Sokat gondolkodtam a poszt címén. Próbáltam a címben kifejezni hogy miről szól a poszt. Először a "lehúzásmenetesen" címet akartam adni aztán a "lehúzásmentes szórakozást" de gondoltam még a "felhőtlen öröm" címre is míg végül maradt a fenti.
A történet onnan indul hogy egy nagyon kedves barátom invitálására egyik vasárnap elmentünk Hemel Hempstead-ba egy gőzgép bemutatóra. Valójában egy gőzgép bemutató, egy vintage autó-motor-teherautó bemutató, valamint egy magyarországi búcsúhoz hasonló rendezvény rengeteg a témához kapcsolódó programmal, vásárral, evéssel-ivással és mindenféle szórakozással egybekötve.
A vidéki Anglia egy olyan arcát mutatta meg ami még szimpatikusabbá teszi. Az egy dolog hogy a rendezvény az én hobbimnak, a régi járművek iránti érdeklődésemnek tökéletesen megfelelt de ugyanúgy a feleségeknek és gyerekeknek is. Olyan tökéletesen megszervezett volt az egész hogyha nem lett volna benne egy kis plusz akkor akár precíz német szervezésnek is gondolhattuk volna. Ez a plusz pedig a családiasság hangulata volt. Az angol barátságosság, udvariasság legszebb hagyományai szerint. A kiállított járművek tulajdonosai ott voltak a járművük mellett és aszerint hogy egy vagy két napra jöttek vagy piknikeztek vagy kempingeztek. Minden kérdésre kedvesen válaszoltak, mindent bemutattak, megmutattak és őszinte örömmel vettek minden érdeklődést.
Az egész rendezvény egy hatalmas mezőn volt de a személyautó parkolók onnan jó háromszáz méterre lettek kialakítva. Aki nem akart gyalogolni az személyszállításra átalakított traktorpótkocsin utazhatott.
Én még emlékszem rá a gyerekkoromból hogy a TSZ-ek nemcsak a ma divatos kézimunka nélkül termeszthető kukorica-búza-napraforgó hármast vetették hanem úgynevezett kapásnövényeket is és ezeket asszonybrigádok kapálták akiket hasonlóan átalakított traktorpótkocsiban traktorok húzták ki a határba. Persze azok nem voltak ilyen komfortosak, a két szélén hosszában két fapad és kész.
Menet közben láttuk a bemutatóra igyekvő járműveket.
Ezzel a járművel utaztunk.
A belépő mint családi jegy 15font volt. Viszont az egész rendezvény bevétele jótékonysági célra egy kórház számára lesz átutalva.
A kapun belépve számomra a nirvána tárult fel. Nekem ez amit láttam felért egy sorozatorgazmussal:))))))))))) Fantasztikus szerkezetek csodálatos állapotban. Egyik ámulatból estem a másikba.
Itt ez a gyönyörű Jaguár SS (a háború után az SS jelzést érthető okokból mellőzték)
Ez pedig a Jaguár sportkocsi legendája az E Type
Gyalogosgázolás esetén jól jön a szobor. Ha amúgy túlélné a szobor kivégzi. Bíróságon védekezni már nem fog:)))))))))))
Nézzük meg az alábbi két képet. Ugyanaz a szín, ugyanaz a karosszéria. A felső képen egy Jaguár látható míg az alsón egy Daimler. A két márka egyesülése után teljesen egyforma autókat gyártott csak a saját márkaneve alatt és a Daimler megőrizte a bordázott hűtőrács és csomagtérnyitó kialakítást így hozzáértők elölről-hátulról azonnal tudják hogy Jaguárt vagy Daimlert látnak.
BSA Super. A BSA az angol motorkerékpár gyártás emblematikus gyártója. A lógón a három gúlába rakott fegyver azt jelzi hogy eredetileg fegyvergyár volt.
Ezen a képen a legnépszerűbb angol motorkerékpár a BSA Bantam látható. Volt valamikor egy egyszerű de fantasztikusan megbízható olcsón gyártható jól használható motorkerékpár a DKW 125. Ez a motorkerékpár az eredetije rengeteg licencnek vagy licenc nélküli másolatnak. A BSA Bantamtól kezdve a legelső Yamaha motorkerékpárig sokan gyártották de az MZ-k ősének is ő tekinthető. A Bantam volt népszerűségét tekintve a Brit Simson.
Velocette. Drága motorkerékpár az angol motorépítési iskola minden megoldása nyomon követhető rajta.
Nagyon szép Morris Minor
Az egyik kakukktojás. BMW Isetta piknikkosárral.
A viking harcos. Rover.
Újabb legenda, a T-Ford. Bolygóműves sebességváltóját a magyar Galamb József tervezte. Az autó amelyik kerekekre állította Amerikát. Érdemes elmélyedni a részletekben. Figyeljük meg a ventillátorszíj feszességállítását egyetlen csavarral valamint tengelyének kenését Stauffer zsírzóval. A fakerék igazi bognár remekmű... ...lenne ha nem tudnánk hogy a világ első futószalagon gyártott autójáról beszélünk ahol minden gyártási folyamat részegységekre van szedve és mindenki ugyanazt végzi. Mindegy akkor is szép. Az első futómű is igazi tanulmány.
