HTML

Ass blaster

Friss topikok

  • Hejira: Fityesz himnusz: Most múlik pontosan (2024.03.28. 15:49) Gyerekiahóra...
  • tanyasi értelmiségi: Itt még olvasható Kónya Endre írása: pecsaktual.hu/balhe/megszolalt-k-endre-es-leirta-a-sajat-ver... (2024.02.17. 19:24) TE TETTED EZT KIRÁLY
  • diggerdriver: @Ferenczi Krisztián: Gratulálok a háthoz. A faváz sokszáz évig kitart és egybentart. A legöregebb ... (2023.12.17. 20:44) Házépítés itt és ott...
  • Móka Miki: Ez valami eszméletlen ahogy a sérült agy tirpák zotyi nyalja a munchhausen valagát. Ewwwww (2023.05.19. 21:44) Ki a rosszfiú?

Címkék

Lánctalpon...

2013.09.08. 21:27 diggerdriver

Ez a poszt most szigorúan a szakmáról fog szólni. Száraz szakmai nyelvű írás lesz külön kérésre egy HA kommentelőnek.

Vágjunk bele.

A munkagépeknek két nagy csoportját különböztetjük meg, a hidraulikus és a mechanikus gépeket. A mechanikus gépek voltak az első munkagépek amelyikek még drótköteles mozgatásúak voltak.Mára teljesen egyeduralkodóvá váltak a hidraulikus árokásók

Tudni kell hogy a hidraulikus erőátvitel a legjobb hatásfokú erőátvitel ami a folyadékok összenyomhatatlanságát használja ki. 
A hidraulika szivattyú előállítja a nyomást és elvileg a munkát végző munkahengeren annak a nyomásnak meg kell jelenni.
Csak elvileg mert nem egy megszakítás, és csatlakozók nélküli cső viszi oda a nyomást hanem csövek garmadája vezérlőszelepek hada csőcsatlakozók során keresztül némi veszteséggel kell számolni. 
Egy 200BAR-t előállító szivattyú esetében gépektől függően a munkahengeren megjelenő nyomás kb 140- 180BAR közötti. 
A rendszerek méretezését ehhez kalibrálják. 
Mindig csodálkozni szoktak ha megmondom hogy egy böszmenagy gépben arányaihoz képest milyen gyenge motor van. 
Amivel most dolgozok 8tonnás gépben 60lóerős a motor de egy 13tonnásban se több 100-130lóerőnél. 
A gép működésének megértését kezdjük a munkahengerrel. 
Ez a a szerkezet amelyikből látni néhányat a gépen itt-ott. 
Egy vastagabb hengerben egy vékonyabb fényes rúd mozog előre hátra. 
Képzeljünk el egy injekciós fecskendőt. Ha a fecskendőben mozgó dugattyú teljesen benyomott állapotában a tű felőli oldalon folyadékot nyomunk be akkor a dugattyú elindul kifelé a hengerből. Ez már egy munkavégzési fázis. Ha a nyomást megszüntetjük és mondjuk egy könyvet teszünk a dugattyú szabad végére akkor az a súlyánál fogva visszanyomja a dugattyút. Ez az egyoldalú munkahenger működési elve. 
A teherautók platóját ilyen egyoldalú munkahengerek emelik fel majd a súlyuknál fogva ha a betápláló nyomást megszüntetjük akkor visszatérnek alapállapotba. 
Ha a henger mindkét oldala zárt és a dugattyú mindkét oldalára képesek vagyunk váltakozva nyomást vezérelni akkor az már kétirányú munkahenger és mindkét irányban szabályozott adagolható kontrollálható munkavégzésre képes. 
Egy gépnél négy fő munkavégzési művelet van ebből hármat munkahengerek végeznek a negyediket úgynevezett hidromotor. 
A négy művelet a következő: 
A kanál nyitása csukása. 
A lengőgém mozgatása. 
A nagygém mozgatása le-fel. 
A felsőváz forgatása. 
Az első három van munkahengerekre bízva. 
Namost jojstick-os vezérlést alapul véve jobb és bal oldalon van egy-egy kar . 
Fő működési irányuk az óra számlapján bemutatva 12-6 valamint 3-9 óra irányába történik. 
Ha a kart például az említett két óraállás közötti félút  irányába tolom akkor két műveletet csinál egyszerre. Ha mindkét karral ezt teszem akkor négyet. Természetesen a munkavégzés sebessége az igénybevett műveletek számának függvényében csökken. 
Ezek a karok vezérlőtolattyúkat működtetnek amik az olajnyomást a munkahenger dugattyújának megfelelő oldalára küldik és lényeges hogy dugattyú másik oldalán lévő olajnak szabad visszafolyást engednek a tartályba. 
Mint mondtam a felső vázat hidromotor forgatja. 
Az egyszerűség kedvéért megpróbálom elmagyarázni egy fogaskerekes hidromotor működési elvét. 
A fogaskerekes szivattyú fordítottja. Ha egy közös házba zárt fogaskerékpár egyik tagját megforgatjuk akkor a fogak a ház palástja mentén olajat fognak szállítani. Ez a fogaskerékszivattyú. Ha viszont oljnyomást vezérlünk rá akkor hidromotorként fog viselkedni vagyis forogni fognak a fogaskerekek. Tökugyanúgy mint a dinamó-villanymotor viszonylatában, ha forgatjuk dinamó ha áramot adunk rá villanymotor. 
A lánctalpas gépek lánctalpait is hidromotorok hajtják. Persze nem fogaskerekesek már a hidromotorok hanem dugattyúsak de az már bonyolultabb technika. 

