Megint eltelt egy év és mi jó szokásunkhoz híven újfent meglátogattuk a Hemel Hempstead-i gőzgép fesztivált. Én kamerát használtam és a videóblogomba fel is töltöttem a felvételeket két videóban:
https://www.youtube.com/watch?v=y6sS6CJKlZY&t=1s
https://www.youtube.com/watch?v=QrpqMh_qB6Y&t=179s
Az alább következő felvételeket a feleségem készítette, ezeket fogom kommentálni. Szerencsénk volt. Egész héten esős szeles hűvös idő volt de mikor szombaton kilátogattunk megjavult az időjárás és csodálatos enyhe idő lett napsütéssel kicsit felhős éggel. Szokás szerint megint traktor pótkocsin utaztunk a parkolóból a helyszínre.
Első szekció mindjárt az vintage autók bemutatója. Természetesen az angol gyártmányok domináltak a kiállított járművek között. Anglia gazdag ország hagyományosan őrzik a hagyományt, elképesztő gazdag veteránjármű klubélettel óriási pénzeket ölnek bele a régmúlt emlékeinek fenntartásába. Az angol autó maga az utolérhetetlen elegancia, mondhatnánk hogy ránézésre sugárzik belőlük az örökkévalóságnak épült elegancia, de ez nem igaz. Ipari hulladékok tömkelegét gyártották autónak csúfolva. Szerethetjük, és rajonghatunk az angol autókért csak ne hazudjunk önmagunknak. Mondjuk ki hogy minősíthetetlenül szar autókat gyártottak és többek között ezért nincs jelenleg angol autóipar. Mindettől függetlenül amíg léteztek hihetetlenül gazdag választékban ontották a gyárak szebbnél szebb sportosabbnál sportosabb járműveket. Csodáljuk és dicsérjük szépségüket hagyománytiszteletüket, becsüljük meg egy letűnt kor műszaki bravúrjait.
Az első képen egy egérszürke Daimler látható amelyik az utolsó csavarig megegyezik a Jaguár korabeli típusaival merthogy a Daimler a Jaguár tulajdona volt és csak hozzáértő szem veszi észre a különbséget.
A Daimler egyébként a királynő kedvence is, a királyi garázsban több Daimler is található, II. Erzsébet gyakran használja őket sőt régebben szívesen vezette is autóit. A lenti képen a négy autóból a két középső Daimler. Jó szemmel talán kivehető a hűtőrács felső részének bordázata ami a Jaguároktól megkülönböztette.
A következő autó egy nagyon különleges márka ritka példánya, egy Jensen C-V8. Hatezer köbcentiméteres Chrysler motor hajtotta. Korának egyik leggyorsabb négyszemélyes autója volt.
Nagy divat volt valamikor a favázas autó. Szépek, stílusosak és ennek a későbbi utánérzése egyes amerikai autókon a famintás matrica a karosszéria oldalán.
Ha már a faváznál tartunk, jöjjön az utolsó favázas autó a kevés megmaradt angol manufaktúrából ahol még kézzel gyártanak minden karosszéria elemet, ugyanakkor a legkorszerűbb műszaki technika kerül beléjük. Retró forma és blokkolásgátló, faváz és katalizátor jól megfér egymással a Morgan-ben.
Ez a fesztivál egyben társadalmi esemény is. A kiállított régiségek mögött a tulajdonosok felállítják sátraikat és ott laknak három napig. Vannak akik csak kijönnek egy nagy amerikai csatahajóval...
...és a Buick mögött piknikeznek.
Egy régi nagy múltú több mint 150 évig fennálló teherautó és buszgyár terméke ez a Foden. Olyan ronda hogy már szép.
Ez pedig az első lépés a lakóautók felé.
Aztán elérkeztünk egy legendás lófajta a shire bemutatójához. A világ legnagyobb lófajtája, őseik már a római korban is éltek. Ezekből a nagytestű angol lovakból tenyésztették ki a shire fajtát a középkorban mert olyan ló kellett amelyik elbírja a páncélos lovagok súlyát. Jellegzetességük az óriás termeten kívül a hosszú szőrrel fedett pata.
Ez egy nagyon érdekes kép.
