HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: youtu.be/5SJnjCE_aPg?si=it4jWMxkvHUpQAHI (2024.03.15. 20:32) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Veszélyes játék.

2020.06.27. 15:20 diggerdriver

Ez a poszt hirtelen felindulásból íródik. Egy olyan jelenségről beszélek most ami anyagi haszonszerzésből elkövetett felelőtlen játék emberéletekkel. 

Messziről indulok. Az én szakmám növénytermesztő gépész. Magyarul traktoros. Az ántivilágban 1978-81-ig szakmunkásképző iskolában három év képzés után, szakmunkásvizsga után lehettem traktoros. Igen alapos elméleti és gyakorlati képzést kaptunk, a velencei Entz Ferenc szakiskolában. 

A traktorosnak tisztában kell lenni a traktor működésével, vezetésével, kezelésével, karbantartásával valamint a hozzá tartozó munkagép csatolmányok beállításaival és a velük való munkavégzéssel. Kiegészítésként a szakmához tartozik még a növénytermesztés ismerete is. Az egész oktatás folyamata dicsérendő pártolandó és fenntartandó. Ez egy szakma amit meg kell tanulni. Ugyanilyen szakmunkás oktatás feltétele volt szinte minden szakmának. A kőművesnek, az ácsnak, az asztalosnak, és a sokáig lehetne sorolni. 

Nem tudom most hogyan zajlik ez. Kis túlzással ma már agysebész képesítést is lehet szerezni tanfolyammal és itt térnék rá igazi mondanivalómra. 

A tanfolyamokkal van bajom. Azokkal a tanfolyamokkal, amik vagy a munkanélküli hivatalokon keresztül az állam pénzéből, vagy magánemberek pénzéből látszatvizsgákon szakmát adnak embereknek elégtelen gyakorlati oktatás nélkül, szakmányban termelve valós tudás nélküli "szakembereket". 

Szinte hetente keresnek meg frissen vizsgázott nehézgépkezelők, akik arról panaszkodnak hogy sehol nem tudnak elhelyezkedni mert nincs gyakorlatuk. 

Olyanokat hallok hogy a gyakorlati vizsgát lepapírozva de el nem végezve kaptak nehézgépkezelő jogosítványt. Olyan is volt akinek annyiból állt a vizsga hogy egy egytonnás géppel a levegőben kellett markolni kettőt mert ahol voltak ott a földbe sem lehetett belenyúlni és egy ember mondta melyik karokat mozgassa. Magyarországon az a helyzet hogyha valakinek a nagyanyja Sztálinváros építésekor messziről látott egy markolót, az már gépkezelő jogosítványhoz juthat. 

Egyik barátom beszélt a tanfolyamról amit elvégzett. Nagyon alapos elméleti oktatást adtak és ÖT óra gyakorlati lehetőséget. Minden ember ÖT órát gyakorolhatott egy munkagéppel. Utána mehetett vizsgára. Hány órát kell vezetési gyakorlattal tölteni egy B kategóriás autóvezetői jogosítvány megszerzéséhez? Huszonkilenc óra plusz egy óra a vizsga. Autóvezetéshez.  Ugyanakkor egy hatvan tonnás vagy nagyobb munkagép kezeléséhez egy jobbak közé tartozó tanfolyamon adnak ÖT óra gyakorlási lehetőséget. 

Hogy vizsgáztam én? Az átkosban egy helyen lehetett tanfolyamot végezni. Egy bentlakásos debreceni iskolában két hónap alatt. Nagyon erős, alapos elméleti képzés volt, de a gyakorlati tudás amit ott szereztünk a nulla felé konvergált. Na de az abban az időben nem volt baj. Miért? Mert állami vállalatok végezték a földmunkákat és minden földmunkagép állami tulajdonú vállalaté volt. Elkezdtem dolgozni egy mélyépítő cégnél és ők beiskoláztak a tanfolyamra majd az elvégzése után kihelyeztek gyakornoknak egy tapasztalt gépkezelő mellé és ő hosszú hónapok alatt megtanított a szakmára. Érdekességként mondom hogy abban az időben kevés cég kapott engedélyt nyugati munkagépek vásárlására. Ahol dolgoztam az egy ilyen vállalat volt. A JCB munkagépek első és legnagyobb magyarországi vevője. Mikor különbözeti vizsgára vissza kellett menni a debreceni iskolába akkor az engem vizsgáztató tanár megkérdezte hogy milyen színe van a JCB-nek mert ő még nem látott olyat. Ő vizsgáztatott engem.

Szóval lényeg az hogy abban az időben még volt lehetőség gyakorlatot szerezni. Ma minden földmunkával foglalkozó cég magánvállalat. A tulajdonos fiatal terhelhető húsz éves szakembereket keres lehetőleg harminc év gyakorlattal. 

Kérem szépen a nehézgépkezelés egy fokozottan balesetveszélyes nagy figyelmet igénylő munka. Mint ahogy a traktoros szakma is. Képzeljük el a növénytermesztő gépészt mikor talajmunkát végez. Rájön a szükség és menet közben kiáll az ajtóba vizelni. Kiesik és beszántja vagy tárcsával beledolgozza a földbe saját magát. Ilyen már megtörtént. Ezért kell szakmunkás iskolában három évig tanulni. Na de most viccen kívül, elhiszem hogy egy duplakerekű traktorral valami széles munkaeszközzel közlekedni vagy kombájnal kimenni a földekre nem egyszerű, de maga a munkavégzés helye mégsem egy zsúfolt építési munkaterület.  

A gépkezelő mit csinál? Építkezésen emberek között légvezetékekkel a feje fölött, közműcsövekkel a föld alatt végez talajmunkát és daruzást. Itt a daruzásnál ragadjunk le egy kicsit. Ma már az építkezéseken az anyagmozgatást egyre inkább a munkagépek végzik. Csakhogy ezeket nem erre tervezték. Más a stabilitásuk, a kiegyensúlyozásuk, más a műveletek adagolhatósága és hiányoznak belőlük a darukat túlterhelés ellen védő biztonsági berendezések. Mindemellett elvárják hogy felemelt teherrel közlekedjünk. Nem véletlenül kell daruzó vizsga az UK-ban a kategóriavizsga mellé. 

Ugyanakkor Magyarországon a himihumi tanfolyamokon papírt szerzett, gyakorlat nélküli emberek JOGOSULTAK munkagéppel bárhol bármilyen körülmények között dolgozni. Hiszen garantálják a sikeres vizsgát. Magyarországon csak az nem szerez gépkezelő jogosítványt aki nem akar. 

Beütöttem a google-ba hogy nehézgépkezelő tanfolyam. Olyan oldalak jöttek fel hogy betegre röhögtem volna magam ha mindez nem lenne véresen komoly. 

Egy gyöngyszem:

"Elméleti tanfolyam online, otthonról, gyakorlati tanfolyam rugalmasan, vizsgagaranciával. 99,9%-ban sikeres vizsgák. Hatalmas Referenciák. Vidékről is nagyon megéri."

Mi vaaan? VIZSGAGARANCIÁVAL??? 99,9% sikeres vizsga??? Eszemfaszom megáll. Létezik ilyen? Mi folyik ott? Ugye tudjátok mit jelent ez? Garantáljuk a sikeres vizsgát mert kilóra megvettük a vizsgabiztost.  Valakinek a tudására garanciát vállalni? A sajátomra sem tenném. 

   -----------------------------------------------------------------------------------------------                                                         

                                                   MI A HELYZET AZ UK-BAN?

