HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

A Tervezett elavulás...

2013.12.14. 19:52 diggerdriver

Na akkor nézzük meg kicsit közelebbről ezt a „Tervezett elavulás” dolgot.

Nagyon érdekes hogy a filmet megnézve szinte csak az marad meg az emberekben hogy valami kütyüt beépítenek a gépekbe ami egy idő vagy bizonyos mennyiségű elvégzett munka után tönkreteszi a gépet.

Teljesen fals és helytelen ez a következtetés.

Először is három különböző fogalomról van szó. Az egyik, ami a filmben is szerepel az hogy például 10ezer nyomtatás után megáll a nyomtató és nincs tovább mert egy szerkezetet beleépítettek ami tönkreteszi.

A másik eset, amikor költségkímélés okán gyenge minőségű alkatrészt építenek bele ami egy bizonyos futásteljesítmény után tönkremegy.

A harmadik eset az, amiről az egész film szól, hogy olyan újabb modelleket gyártanak amik az előzőeket elavulttá teszik. Vagyis az új modell piacra történő bevezetésével tervezni lehet az előző modell elavultatását. A filmben 2,17-nél elhangzik hogy mi a tervezett elavulás: a vágy a fogyasztóban hogy vehessen valamit.

Belátható hogy ez három teljesen eltérő módszer.

Az elavulás nem azonos a régi modell tönkremenésével.

A szándékosan beépített elrontó kütyüt a filmben cáfolják. Azért csak 10ezer nyomtatásra van hitelesítve a gép mert akkorra telik meg a letörölt tintákat tároló szivacs és senki sem venné jó néven ha 10ezer nyomtatás után a gép alól elindulna valamerre egy tintacsík.

Vagy így van vagy nem egy viszont teljesen biztos, ha bármilyen termék elveszti a megbízhatóság imázsát akkor azt visszaszerezni nagyobb, vagy éppenséggel lehetetlenebb meló mint új céget alapítani.

Nagyon jó példa erre az olasz és francia autómárkák. Ha bármelyik modell szóba kerül egy beszélgetésben, nem a megbízhatósággal összefüggésben emlegetik az biztos.

Állítólag már megbízható autókat gyártanak csak ezt a vevők még nem tudják.

Szó van a filmben a villanykörte összeesküvésről is.

Hogy le kel csökkenteni az élettartamukat ezer órára.

Az új energiatakarékos izzókat gyártó cégek, bár ugyanazok mint a hagyományos izzógyártók akkor miért használják reklámfogásként az 5 vagy 10ezer óráig égő energiatakarékos égőket?

Az ilyen „beépítek valamit ami addig jó amíg” dolgokkal nagyon vigyázni kell mert kétélű fegyverré válhat.

Mi a véleménye az izzógyártókról annak az embernek akinek havonta kell cserélni az izzókat jóval ezer üzemóra alatt? Miért? Pusztán azért mert egy templom mellett vagy vasútvonal mellett lakik. A harang keltette hangrezgések és az elhaladó vonat generálta rezgések jelentősen lerövidítik az izzószálas égők élettartamát.

Háztartási termékeknél különösen nehéz kiszámítani a várható élettartamot mert mindenki eltérő gyakorisággal használja a gépeket.

Ha én a Moulinex olajsütőmmel a három garanciális év alatt csak kettővel több alkalommal sütöttem volna akkor garanciális időn belül megy tönkre.

Van ahol egy mixergépet napi rendszerességgel használnak van ahol ugyanaz a gép a dobozában pihen és csak karácsonykor veszik elő.

Akkor mihez méretezzék az alkatrészeket? A vevő is elégedett legyen hogy máskor is azt a márkát vegye ugyanakkor tönkre is menjen hogy a gyártó is megéljen valamint olcsó alkatrészekből legyen gyártható hogy minél nagyobb legyen a haszon.

Ember legyen aki megtalálja az egyensúlyt.

Ugyanakkor vannak azok a gyártók akik egyszerűen a megbízhatóság imázsával lettek a világ legnagyobbjai.

Például a Toyota.

Senki a világon nem gyárt olyan jellegtelen szar formatervű autókat mint ők.

A formatervező részlegüket úgy ahogy van ki kéne rúgni.

Mégis a világ legnagyobb autógyártója lett. Azt sem lehet mondani hogy kiemelkedő reklámkampánnyal.

Egyszerűen a köztudatba beleégett hogy a Toyota megbízható autó.

Hogy lehet az hogy a Toyota kerékcsapágya nem megy tönkre 80ezer kilométeren mégsem kerül egy Yaris 13millió forintba?

A Toyotának nagyon lassú szívós munkával sikerült felépíteni a megbízható márka imázsát és ez meghozta gyümölcsét.

Térjünk vissza a tervezett elavuláshoz.

