy járt, hogy fejreállt még az átkosban valami lánctalpassal (lehet, hogy sz-100-as volt?), beszorult a fülkébe, és az ülés alatti akkukból kifolyó sav miatt megvakult. Bár kockázat szinte minden szakmánál van...
Nemrég olyat láttam, hogy a gép úgy ment át az árkon, hogy átnyúlt a kanállal, az tartotta az elejét a levegőben, amíg az átért, akkor 180 fokot átfordult, és ugyanígy a hátulját támasztotta meg, amíg egészen átment rajta. Bírom nézni gépekkel ezeket a kunsztokat:-) Te csináltál mostanában is videókat? Tettél fel youtube-ra? Régebben volt egy csomó, emlékszem:-) Amit még csodálok, hogyafenébe tudják úgy húzni az ugye egy pont körül forgó kanalat, hogy vízszintesre simítsa a terepet, sőt, árkot ásva még az a pár ezrelékes lejtés is legyen benne! Gondolom, ehhez azért kell pár év gyakorlat?! Nem lehet ezt - a számítógépes vezérlések korában - valahogy automatizálni? Hogy a kanál, mikor húzod magad felé, végig vízszintesen mozogjon, anélkül, hogy különösebben figyelni kellene rá?

terrer 2015.06.10. 23:55:55

@diggerdriver: nyolc sonka biztosan nem lesz, legfeljebb négy:-) Meg négy lapocka, ha jól számolom...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.11. 00:00:43

@terrer:
Na most megfogtad a lényeget de már késő van holnap este válaszolok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.11. 00:02:55

@terrer: Nem, a pókoknak ugyanonnan indul mind a 8 lábuk és teljesen egyformák:)))))))))))))))))))))))))))))))

Azt tudod mit neveztek régen a falusiak disznóvágáskor ötödik sonkának?

terrer 2015.06.11. 00:08:03

@Evain: nem nálad alakult ki, hanem az őseidnél. Atavisztikus-)
Mindentől ösztönösen irtózunk, ami az eleinket megcsíphette-marhatta, legyen az ízeltlábú, vagy éppen kígyó. És emiatt van a tériszonyunk is (amelyik ősünknek nem volt, az nagyobb kockázatot vállalt, így hamarabb le is esett a fa tetejéről, egyből kihullva az evolúció rostáján), meg az ősi ösztönök öröklése miatt van még a babáknak fogóreflexe (ha megérinted a tenyerüket, rögtön markolnak), hogy az első pár hónapban, amíg öntudatlanok, addig se essenek le.
Szóval azoktól az ősi bazimérges pókoktól az őseidnek igencsak hasznos volt irtózni, ezt a te léted is bizonyítja:-) Ha ők inkább tapenolni szerették volna őket, te most nem lennél...

terrer 2015.06.11. 00:15:15

@diggerdriver: azt nem tudom:-( De azt tudom, hogy a böllérkölni a kisüsti, a böllérdezodor meg a fokhagyma:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.11. 19:17:39

@terrer:
Régen falun a tokaszalonnát nevezték ötödik sonkának.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.11. 19:22:27

@terrer:
Bizony ez így van. Rengeteg állati korból fennmaradt örökségünk van.
A félelem esetén izzadó tenyér például. Nedves tenyérrel nem csúszik a tenyér a fán. A kubikos is azért köp a markába mielőtt megmarkolja a lapátot.
A rettegő ember székelési ingere is ide vezethető vissza. Üres belekkel könnyebb menekülni.
Sokáig lehetne sorolni...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.11. 20:02:05

@terrer:
Ritkán fordul elő borulás. Daruknál ha nem talpalnak le, megesik. Én a munkásmozgalmi múltam alatt egyetlen árokba borult Kamazt láttam mert a partoldal leomlott alatta.

Ez a árkon való áthaladás napi gyakorlat nálunk.Nem nagy kunszt csak látványos.