Itt a munkagép kezelés a legveszélyesebb szakmák közé tartozik. A mindig mindenhol elfogadott dokumentum a CPCS kártya. Olyan mint a magyar autóvezetői jogosítvány, a hátlapján fel vannak tüntetve azok a kategóriák amikből vizsgáztál. 2014-től elfogadják az EU által bevezetett NPORS kártyákat is de messze nem olyan széles körben mint a saját CPCS kártyájukat. A kártya megszerzéséhez alapfeltétel egy általános munkavédelmi vizsga elvégzése. Ez a CSCS vizsga, enélkül ember munkaterületre nem léphet be. 

A képzés, vagy  tanfolyam megléte vagy hiánya senkit nem érdekel. Egy a lényeg. a VIZSGA sikeres legyen. Hogy az ehhez való gyakorlatot hol szerzed meg a lőtéri kutyát nem érdekli. Ha migráns vagy a saját hazádban is megszerezhetted a gyakorlatot, mint én. Esetleg egy farmon ahol van munkagép. Egy építkezésen ahol néha lehetőséged volt gyakorolni. Vagy egy vizsgaközpontban ahol gyakorlati órákat vettél néhány ezer fontért. 

A legfontosabb és leglényegesebb dolog hogy a vizsgán meghatározott feladatot kell elvégezned és ebből nem engednek semennyit. TUDNOD kell bizonyos szinten géppel dolgozni.

Mi az a szint amit tudnod kell? Egy tízméteres árkot kiásni egy méter mélyen majd a végére egy akna kiszélesített helyét ásni és ezt betemetni. Ez körülbelül az a szint gépkezelésben mintha egy zeneiskolában az lenne a vizsgafeladat hogy zongorán pötyögd el a Für Elise-t úgy hogy az felismerhető legyen. Nem nagy dolog de a feladat igényel bizonyos alapfokú gépkezelői tudást. 

Természetesen elméleti vizsga is van. Hetven kérdés amik egy, kettő vagy három pontot érnek. Összesen szerezhető pontszám 150. Hibázni lehet de egy bizonyos pontszámot el kell érni. Az elméleti vizsgát hangrögzítővel felveszik.

Sikeres vizsga esetén kapsz egy piros CPCS kártyát amire az van ráírva hogy KÉPZETT gépkezelő vagy. Ez két évig érvényes és daruzási feladatot nem végezhetsz. A piros kártya azt jelenti hogy a gép kezelésére ki lettél képezve de az építőipart és a munkafolyamatokat nem ismered.  Két év múlva újabb vizsgát kell tenned a kék kártyáért. Ez szintén magas fokú elméleti és gyakorlati vizsga. Ekkor vizsgázhatsz a daruzó kategóriáért is. A kék kártyán már az a szöveg van hogy HOZZÁÉRTŐ gépkezelő lettél. Ismered az építőipar munkafolyamatait és daruzhatsz is. A kék kártya megszerzésének legelső feltétele hogy megint elvégzed az alap munkavédelmi CSCS vizsgát. 

Mint mondtam a munkagépkezelés fokozottan balesetveszélyes szakma ezért a kék kártya érvényessége csak öt évre szól. Akkor megint kell csinálni egy CSCS vizsgát és egy kék kártya megújító elméleti tesztet is. Valamint igazolnod kell hogy mind munkagép földmunkával mind munkagép daruzással dolgoztál 300órát. Ehhez a művezetőktől kell kérni igazolást. Az új kártya megint öt évig lesz érvényes.

Néhány gépkezelő barátommal nemrég Wales-ben voltunk gumikerekes forgókotróról vizsgázni. Csak gyakorlati vizsgát kellett tenni. Feltétel természetesen két évnél nem régebbi CSCS vizsga megléte. Egész nap négyen vizsgáztunk. Meghatározott feladatot kellett végrehajtani egy 13tonnás gumikerekes forgókotróval. Kilenckor kezdődött a vizsga és este hétkor lett vége. Négy ember tíz órán át vizsgázott. Minden vizsga fel lett véve mikro SD kártyára. Gyakorlott gépkezelők vagyunk. Nem okoz gondot lánctalpasról gumikerekesre váltani. Mégsem volt engedmény. Csapjuk össze aztán menjünk haza. Markolj kettőt a levegőbe elég az. Nem. Négy ember tíz óra alatt. 

Munkaterületeken a munkagép csak úgynevezett banksman felügyelete alatt dolgozhat. Ez az az erre kiképzett vizsgázott személy aki a gép körül figyeli a gyalogos és teherforgalmat és a gépkezelővel kézjelekkel állandó kapcsolatban van és jelez ha például gyalogos közelben elhaladása esetén meg kell állni a munkával. Figyel a daruzó eszközök bevizsgálásának érvényességére, a védőkorlátok elszedésére és visszahelyezésére ha a gép közlekedik, figyel mindenre ami a gép körül történik.

Összegezve, az UK-ban nagyon veszélyes üzem a gépkezelés és a gép kezelésének tudása nélkül nem lehet jogosítványt szerezni. A CPCS kártya megléte garancia arra hogy ki tud ásni egy árkot, az akna helyét ki tudja alakítani és mindezt képes betemetni. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                       ÚTTALAN UTAKON 

Magyarországon rájöttek arra hogy nem jól van ez így, és komolyabb szakmává kell fejleszteni a nehézgépkezelést. 

Milyen utak közül lehetett volna választani? 

Az egyik hogy létrehoznak hároméves szakmunkás iskolákat és felemelik a traktoros, ács, kőműves szintjére.  Na de mi legyen azokkal akik idősebb korban átképzéssel akarnak gépkezelők lenni? Meghagyni a jelenlegi tanfolyamos rendszert VIZSGAGARANCIÁVAL nulla gyakorlati tudással? Ott lennénk ahol a part szakad. 

Kövessük az angol módszert és csak a vizsgán követelni meg a tudást? Meg lehetne csinálni ha minden vizsgát videofelvétellel dokumentálnának és az bármikor visszanézhető lenne. Persze a magyar van annyira leleményes hogy kitalálná hogy lehet kijátszani a rendszert. 

A helyes út az lenne ha szakmunkás iskolákat csinálnának és a fiatalok képzése mellett csakis ők lennének jogosultak tanfolyamok szervezésére. Nekik van eszközük és szaktanár hátterük az oktatáshoz. Meghatározott vizsgafeladatok előírásával és azok képi rögzítésével talán rendet lehetne vágni a káoszban.

Mit tett a magyar kormány? Semmissé tette az ÖSSZES építőgépkezelői jogosítványt és előírt egy másik tanfolyamot. OKJ képzés és vizsga kell a jogosítvány megszerzéséhez. Nesze semmi fogd meg jól.  Az OKJ képzéstől majd gyakorlottabbak lesznek a tanulók? Az a cég amelyik vizsgagaranciát kínál meg 99,9%-os vizsgahatékonysággal dolgozik, szintén végez OKJ oktatást. Mi a plusz? Szigorúbb a vizsga? Lófaszt...

Ha én most hazamennék OKJ-s tanfolyamot kéne végeznem. Negyven év gyakorlattal két ország építőiparának az ismeretével. Most mondhatnátok hogy de hát itt is ötévente megújító vizsgát kell tenni. Igen. Csakhogy annak a költsége a CSCS és a megújító teszt díja, ami maximum 25 font. Kevesebb mint két órai nettó órabér. A kártyát ingyen cserélik. Magyarországon mennyi az OKJ tanfolyam ára? Egyheti bér körül? Az OKJ tanfolyam, egy költségvetési bevételt generáló semmire sem jó parasztvakítás. Egyébként meg mélységesen tisztességtelen. Olyan mintha holnaptól minden autóvezetőt új tanfolyam és vizsga elvégzésére köteleznének. 