Ugye arról szól a történet hogy az új modellnek kell elavulttá tenni a régit és vágyat kell ébresztenie a vevőben hogy megkívánja.

Az egészben az a nagy tudomány hogy olyan funkciókkal keltenek vágyat amit a vevő nem tud vagy nem akar használni. Nem az új modell nagyobb tudása a lényeg.

A telefon tipikus példa.

A mai fiatalok között senkit sem érdekel hogy mit tud a telefonja vagy milyen funkcióit használja ténylegesen.

A legújabb modell? Igen. Te vagy a király.

Előző modell? Igen. Lúzer vagy.

Ennyi.

Ott vannak a fényképezőgépek.

Ki tud különbséget tenni egy 7 vagy egy 14 megapixeles géppel készült fotó között?

Gyakorlatilag senki. Esetleg néhány vájtszemű hogy némi képzavarral éljek.

Mégis értékmérő a megapixelek száma.

Nézzünk meg egy középkategóriás autót.

Az autóban össze lehetne számolni vagy 50villanymotort.

Például vegyünk egy ülésállító villanymotort vagy tükörállítót.

20 éves élettartamot feltételezve mennyit működnek ezek a motorok? Körülbelül percekben lehet meghatározni az üzemidejüket húsz év alatt.

Mégis, ezek nélkül az autó eladhatatlan.

A piac szigorú és könyörtelen. Hamar elterjed ha valami szar és utána nehéz visszakapaszkodni.

Persze, vannak olyan gyártók amik megengedhetnek maguknak bakikat mint a Mercedes de ők azért több mint 100év alatt kapaszkodtak fel oda ahol most vannak.

Az olasz autókba önmegsemmisítő funkció volt beleépítve, egyszerűen szétporladtak.

A németek mondták rájuk hogy már a katalógusban rohad.

Viszont a franciákkal együtt kurva jó formatervük volt és a létük fényes példája annak hogy lehet a szart szépen csomagolva eladni.

Valamikor az angol motorkerékpár ipar világelső volt. Fantasztikus elegancia kiváló menetteljesítmények, elképesztő változatosság. A gyártók fürödtek a népszerűségben.

Fejlesztésben már nem voltak annyira a topon, néha kiadtak egy új típust ami pontosan úgy nézett ki mint a régi. Megállt az idő.

Aztán a hatvanas évek végén megjelent a szigetországban egy japán modell. A Honda CB 750.

Ez a motor főbelövéssel kivégezte az egész angol motorkerékpár ipart.

Nem részletezem a különbségeket de összehasonlításképpen műszaki színvonalban körülbelül az volt a különbség az angol és a japán motorok között mint a szocialista autóipar és a nyugati autóipar között.

Néhány év alatt az összes angol motorkerékpár gyár csődbe ment.

Egyedül a Triumph támadt fel húsz év múlva és gyárt motorokat ma is.

Hogyan tud talpon maradni?

Jelenleg két irányzat szerint eladhatóak a termékek.

Az egyik a modernista irány ahol a tervezett elavulás szabályát követik a másik pedig a nosztalgia irányvonal amiben a nosztalgiahullámot meglovagolva lehet profitra szert tenni.

A Triumph gyárt modern motorokat is de a régi angol motorépítési iskolára visszatekintő motorokat is kínálnak. Nagy sikerrel.

Lehetne ezt a témát még oldalakon át tárgyalni de remélem sikerült rámutatni a film igazi mondanivalójára.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr195692849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NIKI LAURA 2013.12.14. 21:51:30

No,egy 'szakmai'tanacs kellene digger.
London kornyeken magasak az arak,ezert skociaig vonatozok mndig kis tgk.ert.
Mindig van mot es tax,de a biztositasom az kamu.
Eddig sose kerte senki -nem s volt igaz baleset-de ha mogem all az officer,allitolag rogton latja hogy nincs bizti.
Ha nincs tax-ezt is csak hallottam- allitolag rogton elveszik vegleg az autot,de a biztivel mi a helyzet?..Dovernel sose kernek semmit,csak intenek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.14. 21:59:49

@NIKI LAURA:
A biztosítás hiánya a legsúlyosabb bűn itt. Azzal ne játsszál.
A rendőr azonnal kiszúrja és egy métert se mehetsz tovább elkobozzák az autót.
Én nem értek hozzá de vannak állítólag ilyen egy-két napos biztosítások.
Az az egy biztos hogy a hiánya főbenjáró bűn.