A lánctalpnál egy dologra kell figyelni. Tudni kell merre van az előre.Miért? Ne arra amerre a fülke áll? Ha megfordulok a felsővázzal 180Fokot akkor merre van az eleje? Lényeges dolog hogy munkagépeknél a láncot hajtó csillagkerék mindig hátul van.Mert így a lánctalp feszes ága az amelyik alul van a talajon a laza ág pedig a felső. Fordítva mint a biciklinél mert ott a hajtókerék elől van.Állítólag ez nem igaz minden lánctalpas szerkezetre mert a tankok másképp működnek de itt a munkagépekről van szó.Én minden indulás előtt lenézek a láncra és aszerint indulok el hogy melyik kereket a vezető vagy a hajtókereket látom. Még így is előfordul néha ha nem figyelek hogy előrenyomom a karokat és hátrafelé indul meg.

A kisebb gépeket gumilánctalppal szerelik. Valójában ugyanolyan fém lánctalp mint a nagyobbaké csak gumival van bevonva. Így több közeli munkaterület esetén a közúton át tudnak menni egyik helyről a másikra. Max 10tonnáig láttam gumilánctalpat.

Talán érdekes adalék hogy a lánctalpat ugyanúgy le tudja dobni a gép mint a bicikli a bicikliláncot. Mi úgy mondjuk hogy kilép a láncból. A visszarakás elég macerás. Minden lánctalpat egy munkahenger feszít ami nem olajjal hanem zsírral működik. Megemeljük a lánctalpat hogy ne érjen le a földre majd megnézzük mennyi az alsó ág lógása és ha az túl sok akkor zsírt nyomunk a feszítő munkahengerbe amíg jó lesz. Na most ha kilépett a láncból akkor ki kell engedni az összes zsírt, visszanyomni a vezetőkereket és pajszerokkal visszatenni a láncot. Persze ha van a közelben másik gép akkor azzal csináljuk mindezt de a gép saját magának is vissza tudja tenni ha elég ügyes a kezelő. Nagyobb gépeknél többtonnás láncoknál már a kézi erő nem elég.

A gépek tervezésekor több szempontot kell figyelembe venni. Az első lényeges szempont a gépek egyensúlya. Ez dönti el hogy egy gép mennyire borulékony vagy mekkora súlyt képes emelni.

Egy 13tonnás gép súlyából a hátulján az ellensúly 4tonna. Ez tartja egyensúlyban a gépet.

A másik szempont hogy minél kompaktabb legyen a gép. Vagyis hogy minél kisebb hely kelljen a felsőváz  körbefordulásához. Ezért a gép farát rövidebbre tervezik viszont ilyenkor az ellensúly közelebb kerül a gép középpontjához ez pedig instabillá teheti a gépet.