Rengeteg cég van amelyik targoncakezelő, földmunkagép kezelő, emelőgép kezelő tanfolyamokat szervez. Mik az alapfeltételek? Legyen tanterem az elméleti oktatáshoz. Legyen gép és terület a gyakorlati órákhoz. Na ez utóbbi a probléma. Saját gépük van vagy csak a tanfolyam gyakorlati oktatásának idejére bérlik? Egyik sem olcsó. Ebből adódik a probléma. Milyen gyorsan zavarják le a tanfolyamot, hány óra gyakorlat jut fejenként a tanulókra? A vizsgafeltételeket ismerve az is elég ha fényképen lát gépet a delikvens. 

Pedig van megoldás, persze az is pénzbe kerül. Ma már kiváló szimulátorokat lehet venni ebben a témában.

 Szerintem 30óra szimulátoros oktatás és 5 óra munkagépen történő gyakorlás elég lenne egy angol szintű vizsga elvégzéséhez. Na de kinek lenne ez érdeke? Hiszen a vizsgakövetelmény nulla. Az állam odáig jutott a témában hogy megsarcolja a már gyakorlattal rendelkező, és a leendő gépkezelőket, de az oktatás, főleg a vizsga színvonalát semennyit nem emelte. 

Emberéletekkel játszanak. Állami pénzen a munkaügyi hivatalok beiskoláznak embereket, akik nagy reményekkel vállalják az átképzést aztán a legalapvetőbb gyakorlati tudás híján munkát nem találnak, és a végén csalódottan elmennek dolgozni valami szalag mellé. Ha pedig találnak munkát akkor a velük dolgozó, körülöttük lévő emberek vannak potenciális veszélyben. 

Szóval el kéne ezen egy kicsit gondolkodni. 

93 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr4715970070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.06.27. 15:29:10

Én pont így szereztem jogosítványt.

Kubában szereztem 1986-ban. Ott úgy van, hogy nincsenek autósiskolák egyáltalán.

Jelentkezel a rendőrségen, hogy jogosítványt akarsz. Ezután el kell menni orvosi vizsgálatra, mely kb. abból áll, hogy egy orvos megkérdezi "egészéges vagy?", majd ad egy pecsétes papírt.

Aztán van egy írásbeli teszt 20 kérdéssel, feleletválasztással.

Majd a gyakorlati vizsga. Nekem az volt a feladat, hogy egy üres parkolóban mnejen 40 méter, majd forduljak meg és menjek vissza.

Mondanom sem kell, aztán tanultam meg ténylegesen is autót vezetni, már az éles gyakorlat során.

Pipas 2020.06.28. 10:29:42

"A traktorosnak tisztában kell lenni a traktor működésével, vezetésével, kezelésével, karbantartásával"

Miért kellene már tisztában lenni a karbantartással például? Vagy a működésével? Az, aki tisztában van a traktor karbantartásával, az nem fog egész nap szántani, miért is tenné?

"a hozzá tartozó munkagép csatolmányok beállításaival és a velük való munkavégzéssel."

A traktorhoz sok dolgot lehet csatolni, például markológépet meg árokásó gépet meg a fene tudja mit nem. Miért kellene tisztában lenned az X gép kezelésével, ha egyszer soha nem is fogsz olyan gépet használni?

Pipas 2020.06.28. 10:33:32

"A helyes út az lenne ha szakmunkás iskolákat csinálnának és a fiatalok képzése mellett csakis ők lennének jogosultak tanfolyamok szervezésére. Nekik van eszközük és szaktanár hátterük az oktatáshoz. "

Vagyis központosítani és egységesíteni kellene az oktatást? Ellehetetleníteni az oktatást végző cégeket? Egységes tananyagot csinálni?

Mond csak, nem zavar, hogy évek óta megy a hörgés, hogy ilyet nem szabadna csinálni?

BOAR 2020.06.28. 10:41:08

"Más a stabilitásuk, a kiegyensúlyozásuk, más a műveletek adagolhatósága és hiányoznak belőlük a darukat túlterhelés ellen védő biztonsági berendezések"
Tévedés. Simán letilt a homlokrakodó ha túl nagy a súly/kinyúlás.
Amúgy meg ezeknek a modern gépeknek a javítása(de még a normál karbantartása is)egy külön szakma. Más se hiányzik, mint hogy az mtz80-on szocializálódott traktoros belepiszkáljon.
Amit a vizsgarendszerről ír, az sajnos igaz. Amikor az embereimet be kellett iskolázni, elmentem velük én is a targoncás és a homlokrakodó kezelő tanfolyamra. Levizsgáztam. Az orvosim ugyan lejárt, de ha megújítom, simán beülhetek ezekbe a gépekbe...aztán fusson, ki merre lát... :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:00:34

@Pipas: Ok. Tehát teszerinted a traktoros feladata a széátá-vetés. Akkor mi a tökömmel telik el három év szakmunkásképzés?
A karbantartás a gépkezelő feladata. Mindig így volt. Ki a faszom zsírozza le ha nem a kezelője?

Minden, mégegyszer mondom MINDEN csatolmány beállításával kezelésével tisztában kell lenni a traktorvezetőnek. Honnan tudná például hogy milyen sebességfokozattal kell húzni a különböző csatolmányokat? Merthogy más sebességgel szánt és más sebességgel tárcsázik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:05:35

@BOAR: Tévedés. A munkagépeknél a súlyhatáron túli emelésnél NEM súlyhatároló tilt le hanem a hidraulika rendszer biztonsági szelepe nyit. Mi a különbség? A daru túlterhelésgátlója megakadályozza a borulást mert úgy van beszabályozva hogy minél nagyobb kigémelés esetén mindig kisebb súlyt enged emelni addig a munkagépeknél nincs ilyen és bármikor felborítható egy munkagép túl nagy súly emelésekor.

arthurthedent 2020.06.28. 11:30:30

@diggerdriver: "Minden, mégegyszer mondom MINDEN csatolmány beállításával kezelésével tisztában kell lenni a traktorvezetőnek."

Miért kellene tudnia, hogy a gyapotszedő gépnek milyen beállításai vannak? Vagy a komlóaratógépnek, ha egyszer a környéken sincs komló?

"Honnan tudná például hogy milyen sebességfokozattal kell húzni a különböző csatolmányokat?"

Majd ha gyapot lesz, akkor kiképzik, nem? Meg ráírják a cuccosra, hogy "max sebesség 15km/h". Nem ördöngössége ez szerintem, hogy három éven keresztül kelljen tanulni.

consul 2020.06.28. 11:36:13

@diggerdriver: Az én homlokrakodóm letilt. Sípol és egy biztonsági gomb egyidejű benyomásával kell visszahúznom az egyensúlyi állapot felé.

consul 2020.06.28. 11:38:07

Mindezek ellenére mégsincs nagyságrendekkel több baleset Magyarországon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:39:30

@arthurthedent:
Hubazmeg...
Sőt, a gumipitypangszedő gép beállítását is tudnia kell még éjszaka álmából felébresztve is is:)))))))))))))))))

Meg tudnád mondani hogy például az MTZ 50-es hányadik sebességfokozatban megy 15km/órás sebességgel a kilencből? A John Deer? A Kirovec? A Fendt? a New Holland?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:42:15

@consul: Akkor minden rendben van, így kell csinálni továbbra is.
Teljesen jó a rendszer.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:45:41

@consul: Végülis nézni kell a baleseti statisztikát és ha nem emelkedik a balesetek száma akkor akár a vizsgarendszert is el kell törölni és minden 8általánost elvégzett embernek alapból kell adni egy nehézgépkezelő jogosítványt hiszen mindegy hogy megkapja semmiért vagy egy semmi vizsgáért.