" Amit még csodálok, hogyafenébe tudják úgy húzni az ugye egy pont körül forgó kanalat, hogy vízszintesre simítsa a terepet, sőt, árkot ásva még az a pár ezrelékes lejtés is legyen benne"
Na most fogtad meg a szakma esszenciáját. Eddig nem írtam róla mert nehéz szemléltetően leírni.
Az egész szakma lényege az hogy van egy három részből álló gémszerkezet aminek minden része egy síkban. különböző sugarú körív mentén mozog és ebből kell vízszintes mozgást csinálni.Ha erre a körív menti mozgásra rájöttél akkor érted amit írni fogok.
Három részből áll a gém.A banán alakú nagygémből ami a fülke mellől indul. A lengőgémből ami a nagygém és a kanál között van. A kanál.
Ezek a szerkezetek egy síkban mozognak, a síkból való kitérést a forgóváz adja. Ez a négy fő művelet. Nagygém, lengőgém, kanál, fordító.
Ha például egy vízszintes talajt szedek akor a kanál fixre van állítva és húzom magamfelé a lengőgémet, de közben emelnem kell a nagygémet, egészen addig míg a lengőgém felém haladva el nem éri a függőleges állást, mert onnan továbbhúzva már lefelé kell engedni a nagygémet.Minél kötöttebb a talaj ez a művelet annál könnyebb. Próbáld ki a következőt. A mutatóujjadat húzd magadfelé az asztalon. Utána az asztal felett ugyanúgy de egy centiméterrel.A levegőben húzva ellenállás nélkül sokkal nehezebb.Ezért az egyik legnehezebb művelet akit a videón látsz:
www.youtube.com/watch?v=0MvAmZmyzps&feature=relmfu
A homoknak szinte nincs ellenállása.
Most az utóbbi két hétben rendkívül nehéz munkát csináltam. Targoncavillával dolgoztam. Födémgerendákat kellett széthordani padlófödémhez. Tizenkét gerenda van egymás mellett.Egymás tetején 5-6 rétegben 5centis staffnikkal hézagolva ahova a három centi vastag villát kellett bevezetni.Vízszintesen.Ha beállítom a villát vízszintes állásba. Ahogy előretolom már a körív miatt kitér a vízszintes vonalból és emelkedik az eleje. Tehát beállítom vízszintesbe és tolom előre de az elejét buktatom lefelé és a nagygémet is engedem le.Mindezt úgy hogy csak sejtem hogy hol van és hogyan állnak a targoncavillák.Hiszen maga a targoncavilla szerkezete takarja előlem, meg már a nagy része eltűnt a gerendák között. Aztán megemelni és a 6méter széles gerendákat az egy méter széles targoncavillákon egyensúlyozva lánctalpon a helyére vinni.A lánctalp nem követi a talaj egyenetlenségeit hanem a felsőváz minden irányba billeg. Estére úgy elfáradt az agyam alig éltem.
Nincs szintentartó automatika. Az a lényeg hogy az olajnyomást megfelelő arányban a megfelelő munkahengerre engedd.
Ezzel a köríves dologgal nagyon megfogtad a lényeget.

terrer 2015.06.12. 09:28:24

@diggerdriver: nem semmi, látszik a már elsimított rétegen, hogy többször szinte centi pontosan ugyanazon a síkon húzod el a kanalat:-o Én azt sem értem, hogy lehet ezt gépről gépre átülve mindjárt ugyanúgy csinálni. Vagy ha már sokszor ültél át másik gépre, egy idő után mindre rááll a kezed, és nem keveredsz bele? Én dolgoztam fakihordó gépen (forwarder), de amikor átültem a másikra, ahol más irányba kellett húzni a joysticket ugyanahhoz a gémmozdulathoz, hát csak kapálóztam, hetek kellettek, mire úgy-ahogy megint ment... Mert az ember agya rááll egyfélére, hiszen folyamatos munka mellett nincs idő mindig meggondolni, mit merre húzunk. Az agy öntudatlan, automatizmusokért felelős területe dolgozik, ahogy az autóvezetésnél is, csak itt ráadásul összetettebb a mozgás. (Na az is vicces volt, amikor Angliában autót vezettem: ha hirtelen kellett váltani, majd leszedtem az ajtókilincset, mert persze többedszerre is automatice jobbra nyúltam a váltóért a baloldal helyett. A másik móka ott, hogy az ember a kormányzással a testét öntudatlanul is a sávjának a bal oldalára akarja pozicionálni, ahogy otthon. Csakhogy az autó további (nagyobb) része jobbkormányos esetén ugye tőlem még jócskán balra esik, így a mellettem bal elöl ülő állandóan óbégatott, hogy padka, padka!)
Az is látszik, hogy többször szinte az emberek lába mellől szeded a homokot. Nem fordul elő egésznapos koncentrálás végén, hogy ráteszed a kanalat a lábukra?:-) Épp van a közeli utcában egy felújítás, nemtom, ha ezt a gépkezelőt oda kivinnék (ahogy reggel, munkába menet elnézem, alap lehet nála a permanens 1 ezrelékes véralkohol), hányszor ütné ki alóluk a lábukat:-) Mindig tervezem, hogy várok ott egy órát, hátha történik valami, de ahogy látom, a lapátos emberek eléggé elkerülik:-) Amúgy akik ott körülötted dolgoznak, mennyit keresnek hozzád képest, mennyivel becsülik meg jobban a gépkezelőt, mint a kétkezi munkást?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.12. 20:47:00