Az általános felépítés az úgy néz ki hogy a fülke mögött van a motor az mögött az ellensúly.Az új tervezési irányzat az az hogy a motort a fülke mellé teszik és olyan rövid lesz a gép fara hogy forduláskor nem fordul ki a lánctalpak síkjából. Ez azt jelenti hogy ahova a gép befér ott körbe is tud fordulni. Igenám de az ellensúly közelebb kerül a gép központjához és ha nagy súlyt emel akkor hajlamos billenni. Ezt kell tervezési kompromisszumokkal kivédeni. Van amelyik márkának sikerül van amelyiknek nem.

Dolgoztam 8tonnás DOOSAN-al az borulékony volt de dolgoztam hasonló felépítésű Hyundai-al az teljesen stabil volt.

A fülkék manapság már minden földi jóval el vannak látva. Minden attól függ hogy a gép vásárlója miket rendel meg hozzá. Bizton állíthatom hogy itt nem spórolnak a kényelmi felszerelések megvételével. A rádió az automata légkondi alap de a légkompresszorral súlyra állítható ülés is gyakori.

Már a munkagépeket is telenyomják elektronikával szinte nincs is olyan amiben minimum egy komputer ne lenne. 
Az a gép amivel most dolgozok automata gázadagolású. 
Alapjáraton  jár a gép én pedig egy tekerővel állítok egy háromnegyed gázt. 
A gép jár tovább alapjáraton. 
Abban a pillanatban mihelyt hozzáérek bármelyik karhoz felpörög a beállított értékre és ott dolgozik. 
Amint elengedem a karokat 4másodperc múlva visszaáll alapjáratra

Mivel ezek a gépek tartályból tankolnak minden 3tonna feletti gépnek saját elektromos üzemagyag pumpája van. Egy csövet beleengedek a tartályba megnyomok egy gombot és feltankolja saját magát valamint önműködően kikapcsol ha tele a tank.

Szintén 3tonna felett extrafelszerelés de minden gépen van, automata kanálcserélő.Pillanatok alatt kanalat tudunk cserélni.

Így működik: 

https://www.youtube.com/watch?v=wNpjWfewMY0

Ennyit a gépekről.

Itt van néhány videó a munkáimról és néhány érdekesség az építkezésekről

https://www.youtube.com/watch?v=IZs8l_BZVyA

https://www.youtube.com/watch?v=0MvAmZmyzps&feature=relmfu

https://www.youtube.com/watch?v=cN75JcmQpdw&feature=relmfu

Távirányítású henger:

https://www.youtube.com/watch?v=o_0fVbVMNBc

2013-09-08_192655.jpg
Andy lekeni gázolajjal a kanalat aszfaltozás előtt. Így nem ragad bele az aszfalt.

2013-09-08_192151.jpg

Minden munkaterületen ilyen kézápoló centerek vannak a mosdókban.

2013-09-08_192301.jpg

Lakópark csatornázása.

2013-09-08_192330.jpg2013-09-08_192420.jpg2013-09-08_192452.jpg

Találjátok ki mi ez?

2013-09-08_192809.jpg

Brick hood téglahordó. 12darab téglát lehet vele egyszerre vinni vállon.

2013-09-08_192840.jpg

Vandálvédelem. Itt is kell.

2013-09-08_192914.jpg

Vas tartóoszlop rögzítésének betonba ágyazása. A kúp alakú barna anyag az olajos papír. Mikor bebetonozzák utána másnap a papírt és a távtartó deszkát a tetejéről leszedik és a csavarok szabadon mozgathatók egy 5centi sugarú körben. Ha a vasszerkezettel valahol korrigálni kell könnyen engednek a csavarok nem kell vésni gányolni. Mikor összeállt az épület akkor cementlével kiöntik a tölcsér alakú lyukakat.