Belzebubo 2020.06.28. 11:49:20

@vesszen a liberalizmus!: a szokásos bigott félreértés, amikor a Vezért összetéveszti Mo-val

arthurthedent 2020.06.28. 11:50:01

@diggerdriver: "Meg tudnád mondani hogy például az MTZ 50-es hányadik sebességfokozatban megy 15km/órás sebességgel a kilencből?"

Mármint az a traktor, amelyiknél négybe szoktak indulni? :D Nem tök mindegy?

"Akkor minden rendben van, így kell csinálni továbbra is.
Teljesen jó a rendszer."

Én pl. nem állítom, hogy jó a rendszer, csak azt, hogy három év alatt programozó matematikusokat meg villamos üzemmérnököket képeznek, kicsit túlzónak tartom a három évet a traktorosképzsére.

30 óra repüléssel pilótaképzést végezhetsz pár hónap alatt. Akkor?

Hókirályfi 2020.06.28. 11:50:17

@vesszen a liberalizmus!: "Csak kritizálni kell Magyarországot" Én úgy vettem észre, hogy nem Magyarországot kritizálta a blogíró, hanem az éppen hatályban lévő képzési gyakorlat egyes részeit tűzte tollhegyre. A "virágzik a kikerics, megírom" stílusú blogok rajongói meg inkább a habonymédia tájékán nézelődjenek...:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 11:54:28

@arthurthedent: Na. Teljesen egyetértünk. Mit írtam? Képezzünk tanfolyammal agysebészeket.

Hókirályfi 2020.06.28. 11:56:04

@Pipas: "Miért kellene tisztában lenned az X gép kezelésével ?" Azért, mert a traktoros nem úrvezető, akinek csak be kell ülnie az autóba, amit a segge alá raknak és nyomni a gázt. Többnyire mezőgazdasági munkát végez, ő állítja be az ekét, a vetőgépet amit húz, ha kint a területen meghibásodik, akkor nem a sárga angyalt várja, hanem megjavítja...

Hókirályfi 2020.06.28. 11:59:07

@diggerdriver: Ahogy a nyelvvizsga követelmény eltörölték, ezt is simán megtehetnék....:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 12:16:41

@vesszen a liberalizmus!:
Menj a picsába libsibolsi...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 13:33:30

@consul: Az más műfaj. Az emelőgép főképp. Nem az a fő profilja hanem a targoncázás vagyis az anyagmozgatás. A homlokrakodó olyan mellékszerelvény rajta mint a forgókotrón a targoncavilla. A forgókotrókon nincs túlterhelésgátló. Csak nyomásszabályozó.

peter3374 2020.06.28. 13:39:45

@arthurthedent: azert lenne mit oktatni 3 even keresztul, egy jo traktorosnak eleg sok mindent kene tudnia, nyilvan nem lehet minden munkaeszkozre kioktatni, de a jelenleg hasznaltak alapjaira ki kene, de a szakmunkaskepzes is egy nagy nulla.
Egy trakrorosnak nem az a dolga, hogy beuljon es nyomja a gazt, hanem tudja beallitani a munkaeszkozt, tudja, hogy melyik munkfazisban egy adott eszkozzel milyen melysegben, sebessegben kell dolgozni.
20-100 millios gepekkel dolgoznak es a nem megfelelo munka szinten eleg nagy kart tud okozni. Egy eket beallitani nem egyszeru feladat, egy rosszul beallitottal is lehet dolgozni, de ha 10-20%-kal tobbet fogyaszt a gep az is jelentos osszeg a vegen.
Egy kombajn jo beallitasa sem egyszeru, nem veletlenul keres egy jo kombajnos netto 400 felett szezonban.

peter3374 2020.06.28. 13:50:36

Nekem is megvam a homlokrakodo vizsgam, ami jo homlokrakodora, teleszkoposra, uszokotrora, szemettomoritore, valami wc szallitora, es meg egy csomo dologra amihez koze sincs, meg vizagyura is ervenyes.... :)

élhetetlen 2020.06.28. 14:44:36

@arthurthedent: A példáid. A villamos üzemmérnököt sem egy feladatra „tanítják be”, olyan mélységű általános képzést kap, hogy, ha fejlesztő lesz, ott is megállja a helyét, ha PC támogató, akkor ott is (azért ezeket írom, mert számítástechnika szakos villamos üzemmérnök voltam), de egy épület villamos vezeték rendszerének a megtervezéséhez is megkaptuk az alapokat. A nehézgépeket ugyanúgy ismerni kell, elméleti szinten is, gyakorlatban is, azért, hogy, ha egy ismeretlen kerül a keze alá, azt is tudja értelmezni. És még. Egy burkolónak is sokkal alaposabb képzés kéne, komolyabb kémiai ismeretek, anyagismeret. Nem elég, hogy ez a ragasztó, a lap aljára kell kenni, itt egy vízszintező. és egy függő ón, aztán ragassz. Neki kéne látnia, hogy hol kell burkolás előtt szigetelni, akkor nem lenne az, mint a Várkert Bazárnál, hogy mállik le a vakolat, potyog a díszburkolat, mert hát eső van időnként, és beázik, erről nem tehetünk. (vagy a Szépművészeti román terme, ami egy évvel az átadás után ázott be). Ehhez kéne a szakértelem, ahhoz meg az alaposabb képzés. (A kőműveseknek, ácsoknak, asztalosoknak meg nagyon kéne az ábrázoló geometria oktatása).
„30 óra repüléssel pilótaképzést végezhetsz pár hónap alatt”. Erről beszél @diggerdriver: , azaz nem harminc óra elmélettel, nulla gyakorlattal adják ki a pilóta igazolványt, hanem, mint írtad, harminc óra gyakorlat után. Ez kéne a nehézgépkezelői vizsgához is.

odamondó 2020.06.28. 14:45:17

Amúgy miért érdekel mi történik Magyarországon? Régen minden jobb volt amúgy is, mert az én szakmámban is szakikat képeztek ma meg minél előbb dolgozzon.

De az mese, hogy a traktorosnak tudnia kell mindent. Apámon keresztül a 80as évek végén sok időt töltöttem a TSZben és a traktoros a kormány forgatásához értett. A fater aki agrármérnök ő allította be a gépeket. A külön szerelő meg javította őket ha valami baj volt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 15:00:32

@élhetetlen: Így van. Tudod a probléma ott van hogy legalább a gyakorlattal az alapokat megtanítsák. Ha egy zeneiskolából kijössz úgy hogy a vizsgán elpötyögted a Für Elise-t az már valami alap. Viszont akikről én beszélek azok úgy vizsgáztak le SIKERESEN hogy a boci boci tarkát SEM tudják.

élhetetlen 2020.06.28. 15:31:35

@diggerdriver: Értettem, ezért írtam amit írtam, csak én az elméleti képzést is hiányolom. Magyarul a képzés alatt szinte semmit nem kapnak.

