Nyári kirándulásaink visszatérő eleme a Hemel Hemstead-i gőzgép fesztivál. Írtam már róla de most megint fogok, kiemelve az újdonságokat. Zoli barátom lakik Hemel-ben, vele és családjával a fesztivál paellás standja előtt szoktunk találkozni majd együtt megyünk tovább és a napot náluk fejezzük be egy eszem-iszom habzsi-dőzsi keretében. Ahogy megérkeztünk szokás szerint egy mezőn leparkoltunk majd a helyi TSZCS, kapás asszonybrigádokat a répaföldre hordó traktorutánfutóján vittek minket a dzsembori helyszínére.Hogy fogalmunk legyen az egész hangulatáról itt van kedvcsinálónak ez a kis videó.
https://www.youtube.com/watch?v=k8WP1r8g45A&feature=youtu.be
Az egész rendezvény bevétele minden évben egy kórháznak kerül felajánlásra. Néhány fontos belépő befizetése után beléphetünk a területre ahol először a klasszikus autók és motorok gyűjteményét néztük végig. Rengeteg fényképet csináltunk de ezekből most csak néhány különleges példány fotóját teszem közzé mert aki többre kíváncsi az megnézheti itt:
http://diggerdriver.blog.hu/2014/09/02/igy_is_lehet_472
Kezdjük mindjárt ezzel az Austin Sevennel.
Ennek az autónak egy korai modellje volt az alapja a BMW autógyártásának. A BMW eredetileg repülőgépmotorokat gyártott. Az első világháború után mint vesztes országnak megtiltották a hadiipari gyártást ezért a Helios motorkerékpár gyárral egyesülve motorkerékpárokat kezdtek gyártani majd a cég megerősödve autógyártásba fogott. Megvásárolva az Austin Seven licencét, azokat BMW Dixi néven dobták piacra. Ez az autó indította el a BMW-t az autógyártás útján.
Továbbmence láthatunk egy nagyon ritka sportkocsit, egy Daimlert. A Daimler egy hatalmas limuzinokat gyártó cég amelyik a Jaguárral egyesülve gyakorlatilag exkluzív, jobban felszerelt Jaguárokat gyártott. Volt azonban egy kevesek által ismert sportmodelljük a Daimler SP250 amelyik egy kicsi sportautó 2,5 literes V8-as motorblokkal. Egy igazi gyöngyszem a sportautók között.
Ez az autó pedig a látszat ellenére nem klasszikus autó hanem retró autó. A retró autó az modern fejlesztésű autó, régi klasszikus autókat idéző karosszériában. Mint a ma gyártott VW Beetle, vagy Mini. Ez a Figaro néven gyártott autó az első generációs Nissan Micra technikájára épült, amit csak Japán belpiacára gyártottak viszont a briteknek annyira tetszik hogy behoztak belőle vagy kétezer darabot és egyáltalán nem ritka London utcáin.
Ez pedig egy igazi különlegesség. Citroen 2CV platformjára épített fa karosszéria. Csodálatosan részletgazdag, igényes kézimunka.
Messziről meglátva ezt az autót megesküdtem volna hogy BMW. A két vese alakú hűtőrács egyértelművé tette. nagy volt a meglepetésem mikor közelebb menve kiderült hogy egy Ford Popular.
Ez pedig az ős londontaxi anyósülésen csomagtartóval. Már akkor és most is a sofőrülés teljesen el van különítve az utastértől.
Itt látható a háború utáni német autógyártás két gyöngyszeme. A szétbombázott és megosztott ország gazdasága is romokban hevert de közlekedni kellett. Ezért ilyen kétszemélyes miniautókat kezdtek gyártani. Rengeteg gyár próbálkozott hasonlóval de a két leghíresebb a képeken látható Messerschmitt Kabinroller és BMW Isetta. Furcsa és egyedi megoldásokkal gazdagon ellátott érdekes járművek.
Végül az autók között ezt a fantasztikus veteránt a Clement-Talbotot mutatom be. Elképesztően részletgazdag felújításon átesett csodálatos állapotú autó. Beszéljenek inkább a képek.
Ez itt egy jól szem előtt lévő vízhőfokmérő. Igazán gyalogosbarát megoldás...
Szép ez a viking hajót ábrázoló Rover embléma. Van egy másik vitatott származású hajót ábrázoló márkaembléma ami nekünk vasfüggöny mögött szocializálódottaknak régi szép emlékeket ébreszt. Az az autó ha egyéb kvalitásaiban el is marad a Rover mellett de az eredeti Rovereket megbízhatóságban bármikor kétvállra fekteti.
Nézzük a motorkerékpárokat. A BSA emblémájáról nem nehéz kitalálni mi volt a gyár eredeti proflja.
Az ilyen állapotban lévő leletekre mint ez a Velocette, mondják hogy fellelési állapotban van. Ez a motor egyébként teljesen üzemképes, járóképes, minden gond nélkül indul teszi a dolgát.
Továbbmenve a gőzkorszak előtti erőforrások bemutatóját láthattuk.