2013-09-08_193012.jpg

2013-09-08_222101.jpg

Műanyag esővíz szikkasztó. 70köbméter vizet képes egyszerre tárolni és lassan elszivárogtatni.

https://www.youtube.com/watch?v=HUN-_ObLMoI

2013-09-08_193040.jpg2013-09-08_193116.jpg2013-09-08_193157.jpg

Sínpályás daru.

https://www.youtube.com/watch?v=M3bOkPkGNJU&feature=youtu.be

2013-09-08_193243.jpg

Mobil toronydaru.

Ez volt az egyik legérdekesebb szerkezet amit láttam.

Megjelent egy teherautó és 20perc alatt kinőtt belőle egy toronydaru. Elképesztő. A kezelőt lift vitte fel a fülkébe. Egy nap alatt felrakták a sportcsarnok tetőlemezeit aztán este 20perc alatt összecsomagolta magát és elment. Nem hittem a szememnek.

https://www.youtube.com/watch?v=hrnDvNZdYjY&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=cpYozeClG-Y&feature=youtu.be

2013-09-08_193320.jpg2013-09-08_193351.jpg

Nagyon sok teherautó itt agával visz egy targoncát amivel le és felrakodik. Ez is egy plusz szolgáltatás nem kell a megrendelőnek rakodóeszközről gondoskodni.

2013-09-08_193457.jpg

Átjáró

2013-09-08_222135.jpg

Bakancs

2013-09-08_193559.jpg

Kábelkereső

2013-09-08_193631.jpg

Kábelek.

2013-09-08_193708.jpg

Célszerszám ahová már én sem férek be.

https://www.youtube.com/watch?v=R7o8SbX8HV8&feature=relmfu

2013-09-08_193742.jpg

Akkora betonalapot ástam ki ami kb megegyezik a gép súlyával.

2013-09-08_193851.jpg

Ritka Londonban az alápincézett ház. Kevesen engedhetik meg maguknak hogy az előírások szerint körbecölöpözzék a házukat. Ahol én dolgoztam ott 120cölöpöt fúrtak le 55ezer fontért és ez csak a földfal megtartását szolgálja. Ezen a cölöpfalon belül épül a ház.

https://www.youtube.com/watch?v=j70SLf9HdKo&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=Oyf6KvBg9Pk&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=S7eEevy9AHs

https://www.youtube.com/watch?v=OPhWMYIpKOw&feature=youtu.be

2013-09-08_193950.jpg2013-09-08_194125.jpg

2013-09-08_194034.jpg2013-09-08_193916.jpg

Egyéves JCB kanálcserélő munkahengerének gyárihibás felülete. Szégyen.

2013-09-08_194155.jpg

Ömlesztett anyag zsákos kiszerelésben Targoncával és daruval is mozgatható.

2013-09-08_194225.jpg

Amikor a Kelet Európai gépkezelő nekiugrik a gondosan nyírt tiszafa sövénynek.

2013-09-08_222212.jpg2013-09-08_194330.jpg

Román kolléga humoránál volt:)))))))

2013-09-08_222250.jpg2013-09-08_194428.jpg

Kockajáték.

2013-09-08_194530.jpg2013-09-08_194501.jpg

Amikor  a VOLVO turbója letérdelt

2013-09-08_192529.jpg2013-09-08_192606.jpg

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diggerdriver.blog.hu/api/trackback/id/tr555501191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.09.09. 00:20:18

Nekem nagyon tetszett ez a bejegyzes, de mondjuk engem - mint muszaki embert - mindig elvarazsoltak a munkagepek (is).

A hidraulikus rendszerek tervezesehez csak erdekessegkeppen: a mukodesi nyomas az ugynevezett "nominal pressure" vagy "working pressure" (140-180 bar jelen esetben), de erre ISO, API szabvany szerint rateszunk egy 4-es biztonsagi tenyezot, ami azt jelenti a kabelek es egyeb hidraulikus szerelvenyek nem fognak elszallni 600-700 bar alatt. :)

Szerintem te a vezerlesen mar regen erezned hogy itt valami nem okes, amikor a gepben meg boven van tartalek. De ez kell is mert egy 400 bar-os hidraulika olaj siman derekban kettevag egy melost ha epp mellette teblabol...