élhetetlen 2020.06.28. 15:59:46

@odamondó: Más viszonyok. Egy TSZ-nek volt egy gépállomása, és a faluban levő összes gépet ők tartották karban. „De az mese, hogy a traktorosnak tudnia kell mindent”. Abban nem vagyok biztos, hogy, hogyha beakadt egy gép, akkor a papád rohant 5-15 km-re azonnal javítani. Ez meg csak feltételezés részemről, hogy, ha van egy kisebb gazdaság, két három géppel, az nem tart fenn egy szerelőgárdát, és egy agrármérnököt, hogy úgy működhessen, mint egy TSZ. Aratás, megpusztul a kombájn. Szerelőt hívnak, három nap múlva tud jönni. Akkor megállapítja, hogy adott alkatrészt cserélni kell, majd jön. Ha a gépvezető már meg tudja mondani, hogy melyik alkatrész adta meg magát, a fele időt megspórolták.
Más. Egy kamionosnak is csak vezetni kell tudni, ugye? Aztán, ha lezárják a Kárpátokat télen, akár több hétre, és fenn marad, és elmegy a fűtése, mentés nem tud felmenni, akkor mi a jobb? Ha meg tudja bütykölni, mert ismeri, vagy, ha megfagy? Erre jó a minél több ismeret.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 16:16:35

@élhetetlen: Magyarországon nincs nehézgépkezelést oktató elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó könyv. Én most írok egyet már félig kész. Negyven év tapasztalata lesz benne.

élhetetlen 2020.06.28. 16:42:43

@diggerdriver: Ajaj! Szándékod tiszteletre méltó, remélem van pénzed a magán kiadásra, és a reklámozásra. Mert azt sajnos egy percig sem hiszem, hogy az állam ezt beépíti a szakmunkás oktatásba, még azt sem hiszem, hogy a tanfolyamot tartó haverokkal elolvastatja. Nem pesszimista vagyok, csak látom a realitásokat. De legyen szerencséd, sok sikert!

peter3374 2020.06.28. 16:51:42

@diggerdriver: roppant nehez volt, felemelni a kanalat elore menni letenni, kiszallni..... egy vicc volt.....

BOAR 2020.06.28. 16:53:51

@diggerdriver: Alapvetően kurvára mindegy, mi módon tilt le ha letilt. Márpedig letilt, akkor is, ha neked erről nem szóltak. Ez nem vélemény hanem tény.
Tök jó, hogy Te egy élet munkájával tanultál meg árkot ásni de attól még nem kellene úgy beszélni erről a szakmáról mint az agysebészetről

peter3374 2020.06.28. 16:55:57

@odamondó: az a vilag elmult, hogy 15-en lebzseljenek egy munkahelyen, a traktorosok sajat erdeke is, hogy ertsenek hozza, egy semmihez nem erto kormanytekergetohoz kepest aki le tud venni egy csapagyat, hegeszteni, nem profin, csak egy kicsit, rendesen onalloan beallitani a gepeket, ra lehet bizni mindent az a ket-haromszorosat keresi..

odamondó 2020.06.28. 17:51:17

@peter3374: az a világ elmúlt mégis a diggerdriver azon pörög, hogy bezzeg régen értettek mindenhez. Erre írtam a TSZ-es példát mert az már bezzeg régen volt mégsem értettek mindenhez.
@élhetetlen: régen lebzselés volt rohadtul nem számított. Mindenre volt ember. Ma több dologhoz kell érteni mégis úgy tűnik ma nincs oktatás. Vagy ez valójában úgy van, hogy vannak szorgalmas emberek akiknek amúgy is tanulnak meg vannak a semmirekellők akiknek meg taníthatsz bármit...

BOAR 2020.06.28. 18:01:58

Egy új, modern géphez hozzá sem nyúlhat a "traktoros". Leáll, jó esetben kiír egy hibakódot és a szervizes az alapján meg tudja mondani, melyik szenzor csavarját kell meghúzni stb. vagy ha nem, úgy készül alkatrésszel. Aztán megjön, azzal kezd, hogy rádugja a laptopot a gépre. Ez nem az a meló amit a traktorosnak tudni kellene. Amúgy meg minden gép más egy kicsit, ahhoz mindenesetre éppen eléggé, hogy ne férjen bele a tananyagba az összes típus javítása.

Örömhernyó 2020.06.28. 18:06:28

Semmi veszélye nincs annak, hogy ilyen kikönnyített tanfolyamokon papírt szerző emberek munkagépet kezelnek majd. Hisz úgyse alkalmazza őket senki.
Ez minden gyorstalpalón végzett emberrel így van. Szakács, cukrász, kárpitos, asztalos, ács, hegesztő stb. ezekből van sok OKJ-s tanfolyam, de aki ezeket végzi el, sehol nem fog munkát kapni. Mert mindenki tudja, hogy ezek az emberek nem állnak azon a szinten, mint egy szakmunkásképzőt végzett embert. Programozó gyorstalpalók is vannak millió forintokért, de aki ott véget, az még juniornak se mehet el egy szoftverfejlesztő céghez.
Ez az egész egy üzlet, elhitetik, hogy az aktuális slágerszakmákat ilyen tanfolyamon megtanulhatja bárki.
Nyilván a hegesztés, szobafestés és gépkezelés se egy túl bonyolult szakma, felesleges 3 évig oktatni. Ami viszont elengedhetetlen, az a gyakorlat. Az pedig a drága része a képzésnek, tehát azt spórolják meg a képző intézmények.
Látott valaki olyan éttermet, ahol OKJ-s tanfolyamot végzett szakács dolgozik? Én nem.
Ismertem olyat, aki ács szakmát szerzett OKJ-s tanfolyamon. Esélye se volt ácsként munkát kapni. Az egész arról szól, hogy az állami támogatást behúzzák ezek az iskolák, kevés résztvevőnek vannak illúziói.

Ja, a B kategóriás jogsimat a vizsgabiztos lefizetésével szereztem. Mert vezetni tudtam ugyan, de abban a városban senkit se engedett át a Gy. Gy. monogrammú vizsgabiztos, aki nem tejelt. Ez a magyar valóság. Azóta külföldön szereztem nagymotoros jogsit is, itt elképzelhetetlen a korrupció, de nem is a vizsgázó szopatására, lehúzására van felépítve a rendszer, mint Magyarországon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 18:08:10

@odamondó: Jóbarát, hol írtam azt hogy régen értettek mindenhez? Ugyanolyan szar semmi vizsga volt akkor is leírtam hogy gyakorlati képzés nulla volt.
A rendszer felépítése volt más. Kedvezett a gyakorlat mihamarabbi megszerzésének.
Nyilván mikor változott a rendszer változtatni kellett volna legalább a vizsgafeltételeken. Ez nem történt meg és most akik papírhoz jutnak nem tudnak gyakorlathoz jutni. Ez nem az előző rendszer dicsérete a hanem a mostani bírálata. Ne keverd a szezont a fazonnal.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 18:13:53

@BOAR: így van, csak egyet felejtesz el. Ugyan javítás szempontjából valóban kevesebb dolga van a kezelőnek csak régen ha valaki tudott egy típusú traktort kezelni akkor otthon volt mindben. Kezelés szempontjából nem különbözött az MTZ a Zetor a Rába.
Most ülj be egy John Deere után egy Fendt-be. Két külön világ. MEG KELL TANULNI.
A munkagépek kezelését beállítását pedig nem a laptopos szervizes végzi. Egyik oldalon kevesebb a tennivaló, a másik oldalon több.