@terrer:
Akkor lássukcsak sorban.
A gépek vezérlése ISO szabvány szerinti. Tehát minden gép ugyanúgy kezelhető. Na ki a kivétel? Az angolok.Az unzverzális kotrójuk a JCB amelyik traktoralapú gép és elől van egy homlokrakodó hátul egy 180fokban mozgatható mélyásó az háromféle vezérléssel kapható.
Szerencsére a forgókotrójuk mind ISO.
Első gép amivel dolgoztam egy NDK forgókotró volt.Utána tanultam egy X vezérlésű JCB-vel. Vért izzadtam mire az agyamat átprogramoztam. Viszont mikor megtanultam vele az a furcsa helyzet állt elő hogy felváltva kellet dolgozni mindkét géppel. Ahogy beültem és rátettem a kezem a karokra tudtam melyik milyen vezérlésű. Ez olyan mintha váltogatsz egy automata és egy hagyományos autót és ahogy beülsz a környezetből tudod melyiket hogyan kezeld. Tudja az agyad melyik programot vegye elő.Később húsz évig csak X vezérlésű JCB-vel dolgoztam mikor felajánlották hogy teszteljek különféle gépeket és írjak róluk véleményt és amelyiket ajánlom azt veszi a cég. A Komatsu nyert. Az visznt ISO vezérlésű. Megint vért izzadtam mire átszoktam. Aztán úgy hozta a sors hogy itt Angliában három napot megint X vezérlésű JCB-vel kellett dolgozni.Tíz év ISO után. Teljesen elfelejtettem az X-et, úgy kalimpáltam vele mint egy kezdő. Másnap éreztem hogy kezd visszajönni. Harmadnap már mint egy tehetséges kezdő dolgoztam. Két hét alatt visszaszoknék teljesen.
Visszatérve a forgókotrókra.Otthon 30év alatt dolgoztam három márka ötféle gépjével. Itt négy év alatt 20 márka 60 különböző súlyú modelljével. Mindezt közel 40 munkahelyen harminc cégnél. Tudod hogy nyitott szemmel járok, mindent megfigyelek és megjegyzek.
Ezalatt a négy év alatt annyi tapasztalatot szereztem, annyi mindent láttam hogy lassan könyvet írhatnék belőle.
Szóval itt a gépkezelés olyan mintha neked a Smart-tól a kamionig mindent tudnod kéne vezetni és mindezt óránként változtatva is. Nálam konkrétan megtörtént hogy másfél tonnás gépről ültem húsz tonnásra és vissza. Nincs idő átszokni.
Viszont nem egyformák a gépek.Ezek már tele vannak kompjuterokkal modulátorokkal egyéb finomságokkal. rendkívül összetett szerkezetek. Két új sem egyforma hát még két, sok üzemórában különböző.
Ezt mi tudjuk és számítunk rá. Vannak ideges gépek. Vannak lusta gépek.Ezen a szinten már csak a gyakorlat és a tehetség tesz különbséget a gépkezelők között.
Itt már nagyon kell érezni a bugit.:)))))))))

Emberekkel kapcsolatban. Alapszabály hogy emberhez nem érünk.Hülyéskedni lehet, beijeszteni lehet de SOHA nem érünk emberhez. Az hogy az emberek milyen közel dolgoznak a géphez az a gépkezelő iránti bizalom kérdése.Láttam már olyat hogy mikor a kezelő beült akkor a melósok elszaladtak húsz méterre és onnan integettek neki. Én még soha mozgó kanállal nem értem emberhez.Olyan volt hogy láttam hátrál az ember én megállítottam a kanalat és nekiment csőfektetés közben de ezis rendkívül ritka. Figyelünk egymásra.

Nem mondanám hogy a gépkezelőt jobban megbecsülik, pusztán azért mert gépkezelő. Inkább úgy fogalmaznék hogy a melóst is ugyanúgy megbecsülik mint a gépkezelőt. Az EMBERT becsülik meg.
Természetesen a gépkezelő többet keres mint egy földmunkás. Jelenleg a gépkezelők órabére 14-17 fontig terjed. Az enyém 17 font, ez most a szakmában a legmagasabb. A földmunkások 10-14fontig kapnak óránként.Ha szakosodtak valamire például csőfektetésre akkor erre még kaphat 2fontot. Nagyon jó szakembernek kell lennie annak aki gépkezelő bért kap. Az én albán barátom akivel már két éve együtt dolgozok ugyanannyit kap mint én.

Herr Géza 2015.06.14. 23:49:51

@diggerdriver: Tényleg, apropó albán barát... Hogyhogy ebben az ügynökös-freelancer módiban már két éve együtt dolgoztok? Csak csomagban lehet titeket bookolni, ha ő nem kell én sem megyek és fordítva?

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.15. 17:31:01

diggie: ma ilyen napom van, benéztem a sötét lukakba, aztán azt láttam, hogy az újpestiek nem ismerik újpestet:)

https://www.google.hu/maps/place/Budapest,+%C3%9Ajpesti-%C3%B6b%C3%B6l/@47.5578352,19.0712045,15z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x4741da2cd83e7d23:0x2b69ec5ffac4c671

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.15. 17:32:50

@diggerdriver: bizalom? azért én hagynék teret a munkavédelemnek is:) a múltkor, amikor a diggeressel dolgoztam, akkor se másztam a kanál alá.

és tikkelni kezdek, amikor a kanállal emelik fel szerelni az embereket....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.16. 21:37:24

@Herr Géza:
Már két éve nem ügynökség közvetít ki. Bár az idén volt három hét mikor igen.Akkor nem is dolgoztunk együtt.
Igyekszünk együtt dolgozni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.16. 21:40:44

@~~Babette~~:
Kanállal nem emelünk fel embert. Bár volt már rá példa:)))))))))))))))
Az hogy a kanálhoz közel dolgoznak az természetes.
Figyelünk egymásra.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.17. 11:08:07

@diggerdriver: majd kuldok kepet. ga megtalalom a laptopon.

puhacica 2015.06.19. 07:49:27

@diggerdriver: na jo, a fozes meg a f1 ok. de a sonka... az enyem peldaul nem tartozik szorosan az egyenisegemhez. bar ha 8 lenne.... ki tudja. :D