Shanarey 2013.12.14. 23:45:17

Nos az izzólámpák téma sajnos a videóban szereplő adatokkal együtt is igaz. Az energiatakarékos kategóriáról meg csak annyit hogy az első sorozatok ebből a kategóriából vackok voltak, a második sorozatok kiválóak, a mostaniak, meg átlag vacak picivel jobb üzemórával. Ez sajnos saját tapasztalat. Amikor még tanuló voltam akkor már léteztek a nagy élettartamú izzó típusok, amelyeket olyan helyekre telepítettek ahol az az általad említett rezgés is jelen volt. Például a jelzőlámpák, ahol a forgalom miatt volt gond, na meg az sem volt mindegy, már csak a mennyiség miatt sem ha sűrűn kellett cserélni. Az energiatakarékos kategória meg azért érdekes mert rontja a szemet, nem megfelelő fény spektrumot sugároz, és manapság átlag 3 év alatt meg gebed. Nos én anno vásároltam abból a bizonyos második sorozatból, és nem egyet, hanem 7 db-ot, ebből öt került anyám csillárjába, és kettő ami konyhánkba.

Nos, ezek közül az első példány kipurcant 8 év után, az utolsó az 12 évig bírta. Ma már olyat amelyik ilyen hoszú időt kibír nem nagyon lehet kapni, legalábbis nekem nem sikerült. A tervezett avulás sajnos nem süket duma hanem egy fontos gazdasági elem, amelyre szükség van ahhoz hogy mi újra megvegyük azt amit nem lenne szükséges, és ezen valakik keressenek. Ja és akkor az anyósom hűtőgépéről még nem is meséltem, azt 46-évesen dobtuk ki, és nem azért mert elromlott, hanem azért mert a nyaralót eladtuk, és nem volt hová tenni. Orosz csoda volt, Az apósom hozta még a valaha volt Szovjetúnióból.
Mert egyszer arra ment egy hosszabb kirándulásra a feleségével. Ma is gyártanak olyan eszközöket gépeket amelyek hosszú élettartamúak, de ezek nem olcsók, ezért az átlagember ritkán vesz olyat.

@NIKI LAURA:

Ahogy Digger is írja, ezért errefelé az autót elszedik tőled, és gyalog mégy tovább, vagy egyéb módon de azzal a járgánnyal már sehová, amíg a büntetést ki nem fizeted, és nincs vizsga járgányon. Központi adatbázisból dolgoznak, és automata kamerás rendszerek által ellenőrzik az autókat. Errefelé nem szokás leállítani senkit csak úgy, ez nem Magyarország, ahol Integető János főtörzs kiáll az út szélére beszedni a havi kötelező bírságot. A rendőrautókban szintén van kamera az autók ellenőrzésére, Dovernél meg azért nem jelez a rendszer mert ott sok a külföldi autó is és azzal úgysem tudnak mit kezdeni. Neked a szerencséd az hogy gondolom napokon belül kilépsz az országból a megvásárolt járgánnyal így kicsi a lebukásveszély, de ha olyan járművet veszel amin eleve már nincs biztosítás vagy műszaki akkor neked lőttek.

Olvasgass itt:

www.gov.uk/browse/driving/mot-insurance

NIKI LAURA 2013.12.15. 09:36:42

@Shanarey: @diggerdriver: Igen,a papirformat azt tudom,meg azt s hogy a jogkovetes az alap:)
Arra lettem volna kivancsi,hogy a telepitett kamerak kiszurik-e a biztositad hianyat,mert az elmult fel ev,es a heti kb 1000km U.K vezetes soran a kutya nem szolt hozzam.
Vagy csak oriasi szerencsem volt(ami a telepitett kamerak miatt szinte lehetetlen eszrevetlen maradni)vagy a rendszer ezt nem tudja.
A mot es a tax az biztos rendszeren van,az ertheto,

Meg valami:volt,hogy ugy vettem autot,hogy odaadta az auto 'policy ref number't,azaz a biztositasi hivatkozasi szamat a vevo.
A meglepetes az,hogy ceges biztositad volt,a cegvezeto volt a biztositott,es Nem rendszamra,fix autora szolt,hanem '2 tengelyes,3500 kg meg nem halado minden autora.
Tehat a barmely autora jo volt,hisz nem autora,hanem szemelyre kotott...ezt igy nem is lathatja a rendszer.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.15. 18:48:19

@NIKI LAURA: Azt nem tudom és itt most a születésnapi partin végzett körkérdés sem adott egyértelmű választ hogy a telepített kamerákban van ellenőrző rendszer vagy nincs de a rendőrautókban van az biztos.
Az nem jelent semmit hogy személyre szól a biztosítás mert simán kideríthető hogy az autó kinek a tulajdona és kötött rá biztosítást vagy nem. Tehát hogy az ő nevén lévő autóra az ő nevén van e biztosítás.
A landlord aki itt alattam lakik egy csomó motorjára ugyanazt a rendszámot használja mert a legdrágább járművére fizeti a biztosítást és azzal a rendszámmal használ akárhányat.
Itt nem az a cél hogy leraboljanak mint egyes országokban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.15. 21:39:27