Azt mondjuk sosem gondoltam volna hogy ilyen vastag lanctalpak is le tudnak esni. :) Amugy mennyire elterjedt a gumi alapanyagu hernyotalp? Mert pl. mezogazdasagban mar nem is talalkozol lanctalppal, de gondolom a meredek terepviszonyok es jo tapadas miatt nalatok a lanc a megszokott es a gumi talp a ritkabb, nem?

Meg a kiralycsapagyrol szivesen olvastam volna. :) A forgovazak csapagyazasaba belepreselt know-how onmagaban meger egy nagy miset. Javits ki ha tevedek, de en ugy tudom ezeknek a gepeknek az eloallitasi koltsegeben egy jelentosen kimutathato reszt (vagy 5-10%-ot) csak onmagaban a forgovazat tarto kiralycsapagy adja, mert azok tobb millio forint erteku darabok. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.09. 01:00:30

@Don Kartasch:
Bizony tudjuk és érezzük hogy jóval túl vannak méretezve a csövek. Ennek ellenére gyakran kidörzsölődnek és kilyukadnak.
Viszont lyukas csőből soha nincs balesetveszély.
Hiába nagy a nyomás kicsi a szállított mennyiség.
Kb olyan mint a gyújtógyertya szikrája, a feszültsége nagy de csak milliamperek vannak.
Láttam már mindenféle fajta csőtörést kis lyukat teljes keresztmetszetűt szóval mindent. Nincs belőle baj. Néhányszor már megfürödtem hidraulika olajban.

"nalatok a lanc a megszokott es a gumi talp a ritkabb, nem?"
Ezt most nem értem. Ha a gumitalpnál a gumikerékre gondolsz akkor a következőt mondhatom.
Magyarországon a gépek 90%-a gumikerekes. Egyszerúen azért mert drága a tréleres szállítás inkább lábon mennek egyik helyről a másikra.
Angliában a gépek 90%-a lánctalpas. Itt nem tényező a szállítás viszont munkaterületen gyakori lenne a defekt ami sokat elvesz az üzemidőből.
A gumilánctalp nagyon elterjedt de csak bizonyos gépnagyságig. 8 tonnásig minden gép gumilánctalpas.
10tonnásban már gyakoribb az acél de előfordul gumilánctalp. Efölött mind acéllánctalpú.

Viszont itt a mezőgazdaságban most kezd újra elterjedni a lánctalp.
Ráadásul gumiból és közúton is használhatóan. Magyarországon semmilyen lánctalpas vagy gumilánctalpas gép nem vehet részt közúti forgalomban.
Itt gyakoriak a CLAAS Dominátor kombájnok elől a nagykerék helyén gumilánctalppal.

Őszintén megmondom semmit nem tudok a királycsapágyról.
Soha nem volt vele dolgom és egyik kollégától sem hallottam hogy emlegette volna.
Tudjuk hogy van néha zsírozzuk de ennyi. Mégcsak szétszedve sem láttam soha.

Nem tudom hogy részegységek milyen arányban vesznek részt a költségekben de a vezérlőtömb az biztos hogy jelentősen. Az a gép agya és hihetetlen kis tűréshatárral illesztik az alkatrészeket.

Örülök hogy érdekel a dolog szívesen válaszolok ha tudok.

justStevee 2013.09.09. 22:50:56

Király vagy :D Tippelek ez az én kérésemre lett :D Jöhet még, most legalább egy csomó mindent megtudtam :D Amúgy a képen aminél ott a kérdés, hogy mi ez, az nem egy csapózsínór véletlen? :D

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.09.10. 19:59:08

Én marhára nem értek hozzá, de szeretem nézni ahogy ezekkel a batár gépekkel dolgoznak. Nálunk is többször volt szükség rájuk. Alapozásnál, a kertnél.
Itt láttam olyasmit is - bár értem, hogy a hely szűkössége miatt van így -, de szerintem kevésbé hatékony.
Gyakorlatilag gyerekdömper méretű, a nagyokhoz mindenben hasonlító munkagépek építik a járdákat, játszótereket.
Úgy néz ki, mintha nagy óvodások játszanának a jostyck-okkal, amikor a munkások a kis markolókkal ásnak, telerakják a dömpert, az meg kiönti egy tárolóba...
:D
Nálatok is használják ezeket?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.11. 21:08:42