P.Elliot 2015.06.24. 12:51:52

@diggerdriver: Jo olvasni ezeket az elmenyeket...
Kezdhetnel egy oneletrajzfelet, / ilyet jo lenne minden egyes embernek megirni, az eletet, hogy hogy volt.
Szoval egeszen kicsi gyerekkorodtol amibe beleferne a taj, az emberek, rokonok, szokasok, elmenyek, ezekbol mindenfele, az iskolatol kezdve,nagyon erdekes lehetne.
Tudod en imadom az eletrajzokat amit az illeto sajat maga irt, nem masok koholtak ossze a kesobbiekben, azok az igaziak. Minden benne van. Az egesz kort, eletstilust, emberi gondolkodast latni benne, mondhatni ertek a leszarmazottak szamara. Hogy hogy volt. Ugy igazan, oszinten...
Gondolkozz el rajta. Kiadhato. Egy konyv ami lekoti az embert/ a stilusod utan ketseg sem ferhet/, egy konyv ami emlekezes, szorakoztat es elgondolkodtat.
Az csak egy mellekes dolog hozza hogy a szerzo eletenek egy resze szinhazban is van.
Szoval egeszitsd ki az a szindarabot egy konyvvel hogy hogy volt elotte...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.24. 21:29:26

@P.Elliot:
Meg tudnám írni.Lehetne belőle írni egy érdekes könyvet.
Mégsem szívesen tenném.Nem vagyok büszke rá.
A blogot viszont ha lenne kiadó aki vállalná szívesen kiadnám könyvben.

terrer 2015.06.25. 12:10:29

@diggerdriver: neked kéne kiadókat megkeresni! Nem biztos, hogy felfigyeltek már rád, annyisok blog van...
Nemkevésbé érdekes lehetne ez egyébként angolul megjelentetve ottkinn (meg más jövedelmet is hozna, mint itthon:-) ), mert nemcsak mi, de biztos ők is kíváncsiak lennének arra, mi mozgatja a kitelepülőket, hiszen vastagon érintettek benne. (Számomra pl. meglepő volt, de teszkóban a pultok mögött született angolt én még nem láttam, max. az ide-oda flangáló pultmenedzserek közt... Na, sokszor nem is könnyű az embernek megérteni, mit mondanak:-) )

terrer 2015.06.25. 12:14:00

@~~Babette~~: munkavédelem, eh...:-) Én olyat láttam videón, hogy a gépes a kanálba engedett slaggal vizet, némileg felemelte (gondolom a kilátás végett), aszt abban fürdött. Az is ér?:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 20:55:19

@terrer: Ebben az angol kiadásban lehet valami.
Egyszer lefordították az egyik fejezetet angolra és megmutattam néhány kollégámnak.Tetszett nekik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 20:59:54

@terrer:
Na azért itt felsőfokú a munkavédelem, ráadásul be is tartatják.
Viszont biztonsági előírások terén meg olyanokat csinálnak hogy eszem megáll.
kiástunk egy árkot iskolán belül és ebbe az árokba fektették a gáz a víz és a kábel védőcsövét.
Képzeld el ha van egy sérülés a gázcsövön. A kábel védőcsöve hova vezeti a gázt. Ha vízcsőtörés van a víz hova folyik a védőcsőben?

terrer 2015.06.25. 21:22:05

@diggerdriver: most már nekem se nyitja meg:-( Na akkor itt egy másik:
9gag.com/gag/a9PMWjZ

terrer 2015.06.25. 21:24:58

@diggerdriver: hát ja, itthon meg, a mi városunkban az út egyik felén megy a földben a gáz, a másikon meg a többi. Direkt nem is szabadott egyazon oldalra fektetni őket.

terrer 2015.06.25. 21:31:14

@diggerdriver: biztos meg lehetne csinálni ezt az angol kiadást... hát még az átkosban is több magyar író könyvét kiadták angolul, most miért ne menne?
Befutnál, aszt nem kéne többé ásni, csak mesélni róla:-) Ha megjelenik a könyved angolul, biz Isten kimegyek oda csak azért, hogy kérjek egy dedikált példányt!!!:-)
Le kéne fordíttatnod egy-két bejegyzést irodalmi angolra, és elküldeni végre kiadókhoz. Tudod, a skótnak is azt mondta a Jóisten, hogy legalább a lottószelvényt vegye meg...:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 22:40:31

@terrer:
Ügyes. Egyszer ültem egy ilyen gépben. Mondom a kezelőjének hogy vedd már le alapjáratra mert leordítja a fejem. Azt mondja ez az alapjárat. Jaaa akkor nem vagyok kiváncsi az üzemi fordulatra.
Tudtad hogy a Bobcat cég a koreai Doosan tulajdona?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 22:41:16

@terrer: Nem hát. Elképesztő biztonságtechnikai baklövés.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 22:45:02

@terrer:
A guadalajarai gázrobbanás
1992. április 22-én a várost nagy erejű gázrobbanás rázta meg, melynek központja a belváros Analco kerülete alatt volt. A balesetet a csatornarendszerben felgyülemlett gáz berobbanása okozta, aminek következtében nyolc kilométernyi utca és négy keresztutca dőlt romba a szegények lakta Reforma negyedben. A robbanások több mint 4 órán keresztül tartottak, a hivatalos közlemény szerint 206 ember vesztette életét, közel 500-an megsérültek és 15 ezer ember maradt fedél nélkül. A károk becsült értéke 300 és 1 milliárd amerikai $ közé tehető. Az esetet súlyosbították a körülmények, miszerint a hatóságok nem tettek semmilyen megelőző intézkedést, még akkor sem, amikor már tisztában voltak a helyzet súlyosságával.
A későbbi vizsgálati eredmények kimutatták, hogy mik okozhatták a tragédiát. Az új vízcsöveket - amelyek anyaga cinkkel borított réz – a helyi közlekedési felújítások miatt korábban áthelyezték egy acélcső közelébe, amely egy benzinkúthoz tartozott. A talaj nedvességének hatására a fémek elektrolitikus reakcióba léptek egymással, ami végül az acélcső korróziójához vezetett. A gázt szállító acélcsövön keletkezett lyukon keresztül a benzin kiszökött a felszín közelébe, a városi csőhálózatba, és ez okozhatta a robbanást.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.25. 22:48:57

@terrer:
Az angoloknak bejönne ez. Megpróbáljuk.

