A hely...
A hely egy csodálatos arborétumszerű erdő közepe egy kisvárosban Londontól húsz kilométerre. Hatalmas mammutfenyők és oriáscédrusok között egy lakópark épül aminek első fázisa már kész, azokban laknak már, a második fázist most építjük. Tényleg olyan mint egy arborétum, minden fán kis táblácska amin a fa latin neve szerepel. A már elkészült rész közepén tavacska koipontyokkal, és szökőkúttal, vesszőből font szarvasokkal. Gyönyörű mammutfenyők mellett igazi pihentető környezet szolgálja a már ottlakókat. A házak ára 850-ezer fonttól egymillió ötvenezer fontig terjed. Elképesztő pénz ez egy magyar számára de ez teljesen átlagos most Londonban vagy a környékén.
A lakásokról...
Tipikus angol hagyományok szerint épült duplafalú padlófödémes házak három szinten, alul beépített garázzsal. Mindegyikhez tartozik egy kicsi kert igény szerint füvesítve befásítva vagy járólapozva. A képeken látható a fal szerkezete és a két fal közötti kőzetgyapotos hőszigetelt rés kiszellőztetése a téglák közé behelyezett műanyag betétekkel.. Utána pedig a padlófödém látszik amelyik sűrűn rakott különösen erős gerendákból van építve. Ehhez képest a szintek közötti födém nevetségesen gyengének hat. Egy centiméter vastag OSB lap ami nem fekszik fel a falakra hanem rájuk van szerelve. Első pillantásra a mi hagyományos fa vagy beton födémgerendáinkhoz képest ez semmi. Pedig hát gondoljunk bele. az a vékony lap csak egyirányú terhelést kap felülről az élén. Próbáljunk eltörni egy jégkrémpálcikát az éle irányában. Nem fog sikerülni pedig az csak egy milliméter vastag jégkrémpélcika. Ez az építési mód nálunk teljesen ismeretlen.
A munkaterület...
Az első fázist és a második alapozását nem mi csináltuk. Mikor megjelentünk a területen az gyakorlatilag egy szeméttelep volt. Ahogy a munkafolyamatok engedtek egy kis időt azt mind arra fordítottuk hogy rendet rakjunk. Egy hónap után kezdett látszani valami eredmény. Egy ilyen építkezés elképesztő sok szemetet termel. Nagyjából szelektív hulladékgyűjtés van és naponta hordják el konténerszámra a hulladékégetőbe.. Ezek legnagyobb része az építőanyagok maradékából és a csomagolóanyagokból áll. A hulladék összegyűjtése és szelektálása a targoncás feladata. Néhány szót ejtenék róla is. A hidraulikus targoncák nélkülözhetetlenek egy építkezésen. Gyakorlatilag megállás nélkül dolgoznak. Ők hordják az anyagot mindenkinek, és ők hordják el a szemetet mindenkitől. Szűk helyeken forgolódva sokszor a magasba emelve a terhet mindenhol kicentizve kihasználva a legkisebb helyet is rendkívül profi módon dolgoznak.
Visszatérve a munkaterület állapotára az előttünk ott dolgozók eléggé elhanyagolták az építési területet. Hulladékhalmok mindenhol, volt amikor nem tudtam másképp csak targoncavillával konténerbe pakolni a fatörmeléket. A konténeres szemétszállítást is bemutatnám néhány szóban. Van a nagy konténer ami gyakorlatilag egy levehető plató a teherautóról. Görgők vannak az alján és egy nagy hidraulikusan mozgatható kampóval leteszi maga mögé vagy felhúzza magára. A folyamat mégsem ilyen egyszerű. A munkaterületek nem a kihasználatlan helyekről ismertek. A konténeres autó mikor megérkezik keres egy helyet ahová az üres konténert leteszi. Ha ezzel megvan akkor felveszi a tele konténert és annak is keres egy helyet ahol lerakja. Utána felveszi az üreset és berakja a tele konténer helyére. Aztán megint felveszi a telekonténert és akkor már végre elviheti azt. Vannak azok a kisebb konténerek amiket egy láncos emelőkarral tesz maga mögé a sofőr. Az ő dolga egyszerűbb. Megjön az üres konténerrel és odaáll a teli elé. A telekonténert beleemeli az platón lévő üresbe és a láncokat átakasztva leteszi a a teli helyére mindkettőt, majd a láncot megint átakasztva mostmár csak a telit emeli a platójára. Külön gyűjtik a fém-fahulladékot a gipszkartont a műanyagot a komposztálandó növényi nyesedéket. A képen láthatók kis konténerek is amik targoncavillával mozgathatók és belebillenthetők a nagyobb gyűjtőkbe. Ezek a kis konténerek vannak elhelyezve szerte a területen aztán a targoncás gyűjti és űríti őket. Az én feladatom a nagykonténerek tömörítése hogy minél több férjen beléjük.