Mit látunk rajta? A háttérben alig láthatóan működik egy stabilmotor. Erről meghajtást kap egy központi állvány csapágyazott tengelye amiről aztán meghajtják a gépi kalapácsot, a fűrészt, a fúrógépet, a vizes köszörűt és egyéb gépeket. Ugyanakkor meghajtanak vele egy dinamót is ami áramot termel egy jól látható kapcsolószekrénybe. A balesetveszélyen kívül van több hátránya a rendszernek és ezt váltotta fel később az a megoldás hogy a stabilmotor tengelyéről közvetlenül hajtották meg az áramfejlesztőt és minden szerszámgép saját hajtó villanymotort kapott. a villanyvezetékeket tetszőleges hosszban különálló munkaboxokba tudták elvezetni hatékonyabb lett a munka.
A teherautók következtek a látnivalók között. Csodálatosan felújított régi megbecsült munkaeszközök.
Jó poén a Ford Mustang futó ló emblémája a Ford felirat fölött.
Öreg katonazöldre festett Bedford tűzoltóautó.
Ez is egy Bedford.
Scammell teherautó. Kurbli van az elején, azt azért megnézném hogy kurblizzák be.
Matador teherautómentő nyitható első szélvédővel.
Csőrös Bedford a Magas Fák nevű farmról.
Tűzoltóatóvá alakított Land Rover Defender.
T-diamond öszkerékhajtású csörlős teherautómentő.
Régi idők tanúja, egy gyanúm szerint erdei farönkvontató. Az elejére csak annyi van írva hogy Autótraktor.
Ez pedig egy öreg VOLVO kamionmentő
Ezzel az 1938-as tűzoltóautóval egy tipikus angol házaspár vonult fel.
Vajon melyik kutya szájából húzták ki ezt a szerencsétlen gyűrött angol zászlót? Nem volt egy vasaló a közelben?
Végre megérkeztünk a gőzgépek világába.
Csodálatosnál csodálatosabb vasboglyák sorakoztak egymás mellett. A többségük felfűtve menetkész állapotban.
Ezek a kis gőzgépek pedig hobbi célból házilag megépített szerkezetek. Boldog lehet az a gyerek akinek az apja ilyen hobbinak hódol.
Itt éppen az egyik lánchajtásos gőzteherautó differenciál művének a működését tudakolom meg.
Itt akkor egy kicsit megpihentünk mert elértünk a kifőzdék területére. Hagyományszerűen minden évben itt esszük meg autentikus spanyol ételünket a paella-t. Ez nem más mint kiváló rizseshús minden jófélével vegyítve.
Most pedig egy nekem életreszóló élményről szeretnék beszámolni. Hosszú évek óta évről évre megfigyeltünk egy idős házaspárt akik egy fülbemászó dallamot játszó zenegéppel egy kórház javára gyűjtöttek pénzt. Ők azok. A kép 2016-ban készült.
Aztán sajnálattal vettük észre hogy tavaly nem jöttek. Az idén viszont már messziről hallottuk az ismerős dallamokat és nagy örömmel vettük észre hogy itt vannak. Sajnos az idős hölgy hiányzott helyette egy idősebb férfi volt ott. Kérdeztem a papát hogy miért nem voltak tavaly. Azt mondta nagy volt a sár és nem jöttek. Nem akartam direktben rákérdezni a felesége hollétére ezért aztán nem kérdezősködtem tovább. Viszont mikor látta hogy nagyon tetszik amit csinálnak akkor felajánlotta hogy tekerjem én a zenegépet néhány percig. Óriási élmény volt. Fantasztikus.Persze aztán adakoztam bőkezűen a kórház javára.
Ezután jöttek örök kedvenceim a stabil motorok. Az ő hangjuk a legszebb zene egy műszaki ember füleinek.
Aztán a bazársor volt soron. Mindent árultak és még annál is többet.
Láttunk még egy nagy zenegépet meg egy igazán stílusos retró babakocsit aztán kifelé vettük az irányt.
A kapunál várt a traktor amelyik visszavisz minket a parkolóba. Érdekes volt megfigyelni hogy egy ilyen traktor pótkocsin is van mozgássérülteket, babakocsikat felliftező szerkezet.
Csodálatos nap volt az idő kedvezett nekünk a feleségem professzionális képeket készített, ezúton is köszönet neki.