Örömhernyó 2020.06.28. 18:14:43

@BOAR: Eleve sima autós jogsinál is teljesen felesleges ma már a biztonságos üzemeltetés vizsga (műszaki rész), mert egy mai autóba belepiszkálni nem ajánlatos a parasztnak, egy sok tízmiliós gépbe meg aztán végképp ne nyúlkáljon a kezelő, aki egy régi belarusz traktoron tanulta a szakmát.

Én anno B kategóriás jogsihoz a biztonságos üzemeltetés vizsgát egy már akkor is őskövüket Skodán tettem le. Már akkor is meg lett mondva nekünk, hogy a valóságban az autók bonyolultabbak ennél, nem kellene baszogatni őket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 18:18:29

@Örömhernyó: Nem túl bonyolult szakma?
Most bemutatom a szakmának egy ezredrészét kitevő szegmensét.
El lehet dönteni hogy mennyire bonyolult.

diggerdriver.blog.hu/2017/11/15/kibaszas_968

BiG74 Bodri 2020.06.28. 18:41:11

Abszolút egyetértek a post tartalmával.
Hozzátenném, hogy egyetlen géphez sem nyúlkálunk, ha nem értünk hozzá. Viszont ha igen, akkor csak könnyebbség, hogy egy modern diagnosztika behatárolja, hogy mi a gond.
A nagy magyar valóság az ilyen semmit nem érő tanfolyamok engedélyezése, és mondhatom nyugodtan, hiszen pont a poszt írója mutatta meg, hogy lehet másképp is.

Nekem is van kedvencem. Saját szakmámban igen okos főnököm beültetett vezető képző tanfolyamra. Ezt azoknak találták ki, akik úgy töltöttek be pozíciókat, hogy az előírt iskolai végzettséggel nem rendelkeztek. Nekem két szakirányú diplomával kellet végigszenvednem eszeveszett barom előadásokat. A végén pedig egyenjogúsítva lettünk, én a főiskolai, egyetemi éveimmel, ők az egyéves tanfolyamukkal.

peter3374 2020.06.28. 19:06:51

@diggerdriver: ez igy van.... az alap mezogazdasagi tudashoz kene egy rendes iskola, ahol megutatjak es megtanuljak, hogy egy eszkoz az micsoda, egy munkafolyamat micsoda, pl. Adandon mar megszunt a kepzes, de a vegen ott mar alapitvanyi penzbol vettek elethu jatekokat, hogy legalabb azon meg tudjak mutatni, hogy hogyan nez ki egy balazo.... jottek hozzank szakkozepes gyerekek, lovesuk sem.volt semmirol, nulla a tudasuk, de ez van minden teruleten jelenleg, johetek ezek a mai fiatalok szoveggel, de most tenyleg van ertelme, dolgozni nem akarnak, tanulni nem akarnak, epitoiparit elkezdik mondjuk 30-an, a komolytalan oktatas vegere maradnak 6-an, abbol ketto az aki onallo munkavegzesre majd alkalmas lesz, pedig jelenleg az a jol dolgozo burkolo, festo aki nem keres meg 500.000-et egy honapban az ritka, egy segedmunkas napi 10 videken, 15.000 Pesten, burkolo, festo napi 30.000 minimum.
Ugyanez a helyzet a gepesz szakmakban, 10-bol 9 esztergalyos tanulo leszarja az egeszet, tanulni sem akar.
A slager, hogy majd elmegyunk kulfoldre... Ja mert ott nulla nyelv tudassal is kolbaszbol van a kerites.... Mert termeszetesen nyelvet sem akarnak tanulni... Egy szakmunkasnak nyolc evig tanitanak nyelvet, egy betut sem tudnak.

peter3374 2020.06.28. 19:09:47

Fotozni sem lehet vegzettseg nelkul, komolyabb okj tanfolyam kell hozza, sot most mar tobb eves iskola mint nehezgep, toronydaru kezelonek, azt meg lehet csinalni ket alkmas megjelenessel, egyszer beiratkozni es fizetni es egyszer vizsgazni, de fotozashoz tobbszaz orat kell ott ulni....

peter3374 2020.06.28. 19:16:17

Kivancsi lennek az Angol arakra, hatha Digger tudja....
Magyarorszagon egy festo 3-5 font/nm, burkolas 7-15 font/nm, egy termesko kerites, ket oldalt ko burkolat, kozepen beton az olyan 80-100 font/nm, ezek a tenyleg jo szakemberek arai, persze van sok olcsobb is, de azok olyan munkat is vegeznek.

peter3374 2020.06.28. 19:18:34

Egy homlokrako, arokaso gep az olyan 30 font/oraert dolgozik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 19:21:44

@peter3374: Itt nincsenek nm árak. Órabérek vannak. Egy jó szakembernek az órabére 16-20font közötti. Ez bruttó. Magánvállalkozóként ezt 20% levonás terheli amiből adóelszámoláskor 2-4%ot visszakap.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 19:24:05

@peter3374: Ez nagyságtól függ. Az építőiparban 400kilogrammostól 60tonnásig használnak munkagépeket. Ilyet nem lehet kijelenteni hogy 30fontért dolgozik. Annál is inkább mert napidíjért adják bérbe a gépeket.

peter3374 2020.06.28. 19:31:03

@diggerdriver: ezeknek a gepeknek nem tudom a kategoriait, mondjuk egy traktor meretu 90-100 loeros Jcb 3Cx es hasonlo gep jon el olyan 12-14.000Ft/ oraert, ez nem nagy epitkezest jelent, hanem ha mondjuk kihivom par oras-par napos alkalmi munkara.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 19:33:23

@peter3374: Jaa hogy Magyarországon. Ott nem tudom az árakat. Azt hittem Angliáról beszélsz mert fontban mondtad.

peter3374 2020.06.28. 19:34:26

@diggerdriver: minden ar Magyarorszag, csak atszamoltam fontba.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.06.28. 19:35:00

@peter3374: Ez nem a csak fotózásra érvényes, hanem minden szakmára. Az európai unió kitalálta ugyanis még vagy 30 éve, hogy csak akkor lehet egy adott szakmában munkát végezni, ha megfelelő, bizonyítvánnyal igazolható végzettséggel rendelkezik az illető. Ez a 2004-es csatlakozáunkkor vált napi problémává, és az állam csak úgy tudta megoldani, ha teret adott a mindenféle magániskoláknak. Ma az OKJ-s képzés 90%-a csak puszta papírgyártás. A fényképész tananyag még ma is filmes fotózást oktat, de van benne pl. pénztárgépismeret is, mert összevonták a fényképész-eladói szakmával. De az OKJ-s papír kell ahhoz, ha valaki egyéni vállalkozóként és cégként akar legálisan fényképészeti tevékenységről számlát adni. Mi nem is folytatunk OKJ-s képzést, mert egyszerűen nem érné meg: vagy milliókat el kéne kérni érte, vagy olcsón lennénk kénytelen leadni a kötelezőket gyorstalpaló színvonalon. Marad az értelmes választás: csak a mai, modern fényképezést oktatjuk, egyéni tantervvel. Ha valakinek papír kell, az meg keressen egy olcsó OKJ-s képzést.