Utána megpihentünk kicsit a paella pavilonnál ahol találkoztunk Zoli barátommal és családjával. A paella az spanyol nemzeti eledel körülbelül olyan helyet foglal el a gasztronómiájukban mint a miénkben a pörkölt vagy gulyás. Egy sima rizses hús egyébként némi borsóval vegyítve de az igazi különlegesség a húsok amiket beleraknak. A füstölt kolbásztól a polipig minden elfogadott. Nagyon finom étel.
Jóllakva indultunk tovább megnézni az igazi nagy gőztraktorokat és gőzúthengereket.
Órákig el tudnám hallgatni a hangjukat:
https://www.youtube.com/watch?v=Z_0oqKTmqbI&feature=youtu.be
Mellettük egy igazi kuriózum volt. Ez már a gőzkorszak utáni generáció, a belsőégésű egyhengeres dízel úthenger. Ez a gép a gőzgépeket olvasztóba küldő olajkorszak előhírnöke. A hangja szinte semmiben nem különbözik a gőzgépektől viszont mégis egy jóval fejlettebb technika.
https://www.youtube.com/watch?v=hD5S29sj1Eg&feature=youtu.be
Aztán jöttek ugyanezeknek a gépeknek kicsinyített másai. Az ilyen fesztiválok kiváló családi események. Minden gép vagy autó mögött ott sátorozik táborozik kempingezik a család gyerekestől kutyástól macskástól. A gyerekek pláne élvezik hogy bemutathatják a család féltett kincseit.
https://www.youtube.com/watch?v=lLnH7hL5x7Q&feature=youtu.be
A központi téren mindenfajta gépek bemutatója zajlott és eközben láttuk ezt a tűzoltóautónak épített Land Rover Defendert. Szinte nincs olyan élethelyzet a szántóföldtől a hadiiparig ahol ne találnánk valamivé átalakított Defendert.
Az egyik sátorban gyönyörűszép sólymok gubbasztottak ülőfájukon. Csodálatos vadászmadarak nagy kedvenceim nekem.
Aztán jött a kirakodóvásár. Színes forgatag, minden mi szem-szájnak ingere... A feleségemnek megtetszett az egyik porcelán angyalka. Megfogta és odavitte az eladóhoz hogy kifizesse. Két font ötven penny volt az ára. Aztán az eladó felvilágosította hogy a HÁROM kerül együtt két font ötvenbe. Szépen egyenként becsomagolta és szatyorba téve adta oda. Az a rozsdás kovácssatu pedig régi emlékeket ébreszt. A szülői házunknál az udvar közepén volt egy ilyen satu. Apánk mindig ha fúrt faragott valamit, vagy ásó élét reszelte, abba a satuba fogta. A mai napig megvan a bátyám házának udvarán.
Kalappróba. Bemutatja Judit, Zolika lánya.
Következtek a stabilmotorok. Ennek a kéthengeres univerzális felhasználású boxer stabilmotornak volt egy magyar megfelelője a Csonka féle stabilmotor, az idősebbek talán még emlékeznek rá. Az ilyeneket a darálótól a hegesztőgépig minden meghajtására használták. A JAP pedig az angol legenda. Több mint ötvenféle motorkerékpár és egyéb gép használt JAP blokkot. Még Magyarországon is volt motorkerékpár manufaktúra a Méray amelyik JAP erőforrást épített motorjaiba és forgalmazta Méray-JAP néven.
https://www.youtube.com/watch?v=L4xLGjeN7kg&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=gFOBlvS8pPc&feature=youtu.be
Aztán találkoztunk egészen speciális és érdekes kiállított dolgokkal is. Mint például ez a pálcika építőjáték.
https://www.youtube.com/watch?v=kZ-bF6n0BQ8&feature=youtu.be
Volt aki csak egy régi vasútmodellt mutatott be:
https://www.youtube.com/watch?v=cnpZjpsv-fk&feature=youtu.be
Ez az érdekes videón pedig a gőzgép sokoldalú felhasználását láthatjuk:
https://www.youtube.com/watch?v=WSj1UQ7cJrs&feature=youtu.be
Végül pedig nagy kedvenceinket mutatom be. Az idős házaspárral immáron harmadik éve találkozunk ahogy fáradhatatlanul tekerik a verklit és a rákbetegeknek gyűjtenek. Zenéjük adja meg a fesztivál alaphangulatát. A ruhájuk, a verklijük a mosolygós kedves lényük egy hamisítatlan csipetnyi Anglia.
https://www.youtube.com/watch?v=AG8aJJ53xp0&feature=youtu.be
A nap zárásaként elmentünk Zolikáékhoz ahol többek között ilyen finomságok vártak és késő estig tartó beszélgetés. Utólag is nagy köszönet mindenért.
Ez egy jó nap volt. Azt viszont nem tudom hogy jövőre egy ugyanilyen jó napról mit fogok írni. Ez a harmadik poszt volt erről a programról, már harmadszor rágom le a csontot nem tudom marad-e még rajta negyedszerre is?