@justStevee:
Ön nyert. Egy hangszórót a vidéki versenyzőnek.:)))))))))))))))
Sőt kettőt mert a kicsapózsinór is stimmel.
Mostmár a közönségnek is kell néhány posztot írni mert vészesen zuhan a népszerűségi indexem:)))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.11. 21:10:47

@tilmir:
Igen, itt is vannak olyan kicsi gépek. Mi csak pöcsköszörűnek hívjuk őket.
Én is dolgoztam már olyannal amin fülke sem volt.
Valahol van fényképem egy motoros talicskáról majd megkeresem.

justStevee 2013.09.12. 00:35:27

@diggerdriver: Milyen vidéki Teeeeeeeeeeeeee ;) Southampton nem vidék csak lent van délen... :P ez olyan pesties aki nem Pöstön lakik az vidéki :D
Milyen hangszórót? :D Eltöltöttem pár évet építőiparban (egyik szakmám villanyreszrlő) így a csapózsinórt messziről kiszúrom :D
De jó 2 hangszóróm van amá szterejó :D LOL nálam senkisenem kérte mit írjak, lehet nem is olvassák a blogom XD na jó van egy kis 100 feletti tábor aki olvasgatja :D Akkor várom a következőket, lassan talán újra lesz időm nekem is postolgatni :D

szuperkrumpli 2013.09.13. 20:40:34

Hello diggerdriver!

Volna pár építőipari/munkavállalási kérdésem amit privátban vagy email-ben kérdeznék tőled! Lehet róla szó?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.13. 21:25:53

@justStevee:
Tudtam tudtaaam hogy egy nyeretlen kétéves vagy.
Akkor most felvilágosítást tartok Kiscsikó.
Valamikor az Óperenciás tengeren is túl vetélkedett két vetélkedő vezető TV-s személyiség.
Az egyik a Vágó István akire talán Te is emlékszel és Egri János.
Ez utóbbi egy igazi savanyú arcú karótnyelt ember volt de voltak jó vetélkedői.
Az egyikben a kieső játékosok kaptak egy hangszórót vigaszdíjul. Az Ő szavajárása volt hogy "egy hangszórót a vidéki versenyzőnek".
Ez később szállóigévé vált bár már csak az olyan vén iszapszemű ráják emlékeznek rá az olyan szemtelenül fiatal versenyzők mint Te már nem.
:))))))))))))))))))))))))))

szuperkrumpli 2013.09.13. 21:37:27

@diggerdriver: Holnap összeszedem az összes gondolatomat és írok egy mailt! :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.13. 21:55:39

@szuperkrumpli:
Ne hagyd őket szanaszét baszod mert még elveszik egy-kettő:)))))))))))))))

justStevee 2013.09.14. 01:27:52

@diggerdriver: Meglepődől de mindkét úriemberre és mindkét vetélkedőre emlékszem, sőt erre az említett mondatra is emlékszem, anno szartoligatoként mi is használtuk még :D Csak, hogy őszinte legyek nem ebben az összefüggésben jött le a dolog :D Csupán ez ittend a félreértelmezés trágya, nem vagyok én olyan fiatal, mint amilyen fiatalnak hiszel, de nem is olyan öreg mint amilyenek látszom XD Vagy ahogy mondani szoktam "Több vagyok mint hinnéd, de kevesebb mint gondolnád" :D

rezsoatya (törölt) 2013.09.14. 09:56:21

Megertheted, kedves diggerdriver miert nem kell Neked muzejumba jarni! Nap, mint nap reszt veszel a regeszeti feltarasokon, gorgeted az osi betonkockakat, mint ganajturo bogar...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.14. 10:09:44