P.Elliot 2015.06.26. 12:49:02

@diggerdriver: Miert ne lennel buszke ra? Nem gondolom hogy olyan zavaros eleted lett volna. Illetve akarmi is volt, egy sors volt, egy elet, minden eletben tortennek olyan dolgok amik netan kisiklasok amire az ember nem szivesen emlekszik vissza, / meg hat nem kell mindenrol irni kivesezve/,nincs annal unalmasabb konyv mint amikor csak csupa jobol all a foszereplo elete.
Ird csak meg azt a konyvet, terj ki alaposan mindenre. Aztan amikor kesz van fordittasd le valakivel aki irodalmi szinten tudja es keress egy managert hozza, Nyugi, vannak akik csak ezzel foglalkoznak, ebbol elnek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.06.26. 15:07:23

@diggerdriver:
A félreértések elkerülése végett ideírom hogy a guadalajari gázrobbanásról irott komment az az internetröl származik.
Egyrészt kommentnek nem szoktam címet adni meg a nyelvezetéből is egyértelműen kiderül hogy idézet.
Kicsit sem hasonlít az én stílusomra.
Ha netán valami húgyagyú félreértené akkor pereljen be.

terrer 2015.07.07. 11:59:48

@diggerdriver: "Tudtad hogy a Bobcat cég a koreai Doosan tulajdona?"

Nem:-( Én még ott tartottam, hogy amerikai, bár nemigen követtem az ügyeiket. Na, szép. Mondjuk kíváncsi leszek, mennyire lesz hosszúéletű, a vállalati kultúrák ilyen keveredése folytonos konfliktushelyzeteket szül.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.07. 20:47:07

@terrer:
A nehézgépiparban ugyanolyan vállalati összefonódások vannak mint az autóiparban.
A Doosan hatalmas vállalategyüttes, övé a Bobcat, a Montabert(hidraulikus törőfejeket gyárt) az Ingersoll Raund(légkompresszorokat gyárt) a Geith( kanalakat és kanál gyorscserélőket gyárt).
Korea lelépi vagy már lelépte Európát.
Én már szívesebben vennék koreai autót mint bármilyen európait.

Néhány egyéb összefonódás.
A világ legrégebbi és legpatinásabb dizelmotorgyára a német DEUTZ. A VOLVO megvette.

Másik hatalmas motorgyár a Perkins. A Caterpillar megvette.

A jelenleg legagresszívebben terjeszkedő munkagépgyártó a New Holland. Régen mezőgazdasági gépeket gyártottak, aztán beszálltak az építőipari gépek üzletágba.
megvették az egyik legjobb német munkagépgyártót az O&K(Orensteind & Koppel)-t meg a Fiat Kobelco-t.

A JCB megvette a Vibromax úthengergyártót.

A Komatsu megvette és beolvasztotta a Fiat Allis-t.

Régi nagy munkagépgyártó volt a francia Poclain. Megvette és elsorvasztotta a CASE.

Talán a világ legnagyobb és legszéleskörűbben használt dízelmotor gyártója az Isuzu. Ő a General Motors partnere.

terrer 2015.07.07. 23:48:39

@diggerdriver: szerinted melyik gyártja manapság kisebb vagy közepes méretű gépeknél a legtartósabb dízelmotorokat? Iveco, Cummins, Kubota, Isuzu? Ha jól sejtem, a Perkins-t nem fogod dicsérni:-) És hogy viszonyul ennél a legtartósabbnál egymáshoz a tartósság, a kényelem (hang, vibráció), a nyomatékgörbéje és a fogyasztás/takarékosság? Mindenben az egyik a (szinte) legjobb, vagy mindegyik más tulajdonságában jó?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.08. 21:36:18

@terrer:
A kis és közepes méretű dízelmotoroknál két gyártót kell megemlítenem mint mérvadót. A Kubota és a Yanmar.
mindkettő fő profilja dízelmotor de komplett munkagépeket is gyártanak. Én 6 tonnás méretig találkoztam és dolgoztam velük. Lehet hogy már nagyobbakat is gyártanak, nem tudom.
Most jelenleg egy 3tonnás Hitachival dolgozok amiben Yanmar motor van.
Mind a Kubota mind a Yanmar kiváló motor.

Nézd dolgoztam már itt kb 20 márka 40 különböző súlyú gépével de soha semmi motorikus probléma nem merült fel.Igaz hogy itt fiatal a géppark, 6000üzemóránál többet nemigen dolgoznak a gépek.

Sem hang sem vibráció tekintetében nincs nagy differencia. Vibráció szinte nincs a hang pedig munkahelyi ártalom.

A nyomaték nem szempont mert a főtengely végére csak egy hidraulika szivattyú van ráakasztva mi pedig fullgázzal dolgozunk, itt a nyomaték kevésbé érdekes.
Pedig biztos van bőven mert példaként említve egy 6000köbcentis turbódízel Yanmar motor 1800at forog fullgázon de csak 90 lóerős. Ott nyomatéknak bőséggel kell lenni.
Egyébként meglepően kevés lóerő van ezekben a gépekben.Egy 20tonnás gép is csak 160lóerő körüli.
Azért mert a hidraulikus erőátvitel a leghatékonyabb és leggazdaságosabb.