@Shanarey:
Nézd, én nem cáfolok semmit mert nincs bizonyíték a kezemben.
Tőlem akár építhetnek a termékekbe bármit ami tönkreteszi meg a beépített alkatrészek is lehetnek gyenge minőségűek mert a költségek ezt megkívánják.
Én megint csak azt akarom bizonygatni hogy a Tervezett elavulás nem ugyanaz a termék tönkremenésével.
Gondoljatok bele józan ésszel.
Az elégedett vevő a jó vevő. Az elégedett vevő a visszatérő, a márkahű vevő.
Hogyan lehet elérni hogy a vevő ő maga határozzon a termék lecseréléséről és ne legyen rákényszerítve a termék tönkremenése által?
Ha ő maga határoz akkor ha az új modell elég kívánatos, kívánatosabb a konkurens modelleknél akkor márkahű lesz. Ha a tönkremenése miatt kell újat vennie akkor nem fogja ugyanazt a márkát választani.
Ezek teljesen világos folyamatok.
Valamikor a Nokia piacvezető telefon volt jó és megbízható telefonokkal.
Nem egy legendás típussá vált.
Amikor a telefonoknál követelmény lett hogy többet tudjanak mint a telefonálás akkor a Nokia elvesztette a játszmát.
A Samsung tarolt az Androidos telefonjaival.
A Nokia nem tudta az új modelljeit kívánatosabbá tenni mint a konkurencia.
Elpártoltak a vevők.
Ezt próbálom magyarázni hogy a vevőt úgy kell manipulálni mintha ő irányítaná a dolgokat. Ez az igazi marketing.

Shanarey 2013.12.15. 23:10:15

@diggerdriver:

Na ezzel a Nokia példával, csak részben van igazad.
Az első nokia telefonok nagyon jól működtek, a későbbiek egyre kevésbé. 1997 től az első három mobiltelefonom, Nokia volt, és onnantól soha többé, mert a második a háromból, már nem volt annyira stabil működésű, mint az első, a harmadik meg még rosszabb volt.

Ennyit a Nokiáról.

A telefongyártók általában jó minőséggel indulnak utána ez romlik. A Samsung és az Apple is ezt csinálja másképp, ők a minőségre is törekednek, nem csak a "parasztvakításra" a technikai specifikációkban.

A Kínai hulladék cégek pedig folyamatos javulást produkálnak minőségben mert ha benn akarnak maradni a játékban akkor ezt kell tenniük.

Ám a telefonoknál a másik zavaró tényező az akku, a régiekhez alig lehet akkut venni, az meg egy vicc hogy az új telefonok hasonló fizikai méretű, ám nagyobb teljesítményű akkukkal jönnek ki, de a régiekhez nem lehet újat vagy akár nagyobb teljesítményűt venni.

A tervezett avulás adja a pörgést a gazdaságban, na meg a bamba emberek akik mindig mindenből újat akarnak.

Az a bizonyos 46 éves hűtő, amiről írtam miért nem bírt meg gebedni, úgy ahogy manapság 5-6 év után a hűtők szoktak. Ennek az orosz csodának egyszer volt feltöltve a rendszere gázzal miután használatba kerül. Ha láttad volna hogy szét volt már esve bizonyos részein, de rendületlenül hűtött. Az anyám Gorenje hűtője már 3 szor volt feltöltve gázzal, a 8 év alatt. Az ex feleségemnél létezik egy szintén orosz fagyasztó, az is egy gáz utántöltéssel elvan már 17 éve. A mai autókat is úgy gyártják hogy 5-6 évig használja a tulaj maximum és utána vegyen másikat. Ha az autó tovább fut az nem a gyártó hanem a tulaj okosságán múlik, megfelelő szervizelés esetén ennek nincs akadálya. Minden autóban akad olyan alkatrész amely nem bír ki többet mint 140-170 ezer kilométer, és nem azért mert lehetetlen, hanem mert vacak anyagból csinálják, és érdekes módon ha az adott alkatrészt cserélni akarod akkor abból van ugyanolyan, mint ami tönkrement, és van sokkal jobb minőség is. Ez saját tapasztalat egy bizonyos műanyag termosztát ház kapcsán amely cserélhető volt de nem javítható, ellenben garantáltan szétesett kb 150 ezer km tájékán.

Ma már TV készüléket sem lehet úgy venni hogy akár 10 évig elmenjen még ha kisebb javításokkal is, mert a képernyő (LCD, Plazma, LED, stb) nem bírja olyan sokáig.

Ennek tényleg van gazdaságélénkítő hatása, de ezzel együtt gyorsabban fogy a gyártáshoz szükséges nyersanyag, az újrafeldolgozás meg nem mindenhol működik, és nem mindig gazdaságos.

