HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Forr a nagy szittya szar, jájj (2024.03.21. 22:44) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

A motoros múltam...

2013.08.28. 21:22 diggerdriver

78-ban szereztem hajtási engedélyt. Első motor nagykerekű Babetta aztán kollégista lettem és Apámtól kaptam egy új 05-ös Jawát tudjátok azt a baromi ronda soványtankost. Nagy szó volt akkor a háromgangos lábváltóval de amilyen ronda ugyanolyan szar is, így aztán ezer forintért megvettem a szomszéd szürke pedálos Komar-ját mert már akkor is vonzottak az öreg motorok. Aztán 81-ben nyolcezerért vettem első nagymotorom használtan, egy 250-es négysebességes TS MZ-t. Sajnos nincs róla kép pedig vagyont költöttem az átalakításra. 650-es kispolák kockalámpa Jawa csepptank krokodilra felvarrott ülés kétgyertyás hengerfej gyújtáskapcsoló a légszűrőházban stb.

Végül beleuntam a szoci motorokba ismertem minden csavarjukat, újra vágytam. Egyik haverom vett egy 250-es OSL NSU-t és én is öreg járgány után néztem. Gondoljatok bele hogy akkor 84-ben 16ezer forintért vettem egy K800-as Zündappot. Oldaltszelepelt boxer 4henger lemezváz H sémájú botváltó (nem tankváltó) és rengeteg műszaki különlegesség. A kardánhajtásában nem volt HARDY-tárcsa de a váltó viszont láncos, az adta a rugalmas kapcsolatot a hajtásláncban. Tipikus Zündapp jellegzetesség a láncos váltó. A bemenő és kimenő tengelyt duplasoros láncok kötötték össze és kapcsolókörmök csúszkáltak a lánckerekek között. A hajtókar görgős de osztott. Hátul rugózás semmi, csak a tányérülések rugói. Hihetetlen nyomatékos motor a K800-as, harmadikban alapjáraton el lehetett vele indulni. Viszont rendkívül megbízhatatlan motor volt rengeteg problémám akadt vele. Rendszeresen elégette a kuplungkinyomó pálcát mert valami elképesztő erős rugók nyomták össze a kéttárcsás száraz kuplungot. Az elégtelen olajzás miatt állandóan túlmelegedett ráadásul a négy hengert egy karburátor etette 40centi hosszú szívócsatornákon és kievett a vagyonomból 100km/ 14liter átlag simán lecsúszott a torkán.

Bár amúgy a Zündapp márkával nincs bajom a kéthengeres boxerjei jók voltak a Zöld Elefánt pedig egyenesen kiváló. Na mindegy végül meghirdettem eladásra. Pontosabban cserére BMW-re. Kaptam levelet Soczó Elektől Gyomaendrődröl hogy elcserélné egy R68-as BMW-re. Egy veterános ismerőssel leautóztunk 300km-re Gyomára teljesen feleslegesen mert a Soczó egy BMW-re átfestett és felmatricázott Uralt akart adni a Zündappért. Teljesen madárnak nézett. Végül mégsem volt felesleges a hosszú út mert hazafelé Törökszentmiklóson búcsu volt és az út mellett megláttam egy oldalkocsis BMW-t. A tulajt nem kerestem a tömegben hanem hagytam egy cetlit a kormányon hogy megvenném a géperejűt. Mit ad isten kéthét múlva jött egy levél hogy 27ezer forint az R66-os ára. Akkor már volt vevőm a Zündappra így aztán létrejött az üzlet de egy fixplatós IFA-val mentünk le Tiszatenyőre mert odavalósi volt a tulaj. Ugyanis nem mertem vele hazajönni mert oldalkocsis motorral külön meg kell tanulni motorozni. A tulaj egy idős bácsi volt a háború óta övé a motor máig bennem él a kép mikor a vasútállomás rámpájától elindultunk és visszanéztem az öreg szeméből folytak a könnyek. 

Most akkor néhány szó a gépről. Életem legjobb motorja volt. 1938-as kiadású R66-os BMW. Oldalkocsival, csomagtartón pótkerékkel. A motor 600köbcentis 30lóerős oldaltvezérelt felülszelepelt. Dupla hajtűrugós szeleprugók, fogaskerék hajtotta vezértengely kézi előgyújtás szabályozás. Ez egyébként egy meglehetősen ritka típus 38-41-ig gyártottak belőle ötezer darabot. Különlegessége az úgynevezett lepkebordás hengerbordázat. Ez úgy néz ki hogy a bordák nem kör alakúak hanem erősen lekerekített sarkú négyzet alakúak és minden második 45fokkal el van fordítva így egy nagyon szép és érdekes formájú bordázata van. Indítás következőképpen:nagy összegben fogadunk a körülöttünk állókkal hogy a motor az első gyújtás alatti rúgásra elindul aztán az előgyújtás szabályozót alapállásba, felsőholtponti gyújtásra állítjuk benzincsap kinyit karburátorokat megúsztatjuk majd gyújtás nélkül kétszer letapossuk a berúgókart ezután ráadjuk a gyújtást és egy határozott rúgással megforgatjuk a főtengelyt. Amíg a motor alapjáraton melegszik begyűjtjük nyereményünket majd elindulunk. Olyan NEM fordulhat elő hogy nem indul. Ahogy növeljük a sebességünket a fordulatszámmal arányosan toljuk előre az előgyújtás szabályzót és a továbbiakban a gázmarkolattal szinkronban kezeljük. A motor megbízhatósága minden képzeletet felülmúl. Mentem vele olyan esőben hogy a hengerfej bordáiban megállt a víz, simán hazavitt. Elmentem vele Zuglóba dolgozni az oldalkocsit megraktam három mázsa járdalappal péntek délután volt 40fok kánikula hazafelé Kerepesi út Rákóczi út Hegyalja út beállva az egész araszolva lehetett csak menni. Gondoltam hogy ilyen súllyal hűtés nélkül a Hegyalja úton megadja magát. Egy köhintés nélkül hazahozott. 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr815482615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2013.09.01. 08:28:48

"Első motor nagykerekű Babetta aztán kollégista lettem "

és milyen érzés volt Babettának lenni?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.01. 11:41:45

Azt nem tudom de az ténykérdés hogy egy Babette-et szívesen kipróbálnék:))))))))))))))))))

klappol 2014.05.09. 20:19:09

Ezt nevezem, meghajlom. Nagyon pontos írásaid vannak. Tetszik nagyon. Nagyranőttél a szememben :)
süti beállítások módosítása