A kastély...
A terület közepén van egy többszáz éves kastély. Olyan igazi ódon szellemjárta kastély mint a amikről Anglia híres. A bejárata alapján először azt hittem templom, még harangtornya is van de bemenve kiderült hogy klasszikus kúria. Most át fogják alakítani lakásokká. Az elejét már felállványozták egészen a tető fölé ami azt jelenti hogy a tetőt is kicserélik.Érdemes megnézni a profi állványozást. A hátsó részen a padláson galambok laknak. Valami véletlenszerű genetikai módosulás révén egy hófehér galambcsalád. Vannak vagy tízen. Állandóan ott keringenek a terület felett vagy néhány a kéményen, párkányon üldögél. Ahányszor meglátom őket mindig az alábbi sorok jutnak eszembe.
"Ajtó megől fehér galamb,
Ősz bárd emelkedik."
A máglyára küldött Wales-i bárdok lelke néhány fehér galamb formájában erre vetődött. Az egyik képen ott öldögél
öt közülük az épületen.
Amikor beléptem akkor azonnal látszott milyen lehetett fénykorában. Szép tapéta a falon, csodálatos ajtófélfák, ódon lépcső, ólombetétes ablak, érdekes építészeti megoldások. Jó lenne látni mivé alakítják át. Az egyik teremben nagy időket megélt óriási tükör volt a falhoz támasztva. Egy kósza fénysugár pont az angyalka arcát világítja meg.
A csapatról....
Albán brigád albán művezetővel néhány román melóssal. A művezető egy mogorva figura aki a pozitív inspiráció szót még életében nem hallotta de mindig talál okot hogy bármikor bárkit lebasszon. Engem is. Mindegy miért de valami okot talál. Múltkor munka végén bezárom a gépet vinném a kulcsot az irodába de látom hogy már kanyarodnak ki az autóval a területről. Persze másnap első dolga volt bekóstolni mert hazavittem a kulcsot. Jólvan baszdmeg legközelebb a kilincsre akasztom. Érdekes egy figura mert például ha esős idő miatt reggel hazaküldenek beírja az egész napot. Mikor itt volt a lányom mondtam hogy szombaton nem tudok bemenni. Azt a napot is beírta. Nem rossz ember csak van neki ez a becsípődése. A többiek a szokásos albán mentalitású figurák. Segítőkész vidám fickók. Jó velük dolgozni.
A munkámról...
Néhány alapdolgot tudni kell a gépkezelő munkáról. Az építkezéseken jelenlévő gépkezelők hasznos kihasználtsága maximum a munkaidő 60%-a de inkább kevesebb. Egyszerűen a munkafolyamatok nem tesznek lehetővé több munkát. A többi időt kétféleképp töltjük ki. Van ahol elnézik hogy nem csinálunk semmit, van ahol a holtidőt ki kell tölteni teljesen felesleges értelmetlen kapirgálással. Az a lényeg hogy elfoglaltnak kell látszani. Professzionális szintre fejlesztettük a semmittevést. Most viszont mondok egy érdekes dolgot. A fennmaradó hasznosan eltöltött idő felét sem teszi ki a földmunka, az árokásás pedig sokat mondok ha 10% időt vesz el ebből.Legfőbb profil az anyagmozgatás, daruzás, betonkeverés, targoncázás, és rengeteg egyéb munka. Ebből mutatnék be most egy csokorra valót. A következő képeken a targoncavillával és a graberrel való munka néhány fázisa látható. A grabert nem szeretem mert már többször kicsúszott belőle a teher. Elvileg olyan erővel szorít mint a teher súlya de a valóságban nagyon figyelni kell hogy biztonságosan emeljünk vele.