A fogyasztás a gépek teljesítményéhez mérve nem jelentős.
A fent említett 6000köbcentis Yanmar 6-7litert fogyaszt üzemóránként.

Ha egy géppel elkezdünk dolgozni sem a hangból sem a vibrációból sem semmiből nem lehet megállapítani milyen motor van benne.Az adattáblán kiderül.
Ekkora űrtartalmú motorok 1800-2500 maximális fordulatszámmal nem hibásodnak meg könnyen.
Ezekben automata gázadagoló van. Én felcsavarom maximumra a gázt és dolgozok vele. Amint elengedem a karokat 3másodperc múlva automatikusan alapjáratra áll. Aztán mihelyt megmozdítom bármelyik kart egyből felpörög a beállított értékre.

terrer 2015.07.09. 16:47:49

@diggerdriver: Asztaaa...:-o Kimerítő szakmai leírás!
Életed folyamán egyébként mennyire használtál fülvédőt, és romlott-e jelentősebben mostanra a hallásod?
A nyomaték ezek szerint nemigen számít a munkagépeknél, a fakitermelésben persze lehet, ott vannak olyan gépek, amik vegyes, hidrosztatikus és mechanikus hajtással is rendelkeznek (vagy régebben csak mechanikussal), mert a városi munkagépekkel szemben ezeknél opció lehet, hogy saját lábukon mennek egyik munkahelyről a másikra, erdőn keresztül, ezért kell a mechanikus hajtás is (különben túl sokáig tartana csigatempóban lenyomni mondjuk 30-40 km-t.)
Ezt a fiatal gépek lecserélését nem értem. Mi lesz a lecserélt gépekkel, beolvasztják? Nem érdemes őket felújítani, alkatrésznek felvásárolni, megtartani? Vagy pláne behozni ilyen szegényebb országokba, mint mi vagyunk? Mennyi üzemórát mennek átlagosan, mikor lecserélik?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.09. 20:47:55

@terrer:
Köszi akit érdekel annak szívesen magyarázok. Én is szívesen olvasom amiket a blogomra írsz.

A fülemről. A feleségem szerint erős szelektív hallásom van:)))))))))
Az utolsó hallásvizsgálaton nem mutattak ki hallásromlást, ez öt éve volt.az biztos hogy soha nem hallgatok zenét. A napi betevő zajterhelésem megvan, annál többre nem vágyok.

Na tegyük rendbe ezt a hajtás dolgot. Kezdjük a forgókotrókkal. A lánctalpas gépeket már legalább negyven éve hidromotorok hajtják.Természetesen munkagépekről beszélek, hadiipari gépekben nem vagyok jártas. A forgókotróknál középen van egy forgócsatlakozó ami az olajnyomást átviszi a felsővázról az alsóvázra úgy hogy közben bármennyiszer körbefordulhat a felsőváz.ez egy nagyon lényeges alkatrész.Ezt a hajtást nevezzük hidrosztatikus hajtásnak.Ennyit a lánctalpasokról.

A gumikerekes forgókotrók. Náluk tíz-húsz évvel később kezdték alkalmazni a hidromotorokat, előtte sima mechanikus hajtásúak voltak. Az utolsó amiről tudok mechanikus hajtással az a Poclain. Nálunk a Poclain 75-ös volt a legnépszerűbb úgyhogy róla szemléltetek.
A főtengely végén volt egy kuplung és utána a sebességváltó. a váltó után egy szöghajtás vitte le a hajtást az alsóvázba és ott egy közlőmű elosztotta a négy kerékhez. Érdekességként mondom hogy a kuplung nem ferodo betétes volt hanem bronz szegmentek voltak rajta. Itt lép közbe a nyomaték kérdése mert az öthengeres DEUTZ motor olyan nyomatékot termelt hogy az alulméretezett kuplung gyakran javításra szorult.
Ez után a gép után a nyolcvanas évek első felében jöttek a hidromotoros(hidrosztatikus) hajtások amik máig egyeduralkodóak.
Annyit tennék még hozzá hogy a lánctalpasoknál van 2-3 sebességfokozat amit egy sima billenőkapcsolóval kapcsolunk. A gumikerekeseknél egy gázpedálhoz hasonló pedállal adjuk az olajnyomást miközben a motor állandó fordulaton pörög. Igazából nem mindig olajnyomást fokozunk hanem az axiáldugattyús állítható hidromotor tárcsájával a szállított mennyiséget szabályozzuk de ez már más téma.
Ennyit a forgókotrókról.