Ha lesz újabb világháború, az a ritkaföldfémek miatt indul az biztos.

NIKI LAURA 2013.12.16. 07:17:29

@diggerdriver: ok,kosz,a tartossagra nehany szosszenet:

A mercedesnek szandekosan van telepitve olyan szoftvere a gk vezerlo rendszerebe,hogy x ajtonyitas,,inditas utan CSERELNI kell a vezerlot!

Nem kopas ,hasznalat miatt,hanem a gyar igy alakitotta ki a szoftvert.Igen,sztem ez CSALAS!Ra kenyszerit,vidd markaszervizbe,kolts.

Ugyanez a CAT munkagepnel,beall az uzemora,tilt.
Afrikaban alig lattam fiatal munkagepet utepitesken.Az ok az,hogy a modern elektronika beszarik a homok-forrosag parostol.
Csak a bowdenes adagolo,a mechanikus dolgok birjak.

Van nekem itthon egy ikon.Dutra ue28,semmiert nem vallok meg tole.
1968 evj,mindent megcsinal.Nem egy modern,de keveset fogyaszt,es minden van hozza.Neve-egyebbkent-nem a Duna,hanem a Dumper szobol ered...anno vilagklasszis volt,mig tonkre nem tettek aVoros Csillag traktorgyarat...

Mosogepem -ariston-a 3.panelt csereltettem,40 rugo volt,es egy 20 ft ellenalas ment ki benne csak,de egybe kaphato.
Vettem egy angol Bekot,ez most birja,45 e ft volt.Az egesz gep.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.16. 20:46:35

@Shanarey:
Nokia.
Ugye emlékszel mit írtam? A jó vásárló az elégedett vásárló. Sőt ő a visszatérő márkahű vásárló is.
A Nokiás történeteddel abszolút alátámasztod ezt.
Vetted a terméket amíg elégedett voltál vele. Az elégedettséged elmúlt és hirtelen a vásárlási hajlandóságod is.
Tegyük fel hogy valamit beépítettek amitől tönkrement vagy csak egyszerűen olcsó, rossz minőségű alkatrészekből rakták össze.
Azt mond meg nekem miért jó ez a cégnek?
Miért érte meg nekik?
Hiszen ha stabil megbízható és csábító, hangsúlyozom csábító új modelleket csinálnak akkor még ma is a vásárlójuk vagy.
Te nem vesztettél mert számtalan jobbnál jobb telefon közül választhatsz a Nokia meg zuhanórepülésben van a felejtés felé.
Én a Siemens telefonokkal jártam ugyanígy.
Az S35-ös Siemensem a legjobb telefonom volt aztán valami elképesztő szarokat adtak ki. Meg is szűntek.
Egyébként egyetértek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.16. 21:07:30

@NIKI LAURA:
Itt valami nem gömbölyű.
A Mercedesnek van a legmárkahűbb vevőköre.
Güntert ha cserbenhagyja az S osztály akkor mégegyszer nem vesz az biztos.
Amiről te beszélsz az valószínűleg a szervízszámláló.
A jobb autókban BMW, Mercedes van egy külön komputer ami a szerviz intervallumot meghatározza.
A következőről van szó.
Az autók kopásának 80%-a hidegüzemben keletkezik.
A hideg hengerfalra ráfröccsenő olajcseppek kis gömböké ugranak össze és nem tudnak olajfilmet képezni az alkatrészek közé.
Ezért a komputer méri a hidegüzemek hosszát és a hidegindítások számát.
Szélsőséges esetben ha egy Mercit csak néhány kilométerre használnak de gyakran akár 10ezer kilométerenként kérheti az olajcserét míg egy olyan amivel hosszútávon közlejednek kevés hidegindítással az 30ezer kilométerenként kéri a szervizt.
Pontosan az autók az a kategória ahol a Tervezett elavulás kiválóan működik minden beépített manipuláció nélkül.
Azért mert ott vastagon belejátszik a presztízs faktor is.
Vagyis hogy egy jól menő ügyvédnek például presztízsből a legújabb modell kell hogy az irodája előtt álljon.
A márkahűség használt autóknál is működik.
Én a második Nissan Primerámat nyűvöm biztos nem véletlenül.
Szóval arra próbálom már sokadszor rávezetni az itteni olvasótábort hogy nem lehet érdeke a gyártónak direkt szart gyártani.
Miért jó a Doxának hogy én a büdös életben nem veszek többet az óráik közül?
Miért jó az olasz mosógépgyárnak hogy esküt tettem hogy olasz terméket sem nemhogy olasz mosógépet nem veszek többet?
Ha csak én tenném az rendben lenne de hol tart az olasz gazdaság és hol a német vagy a japán?