Az alábbi képeken egyéb nem földmunka feladatok láthatók. Sorrendben aszfaltozás, egy víztartály utánfutó kiűrítése, kifordított kanál használata, egy régi kerítés betongyámból való kitörése.
Itt pedig a tíz különböző ömlesztett anyag kupac van amiknek mind megvan a helye ahova használni kell.
Az igazi szakmunka...
Tudom hogy nagyon látványos mikor egy óriási gép dolgozik. Pedig ennek a szakmának az a könnyebbik fele. Nagygépekre ritkán bíznak precíz munkát, pont azért mert szűk helyen nem férnek el. Általában nagytömegű föld mozgatására valók, vagyis olyan munkára hogy ott van néhány ezer köbméter aztán szórd mint bolond a lisztet. Ezzel szemben az igazi kihívás a kisgépekkel való munka. Ezek között is kiemelkedik a hibajavítás. Az építésnél sorrendje van a munkafolyamatoknak. Ha alapot ások jó eséllyel nem fogok vízcsővel találkozni. A hibajavításnál viszont már minden a helyén van, az az igazi sarokból kiharapni a pókot munka. Ezen a munkaterületen is belefutottunk garanciális javításokba. Az hogy egy beépített vízcsap szivárog bármikor előfordul:
Itt leaszfaltoztak egy vízzárat. Ez már nehezebben védhető hiszen látszik hogy az aszfalt közvetlenül a zárszekrény tetején van tehát az munkásoknak látni kellett, mégis leaszfaltozták. Néhány hézagoló betéttel szintbe kellett volna helyezni.
A következő munka viszont... Nehéz rá szavakat találni. Az történt hogy a lakók beköltöztek az egymillió fontos vadonatúj lakásba és elöntötte őket a szar. Hosszas vizsgálódás után kiderült hogy három háznak hiányzik a rákötése a szennyvíz és csapadékhálózatra. Na ez a kemény nem a kád széle. Szóval szét kellett bombázni egy díszburkolatos utcát aztán két ház között hátravinni a csövet egy kertbe és másik két kertet feltúrva rákötni a hálózatra. Itt kezdődött a meló bár gép nélkül csak kézzel egy hetet dolgoztak rajta.
Aztán jöttem én. A legnehezebb a ház és a kerítés között volt kiásni, de a többi sem volt sétagalopp. Ilyen esetekben a helyreállítás legalább akkora munka mint a probléma megoldása.Mindhárom kertben a teljes gyepszőnyeget cserélni kellett, a fákat ideiglenesen kivenni, a kerítéseket elbontani stb...
Érdekességek...
Végül lezárásként néhány érdekességet mutatnék be. Elsőnek a gerendamozgatás két fajtáját. Ha nyitott teherautó hozza akkor kakasdaruval, egy speciális gerendafogó szerkezettel veszik le, ha zárt kocsiszekrényben érkezik akkor a teherautóra speciálisan kifejlesztett targoncával rakodják le. Ezek a targoncák különlegesen rövidek mert a járműszerelvények hossza korlátozott ezért csak és kizárólag erre a célra kitalált targoncákat használnak egészen érdekes megoldásokkal.
Az utca egyik felén már laknak a másik felén még javában folyik az építkezés de a pihenőkertet már építik.
A házakon háromféle tábla van. Elérhető, foglalt vagy eladva. Ezek a házak már elkeltek.
A terület sebességkorlátozása. Miért nem mindjárt 9,1/3-ad vagy 9, 3/4-ed? Ok én tudom hogy a 9,5 mérföld az 15km/óra de ki jár itt kilométer skálázású autóval?
Kanálcserélő terület. Nehogy má' szerteszéjjel hagyjuk a kanalakat. Így legalább ha cserélni kell akkor jó sok időbe telik míg a lánctalpas elmegy a kanálért.
Ez egy nagyon szép aszfaltszállító teherautó, az oldalán London belvárosának a látképével.
Végül pedig a munkaterület legértékesebb darabja az autóm.:))))))