@rezsoatya:
Baazmeeeeeg :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

zopilote 2013.09.14. 20:29:05

@diggerdriver:
Nem tudtam megallni, hogy bele ne szoljak:) Elnezest:)
A csapozsinor kifejezes tetszik, talalo. Nalunk Chalkline - nak hivjak (mert kretapor van benne. Amugy a hazai epitoipari kifejezeseket nem ismerem, nem dolgoztam benne otthon, itt annal tobbet.
Azoknak a kisgepeknek nem bobcat a neve?
Amugy amikor meloba vezetek ill. vezettem, hatalmas, dolgozo markolok mellett ment el az utam, amik lattan mindig Mr. Driggerdriver jutott eszembe:)Kar, hogy nem csinaltam roluk kepeket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.14. 21:37:25

@zopilote:
A képen látható csapózsinór azért érdekes mert az a hengeres rész az cserélhető festékpatron.
Tényleg csapózsinór a magyar neve.
A kisgépeknek lehet Bobcat a neve amennyiben a a márkanevük is az. Minden cég csinál kisgépeket is én általában a színükről felismerem őket.
Van egy nagy építőgépeket gyártó koreai cég a DOOSAN.
Megvette a Bobcat-ot az Ingersoll-t a Montabert-et a Geith-et.
Dolgoztam 8tonnás DOOSAN-nal és Bobcat-tal ami az utolsó csavarig megegyezett a színétől és nevétől eltekintve.

terrer 2013.09.16. 15:16:01

@diggerdriver: Szerinted a DOOSAN által gyártott "bobcat" gépek tartják a minőséget? Nagyon régen, mikor masszívan és többször állást kerestem, dolgoztam egy kicsit bobcattel, de ott mindenki azt mondta, hogy mást nem vennének, csak azt, mert az a csúcs.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.16. 23:17:58

@terrer:
A Bobcat-ot mindenki úgy ismeri mint azt a kis helybenforgó homlokrakodós kisgépet ami olyan látványosan forgolódik.
Mivel abban a kategóriában ők voltak az elsők őket tartják a legjobbnak.
Ugyanaz a jelenség minthogy minden láncfűrész Stihl minden döngölőbéka Wacker és minden sarokcsiszoló Flex.
Ma már legalább 10cég csinál ugyanolyan helybenforgó pöcsköszörűt mint a Bobcat és vannak ugyanolyan jók is.
Én 8tonnás forgófelsővázú árokásóval dolgoztam.
A DOOSAN az ikertestvére.
Japán Yanmar motor volt bennük.
Mindkét gép jól átgondolt kicsit borulékony de kompakt kis helyen elférő rendkívül kényelmes jól kezelhető gép volt. Tapasztalatom szerint a koreai gépek semmiben sem maradnak le más nagynevű gyártóktól sőt például a JCB-nél klasszisokkal jobbak.
Nincs már olyan hogy Korea szemetet gyárt. Ezeket a sztereotípiákat el kell felejteni.
Ha a gépeket rangsorolni kéne meg tudnám tenni de 17féle típus 35különböző méretű gépével dolgoztam itt úgyhogy egy kicsit soká tartana de az első három az ebben a sorrendben a Hitachi, Komatsu, Hyundai. Ez a három az ár-érték arányt és megbízhatóságot alapul véve a legjobb vétel.
Mondanám a Caterpillart ami beférne közéjük de árban aránytalanul drága.

terrer 2013.09.17. 16:46:57

@diggerdriver: Bocs, biztosan írtad valahol, de ottkinn számít a gépkezelői állásoknál valami itthoni gépkezelői papír? Vagy azokat egyáltalán nem veszik figyelembe?
Gyorsaság: szerinted a gém mozgásának gyorsaságát - a szivattyún és furatméreteken kívül - lehet még más hatékony módon növelni? Vannak benne valami műszaki trükkök? Egy komatsu dolgozott az udvaromban a nyáron, és ájulat volt, hogy az a kis szutyok mennyi földet megmozgat a pici kanalával. És szórta, mint bolond a homokot, pedig agy háromméteres partot szedett egyenesre vagy 50 méter hosszan. Először amikor odaállított vele, azt hittem hülyéskedik. Eleve furcsa volt, hogy azzal a vékony vassal mekkorákat markol nyekegés nélkül. Lehet, hogy csak sokat néztem régebben jumz árokásót, de az ehhez képest olyan volt, mint a lassított felvétel:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.17. 22:22:40

Itt nem érvényes az otthoni gépkezelői jogosítvány.