Tényleg van egy UE 28-asod?
Most irigyellek.
Jól ismerem a típust.
Az E betű az elsőkerék hajtást jelenti mert volt a sima hátsókerekes U 28-as is. A DUTRA-k fantasztikusan jó traktorok voltak.

Shanarey 2013.12.17. 00:27:58

@diggerdriver:

A Nokiánál, nem alkatrész probléma volt a gondom, hanem a software fagyott le, mert nem írták meg rendesen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.17. 07:56:36

@Shanarey:
A végeredmény szempontjából tökmindegy.

terrer 2013.12.19. 22:35:28

@diggerdriver: az igazság sokkal árnyaltabb ennél, de az biztos, hogy a rövidebbet úgyis te, én, meg a többi vásárló húzza. A márka csak az egyik kis eszköze a termékpolitikának! Mondok példát. Vettem a CBA-ban egy késélező acélt 980 Ft-ért. Bár nem fűztem hozzá nagy reményeket, az eredmény engem is meglepett: a kés acélja határozottan keményebb volt az élezőacélénál, annyira, hogy próbaképp kis rovátkákat tudtam az élezőbe vágni a kés élével! Már az első húzásnál éreztem, hogy valamelyik "rágja" a másikat... Nos, ezen az élezőn volt ugyan valami felirat, nyilván egy nóném kínai gyár aznapra kitalált neve, másnapra máshogy dobják ki, és az emberek mindig bedőlnek, mert egyszerűen nem hiszik el, hogy ilyen van, hogy ilyet a gyártó megenged magának, hogy egy termék már azelőtt totálsz.r legyen, hogy használatba vették! A kínai gazdaság igen nagy arányban az európai és amerikai vásárlók ilyen típusú hiszékenységéből él. Márkáról az ilyen termékek esetében nem beszélhetünk!!! De ez a "márkátlanság" mindenhol jelen van, láthatsz a tv-k, mosógépek, órák, szinte bármi közt olyan nevet (ide sorolnám akár a Chevroletté átcímkézett koreai autókat is), amit életedben nemigen hallottál, viszont igen kedvező az áruk, a dizájnjuk, a műszaki paramétereik (papíron). Vagy MLM-módszerekkel, ügynökeikkel a szádba tolják a terméket, és könnyebben elérnek ők, neked kényelmesebb a vásárlás (AVON, biztosítások). Vagy elkezdik mantrázni, hogy ők milyen környezettudatosak, megmentik a bébifókát, meg bio, meg természetvédelem, meg amit még elhiszel, így pengetik benned a társdalmi felelősségvállalás húrjait (lásd MOL, SHELL, és egyéb hazudozók túlárazott sz.r termékei). Vagy eszeveszetten reklámoznak valamit, ami a konkurensekhez képest túlárazott, valójában nem is olyan jó, lásd Apple Macbook, iPAD, iPhone, Volkswagen Golf, Red Bull, Milka, LG. Szóval ne higgy a márka mindenható erejében, ha átb.szásról van szó, a számodra eladni kívánó ellátási lánc minden tagja meg fogja találni az eszközöket, hogy vásárolj náluk, és ennek kikényszerítésére a márkán kívül még teméntelen eszközük van! Ne reménykedj abban tehát, hogy nem merik alkalmazni a tervezett avulást meg társait, és nem adnak direkt sz.rt, mert annyira hiszel a márka mindenhatóságában! Egyben légy biztos: az ellátási lánc a mai felpörgött világban, kezdve a nyersanyag kitermelőjétől a kiskereskedőig, tervezőtől a garancianyújtóig és ügyfélszolgálatig, úgyis átk.úr. Így vagy úgy, de ez az egy biztos. Különben ebben az éles versenyben nem maradnak talpon illetve nem tudják kielégíteni növekvő profitéhségüket.
Termékek: létezik olyan, hogy "termékéletgörbe". Van egy felfutás, aztán jó és híres, majd jöhet a nagy aratás, amikor a mosópor ismertté válik, és egyre-másra csökkentik a hatóanyagát, amíg a bolond nép észbe nem kap, hogy ez más nem az a jó mosópor, és a termék kifut, jöhet a másik, új névvel, jöhet a TomiSztár, Tomi Kristály, Tomi 3x Action Color, Baby Color, gél, , a Biopon, Bonux, Maxima, Quick Star, te meg csak kapkodod a fejed, hogy mivel b.sznak át már megint, közben lehet, hogy a háttérben ugyanaz a tulajdonos keveri a sz... a kártyát, nézve hülyének mindenkit. Tervezett avulás kategóriája végülis ez is, hogy hogyan öljék meg, tegyék tönkre a régi terméket, és vágjanak vele át, mert jön egy újabb, beetetéssel kezdődő átb.szási ciklus. És bejön nekik! Az átlagember már rég tehetetlen az efféle fogások ellen, ahogy a politikai játszmák ellen is.
A téma iránt jobban érdeklődők esetleg keressenek rá a marketingmix-re és az SCM-re...