Az állam egyébként éppen most szünteti meg az OKJ-s képzéseket. Helyettük állami (és egyházi) iskolákban, 2-3 éves képzésekben lehet megtanulni (remélhetőleg sokkal alaposabban) a szakmákat.

peter3374 2020.06.28. 19:36:35

Csak kezdem azt erezni, hogy festo, burkolo hasonlo szakembereknel kezdjuk elerni a "nyugati" arakat...

peter3374 2020.06.28. 19:39:26

@Fotósképző: meg ha filmes fotozast oktatnanak, de amikor a legfontosabb, hogy tudjak beszelni az okereszteny sirkamrak freskoirol, az a vicces.....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 19:39:37

@peter3374: Szerintem vásárlóerőben már ott van valahol.

peter3374 2020.06.28. 20:12:37

@Fotósképző: a fotozast csak azert hoztam fel peldanak, mert arra jelenleg sokkal nehezebb vegzettseget szerezni, mint mondjuk egy 60 tonnas munkagepre vagy egy olyan teleszkopos rakodora amivel esetleg embereket emelgetnek 18m-re.....

BiG74 Bodri 2020.06.28. 20:43:10

@Fotósképző:
A múlt évben elkezdtem egy villamossággal foglalkozó okj képzést. Félév után befejeztem, mert egyértelművé vált, hogy csak papírt fogok kapni.

CyberPunK 2020.06.28. 20:46:34

@Fotósképző: "Az állam egyébként éppen most szünteti meg az OKJ-s képzéseket. Helyettük állami (és egyházi) iskolákban, 2-3 éves képzésekben lehet megtanulni (remélhetőleg sokkal alaposabban) a szakmákat"

Keverve vannak a dolgok, eddig is volt iskolarendszerű OKJ képzés, 1-2 éves képzési idővel. OKJ és OKJ között mindig is különbség volt, az első két szám jelöli azt, hogy mi is az ténylegesen.

silverrant 2020.06.28. 22:40:14

Ehhez oktatas politika kene, ami szakpolitika.
De MO.-n nincs csak es kizarolag hatalompolitika. Minden a hatalomrol szol. Semmi masrol.
Aki szakpolitikat ker szamon a NERen az nem hajlando latni a realitast.

peter3374 2020.06.28. 22:54:59

@silverrant: ez nem ilyen egyszeru, hogy fogjuk a politikara meg a ner-re.
Persze politika is, :) az epitopari kepzes nem csak a politika miatt van a beka segge alatt, a fiatalokat egesz egyszeruen olyanok amilyenek, ehhez hozzajon, hogy baromi elavult is a kepzes, igaz, hogy a modern dolgok se erdekelnek a fiatalokat. De pl. epitoipari gepek kezeleset egyaltalan nem tanitjak iskolaban, pedig ma mar alapveto resze az epitopiarnak a gepek kezelese is, nemhogy a nehezgepek kezeleset nem tanitjak, hanem meg pl. a vakologepek kezeleset sem.
Persze tudom a falazas sokkal olcsobb mint nehezgepekkel oktatni, de szerintem.olyan sincs iskolai kepzesben, hogy jogositvanyt szerezzen rakodogepre nemhogy olyan gyakorlatot ami alapjan munkat kapna.
Ma egy fiatal akkor kap eselyt, hogy gepkezelo legyen ha az egyik munkaltatoja eselyt lat benne es kolt arra, hogy gyakorlatot szerezem, pedig ez az iskola dolga lenne. Maga a gepkezeloi papir egy vicc, az meg csak pizenparezer forint kerdese, hogy ha levizsgazott akkor megkapja az unioban ervenyes jogsit is, de innen meg par ev amig hasznalhato gepkezelo lesz....

peter3374 2020.06.28. 23:08:51

Meg egy dolog eleg sok gepet es gepkezolt lattam.mar, az sem mindegy, hogy egy sok tizmillios gepet hogy hasznal, nagyon keves az a gepkezelo aki tenyleg vigyaz a gepre, aki.ugy hasznalja, hogy az a munkahelye es abban tolt el napi 8-10 orat es ha beletesz egy gepbe 10.000 orat, es a gep igenyes, szep, jo allapotu, a legtobb olyan aki par ezer munkaora alatt leamortizalja a gepet....
Egy jo gepkezelo egy vagyont meg tud takaritani a cegenek, nagyon nem mindegy ha mondjuk ezer munkaora alatt megcsinal 500 orara valo munkat es kozben par misit ra kell kolteni a gepre, vagy hatekonyan dolgozik es nem langvagoval kell kiszedni az osszes csapszeget a gepbol ha javitani kell....
Nem csak az a dolga a gepkezelonek, hogy az a kupac valami odebb legyen rakva, hanem az is, hogy kozben a gep ne pusztuljon el.....

peter3374 2020.06.28. 23:16:05

Nem tudom Angliaban hogy megy, de itt nagyreszt nincs kulon csapat arra, hogy az alap karbantartast megcsinaljak, a gepkezelonek kell zsirozni, legszurot fujatni, szolni, ha valami szorul, valami nem veszi be a zsirt, valahol szivarog a hidraulika, nagy a felelosege, hogy egy 40.000.000Ft-os gep ne menjen tonkre....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 23:19:56

@peter3374: Itt is így van. Én például szabadúszó vagyok nem tartozok sehová de 100fontért vettem elektromos zsírzót hogy tudjam zsírozni a gépet amivel éppen dolgozok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 23:21:38

@peter3374: Itt egy kicsit másképp van. A gépeket bérlik és a bérbeadó cégek 6-8ezer üzemóra után eladják a gépeket. Szinte mindig fiatal gépekkel dolgozunk.

peter3374 2020.06.28. 23:32:29

@diggerdriver: a bergep az itt is igy megy par ezer ora vagy egy ev utan hozzak az ujat, kozben a markaszerviz javitja a "ingyen"
De sajat gepnel, ha b...ik ra a gepkezelo es berohad a csapszeg esetleg letorik a munkahenger feje, akkor jon a markaszerviz akik szerzodes nelkuli sima oradijjal 17.500Ft/oraert dolgoznak, par orat pufolik utana szetvagjak az egeszet es kozlik, hogy uj munkahenger, csapszeg, vonalbafuras stb. lesz, egy ilyen moka laza masfel millio, mikozben ha jo a gepkezelo akkor egy csapszeg, persely csere megvan 40.000Ft-bol.
Egy jo gepkezelo aranyat er.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 23:35:00

@peter3374: Az arányok mások. Itt a gépek 80%-a bérgép és a gépkezelők 90%-a szabadúszó gépkezelő.

peter3374 2020.06.28. 23:44:26

@diggerdriver: a munka minosege gondolom ott sem mindegy, ha elkapkodja a munkat es egy alap asasnal beszakad az oldala a godornek es az eloirt 10m3 beton helyett belemegy 20m3 gondolom ott sem vidamak a fonokok.... Meg gondolom az sem mindegy arrafele sem, hogy elmondjak reggel a munkat es ott lehet hagyni az embert vagy ott kell allni egesz nap vele... Sokan lenezik az ilyen munkat, csak ulsz a gepben, a klimaban, hallgatod a radiot egesz nap...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 23:46:26

@peter3374: Itt ha hibázol másnap nem kell jönnöd.

peter3374 2020.06.28. 23:49:38

@diggerdriver: ez az amit nalunk mar nem lehet, mert annyira nincs ember, hogy nyelnek egy nagyot es legyint az ember, persze egy hatarig....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.28. 23:56:44

@peter3374: Meg kellett volna fizetni őket mielőtt letipliznek.

peter3374 2020.06.29. 00:18:33

@diggerdriver: lassan valtozik a helyzet... A baj az, hogy a fiatalok azt hiszik, hogy Angliaban meg nyugaton nyelvtudas es kepzettseg nelkul varja oket az arany elet keves munkaval....