A traktor alapú elől homlokrakodós, hátul 180fokban forgatható mélyásó szerelékes univerzális kotrógépek. Kicsit bonyolult megfogalmazás de így ha kevésbé hozzáértők olvassák azok is tudják miről van szó.
Ilyen a JCB 3CX. A műfaj kitalálója a JCB. A hetvenes évek közepéig kuplungos mechanikus váltós gépeik voltak. Aztán fejleszteni kellett mert ha belegondolsz ezek már nem csak helyet változtatnak keréken hanem az első kanállal rakodnak is. Autórakodás közben öt méterenként irányt kell változtatni. Egésznapi rakodás esetén a kezelő lába és a kuplung elég megviselt állapotba kerül.
Ezt váltották le a félautomata hidrodinamikus nyomatékváltóval. A nyomatékváltó a lényeg. Nincs mechanikus kapcsolat a főtengely és a sebességváltó között. A sebességváltó viszont hagyományos.
Tehát.
Van a kormányoszlopon egy kar ami középen üres állásban van. Ekkor KIVÁLASZTOM a sebességfokozatot a sebességváltó karral. Azért mondom hogy kiválasztom mert nem sebességet váltok. Egyesben földet gyalulok. Kettesben rakodok. Hármasban terepen közlekedek. Négyesben országúton megyek. Országúton az elindulástól a végcélig negyedikben van. Szóval kiválasztottam például a második fokozatot rakodáshoz. A mechanikus váltókart beteszem kettesbe és a kormányon lévő irányváltót előre állásba. Alapjáraton semmi nem történik némi kúszáson kívül. Ahogy nyomom a gázt megyek a földkupac felé és megmerítem a kanalat. Az irányváltót hátramenetbe teszem és egy ipszilon fordulás után kiürítem a kanalat a plató felett.
Ez a hidrodinamikus nyomatékváltó hagyományos mechanikus váltóval kombinálva.
Szóval ezek a hajtási módok fordulnak elő. Amiket itt leírtam ezek az általános leggyakoribb megoldások egyes gyártók eltérhetnek tőle. vezettem Caterpillart ami automatikusan váltott sebességet országúton.
Az erdészeti gépeket nem ismerem nem tudok róluk nyilatkozni

A gépek lecseréléséről.
Ezek még bőven használható gépek és használják is kisebb fejlődő cégeknek kiváló induláshoz. A mezőgazdaság is felvesz néhányat és külföldre is rengeteget eladnak mert semmi különbség az angol és a kontinens gépei között. Mivel a gépek nagyrésze bérgép egy bizonyos üzemóra után nem éri meg toivább tartani. Megveszik, kiadják bérbe és mikor visszahozta az árát plusz az elvárt hasznot akkor lecserélik. Egy 6000üzemórás 13tonnás Hitachi 20ezer font. Teljesen baráti ár. Még van benne legalább 10ezer üzemóra amit le lehet dolgozni vele.

terrer 2015.07.09. 22:10:53

@diggerdriver: Jó volt ez a hajtásokkal kapcsolatos leírás, köszi! Na igen, a kuplungolás... sima mezei traktorozásnál, ha olyat csinált az ember (azon is lehetett tolólap), estére majd leszakadt a lába:-(

Az axiáldugattyúról én is tanultam, ott ugye az a jó a fogaskerekessel ellentétben, hogy nem kell a szállított mennyiség növeléséhez emelni a fordulatot, csak változtatni a vezérlőtárcsát vagy tömböt, sőt pillanatok alatt lehet visszafordítani a folyadékot a hátramenethez?! Ez az értelme repülőgépeken is a változtatható állásszögű légcsavarnak, állandó optimális motorfordulat mellett a lapátok állásszögének változtatásával változtatják a szállított levegő nagyságát is, sőt ellentétesen átállítva fékezni is tudnak. Apropó, a gépeid végülis max. fordulaton pörögnek, vagy a teljesítménygörbe csúcsa körül (ami ugye alacsonyabban van a max. fodulatnál)? Talán utóbbi lenne logikus... Vagy a nyomatékmaximumnál, vagy van kis fölétartás, ha terhelés hatására leesik? Érdekes lenne egy olyan grafikont nézni, amin fordulat függvényében fenn van a teljesítmény- a nyomatékgörbe, meg az üzemanyagfelhasználás hatásfoka, és hova is kell belőni az üzemi fordulatot. Gondolom lenne takarékos, meg munkahatékony fordulatszám is:-)

Rémlik valami, mintha láttam volna olyan univerzális kotrót, ami a hátulján levő gémet jobbra-balra tudta tologatni, létezik az?

Ez a hidrodinamikus nyomatékváltó azonban durva dolog. Láttam rajzon, szétszedve is, de nemigen értettem, hogy működik. Az oké, hogy szivattyúkerék meg turbinakerék, de hogy hogyan változtatják a lapátok szögét, ezzel a nyomatékot, ott lemaradtam:-(

Az erdészeti hibridhajtás egy mókás dolog, napközben a terepen hidrosztatikusan hajtja a hat-nyolc kereket, este hazafelé pedig lekapcsolja azt, és ráadja a mechanikust (csak az első két kerékre), aszt teper vele hazafele. Gyorsabb.

Ez a gépek lecserélése akkor hasonlóan megy, mint az autókölcsönzőknél, nem? Ott is, teljesen ledöbbentem, de fél-egy éves korukban folyton eladják az autókat és veszik az újat, így mindig újszerű és le nem robbanó autókat tudnak kiadni, és persze jobban számonkérhetik az esetleges karosszériahibákat is (jó pénz, amit bevasalnak érte).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.10. 21:33:25

@diggerdriver:
Kuplungolás.
Igen megerőltető meló de a féket ugyanannyiszor kell taposni és az sem sokkal könnyebb. Dolgoztam nyomatékváltós JCB-vel aminek mechanikus tárcsaféke volt.