A gyorsaságot rengeteg dolog meghatározza de egyik sem függ a gépkezelőtől.
A nyomás, a szállított mennyiség, a szelepek áteresztő képessége és hosszasan lehetne sorolni.
Nem biztos hogy a gyors gép a jó gép.
A jól kezelhető vagy jól hangolt gép a jó gép.
Ha azt mondják Neked hogy egy autóval egy adott távot a leggyorsabban kell megtenni, válassz egy Lada és egy Ferrari között melyiket választod?
Aztán másnap azt mondják hogy egy óra alatt hússzor kell beállnod egy garázsba és megállni két centivel a fal előtt. Akkor is a Ferrarit választod?
A gyors rosszul hangolt gépekre szoktam mondani hogy ideges gépek.
Nem baj ha gyors csak adott esetben finoman is lehessen vele dolgozni.
A gyorsaság az erő és a kezelhetőség összhangja teszi jó géppé a jó gépet.
Ráadásul munka közben a gép paraméterei folyamatosan változnak. Például sokszor előfordul hogy egy nagy betondarabot ki tudok venni a gödörből de autóra már nem tudom felrakni. Miért?
A gém és a gémemelő munkahenger egy folyamatosan változó háromszöget alkot aminek akkor van a legnagyobb erőkarja ha gém az árokban van.
Amikor a gémemelés a felső álláshoz közelít akkor a munkahenger szinte nekisimul a gémnek és kicsi lesz az erőkar.
Egy gép hidraulika szivattyújának állapotát úgy lehet letesztelni ha a maximális emelhető súlyt alapjáraton emeljük fel.
Ha felemeli akkor jó a szivattyú.A terhet minden motorfordulaton fel kell hogy emelje csak más sebességgel.
Amelyiknek gázt kell adni az emeléshez az már haldoklik.
Persze lusta géppel meg kínszenvedés dolgozni.
Éppen a napokban dolgoztam egy 21tonnás Kobelco-val aminek már kicsit véres volt a torka és mint a lassított felvétel úgy dolgozott. Le is cserélték hamar.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.17. 22:31:44

@terrer:
Jaa még annyit hogy inkább az a nagy mérnöki feladat hogy mikor több műveletet végzünk egyszerre akár négyet is akkor se csökkenjen a gép sebessége, legalábbis ne számottevően.
Ezt a terhelés függvényében folyamatosan változó olajszállítású szivattyúkkal oldják meg.
Pélgául ha egy műveletet végzek akkor a szivattyú csak 40%-os kapacitással dolgozik aztán ha még egy műveletet rávezérlek akkor 70%-al Harmadik műveletnél 90% négynél 100%.
Ezek a százalékok is folyamatosan változnak mert minden művelet munkahengere más kapacitású.
Például ha a nagygémet emelem akkor lehet hogy 50%-ot igényel míg a kanálmozgatónál csak 20-ot.

zolir 2013.09.19. 21:09:36

Szia! Szeretnek nehany dolgot privatban kerdezni toled! Tudnal irni egy elerhetoseget? Koszonom

terrer 2013.09.19. 21:51:21

@diggerdriver: köszi, ez alapos válasz volt! Vajon hogy oldják meg ezt a változó olajszállítást? Nem vagyok gépész, de érdekelne a megoldás... Nyilván nem úgy, hogy a felesleges olajat visszavezetik, mert azzal nem spórolnának energiát, így nem lenne értelme.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.09.19. 22:55:46

@terrer:
Nehéz elmagyarázni, keress rá a neten az axiáldugattyús szivattyúra.
Egy tendelyen van egy dönthető tárcsa.
A tárcsához csatlakozik például 8 dugattyúnak a hajtókarja. A dugattyúk párhuzamosak a tengellyel.
Ha a tárcsa nincs megdöntve nem szállít semennyit.
Minél jobban döntöm a tárcsát annál nagyobb lesz a dugattyúk lökethossza tehát többet szállítanak.
A terhelés függvényében automatikusan dől a tárcsa.
süti beállítások módosítása