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.06.29. 00:23:45

@peter3374: Nagyon nem. Ha valaki tudja hogy nem az én vagyok.

MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott) · http://bircahang.org 2020.06.29. 07:24:25

@Fotósképző:

A valós élet aztán ezeket a marhaságokat megszünteti. Szóval van az adott értelmetlen jogszabály, s senki se tartja be, sőt a hatóság se ellenőrzi soha.

Lásd fordítás-tolmácsolás, hogy a saját eredeti szakmámról beszéljek. Ki lett találva valamikor 15 éve, hogy ehhez kell papír. Elvileg van is képzés rá. Kollégáim kb. 1 %-a szerezte be a szükséges papírokat, pedig a maradék 99 % simán folytatta tevékenységét. Ugyanis se az ügyfelek, se a közvetítő cégek nem kérnek papírt, s a hatóság se ellenőriz. Hiszen semmi értelme. A fordítás-tolmácsolás olyan tevékenység, ahol kb. azonnal meg lehet állapítni ki alkalmas, nem kell papír ehhez.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2020.06.29. 07:54:27

Külföldön minden IS jobb, itthon minden IS szar, merazorbán. = Garantált index címlap.

üregi 2020.07.24. 07:43:49

Végre egy cikk a szakmából! Élvezettel olvastam!

Érdekes ország a miénk.
Egy pizzériának kell 5+1 hideg-meleg mosogató, de zéró gyakorlattal kotrózhatsz, ha leperkálod a papírért a pénzt.

Ahogy Digger is írja, a traktorista, a nehézgépkezelő, stb. egy-egy szakma, ami több, mint amennyi látszik belőle. Illenék tudni, mit és miért úgy kell csinálni, ahogyan. Ha a burkoló végez penetráns munkát, mert nem ismeri a szakmáját kellő mélységben, valószínűleg kevésbé veszélyes a környezetére nézve, mint egy kotrós, vagy egy traktoros, mégis sokkal nagyobb lekeseredettséget okoz. Ezért illene valódi oktatásban megszerezni az alapgyakorlatot minden szakma képviselőjének.
A témánál maradva, minden gép kezelőjének fontos LENNE ismernie (jobb esetben "látnia") hogy milyen erők ébrednek egy-egy folyamat során. Kevesebb baleset volna!

J.Cs 2020.10.19. 22:22:17

Üdv kolléga.

Ma már más idők járnak,a mi időnkben még lelkük volt a Szovjet gépeknek,ma meg már usb csatijuk.
Nekem annó első nap csak zsíroznom,meg néznem lehetett a komoly EO652-B vonóvedres kotrót,majd másnap megmutatta az öreg szaki,hogy is kell beindítani,no nem úri ficsúr módon,mint ő,önindítóval,hanem keményen,mint Moszkva alatt,kurblival....
Szóval fél órás,erőst barack illatú gyorstalpaló a 2 hengeres,benzines indítómotor működéséről,hogy kell megszívatni,holtpontra fordítani mielőtt rárántassz a kurblira,majd ha már beindult,akkor melyik kar a bendix,melyik a kuplung,és melyik a sebesség váltója az indítómotornak,merthogy az is volt neki,ha Vlagyivosztokban -43.6 fokban ledermedt benne az olaj,akkor előírás szerint,2,azaz kettő percig kellett 1. fokozatban forgattatni a dízelt,hogy megtörje,felhordja a motorolajat mindenhová,utána jöhetett a 2. fokozat,és miután felvette a dízel az indítómotor fordulatszámát,fél állásba kapcsolni a dekompresszort,majd miután már pöfögni kezdett a rettenet,levenni a dekompresszort,és fledübörgött maga a szocializmus,ekkor az indítómotor gyujtás kikapcs,megvárni amíg biztosan leáll az indítómotor,majd kisátálni a motortérből,és kezdődhetett a munka.
Utána oda álhattam a kotrómester mögé a fülkében,és nézhettem,hogy,hogyan dolgozik,dobálja be a kanalat,húzza ki,emeli a depó felé,majd ott kiüríti,egyszer jól meglóbálja,majd újra jól behajintotta.
Eddig nem is volt baj,de egy ilyen 30 másodperces ciklusban alig 70 dolgot lehetett elbaszni,amitől beszakadhatott a kanál,félrefuthatott a drótkötél a dobon,vagy kiugorhatott a csigákból,vagy ledobtad magad elé 2 méterre a vízbe a kanalat,ami instant zuhanyt jelentett,vagy 300 liter vízzel a fülkében,összekócolhattad a láncot,a kötéllel a kanálon,behúzhattad a vonókötél lakatját a kötél vezetőbe,tehetségesebbek az egész kötélvezetőt a dobba,vagy beakad a kanál,és belerántotta a gépet félig/egészen a vízbe...
Egy Kincskereső kisködmönt le tudnék írni a raklap műszaki színvonalú,már 87-ben 30 éves gépről,ill. annaka jól(!!!),és gazdaságos kezeléséről,mikor melyik oldalára húzott,melyikre emelt,ahhoz képest kellett beállítani a felsőváz csapágyait,a fékeket,a kuplungokat,hogy jól működjön,egyenletesen kopjon,és pénzt is keressen nekünk rettegett Iván.
No,kb ezekért a nüanszokért kellett annyi mindent tanulni akkoriban,a mai technika ennek már csak a töredékét igényli,amire meg úgyis tojnak a mai gépészek.
Egy MTZ nem véletlenül tudott 3x annyi ideig működni,mint egy mai gép fog,a rezeda szagú kis falumban van még szépen üzemelő 50 éves MTZ is,kb Magyarország összes üzemórája benne lehet,még vagy 25 évvel ezelőtt vezettem olyan Rába Steigert,amiben már akkor 60 000 feletti üzemóra volt,el lehet képzelni,hogy ha a dadogós Gézát csak úgy beleültetik,hogy eriggy Gézuka szántani,akkor mennyit élt volna a technika.
Mondjuk akkor még volt idő megtanulni az alapokat,nem hajtott a fészbúk,megjegyzem,akárki akármit mond,ment a meló akkor is,hülyeség,hogy mindenki a skulciját vakarta naphosszat,24 órát mentek a Rábák 4 kézben,egész éjjel zúgott a határ,mentek a locsoló motorok,egész éjjel,hajnaltól,késő estig nyomták a fiúk,kora tavasztól késő őszig,a vidéki szockóban nem volt semmi cicó.
Na,kb ennyi.

the thing 2020.11.05. 16:32:30

szép napot polgártársak!
akkor az ilyen gyorstalpalós nehézgépkezelő tanfolyam felejtős?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.11.05. 21:46:06

@the thing: Nem. Dehogyis. Másképp nem juthatsz engedélyhez. A baj az hogy csak a pénzt szedik be valódi tudást vagy gyakorlatot nem adnak. Olyan mintha kapnál autóvezetői jogosítványt minden képzés nélkül és az utcán egyedül kéne megtanulnod vezetni.

the thing 2020.11.05. 22:07:13

igen kábé. de mit kezdesz az engedélyeddel,ha nincs gyakorlatod? ha pedig nincs akkor sehova nem vesznek fel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2020.11.06. 06:11:39

@the thing: Ez pontosan így van. Erről szól az írás.
süti beállítások módosítása