terrer 2013.12.19. 22:51:07

@diggerdriver: Nokia kapcsán: az átlagpolgár soha, ismétlem soha nem tudhatja, mi van a háttérben egy-egy vállalattal való manipuláció esetén. Lehet, hogy felment a részvény, eladtak sokat jóáron a tulajdonosok, majd tönkreverik, az egyszerű befektető bezuhan, és ök visszaveszik a részvényeket negyedáron. A Nokia túl jó ahhoz, hogy ekkora mélyrepülésbe menjen át, meg ilyen ostobán kezdjen viselkedni, nem lennék meglepődve, ha emögött tudatos manipuláció zajlana, ahogy sose ismerjük a valódi befektetői, tulajdonosi hátteret se, akinek esetleg egyszer az egyik, másszor a másik vállalatát éri meg futtatni, különböző földrészeken persze. Ugyanis te csak akkor fogsz évente új telefonokat venni, ha egyik évben a siemens, másikban a nokia, harmadikban a samsung, negyedikben az iPhone ugyanolyan kategóriájú, de jobb minőségű terméke megy! Ha az ugyanakkora tudású készülékek közül egyszer az egyik, másszor a másik lesz csúcsszuperül működő, csak akkor fogsz összevissza vásárolni, különben örülnél a készülékednek, és ülnél a pénzeden, amiből így nem lenne nekik profit!
És ezzel szépen sakkoznak az egész világon, ez a globalizáció. Mi ezekhez a dolgokhoz annyira naivak vagyunk, annyira nem értjük ezeknek a piaci mechanizmusoknak a működését, annyival nagyobb tudású (nem okosabb, csak bennfentesebb) emberek mozgatják a szálakat, hogy az igazságnak mégcsak a közelébe se fogunk soha szagolni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.19. 23:01:55

@terrer:
Ezzel teljesen egyetértek.
Azzal a kiegészítéssel hogy bármilyen kifinomult módszerrel basznak át a lényeg hogy a vásárló döntsön a termék megvásárlásáról.
Ha kényszerítik a vásárlásra (mert például tönkrement a régi) az nem jó marketing.
Tudod annak az embernek akinek van 3ezer forintja egy kínai cipőt megvenni elmagyarázhatod te hogy vegyen jó márkát 26ezerért ha nincs 26ezer forintja.
Lehet szidni a kinai termékeket de egy létező valós társadalmi csoport igényeit elégítik ki.
Azok az emberek elégedettek a kínai áruval mert tudják hogy túlzott elvárásaik azért a pénzért nem lehetnek.
A márkaimázsnak is megvannak a marketing eszközei.
Magyarországon istenként tisztelik a német autókat teljesen érthetetlen módon.
Miért?
Mert az 56-os disszidens nagybácsi ha hazajött akkor német autóval jött haza.
A marketingnek aztán még ezerféle fogása van de alapvetés amit itt sujkolok már régen hogy az elégedett vásárló a jó vásárló.
Hogy a vásárlót hogyan manipulálják hogy elégedett legyen az is megér egy misét.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.19. 23:11:29

@terrer:
A márkahűség az egy másik műfaj.
Egy márka bevezetése a piacra egy jó reklámkampánnyal sokmilliós befektetés.
A telefonoknál nem jellemző a márkaváltás csak ha kegyvesztett lett a régi.
Én Siemens telefonokat vettem anno sorban egymás után.Aztán szar lett és most Samsungokat veszek.
Aki Iphonokat vesz az továbbra is azt fog. Ez az egyik márkáról a másikra való ugrálás nem jellemző.
Egyébként itt Londonban figyelem az utazóközönséget hogy mit basztat mert itt mindenki a telefonját basztatja.
Gyakorlatilag úgy néz ki hogy két márka van, a Samsung és az Iphone.
Nagyon ritkán látok mást.