Egy csoda...
Morris. Amikor az autóknak még autó formája volt, nem pedig lekoptatott szappan. Amikor még minden részlet mívesen kidolgozott volt.
Austin. Minden munkásember számára elérhető volt egy ilyen autó.
Wolseley. 14 lóerővel nem volt egy villám az biztos.
Csodálatosan elegáns vonalvezetésű Vauxhall.
Austin Seven. Ennek az autónak a licencének megvásárlásával indult az első BMW autó gyártása 1929-ben Eisenach-ban. Az első BMW autó egy Austin Seven volt.
Aprólékos kidolgozás. Vauxhall. Ma Angliában minden Opel, Vauxhall néven fut.
Megmondom őszintén, nem tudom milyen autó. Az biztos hogy Citroen CV2 (kacsa) motorja van, és hogy valószínűleg adózási szempontból építették háromkerekűnek.
Bentley. Az Angol korona büszkesége volt a Rolls-Royce-al együtt. Ma a Bentley a Wolksvagen tulajdona a Rolls pedig a BMW-é.
Ez a külső favázas megoldás is divatban volt valamikor főleg amerikai autókon aztán végül csak valami gusztustalan famintás tapéta az autó oldalán, annyi maradt meg belőle. Ez még egy eredeti favázas Morris.
Szintén ikonikus márka a Bedford.
Lakókocsi sátortoldattal. Figyelemreméltó az örökkévalóságnak készült ajtózsanér-kilincs-fogantyú együttes.
Ez pedig egy fantasztikus állapotú busz csodálatosan kényelmes ülésekkel.
Kevésbé ismert márka az Armstrong Siddeley de érdemes figyelni a részletekre. Még nem köszöntött be a műanyag kor.
A Prefektus Úr(Prefect).
A londoni taxik egyik elődje.
Ennyit az öreg autókról és mindjárt lépjünk is tovább. Kicsit odébb a világ legnagyobb lovaiból mutattak egy kis ízelítőt. A Shire lovak némelyikének két méteres marmagassága van.
Ezután időzzünk el egy kicsit ennél az öreg tűzoltóautónál.
Az elképesztő részletességgel kimunkált alkatrészek lenyűgözőek. A magyar cigányok ennyi színesfémet látván transzba esnének az biztos.
A motorja duplagyertyás volt hogy probléma esetén csak áttették a gyertyapipát és már mentek is tovább.
Majd szembejött velünk az első működő gőzgép.
Stanley gőzautó. Karbidlámpával, rézkürttel.
Ez a lakóautó valamint a vontatója az elegancia csúcsa.
Egy igazi gyönyörűség...
Ez pedig egy csodálatosan felújított úthenger, és itt álljunk meg egy pillanatra. A gőzúthengernek magyar vonatkozása is van. Volt valamikor egy TV-játék sorozat aminek főszereplője a kiváló Szabó Gyula mellett egy gőzúthenger volt.
A filmben szereplő úthengert felújították méltó helyre került.
Működőképes gőz teherautók is voltak.
A gyerekeknek rengeteg programot és kreatív szórakozási lehetőséget kínáltak. Például állatsimogatót.
Ügyességi játékok...
Bárki kipróbálhatta íjásztudományát...
Utána volt egy kis vonatozás...
Ez egy érdekes szerkezet volt. Egy gőzgép amelyik rengeteg különböző hangú gőzsípot látott el gőznyomással. Egy fontért három húzást tehetett a delikvens aminek hatására iszonyú gőzfelhőben megszólalt egy síp.
Utána sorrakerültek a kis gőzvontatók. Elképesztő az a precíz kidolgozás minden alkatrészen.
Itt pedig működés közben A tulajdonos is egy jellegzetes figura.
Ez itt a vurstli terület. Minden menet nagyon baráti áron volt elérhető.
Egy ősrégi döngölőgép.
Kíváncsi lennék hogy ez egyedi gyártmány vagy sorozatgyártású úthenger.
A kutyákra is gondoltak...
Stabilmotorok működés közben. Fantasztikus a hang és a változatosság. 43 másodperctől egy Woseley stabilmotort látunk ami egy szivattyút hajt és vele egyidőben egy lassító közlőművön át egy állványos fúrót de még mindig van egy kihasználatlan kihajtása. Érdekes a lassító közlőmű. Tökéletesen látszik hogy az egy csigahajtómű ami a legnagyobb lassító áttétel mert a csigakerék egyetlen fordulatra csak egy fogat visz előre a fogaskeréken.
Egy perc ötvenkettőtől egy igazi ősmotort látunk. Forgattyúsház nélküli hörgőszelepes motor.Látszik ahogy a dugattyú szoknyája kijár a hengerből.
Négy perc hét másodpercnél szintén egy csodálatos hörgőszelepes motor dohog és hajt egy darálót. Érdemes megfigyelni hogy a forgásirányt a laposszíj fekvő nyolcas alakjával változtatták meg. Kiválóan látszik a hörgőszelep és gyújtás megszakító működése.