axiálszivattyú.
Na várjál egy kicsit. Szivattyúknál nem változtatunk forgásirányt. Csak szállított mennyiséget. Viszont a legtöbb szivattyúnak létezik hidromotor változata Az axiálszivattyúnak is. olyan ez mint a dinamó. Ha megforgatjuk áramot termel. De csak egy irányba forgatjuk. Ha áramot adunk rá villanymotorként működik és forgásirányt is lehet vele változtatni. Az elv hasonló mint a propellereknél ahogy írtad. A repülőgép propellernek a lapát dőlésszögének változtatásával a vonóerőt szabályozhatjuk. Az axiálszivattyút inkább a helikopter propelleréhez hasonlítanám. Mindkettőnél egy tárcsa dőlésszögével változtatjuk a teljesítményt. a helikopternél ez kiegészül azzal hogy egy fordulaton belül is változik a szárnyak dőlésszöge. Ha megnézed a helikoptereken a propeller tengelyén van egy tárcsa. A tárcsa pálcákkal van összekötve a propellerek hátsó részével. Ha forog a propeller és lefelé húzom a tárcsát akkor felszáll a helikopter, de amilyen irányba döntöm a tárcsát abba az irányba repül.

Fordulatszám.
Nincs ideális munkahatékony fordulatszám meghatározva. Én a maximális fordulatszám alatt szoktam dolgozni egy kicsivel. Ott van a nyomatékcsúcs de semmit nem érezni belőle. Ha fullgázzal dolgozok ugyanaz mintha kicsivel visszább. Minden gépben van egy modulátor ami több munkaművelet egyidőben való végzésekor mindig oda adja a legnagyobb nyomást ahol a legnagyobb szükség van rá.

Gémtologatás.
Igen, minden mai univerzális kotró tudja ezt. Két sínen mozog az egész mélyásó rész. Négy hidraulikus szorító rögzíti a helyén az egész mélyásó platformot. Ezeket oldva vagy én tolom át megtámasztva a kanalat valahol vagy hidraulikusan áthúzza. Ez utóbbi extrafelszerelés rendelni lehet.

Nyomatékváltó
Nagyon egyszerű az elv. Képzelj el két félbevágott citromot amiben csak a sugárirányú elválasztó falak vannak meg az egyiket rátesszük a főtengelyre ez a szivattyúlapát, a másikat vele szembe a sebességváltó bemenő tengelyére ez a turbinalapát. Félig megtöltjük olajjal és a motort beindítjuk. Tegyük fel hogy a két félgömb között egy centiméter hézag van. a motoroldali félgömb az olajat belecsapja a vele szemben lévő félgömb lamellái közé és meghajtja azt. Természetesen mindig van valamennyi fordulatszám különbség a két félgömb között. Ahogy növeled a motor fordulatszámát annál nagyobb erővel hajtja a sebességváltó tengelyét. A többi már áttételezés dolga a sebességváltóban.

Erdészet.
Na ilyenről még nem hallottam. Érdekes lehet a műszaki kivitelezése. végülis logikus mert az erdészeti gépeknél a munkavégzés helye és a telephely általában messze van egymástól.

Gépcsere.
Igen pontosan úgy van mint autókölcsönzőknél. Itt is felszámolják a sérüléseket.

terrer 2015.07.23. 21:01:06

@diggerdriver: Nem úgy értettem, hogy az axiáldugattyúnál forgásirányt váltunk, hanem folyadékáramlási irányt.
Itt van pl. ezen az oldalon:
www.hidra.hu/hidraulika/hidraulika-alkatresz/hidraulika-szivattyu/axialdugattyus-szivattyu
"Ha a szögelfordulás a másik irányban is lehetséges, akkor változatlan tengely-forgásirány mellett a folyadékáramlás iránya megváltoztatható." Gondolom, így lehet változatlan forgásirány mellett egy járókereket előre és hátra is hajtani.

Nyomatékváltó: amire te gondolsz, az a hidrodinamikus kuplung. Amire én, az pedig a hidrodinamikus nyomatékváltó, ami egyfajta sebességváltó, lásd pl. itt:
www.gjt.bme.hu/content/hidrodinamikus-nyomatekvalto
De csak elméletben tudom, még nem szereltem ilyet:-( De a téma azért érdekel:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 21:24:36

@terrer:
"Ha a szögelfordulás a másik irányban is lehetséges, akkor változatlan tengely-forgásirány mellett a folyadékáramlás iránya megváltoztatható." Gondolom, így lehet változatlan forgásirány mellett egy járókereket előre és hátra is hajtani."

Ez igaz de csak olyan gépeknél tudom elképzelni ahol csak és kizárólag hidromotorok vannak amik ahogy írod vagy járókereket vagy egyebet hajtanak. Ha már munkahengerek is vannak ott nem tudom a vezérlőtömb mit kezd a megváltozott áramlási iránnyal.

Értem már mire gondolsz a nyomatékváltónál.
Munkagépeknél mindkét megoldást alkalmazzák.A hidrodinamikus tengelykapcsolót hagyományos mechanikus sebességváltóval együtt, ahol van egy irányváltó kar és van egy sebességváltó bot amin a fokozatokat kiválasztjuk.

A másik megoldásnál a hidrodinamikus sebességváltónál meg az irányváltó kar tekergetésével váltunk sebességet mint régen a RIGA mopednél.

A modernebb gépeknél már az utóbbi megoldást preferálják.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 21:28:00

@terrer:
Aha. Úgy nézem ez egy rönkszállító jármű.
Én erdészeti gépeknél még az LKT-nál tartok.
süti beállítások módosítása