terrer 2013.12.19. 23:46:04

Miért jobb a Toyota, illetve egyéb japán gépek sikerei: itt már nem a műszaki tudás adta a fölényt, hiszen az bárhol másutt is megvolt, amióta feltalálták az ipari kémkedést! Hanem egy csomó más dolog, inkább irányítás, menedzsment-téren. Először is hatékonyabban működtek, bizonyos területeken (pl. szervezés, nyilvántartás, logisztika), olcsóbbak, gyorsabbak, rugalmasabbak lettek, emiatt megengedhették maguknak a jobb minőségű alkatrészek beépítését. (Az angolok, amerikaiak is tudtak volna tartósabb alkatrészeket, jobb csapágyat, keményebb acélt tenni az autókba-motorokba, csak kétszeres áron!) A Toyota egyik nagy újítása a JIT (just in time) volt, a számítógépesített készletgazdálkodás, aztán ami a legnagyobbá tette, a TPS (Toyota Production System, a lean-menedzsment), meg a kaizen gondolkodás, a TPM (Total Productive Maintenance), vagy az Amerikába is átterjedt TQM (Total Quality Management). És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az amerikai és európai szakszervezetek mennyire lerontották a hatékonyságot a juttatások, munkaidő, fizetés terén kiharcolt engedményekkel, a kormányok meg milyen lehetetlen követelményeket állítottak adminisztráció, munkavédelem, képzettség, telephely-működés, adózás terén!

Mindebből mit is lát a vásárló, akinek lövése sincs (nem is kell legyen) a vállalatirányítás, az ellátási háló, a menedzsment-eszközök, a stratégia, az operatív irányítás, a készletgazdálkodás, netán éppen a CRP, VMI, CPFR, SCOR, ABC, BSC tárgyköréhez?
Hogy emberek a gyárban nakkulcsokkal jobban vagy rosszabbul raknak-e autókat össze, és ezt vajon több modellnél is megismétlik?
Hát már rég nem ezen múlik a siker... És mennyivel jobb, ha a fenti hárombetűsökön, mint a mi kis országunk különleges üzleti világában, ahol a siker receptje úgy kezdődik (és úgy is zárul), hogy "ismerd Orbán Viktort"... Na ezért is nem tudunk semmivel kitörni a világpiacra!

Az átlag Toyota nincs teli egyedülálló műszaki újdonságokkal, csodamegoldásokkal, korszakalkotó találmányokkal, mert már nincsenek, nem lehetnek olyanok. Nincs többé műszaki titok. Egyszerűen hatékonyabban gyártják, menedzselik, marketingelik, jobban működnek, többet dolgoznak, így többet/jobbat engedhetnek meg maguknak ugyanazon árszinten beletenni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.20. 00:18:20

@terrer:
Nincs mit hozzáfűznöm.
Ez így van.
A Toyotánál unalmasabb autót a föld nem hordott a hátán mégis ők a legnagyobbak.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.20. 00:27:55

@terrer: A vásárló azt látja hogy nem megy tönkre az autója. Csak megy megy megy...

emiGrant 2013.12.20. 16:27:08

@diggerdriver: Szia Digger!
Off topic leszek, mert csak igy tudok uzenni. Tegnapi posztodat, ami egyebkent istentelenul jo olvasmany volt es total elveztem, leforditottam angolra, hogy a ferjem is el tudja olvasni. O is elvezte. Azutan, gondoltam en, ha mar megvan angolul is, akkor kirakom a FB-ra. En semmit nem rakok ki nyilvanosan, kizarolag az en sajat ismeroseim latjak. Remelem nem haragszol. Mar kaptam egy havertol visszajelzest, hogy nagyon tetszett neki es o is tovabb osztotta. Aranyos 40 ev koruli horvat no, de Angliaban el. Az idosebbik fiammal jart egy osztalyba Brightonban. Aztan most meg elolvastam a funny story-s posztodat a blogodon, hat ott mar potyogtak a konnyeim. Csak igy tovabb!! :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.20. 16:51:46

@emiGrant:
Részemről az öröm.
Örülök hogy tetszett.

terrer 2013.12.20. 19:57:18

@diggerdriver: Ha emiGrant a határátkelős posztodra gondolt, az tényleg nagyon jó volt, tele hasznos infókkal, és még érdekesen is megírva:-) Bocs hogy itt írom meg, de oda nem kommenteltem még, és van valami jelentkezéses dolog is. Kár, hogy nem írsz többet (itt se), szívesen olvasnám.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.20. 21:17:15

@terrer:
Kár hogy nem kommentelsz ott, beleférnél a csapatba.
Annyi az egész hogy kéred a moderálás nélküli kommentelést és vállalod hogy normálisan kommentelsz.
Ennyi.

Most itthon leszek két hétig tervben van az építőipari sztorik folytatása és egy poszt a kőolaj kontra elektromosság autókban való használhatóságáról.
Azért minden nap nem írhatok baszod nem vagyok én író:)))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.12.20. 21:20:47

@terrer:
Amúgy az a poszt hirtelen felindulásból született egy vasárnap délután és én nem vagyok megelégedve vele. Lehetett volna még csiszolni de megígértem a Határátkelőnek aztán mindig csak halogattam míg egyszercsak gyorsan megírtam.
Szerintem az első Londonos poszt ami itt olvasható lentről a második az sokkal jobban sikerült.
süti beállítások módosítása