Hét perc tizenhétnél pedig az egész falunap egyik legkedvesebb színfoltja egy végtelenül kedves házaspár látható a zenegépükkel.
Innen elmentünk ebédelni. Na az volt a nap fénypontja. Odamentünk egy "Fish & Chips" nevű lakókocsi kajáldához és rendeltünk két fish & chipset meg a gyereknek valami csirkemelles történetet. három üdítővel mindösszesen 20fontot fizettem. Mit mondjak, a Hungaroring áraitól de akár egy vidéki búcsú Magyarországi áraitól is messze olcsóbb volt. De nem ez a lényeg. Miközben fizettünk megkérdezték honnan jöttünk. Mondtuk hogy Magyarországról. Na mindjárt szóltak a háttérben hamburgert forgató Jim-nek hogy jöjjön és adja elő művészetét magyar nyelven. Ő pedig jó öblös hangon beleordította a pusztába hogy "MI A FASZT CSINÁÁSZ BAZMEG!!!!". Ez mindent vitt:)))))))))))))))))) Kiderült hogy tavaly a Balatonnál nyaralt és ott tanulta eme veretes műremeket.
Továbbmenve az árusok kerültek sorra. Na gondoltam itt biztos aranyáron mérnek mindent. Olyan aranyáron mérték hogy nem tudtam ellenállni egy dugókulcskészletnek racsnival együtt 10,5fontért. Szinte ingyen volt.
Innen a vurstli felé vettük az irányt, ahol a fiam ment egy menetet ezzel a miniatűr gőzgépcsodával. Elképesztő az a részletesség ahogy ezek ki vannak dolgozva. A háttérben hallatszik a 20 gőzsípos masina különböző sípjainak a hangja.
Innen már kifelé vettük az irányt. Útközben még lefényképeztem néhány gyöngyszemet mint ez a Scott. A világ első kétütemű vízhűtéses motorja. Kétszemélyes oldalkocsival.
Aztán itt van ez a fantasztikus Morgan. JAP motorral gyártott háromkerekű sportkocsi. Egy csoda.
Humber
Nash
Végezetül egy katonai jármű bemutató.
Összegzés.
Remek nap volt. Köszönet Zolikának és kedves feleségének hogy felhívták rá a figyelmünket. Mi kell egy ilyen kellemes lehúzásmentes naphoz? Először is mindenképpen egy gazdag ország. Aztán gazdag önkormányzat amelyik nem vet ki hely, terület, és egyéb fűszálgörbítési adót. Az árusok ebből kifolyólag nem fogják egekbe emelni az árakat. Az egész bevétel egy kórház számlájára megy. Sokfelé voltak adománygyűjtő fiatalok. Én is tettem a perselybe. Mert értelmét láttam.
Rolls-Royce Maharadzsa
Ne keressétek, nincs róla kép. Egy rövid epizód csak, de nem sok adódik ilyen az ember életében.
Néhány hete lent voltunk vidéken Tibi barátunknál aki sörgyárat vezet és már írtam róla posztot régebben. Olyan élménnyel ajándékozott meg ami nekem egy életre szóló emlék. Elvitt egyik idős barátjához aki megmutatta járműritkaságait. Képzeljünk el egy hatalmas pajtát aminek egyik fele szerelőműhelynek van berendezve a másik felén pedig autók állnak. Egy idős úriember dolgozott éppen valamin mikor beléptünk. Némi beszélgetés után nagyon készségesen végigmutogatta büszkeségeit. Elsőnek egy Rolls- Royce vadászautó, hátul hosszában beépített ülésekkel. Ezzel az autóval a svéd királyi párt is vitték vadászni mikor itt jártak.Aztán egy Bentley szintén a múlt század elejéről csodaszép olajzöld színben. Valamikor versenyeztek vele. Utána pedig a csúcspont a Maharadzsa. Életemben először láttam vörös emblémás Rollst. Tudni kell hogy a jármű elején az egymásra fektetett két R betű Rolls haláláig vörös színben pompázott azóta viszont fekete. A legérdekesebb az autó kapcsolata a maharadzsákkal. Igazi mesébe illő történet mintha Mátyás király elevenedne meg. Sajnos magyar nyelvű leírást nem találtam de Google fordítóval is érthető a történet.
http://talesfromthelou.wordpress.com/2013/11/18/an-indian-kings-perfect-slap-for-rolls-royce-company/
Az autó amit láttam az a múlt század második évtizedéből való de amit most belinkelek az egy hasonló autó de fiatalabb, 1934-es. Az árakat érdemes nézni.
http://burzsuj.blog.hu/2010/12/05/eltekozoltak_a_maharadzsa_rolls_royce_ot.
Az egész látogatásnak volt egy sajátos hangulata. Olyan hangulata hogy ott szentségtörés fényképezni. Ezt át kell élni, ilyen csak egyszer adódik az ember életében. Az idős bácsi, a pajta félhomálya, az ereklyék körben a falon és a szekrényekben...
Olyan volt mintha Burt Munro-nál lettem volna látogatóban.
Kösz Tibi.