Régi mániám az is hogy ellentmondjak annak a vélekedésnek hogy a gépesítés emberi munkaerőt vesz el és munkanélküliséget okoz.
Régen volt ugye az ipari forradalom kezdték beállítani a szövőgépeket a bányagépeket a gőzgépeket. A világ nem volt rá felkészülve lett is ugye munkanélküliség meg géprombolás. Aztán egy Stephenson nevű ember megcsinálta az első vasutat. Onnan kezdve a kötött pályás személy és teher fuvarozás elképesztő számú munkaerőt szívott fel. A sín és mozdonygyártástól a vasútépítésig annak működtetéséig az utasellátótól a postai feladatokig beszállítók stb...
Még vastagon tartott a nehézipar szárnyalása mikor egy Benz nevű mókus csinált valami nem kötött pályás önjáró szerkezetet. Röpke 130 év alatt olyan iparág fejlődött ki hogy nem túlzok ha a hozzákapcsolódó logisztikával együtt milliárdra teszem a foglalkoztatott munkaerőt az autóiparban.
Végül pedig napjaink.
Egy kalap alá veszem a számítógép és telefon ipart de mindegy is lényeg hogy százmillióknak ad munkát és folyamatosan bővül.
Ez a három iparág amit említettem nem egymás kiváltására avultatására van hanem egymás segítésére korszerűbbé tételére mert jól látható hogy szorosan összefüggenek és egymást gerjesztő tényezők.
Folyamatosan munkaerőt szívnak fel és a piacok bővülnek.
Csak arra gondoljunk hogy Kínában 40éve gyakorlatilag nem volt autó magánkézben.
Harminc éve Europa közepén Magyarországon 15 évet kellett várni egy vonalas telefonra és 5 évet egy elavult Ladára.
Szóval ne temessük még a kőolajat és ne legyünk géprombolók.
A neten számtalan fórumon hozzászóltam már olyan témákhoz ami kongatja a vészharangot a kőolaj felett. Sokszor kifejtettem már hogy a világ olajban fürdik. Hatalmas olajmezők vannak még egyrészt felfedezetlenül másrészt kiaknázatlanul nevezzük ezeket bárhogy hagyományos vagy nem hagyományos kitermelésűnek. A technológiák fejlődése az olajnagyhatalmak átrendeződését hozza. Aki elherdálta az olajvagyonát az visszasüllyed a szegénységbe akik jól fektették be azok továbbra is prosperálnak.
Egyébként eddig sem az olaj hiánya okozta a drágulást hanem a felhasználói igények növekedéséből származó finomítási kapacitás hiánya.
Még egy járulékos haszonnal jár mindez. Az új finomítók és az új kitermelési technológiák munkaerőket fognak igényelni.
Mindig felbosszant és röhögök az olyan összeesküvés elméleteken amik terjednek mint a pestis hogy már feltalálták a vízzel működő autót meg az örökmozgót meg az örök fiatalság titkát de hát az olajlobbi minden ilyet legyilkol eltüntet bebetonoz jobb esetben megvesz.
Ez mind úgy hülyeség ahogy van.
Ennél csak az nagyobb hülyeség hogy sokan a megújuló szél, víz, nap, trágya, széna-szalma, fű-fa-virág erőművektől várják a csodát. Ha ezeknek a jelenlegi kapacitását több ezerszeresére növelnénk akkor is a világ energiaigényéhez jelentéktelen mértékben járulnának hozzá.
A legnagyobb veszély a kitermelésre a politikai instabilitás.
Számtalan módszer van egy ország politikai berendezkedésének megváltoztatására akár gazdasági, titkosszolgálati, akár fegyveres úton de bármelyiket is válasszák nagyságrendekkel olcsóbb mint a világ közlekedését átállítani bármilyen más alternatív hajtásra.
Az olajlobbiban sem hülyék ülnek. Nem kell nekik energiát és pénzt beleölni a többi ágazat ellehetetlenítésébe. TUDJÁK nagyon pontosan TUDJÁK hogy a kőolajnak NINCS alternatívája.
Nem hiszek a csodákban, az itt-ott felröppenő csodás találmányoknak amik levegővel mennek benzint termelnek a kipufogón pedig aranypénzek hullanak.
Csak két példa a kőolaj kiváltására
A hidrogén
Amennyi energia nyerhető a hidrogénből majdnem annyi kell az előállításához. Tárolni vagy mínusz 250 fokon lehet vagy ugyanennyi nyomáson annyit, ami feleannyi futásteljesítményhez elég mint egy tank benzin.
Etanol
Ha az USA egyéves teljes kukoricatermését etanollá alakítanánk az talán elég lenne az USA egy napi üzemanyag igényének kielégítésére.
Pedig ötleteim nekem is lennének. Itt ülünk egy iszonyú nagy 4000fokos belső hőmérsékletű tűzgolyón és energia ínségről beszélünk. Ki kell aknázni. Hajrá.
Hogyan? Mittudom én. Én az ötletet adtam a többit oldja meg más.